Wastafelkraan; kraangat te groot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Zie foto onder. De kraan past net niet lekker op mijn wastafel. Althans, ik krijg hem er niet recht op. De kraan past exact, maar tijdens het vastdraaien kan ik niet voorkomen dat de kraan gaat 'schuiven'.
Het gaat om deze kraan: https://www.bol.com/nl/p/...om/9200000065629464/?s2a=
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km6FUvGXzNyOlC-wxGhSnDgWiGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRGt2UjMf2W0XjoVrux0rUC6.jpg?f=fotoalbum_large

De oude kraan pastte wel goed. Zie foto onder voor de oude kraan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obGClGTETzhWLZu38ddqotKF4H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDEtbTMy3HaHDw4jRda6bhBV.jpg?f=fotoalbum_large

Duidelijk is dat ik ergens geen rekening mee heb gehouden bij het bestellen van de nieuwe kraan.
Ik vraag me af:
1. Komt dit gewoon omdat mijn oude kraan rechthoekig is van vorm en de nieuwe kraan rond is van vorm? Is het monteren daarom wat lastiger?
2. Zijn er verschillende maten?

Ad 1.
Als dat zo is; is de simpele oplossing dan om een rechthoekige kraan te bestellen?

Ad 2
Als dit zo is. Welke maat moet ik dan hebben? Hoe moet ik het opmeten? Hoe wordt de maat van het kraangat dat ik nodig heb aangegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

franssie

Save the albatross

Die maten zijn wel redelijk standaard dacht ik, ik het ze thuis allemaal vervangen en daar nooit zo op gelet.
Wat ik wel denk te zien is dat je kraan direct op het keramiek zit onder, daar moet wel iets van een rubber tussen (en die zou bij de nieuwe kraan moeten zitten) want anders kan je wasbak knallen/scheuren.

edit:
En de gatmaat van je bolkraan is 34mm - wat is de binnenmaat van het gat in je wasbak?

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 05-06-2020 00:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• van.der.schulting
franssie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:28:
Die maten zijn wel redelijk standaard dacht ik, ik het ze thuis allemaal vervangen en daar nooit zo op gelet.
Wat ik wel denk te zien is dat je kraan direct op het keramiek zit onder, daar moet wel iets van een rubber tussen (en die zou bij de nieuwe kraan moeten zitten) want anders kan je wasbak knallen/scheuren.

edit:
En de gatmaat van je bolkraan is 34mm - wat is de binnenmaat van het gat in je wasbak?
Er werd een hele dunne rubberen ring meegeleverd (zie https://media.s-bol.com/YE6wXX3xMD2Y/550x674.jpg) Die heb ik eronder gezet, maar die zit waarschijnlijk ook niet goed.

Ik ga sowieso een andere bestellen, alleen vraag ik mij even af waar ik dus op moet letten om dit gezeur in de toekomst te voorkomen.

edit: ik ga morgen even het gat van mijn wastafel meten.

[ Voor 10% gewijzigd door van.der.schulting op 05-06-2020 00:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die moet boven denk ik. En bij de W vormige onderplaat hoort ook een rubber tegen barsten en schuiven.

Maar zoals ik al schreef, meet de maat van het gat van je wastafel eerst.

@van.der.schulting die W onderplaat plaat lijkt bij jouw foto geheel te missen onderop? Dan werkt het niet.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 05-06-2020 00:46 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• van.der.schulting
franssie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:37:
Die moet boven denk ik. En bij de W vormige onderplaat hoort ook een rubber tegen barsten en schuiven.

@van.der.schulting die W onderplaat plaat lijkt bij jouw foto geheel te missen onderop? Dan werkt het niet.
De W-vormige onderplaat (je bedoeld het halve maantje toch?) die heb ik aan de onderkant van de wasbak gemonteerd en kun je niet zien op de foto. Met andere woorden W.vormige onderplaat heb ik met de meegeleverde moer en een pijpsleutel aan de onderkant van de wasbak vastgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@van.der.schulting ja die. Vreemd dan dat het niet wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:09
Zelfde euvel gehad, deze besteld en was opgelost!

https://www.kranenspecial...31-mm-chroom-mka5216.html

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

25 euro voor een ringetje.. 8)7 Er zijn kranen die goedkoper zijn dan dat.

