Uitbouw 2 meter. Extra heiwerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-07-2020
Hoi,

Even kort maar krachtig.
Wij hebben contact met een aannemer en willen dus gaan uitbouwen. (uitbouw 2 meter)
Beide buren hebben al een uitbouw, volgens de aannemer hoeft hij dan niet te heien omdat de hei-palen van de buren onze uitbouw dan ook draagt.

Echter tijdens de bouw van onze woningen (aantal jaren geleden) meen ik mij te herinneren dat er ook in het midden hei-palen stonden. Via google kan ik niet zo snel hier iets over terug vinden.

Weet iemand of dit dan goed gaat? Iemand ervaringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ja, bel een constructeur. De buren hoeven ook niet zomaar toe te staan dat je hun fundamenten gebruikt.

Het zal allemaal wel blijven staan ivm rekentoleranties, maar in principe zijn de palen van de buren niet berekend op een extra belasting van jouw uitbouw.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:04
De heipalen van de buren zullen neem ik aan ook gedimensioneerd zijn voor de belasting van de uitbouw die het moet dragen. Daarbij is neem ik aan geen rekening gehouden met het feit dat deze jullie uitbouw ook moet gaan dragen?

En wat als er straks schade / verzakking komt aan de uitbouw van de buren door jullie extra belasting. Dat wil je niet lijkt me. Ik zou e.e.a. toch wel onderbouwd willen zien door een constructieberekening denk ik.

Maar ik ben geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyX
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:29:
Ja, bel een constructeur. De buren hoeven ook niet zomaar toe te staan dat je hun fundamenten gebruikt.

Het zal allemaal wel blijven staan ivm rekentoleranties, maar in principe zijn de palen van de buren niet berekend op een extra belasting van jouw uitbouw.
Volgens de koopcontracten heeft men het recht binnen 5 jaar na oplevering een uitbouw te realiseren zonder toestemming van de buren. Na 5 jaar dienen wij wel toestemming te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Toestemming is wat anders dan ten eerste mededelen dat je wat gaat doen en dan nog gaat dat waarschijnlijk niet over gebruik van de constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dat klopt , maar dat wilt niet zeggen dat je jouw uitbouw op de buren hun fundament mag plaatsen.
Dat zou zijn als: buurman legt een mooie schutting aan, en jij hangt je hangmat eraan vast. Eerste keer dat je erin ploft lig je op de grond, met de schutting op je.
Tsja dan had je die schutting maar steviger moeten maken -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:50
JeffreyX schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Volgens de koopcontracten heeft men het recht binnen 5 jaar na oplevering een uitbouw te realiseren zonder toestemming van de buren. Na 5 jaar dienen wij wel toestemming te verkrijgen.
dat gaat over dat je dan de buitenkant (dat deel wat nu op jouw erf staat waarschijnlijk) mag afbreken zodat ook jij aan de binnenkant een rechte muur kan maken.
Neemt niet weg dat met goed fatsoen je dit bespreekt met je buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyX
Len020 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:43:
[...]

dat gaat over dat je dan de buitenkant (dat deel wat nu op jouw erf staat waarschijnlijk) mag afbreken zodat ook jij aan de binnenkant een rechte muur kan maken.
Neemt niet weg dat met goed fatsoen je dit bespreekt met je buren.
Even voor de duidelijkheid, dit is overlegd met beide buren. We hebben onderling erg goed contact en het is totaal geen issue (nogmaals, het is uitgebreid besproken en akkoord van beide partijen).

Mijn vraag en doel van dit topic is is dan ook niet of de buren het prima vinden en akkoord zijn, maar of het, wat betreft de constructie voldoende is of dat er toch een heipaal bij moet... en wellicht is er iemand hier met ervaring hierin. (dat het goed, of juist niet goed ging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

JeffreyX schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:50:
[...]

Even voor de duidelijkheid, dit is overlegd met beide buren. We hebben onderling erg goed contact en het is totaal geen issue (nogmaals, het is uitgebreid besproken en akkoord van beide partijen).

Mijn vraag en doel van dit topic is is dan ook niet of de buren het prima vinden en akkoord zijn, maar of het, wat betreft de constructie voldoende is of dat er toch een heipaal bij moet... en wellicht is er iemand hier met ervaring hierin. (dat het goed, of juist niet goed ging)
Een constructeur rekent dat voor je uit voor een schappelijk bedrag. Hoef je het ook niet met giswerk te doen van mensen die de situatie niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:46
Onze buren hebben een uitbouw geplaatst en met ons rekening gehouden waarbij de heipaal op de rand door ons gebruikt kan en mag worden.
Maar die is daar ook berekend zeg maar. Maar zou het goed laten uitrekenen en als dat geen probleem is en de buren hebben er ook geen problemen mee, dan kun je dat gewoon doen.
Lijkt me dat er hoe dan ook een heipaal in het midden moet. Dat zou bij ons wel moeten namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 19:30
[...]
Ga je echt die uitbouw plaatsen om ik hier in dit topic roep: JA DAT KAN' 8)7

Neem het advies van anderen over en laat het berekenen.

Verder kunnen buren verhuizen en kan er een nieuwe situatie ontstaan, ik zou dan graag niet afhankelijk willen zijn van anderen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Dat antwoord heb je al. Een constructeur kan dit voor je uitrekenen. Dit kunnen wij niet bepalen, we hebben de sonderingen niet, we weten niet welke palen er al staan, welke fundering (prefab? In het werk gestort?) er ligt en welke voorzieningen daaraan getroffen zijn (vermoed geen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyX
Correct, ga nu op zoek naar een constructeur in de buurt :-)

Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
maussert schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:32:
De heipalen van de buren zullen neem ik aan ook gedimensioneerd zijn voor de belasting van de uitbouw die het moet dragen. Daarbij is neem ik aan geen rekening gehouden met het feit dat deze jullie uitbouw ook moet gaan dragen?

En wat als er straks schade / verzakking komt aan de uitbouw van de buren door jullie extra belasting. Dat wil je niet lijkt me. Ik zou e.e.a. toch wel onderbouwd willen zien door een constructieberekening denk ik.

Maar ik ben geen expert.
De heipalen ter hoogte van de erfscheiding worden wel eens op de scheiding geplaatst zodat beide kanten er profijt van hebben. Dan voorkom je twee palen strak naast elkaar, zie je bij huizenblokken waar men er van uitgaat dat iedereen op een gegeven moment wel een uitbouw wil. Neemt niet weg dat het soms nuttig is om ook in het midden wat palen te slaan als de constructie daar om vraagt. :P
Pagina: 1