Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektra - Wat is de juiste manier?

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views

• hbsJR
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12-07 12:16
Hoi,

Vroeger kon elektra mij niet heel erg boeien en liet ik andere altijd stoeien met draden. Doordat ik mijn huis steeds slimmer wil maken moet ik regelmatig een stopcontact openen, een elektra draad buiten strippen en een stopcontact maken en een lamp aansluiten.

Nu doe ik alles op goed gevoel en zit ik dingen half te googlen. Dit zit toch mij dwars en ik heb moeite om betrouwbare informatie te vinden op internet. Weten jullie Tweakers misschien betrouwbare youtube kanalen en/of websites waar ik goede informatie vandaan kan halen. Ik kom toch met regelmaat dingen tegen dat ik twijfel aan de correctheid van informatie.

Wat vragen waarmee ik rondloop:

- In een lasdoos hebben de vorige bewoners de nuldraad en schakeldraad bijna weggeknipt. Is het dan verantwoord om de nuldraden los te trekken, een lasklem in de doos te zetten en een nieuwe draad te trekken? Geld dit ook voor de schakeldraad, kan ik hier een lasklem in zetten om deze kabel te verlengen?
- Wat voor gereedschap is handig om minimaal te hebben. Tot nu toe heb ik een spanningsmeter, wat kleine schroevendraaiers en een striptang. Is het handig om er nog wat bij te bestellen?
- Hoort iedere lasdoos een afdekplaat te hebben of kan ik er gewoon een lamp overheen hangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:09
Op die tweede kan ik wel antwoord geven:
zo'n spanningszoeker ("schroevendraaier" met lampje erin)
In mijn flat heb ik ook gewoon lamp over de lasdoos heen gehangen, dus het kan wel, maar zorg dan wel dat hij volledig bedekt is, anders is het niet mooi :)

• Kees-Jan
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 10:06
en zorg ervoor dat bv bij een schroevendraaier de schacht bedekt is met isolerend materiaal en dat je bij een tang niet "per ongeluk" je hand naar voren schuift en het "knip gedeelte" aanraakt.

maar bovenal: gewoon alle (ouderweste) zekeringen er uit en/of schakelautomaten uitschakelen(!!) is so-wie-so het meest veilige ;)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:36
hbsJR schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:52:
- In een lasdoos hebben de vorige bewoners de nuldraad en schakeldraad bijna weggeknipt. Is het dan verantwoord om de nuldraden los te trekken, een lasklem in de doos te zetten en een nieuwe draad te trekken? Geld dit ook voor de schakeldraad, kan ik hier een lasklem in zetten om deze kabel te verlengen?
Bij een lamppunt? Alleen de draden naar de lamp? Dan die gewoon vervangen.
- Wat voor gereedschap is handig om minimaal te hebben. Tot nu toe heb ik een spanningsmeter, wat kleine schroevendraaiers en een striptang. Is het handig om er nog wat bij te bestellen?
Hangt er vanaf wat je wilt doen.
- Hoort iedere lasdoos een afdekplaat te hebben
Ja

[Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-06-2020 21:49]

• kabeltjekabel
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:00:
Op die tweede kan ik wel antwoord geven:
zo'n spanningszoeker ("schroevendraaier" met lampje erin)
Om de prullenbak te voeren? Absoluut waardeloos die dingen. Tweepolige spanningstester gebruiken om fatsoenlijk meetresultaat te hebben.
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:00:
In mijn flat heb ik ook gewoon lamp over de lasdoos heen gehangen, dus het kan wel, maar zorg dan wel dat hij volledig bedekt is, anders is het niet mooi :)
Je kunt ook in de stad op straat poepen; wil niet zeggen dat dat hoort.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:33

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@hbsJR Dit is wel heel basic kennis. Heb je hier al gekeken? Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:09
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:50:
Je kunt ook in de stad op straat poepen; wil niet zeggen dat dat hoort.
Dat zouden we geheim houden :(

maar, wat zou jij dan allemaal nodig hebben? want veel meer dan wat de TS heeft heb je niet nodig, ik vond die schroevendraaier met lampje wel handig, al gebruik ik tegenwoordig gewoon mijn bureaulamp als check xD (vooral als ik bij buren aan het helpen ben - ze hebben een kind van 5 dat weet hoe de meterkast werkt, en weet dat youtube het niet doet als ik bezig ben, hoe dan -.- . Gelukkig doet hij het niet als ik eenmaal bezig ben (dan zet ik meestal trap voor de meterkast)

• hbsJR
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12-07 12:16
Helemaal gemist, gooi anders maar de deze topic dicht en kijk ik wel of ik eruit kom met die informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:04:
[...]

Dat zouden we geheim houden :(

maar, wat zou jij dan allemaal nodig hebben? want veel meer dan wat de TS heeft heb je niet nodig, ik vond die schroevendraaier met lampje wel handig, al gebruik ik tegenwoordig gewoon mijn bureaulamp als check xD (vooral als ik bij buren aan het helpen ben - ze hebben een kind van 5 dat weet hoe de meterkast werkt, en weet dat youtube het niet doet als ik bezig ben, hoe dan -.- . Gelukkig doet hij het niet als ik eenmaal bezig ben (dan zet ik meestal trap voor de meterkast)
Hangt er vanaf wat je doet, hoe vaak je het doet en hoeveel tijd je er aan wilt besteden :+

Ik heb een zelfinstellende striptang, dito adereindhulstang en nog wat meer van die grappige dingen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:33

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

OK :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True