TV settopbox: bedraad vervangen door niet-bedrade oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
dag,

hierbij vraag ik naar ervaringen met het volgende.

Ik heb een modem-router en settopbox verbonden door een netwerkkabel. Deze dweilt nu door de gang, ik kan deze vastzetten langs de post etc etc, maar ik overweeg of een onbedrade oplossing ook geloofwaardig is.

Om die reden vraag ik naar ervaringen: is er iemand die deze connectie onbedraad heeft aangepakt? Waar moet je op letten? Wat kom je tegen? Toch maar van afzien, etc?

De afstand tussen de twee apparaten is hemelsbreed vier meter en het signaal zou door een deur en een enkelsteensmuur moeten gaan.

Veel dank bij voorbaat en gegroet, Scooby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-07 22:59
Ik weet niet over welke provider het gaat, maar b.v. zoeken op draadloos tv ontvanger levert mij op dat een grote provider dit oplost door een draadloos set aan te bieden. Wanneer een provider het aanbied, is de oplossing meestal goed, aangezien ze geen zin hebben om plat gebeld te worden bij problemen. Dit soort oplossingen worden uitvoerig getest, voordat ze op de markt verschijnen.

Dit gaat over het electranet in je huis. Ik kan alleen niet inschatten hoe wat waar aangezien ik jouw huis niet ken en hierover ook geen info kan vinden in de TS.

[ Voor 17% gewijzigd door muppet99 op 03-06-2020 17:00 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
dank Muppet! zinnige tip.

Het gaat over een jaren 30 huis (en om precies te zijn niet van mezelf, maar van mijn favoriete schoonmoeder).

Bedoel je met 'Dit gaat over het electranet in je huis' dat de oplossing via het electranet zal verlopen?

[ Voor 3% gewijzigd door Scooby Doo op 03-06-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Scooby Doo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:11:
Bedoel je met 'Dit gaat over het electranet in je huis' dat de oplossing via het electranet zal verlopen?
Jup, zie https://www.linksys.com/n...n-modem/wat-is-powerline/ en https://nl.hardware.info/...powerline-adapters-review voor wat leesvoer en wat verschillende opties.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 03-06-2020 17:32 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
Ik kan je maar 1 ding zeggen, doe het niet. Ik werk zelf voor een ISP en vrijwel dagelijks zijn er wel weer klanten met een niet goed werkende powerline.

Via WiFi is überhaupt geen oplossing...

[ Voor 12% gewijzigd door mad-dog op 03-06-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14
mad-dog schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:24:
Ik kan je maar 1 ding zeggen, doe het niet. Ik werk zelf voor een ISP en vrijwel dagelijks zijn er wel weer klanten met een niet goed werkende powerline.

Via WiFi is überhaupt geen oplossing...
Vind ik een beetje kort door de bocht. Mijn ervaring is dat uitproberen de enige manier is om te weten of powerlines werken of niet. Ik heb het idd vaak niet zien werken, maar ook vaak wel.

Pak een shop met een ruim retourbeleid en probeer het uit zou ik zeggen. Let wel op dat de powerline direct in het stopcontact zit en niet in een verlengdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
arvidbeheerder schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:30:
[...]

Vind ik een beetje kort door de bocht. Mijn ervaring is dat uitproberen de enige manier is om te weten of powerlines werken of niet. Ik heb het idd vaak niet zien werken, maar ook vaak wel.

Pak een shop met een ruim retourbeleid en probeer het uit zou ik zeggen. Let wel op dat de powerline direct in het stopcontact zit en niet in een verlengdoos.
Kom je er dagelijks mee in aanraking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Misschien een deco m5 proberen?
Die accesspoints hebben een utp poort waar je de stb bedraad op kunt aansluiten.

Wellicht wat duur want een simpele wifi ethernet bridge zou ook moeten werken (maar wifi is verre van ideaal voor stb, het kan wel werken).

