Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies nodig met verbetering/uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• Boermansjo
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18-06 16:05
Hey,

Om te beginnen, mijn set-up voorlopig is als volgt :
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X2400H€ 0,-€ 0,-
2SpeakersKlipsch R-26F (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1SpeakersKlipsch R-34C (Zwart)€ 399,-€ 399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,-

Niet echt veel tot nu toe. De laatste tijd ben ik aan het dromen om er 2 Boekenplank speakers bij te zetten.
pricewatch: Klipsch RP-600M ebbenhout (Zwart)
Het probleem is dat deze achter de zetel zouden staan op een dressoir. En er zit een deur tussen. Niet ideaal voor een kabel. Bestaat er iets als een draadloos alternatief samen met mijn denon ?

Nu met hier en daar wat te lezen, zie ik dat er iets bestaat als bi-amp. Nu zijn de 2 towers aangesloten op 1 kanaal.
Is dat iets wat meer goed kan doen dan anders ?
Het zit namelijk zo dat sinds ik de center erbij heb, er veel meer geluid uit de center komt. Links en rechts is veel zwakker. (Ik heb wel nog niet opnieuw de Audyssey laten lopen)

Wat raden jullie aan ? Is het nuttig om bi-amp te proberen ? Ik heb nog wat kabels over.
Over kabels gesproken, De huidige die ik heb was een rolletje van 10m (pricewatch: Oehlbach Luidsprekerkabel 2 x 2,5 mm², minihaspel 10 meter Wit)

Ik zie dat er kabels bestaan van bv. AudioQuest die redelijk duur zijn. Is dat belangrijk ?
Best veel vragen :) dus ik zet ze nog eens in een lijstje :
  • Bestaat er iets als een draadloos alternatief samen met mijn denon om Surround achterluidsprekers links/rechts aan te sluiten?
  • Is bi-amp een verbetering ?
  • Is een dure kabel zoals die van AudioQuest beter dan de huidige 2x2.5mm kabel ?
  • Is het erg dat mijn speakers 100W zijn, maar de receiver maar 95W op 8ohm heeft per kanaal ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:14

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Boermansjo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:03:
Bestaat er iets als een draadloos alternatief samen met mijn denon om Surround achterluidsprekers links/rechts aan te sluiten?
Ja, zoek eens op de oplossingen van bijvoorbeeld Marmitek en ik dacht dat Teufel ook zoets had.. Echter bestaat echt draadloos in deze niet. Je zal altijd 230V nodig hebben om de versterker aan de kant van de Rear Speakers aan te sluiten. Ander nadeel in deze is dat de AVR-X2400 geen Pre Outs heeft op voor de subwoofer na. Pre Outs waar genoemde oplossingen wel gebruik van maken. Je kan het nog steeds aansluiten, moet er wel een High Level naar Low Level Converter tussen.
Is bi-amp een verbetering ?
Passief Bi-Amp zoals je met een receiver doet mijns inziens niet. Daarmee ga je sowieso geen problemen oplossen zoals je deze beschrijft. Dat probleem los je op door in de instellingen van de receiver de center speaker wat terug te schroeven of de andere speakers wat er bij.
Is een dure kabel zoals die van AudioQuest beter dan de huidige 2x2.5mm kabel ?
Die discussie gaan we hier niet aan, daar is op GoT een heel topic over. Zie Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.
Is het erg dat mijn speakers 100W zijn, maar de receiver maar 95W op 8ohm heeft per kanaal ?
Je speakers zijn geen 100 Watt. Ze zouden continue 100 Watt aankunnen. Idem met dat de receiver ook geen 95 Watt zal hebben. Maar dat is eerder omdat fabrikanten niet altijd eerlijk alles opgeven (deze 95 Watt is dan wel netjes opgegeven bij minder dan 0,1% THD en gemeten over een gehele bereik) en dat het vermogen minder wordt naarmate je meerdere speakers aan gaat sturen. Maar in de gemiddelde huiskamer maakt dat allemaal niets uit. De Klipsch hebben een gevoeligheid van 97dB @ 2.83V / 1m. Oftewel met één Watt hal je op één meter afstand 97 dB. Je hebt er twee dus dan zit je op 100 dB. Nu zit je meer dan één meter van de speaker af dus dat zal weer wat dB's in de min brengen. Maar lood om oud ijzer, in een huiskamer ga je geen 100 dB produceren. Dat is voor jezelf en de buren niet grappig. Reken voor de grap maar eens uit wat dit soort speakers produceren als je er echt 100 Watt doorheen zou jagen. Ik gok zo dat je eerder ergens tussen de 0,01 en 0,1 Watt zal zitten als je de set aan hebt staan. Op vermogen letten moet je gaan doen als je de grenzen op wilt gaan zoeken. Echter zullen jouw oren eerder de grens zijn dan die van de apparatuur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Boermansjo
Enorm bedankt voor al deze antwoorden.
Over die Watt en al maak ik mij niet echt veel zorgen. Het was gewoon raar. Bij aankoop dacht ik dat de receiver 125W per channel had.

