Sauna aansluiten 3 fasen samen met Auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:15
Ik heb een half jaar een laadpaal bij mijn huis die met 3 fase stroom gekoppeld is. Ecotap paal. Werkt prima ik laad gewoon met 12kwh ongeveer.

Nu komt volgende week mijn sauna binnen en die moet ook aangesloten worden. De kachel is een 9kwh kachel op zolder.

Het probleem is dat ik ze niet tegelijk kan aanzetten omdat dat veel te veel energie vreet en dan zelfs de liander stop er uit zal slaan... Dan zou ik een liander monteur of andere monteur moeten laten komen om weer stroom te krijgen. Niet wenselijk.

Ik heb vandaag een offerte gekregen van een electricien en ik schrok van de rekening. Die is 1680 euro inc. Er wordt dan een loadbalancer geinstalleerd (datakabel moet dan iets van 25 meter naar de laadpaal aangelegd worden) en de kabel naar zolder.

Is dit normaal zo’n hoog bedrag? Alternatieven zijn er niet echt, ja mss een switch maar dat is ook niet ideaal.

Ik vind het niet erg als mijn stoppen doorslaan als ik ze per ongeluk beiden aanzet (dat is dom maar slechts een simpele handeling om weer stroom te krijgen), maar wel als de hoofdzekering erachter knalt.

Dit is de offerte:

Installatiemateriaal: € 86,00
Componenten groepenkast: € 286,60
Loadbalancer: € 315,00
Bekabeling: € 143,00
Schakelmateriaal: € 18,00
Subtotaal: € 848,60
Arbeid: € 545,00
Totaalbedrag: € 1.393,60
Btw 21%: € 292,65
Totaalbedrag: € 1.686,25 Incl. Btw

Kan ik beter naar een ander gaan of is dit wel realistich?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:36
Vraag verschillende offertes op en vergelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Nielster schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:49:
Vraag verschillende offertes op en vergelijk?
Ja ben ik mee bezig, maar had er net 1 die eerlijk zei dat hij loadbalancer naar ecotap paal lastig vond en adviseerde zelfs dat ik beter naar een ecotap elektro man kon gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Met de offerte kan ik je niet helpen, maar ik ben wel benieuwd naar wat zo'n load-balancer dan precies doet. Met zo'n load-balancer krijgt de sauna altijd voorrang neem ik aan? Ander wordt hij mischien niet warm genoeg als de auto aan de lader zit?

Ik zit binnenkort namelijk met een zelfde soort probleem: een warmtepomp op 3 fasen en een autolader op 3 fasen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
ari3 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:43:
Met de offerte kan ik je niet helpen, maar ik ben wel benieuwd naar wat zo'n load-balancer dan precies doet. Met zo'n load-balancer krijgt de sauna altijd voorrang neem ik aan? Ander wordt hij mischien niet warm genoeg als de auto aan de lader zit?

Ik zit binnenkort namelijk met een zelfde soort probleem: een warmtepomp op 3 fasen en een autolader op 3 fasen.
Als ik per ongeluk de auto EN sauna aanzet knalt de liander stop eruit om het simpel te zeggen. Je vraagt dan 20kw terwijl je groepenkast zonder verzwaring maar 17.3 kw aan kan. Dan moet je liander bellen.

Loadbalancer communiceert met de laadpaal en past vraag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
De load balancer zit in de meterkast want daar moet de totale stroomvraag gemeten worden. Ik zou niet weten waarom je ook nog naar de zolder moet, je wil de totale stroomafname weten, niet alleen van de sauna. Bij mij loopt vervolgens een simpele CAT5e UTP kabel naar de laadpaal (geen Ecotap maar een Zappi) voor de communicatie met de laadpaal. Ik kan mij voorstellen dat voor de Ecotap ook een UTP kabel volstaat. Misschien ligt er een mantelbuis vanuit de meterkast naar de laadpaal, dan kan je die erbij trekken.

Ik heb de opnemer van de stroom voor de loadbalancing zelf in de meterkast aangesloten, is bij mij een soort ring die om de fasedraad tussen de hoofdschakelaar en de hoofdstop wordt geklikt. Niet echt spannend zolang je maar van de stroomvoerende delen afblijft... Maar misschien is het bij een Ecotap wel moeilijker, geen idee.

Heb je trouwens dit topic al doorgelezen? Ik denk dat je daar meer info kan vinden. En verder zou ik Ecotap eens bellen om na te vragen hoe je aan zo'n loadbalancer komt en of je die zelf kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:35
@keesroeiboot de kabel naar zolder zal wel de vermogenskabel van de sauna zijn.
Ik zie dat de loadbalancer slechst 315 euro is. Plus wat arbeid voor een draadje.

Je kunt ook een load shedder maken met een tripspoel en een overstroomrelais. Dat kost de helft, en minder kabels.
€40 tripspoel ZP-ASA/230, €50 3p B16A automaat, €50 Carlo Gavazzi DIA53S72420AF
Maarja, dat is erg agressief en natuurlijk veel minder hip dan een load balancer, en het neemt best veel ruimte in. 7 modules denk ik. En je moet het opladen handmatig onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:04
Ik ben geen electriciën, maar is het wellicht mogelijk om een systeem te hebben dat automatisch de stroomvoorziening voor de laadpaal onderbreekt, als een belasting wordt gedetecteerd voor de sauna?
Pagina: 1