Die smiley is trouwens gericht aan de aanbieder/fabrikant, niet tegen jou. Je oplossing zal trouwens zeker wel de goede zijn, daar niet van. Maar het prijskaartje lijkt nogal uit verhouding te zijn.Lijkt me de moeite waard voor TS om even door te zoeken naar iets soortgelijks.

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 05-06-2020 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46
Een rvs ring is wel een oplossing i derdaad, maar €25 is wel heel veel geld voor iets wat hooguit 1 a 2 Euro mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 09:58
Volgens mij moet er een metalen plaatje er bij geleverd zijn waardoor het verschuiven niet plaats zou moeten vinden.
Maar wat je wel moet doen bij kranen is even van boven af-kitten met (doorzichtige) siliconenkit.
Mijn ervaring is dat er toch water tussen de kraan voet en het blad kan komen het zelfde geldt ook voor de spoelbak als deze op de aanrecht blad gemonteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:31
Bij de kranen die ik gekocht heb was altijd een dergelijk rozet meegeleverd. Wellicht dat dit een meer budget lijn is waardoor hierop bespaard is door Grohne?!

Mogelijk kun je het rozet van je vorige kraan gebruiken? Ik kan me goed voorstellen dat elk rozet afgestemd is voor een bepaalde kraan (manier van afdichten, diameter etc). Mogelijk kun je Grohe contacteren of ze hier wellicht een los onderdeel voor hebben?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:37:

Zoals ik het plaatje bekijk is de W onderplaat aan een zijde voorzien van een rubber/plastic afwerking. Wellicht is dit ter vervanging van een los rubbertje (waarschijnlijk uit kostenbesparing). Grohe (niet Hansgrohe) heeft naar mijn mening veel budgetkranen en dat merk je wel met montage en bouwkwaliteit (aansluitingen van perlator van plastic bv.).

Maar wat je schijft m.b.t. het gat van de wastafel ben ik het zeker met je eens. Als deze te groot is dan zal de kraan gaan schuiven bij het vastdraaien (wellicht dat je het ergens mee kunt opvullen).

[ Voor 8% gewijzigd door Gismo1979 op 05-06-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Gismo1979 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:54:
[...]
wellicht dat je het ergens mee kunt opvullen
Nu heb ik hetzelfde probleem als TS. Ik ga eens proberen of het opvullen lukt met protoplast. Die zou je volgens mij in alle richtingen 100% moeten kunnen laten aansluiten, en het wordt ongeveer zo hard als nylon waardoor je de kraan waarschijnlijk ook echt helemaal vast kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:08:
[...]

Nu heb ik hetzelfde probleem als TS. Ik ga eens proberen of het opvullen lukt met protoplast. Die zou je volgens mij in alle richtingen 100% moeten kunnen laten aansluiten, en het wordt ongeveer zo hard als nylon waardoor je de kraan waarschijnlijk ook echt helemaal vast kunt zetten.
Word een leuk klusjes als de kraan stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Gismo1979 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Word een leuk klusjes als de kraan stuk is.
Nee hoor, het plakt namelijk niet. Het is zelfs vrij hard plastic. Dat is ook de reden om het zo te proberen in plaats van vol laten lopen met kit of smeltlijm want met 'vastzetten' bedoelde ik niet lijmen. Het is andersom; als het te zacht is heb je nog niet voldoende weerstand om iets tegenaan te schroeven. Dit is wel hard genoeg, dus dan kan je het ook vastzetten zoals het hoort.

Als ik m'n wasbak een beetje makkelijk los kan krijgen zal ik het zelf dit weekend ook proberen. Dan kan TS dat meenemen in z'n overweging.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 06-06-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Gisteravond ben ik er wel aan begonnen, maar ik heb het spul uiteindelijk niet gebruikt. Mijn kraan blijkt geen maantje te hebben. In plaats daarvan zit er een dikke moer van ca 30mm op die het hele gat van de onderkant afsluit. Daarmee gaat m'n idee niet lukken.

Ik zag wel dat je het eigenlijk alleen zo moet doen als je ook de wastafel los wil halen zodat je hem op de kop kunt leggen. Als hij moet blijven zitten lukt het niet. Dan kun je beter zo'n grotere ring kopen.
Pagina: 1