Voor de kabels of wireless. Dit is inderdaad extra gedoe. Ik zal kijken om toch een kabel naar daar te krijgen.

Het geluid is tot nu altijd super geweest dus geen probleem.

Ik begin nu toch wel een sub en 2 andere speakers te missen voor die het echte 5.1 geluid :9~
Trouwens, enige voorkeuren voor een deftige subwoofer en surround speakers ?
De Klipsch die ik nu heb klinken super. Was nogal een kleine gok bij aankoop met die Tractrix Horn.
Maar ik sta open om andere ook een kans te geven. (Focal, B&W...)

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19-06 11:33
Voor de sub zou ik eens bij svs kijken, mooi spul.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 00:05
En sowieso audyssey opnieuw draaien, iets toevoegen en niet opnieuw draaien dan klopt er helemaal niks meer van :)

Wat voor budget heb je voor een subwoofer?

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Boermansjo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:48:
Bij aankoop dacht ik dat de receiver 125W per channel had.
Als je op een andere manier meer komt Denon ook op 125 Watt. Er is zelfs nog een manier waarop ze op 150 Watt uitkomen. Die vermogens zijn alleen zo niet representatief gemeten dat ze niet bruikbaar zijn.
150 watts per channel - (6 ohms, 1 kHz, THD 1%, 1ch driven)

125 watts per channel - (6 ohms, 1 kHz, THD 0.7%, 2ch driven)

95 watts per channel - (8 ohms, 20 Hz - 20 kHz, THD 0.08%, 2ch driven)
150 Watt is gemeten op slechts één kanaal bij een pieptoon van 1000 Hz en met een vervorming (THD) van 1%. De 125 Watt is dan iets representatiever gemeten op twee kanalen en minder vervorming maar nog steeds bij een pieptoon van 1 kHz. De 95 Watt is eigenlijk de waarde die het meest representatief is. Gemeten over een geheel bereik en met een THD van onder de 0,1%.

Consumenten vinden hoge getallen nu eenmaal mooi want hoger is beter. Vandaar dat fabrikanten dit soort methodes gebruiken. Er zijn zelfs merken die met 10% THD meten. Letterlijk onbruikbaar vermogen in dat geval. Met speakers zie je het ook. Er zijn fabrikanten die het bereik opgeven bij -10 dB of nog meer. Het laagste frequentiepunt wordt dan wel leuker om te zien maar het zegt gewoon niets meer omdat het niet bruikbaar is.

Maar terug naar het vermogen: zelfs al was die 150 Watt wel bruikbaar. Het verschil tussen 95 Watt en 150 Watt is kleiner dan de stap van 1 naar 2 Watt. Als je ooit in een situatie komt waar je niet genoeg hebt aan 95 Watt dan heb je ook niet genoeg aan 150 Watt. Dat is een verwaarloosbaar verschil. Wil je vanaf 100 Watt echte stappen maken zal je richting de 1000 Watt moeten.
Trouwens, enige voorkeuren voor een deftige subwoofer en surround speakers ?
De Klipsch die ik nu heb klinken super. Was nogal een kleine gok bij aankoop met die Tractrix Horn.
Voor subwoofers wordt vaak naar SVS gekeken, leveren veel subwoofer voor het geld. BK doet dat ook. Beide dedicated subwoofer merken. Persoonlijk zet ik dat liever neer dan een subwoofer van een speaker merk. Niet dat het minder is maar qua prijs-prestatie haal je met de eerder genoemde meer in huis. Al moet ik wel zeggen dat Klipsch in een 15" subwoofer heeft die rond de 600 euro kostte. Geen idee of die nog op de markt is, dat was echt wel een beest van een subwoofer. Qua rear speaker zou ik het niet te gek maken. Die zijn maar voor de effecten. Kan je elke simpele speaker voor gebruiken. Als je qua looks gelijk wilt blijven moet je bij Klipsch blijven maar een ander merk is niet echt een probleem. Ik zou alleen geen exotische dure speaker als rear gebruiken. Je moet het ook kwijt kunnen, je wilt niet dat een rear op een paar centimeter afstand in je oor staat te blazen.