De deco heeft er iig een aparte optie voor. Anders je deco in ap mode zetten

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2421/

[TP-Link Deco M9 Plus] KPN IPTV terugkijken werkt niet

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 03-06-2020 22:40 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 16:58
Het is echt kwalijk dat ISP’s powerline adverteren als “draadloos”. Ik heb dit verschillende keren aangekaart toen ik bij een ISP werkte. Maar uiteraard was zieltjes winnen belangrijker. Het idee is dat je klanten wil weg trekken bij De kabelboer. Máár in de meeste huizen ligt overal coax en geen ethernet. Dus wanneer de monteur komt voor installatie heeft ie keurig 20m ethernet kabel bij zich voor de STB. Maarja wie wil er nou 20m kabel zichtbaar door z’n huis hebben lopen?

Oplossing: we leveren powerline adapters en noemen het draadloos.

Ik kan beamen (2 jaar ISP 2e lijn) dat het hit en miss is. Ja het werkt soms prima. Maar als het niet werkt is het een pure ellende.

Werk die kabel zo netjes mogelijk weg en accepteer dat de enige goed werkende optie een kabel is.
Tenzij je natuurlijk je schoonmoeder zo erg mag dat je er wekelijks over de vloer wilt komen om haar tv issues te troubleshooten.

Edit: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2421/
Op het eerste gezicht na het vluchtig doorlezen biedt dit alleen een bridged iptv oplossing. Als je zo’n deco als router draait.
KPN en de ISP’s op het KPN netwerk zijn bridged IPTV aan het uitfaseren of hebben dat al gedaan. (Zie netwerkje.com voor een mooie uitleg over bridged en routed iptv)
Dit is dus geen oplossing voor Nederlandse ISP’s zo te zien. Tenzij ze meer ondersteunen dan alleen een VLAN en dat hier niet vermelden.

[ Voor 21% gewijzigd door Kasper1985 op 04-06-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
@Kasper1985 goed punt. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar die iptv config lijkt best flexibel. Als ik het andere topic (hierboven gelinkt) lees dan is het niet eens nodig. Zet je deco in accesspoint mode en plug je stb in de ethernet poort. Ook logisch dat dat genoeg zou moeten zijn (je creert eigk een wireless bridge naar de poort van je modem) maar ik dacht altijd dat multicast verkeer niet goed om kon gaan met wifi.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Helaas netwerkkabel blijft de voorkeur houden.

Over Wifi gaat niet werken. De standard setop boxen werken via Multicast en dat gaat niet over WiFi. Je hebt zelfs een systeem om dit actief van WiFi te weren (IGMP snooping heet dit vaak). als je dit uit zet, werkt WiFi in de praktijk niet meer omdat het overbelast is door de multicast signalen. Om deze reden gaat het dus ook niet werken om een accespoint neer te zetten bij je setopbox en deze met een netwerkkabel aan elkaar te verbinden.

Mocht je nog een COAX kabel hebben liggen naar de TV, dan kun je overwegen om zogenaamde MoCa adapters aan te schaffen. een set kost snel 100 euro, maar dat zal wel stabiel moeten werken. (andere optie is om de COAX kabel te vervangen door een netwerk kabel)

Geeno COAX?

Enige alternatief is dus om het via plc ("powerline") te proberen. Je geeft echter aan dat het een jaren 30 woning is, dus randaarde zal waarschijnlijk niet aanwezig zijn. Daarmee vallen de beste modellen helaas af want die maken juist gebruik van deze randaarde om een stabielere verbinding te geven.

Bij de overgebleven modellen hangt het van veel factoren af of het goed werkt. Je kunt het proberen, maar zorg zeker dat je ze retour kan doen. Om het best mogelijke resultaat te halen:

PLC adapters rechstreeks in stopcontacten steken (geen verleng kabels ed er tussen)
Indien mogelijk op dezelfde groep aansluiten
Bepaalde electrische apparatuur kan het signaal verstoren. KPN geeft zelf bijvoorbeeld aan dat een zonnepaneel installatie vaak stoort.
deze kastjes zullen wel snel 100 euro kosten....

Maar als je al een kabel hebt, zou ik adviseren om de tijd te gebruiken om deze netjes vast te zetten/weg te werken. Dit gaat zeker goed werken en is zeer waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
dag, de oplossing is geïnstalleerd, liep door corona vertraging op.

De oplossing dmv een powerline werkt vlekkeloos, dus dit is de moeite van het uittesten waard.

groet, scooby
Pagina: 1