• Boermansjo
LuisjeNL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:39:
En sowieso audyssey opnieuw draaien, iets toevoegen en niet opnieuw draaien dan klopt er helemaal niks meer van :)

Wat voor budget heb je voor een subwoofer?
Ik ga dat zeker dit weekend eens doen. (Was altijd uitstel en inzitten met de buren...)
Die Audyssey maakt behoorlijk veel lawaai.

Qua budget voor een subwoofer zit ik rond de 500€
Die van svs zien er wel stevig uit.

Nog even terugkomen op die bi-amp, als ik het goed begrijp blijft het passive bi-amp ook al zijn het verschillende kanalen ?
En levert dat geen verschil.

In ieder geval super interessante informatie. Top!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boermansjo
Ik heb eindelijk de Audyssey laten draaien.
Vanaf nu ga ik niet zolang meer wachten om dat te doen.
Nog steeds trots de installatie <3

Nu nog een deftige sub...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19:00
Boermansjo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:48:

Mijn ervaring is voor je gewone speakers (= niet je sub, de overige 5), alles van hetzelfde merk en uit dezelfde serie.
Anders hoor je klankverschil.

Ik heb achter dus boekenplankspeakers uit dezelfde serie als de voor luidsprekers om die reden.

Een sub is zoals al eerder gezegd zeker een aanrader, SVS, REL, zijn wel een hoop nette te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 00:05
FeaR schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:58:
[...]

.... Al moet ik wel zeggen dat Klipsch in een 15" subwoofer heeft die rond de 600 euro kostte. Geen idee of die nog op de markt is, dat was echt wel een beest van een subwoofer..
Haha, daar heb ik er 2 van staan en die zijn idd erg leuk (en groot)

Voor mij waren de looks met de rest van de klipsch speakers doorslaggevend, oog wil ook wat he ;)

Staat voor 375 op marktplaats zie ik(niet van mij )

[Voor 11% gewijzigd door LuisjeNL op 05-06-2020 18:13]

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boermansjo
LuisjeNL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:12:
[...]

Haha, daar heb ik er 2 van staan en die zijn idd erg leuk (en groot)

Voor mij waren de looks met de rest van de klipsch speakers doorslaggevend, oog wil ook wat he ;)

Staat voor 375 op marktplaats zie ik(niet van mij )
2 dan nog... Jammer dat ik hier op een appartement zit met buren naast mij...
Nog een klein vraagje, ik zie dat bv focal of REL een sub hebben die beneden zit. Is er een verschil ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Boermansjo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:28:
[...]
Nog een klein vraagje, ik zie dat bv focal of REL een sub hebben die beneden zit. Is er een verschil ?
Yes, zoek maar eens op "Front Fire" dan wel "Down Fire". Daarnaast heb je ook nog gepoorte subwoofers en gesloten subwoofers. Dat zijn grof de twee keer twee smaken die gecombineerd kunnen worden. Al heb je ook subwoofers met bijvoorbeeld passieve radiator, dan zit je een beetje tussen beide types in.

Naar welke Focal zit je te kijken dat je dat merk noemt? Ik zou daar niet naar kijken, die subwoofers zijn niet slecht maar er is zo veel leukers te krijgen voor hetzelfde of minder geld.

[Voor 23% gewijzigd door FeaR op 05-06-2020 20:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:53
[...]

Qua overlast? Nee :). De golflengtes die subs weergeven zijn (stukken) groter dan ze zelf zijn; dat buigt er allemaal moeiteloos omheen waardoor een subwoofer in zijn bereik (<100Hz) volledig omnidirectioneel is: in alle richtingen gaat evenveel geluid. Overlast van een sub verminder je je vooral door de overdracht naar de luisterpositie gunstig te krijgen. Dat heeft niks met afstraling of richten van je sub te maken (dat zie je nog wel eens op plaatjes voorbij komen, subs die richting luisterpositie kijken, dan heb je het niet helemaal begrepen), maar de positie van de sub bepaalt de mate waarin bepaalde resonanties van de ruimte aangeslagen worden en daarmee hoeveel geluid er van die resonantie op de luisterpositie er komt. Abstracte materie is het, deels te simuleren, zeker goed te meten en verder vaak veel trial en error (of echt goed met multisub / meten / simuleren).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieT
[...]

Een sub nooit strak in een hoek zetten, dat geeft problemen.

Verder wil het wel voorkomen dat de laagste frequenties niet bij je directe buren last geven, maar bij de buren daarnaast, door de golflengte bij lage frequenties.

En dan in de vorm van rammelende kopjes in de kast...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 06-03 10:53
Als je nog voor de klipsch rp-600m wilt gaan, kijk dan eens op amazon.de. Ze kosten daar maar 472,- per paar. Ik heb ze ook daar besteld.
Uit diverse metingen blijkt dat de gevoeligheid eerder 90db is i.p.v. de genoemde 97db.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boermansjo
Dat is inderdaad een goede prijs. Maar als ik in dezelfde reeks wil blijven voor de speakers zal het de kleine broer worden : de klipsch R-41-M (wel maar 50W RMS)

Ik ben ook echt aan het twijfelen voor de pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart)
of de PB versie...

• Jag
RobbieT schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:12:
[...]

Een sub nooit strak in een hoek zetten, dat geeft problemen.
Welke problemen geeft het dan volgens jou?
Verder wil het wel voorkomen dat de laagste frequenties niet bij je directe buren last geven, maar bij de buren daarnaast, door de golflengte bij lage frequenties.
Als in je hoort een frequentie pas op een golflengte afstand? Denk wel dat deze observatie klopt maar obv een ander mechanisme.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Niet op letten...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieT
Jag schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:40:
[...]
Welke problemen geeft het dan volgens jou?

[...]

Als in je hoort een frequentie pas op een golflengte afstand? Denk wel dat deze observatie klopt maar obv een ander mechanisme.
Zoek maar op, je krijgt punten in de kamer waar de lage tonen dan zo sterk worden dat ze gaan dreunen, heel irritant.

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:55
Boermansjo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:52:
Dat is inderdaad een goede prijs. Maar als ik in dezelfde reeks wil blijven voor de speakers zal het de kleine broer worden : de klipsch R-41-M (wel maar 50W RMS)

Ik ben ook echt aan het twijfelen voor de pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart)
of de PB versie...
Wat maakt deze sub zo bijzonder?
Wat zelf zie 12 inch subwoofer,
versterker 300 watt
Gewicht 12,2kg

pricewatch: Klipsch R-115SW (Zwart)
Zelfde prijsklasse
15 inch subwoofer,
versterker 400 watt
Gewicht 34,2kg

• AntoniusDD
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 18-06 12:04
FeaR schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:58:
[...]
Qua rear speaker zou ik het niet te gek maken. Die zijn maar voor de effecten. Kan je elke simpele speaker voor gebruiken. Als je qua looks gelijk wilt blijven moet je bij Klipsch blijven maar een ander merk is niet echt een probleem. Ik zou alleen geen exotische dure speaker als rear gebruiken. Je moet het ook kwijt kunnen, je wilt niet dat een rear op een paar centimeter afstand in je oor staat te blazen.
misschien dat het uit het ruimtegebrek voortkomt in de NL woonkamer

ik heb 1,5 meter tussen de rear speakers en mijn hoofd/oren omdat mijn stoel niet tegen de achterwand staat dus daarmee wordt mijn oorsmeer niet terug in het oorkanaal geblazen

echter ik merk wel zeker of ik de oude RL45 van B&O rear heb of een paar melkdoosjes
als het genoten audio aanbod ook echt DDD+ is

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-06 22:25

Woutoud

Advocatus ineptias

Vanuit metingen van audiosciencereview is de RP-600M geen aanrader, maar zelf luisteren blijft altijd het beste idee. Bovendien is er met Audyssey vast wel wat van de te maken.

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• Jag
RobbieT schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:54:
[...]

Zoek maar op, je krijgt punten in de kamer waar de lage tonen dan zo sterk worden dat ze gaan dreunen, heel irritant.
Nou ik denk niet dat ik daar iets over op hoef te zoeken :+, ik besteed al jaren aan het bestrijden van staande golven! Bij mezelf en bij anderen.

Ik probeerde te ontdekken wat je dacht, maar ook al kan je geen algemene stelregels maken, zoveel mogelijk staande golven aanspreken wordt en daarna corrigeren met eq wordt doorgaans als goede strategie gezien. En zoveel mogelijk staande golven aanspreken doe je met multisub en hoekplaatsing van een enkele sub! Zijn ook mooie boeken over geschreven :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boermansjo
Probeer ik ;) Zo te zien is het beter om dezelfde reeks te hebben.
Aangezien de andere ook Reference reeks zijn, zou ik voor die gaan.
(En dan is het budget voor de sub wat hoger ook :D )
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True