[Ziggo, zakelijke aansluiting] COAX kabel zelf verlengen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony89
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06-2020
Beste Tweakers,

Hopelijk maken jullie het goed gezien de omstandigheden. Wij leren mensen programmeren en beginnen mid juli een nieuwe cursus waar wij uiteraard een internetverbinding voor nodig hebben. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan gezien de afhankelijkheid van Ziggo.

Ik ben opzoek naar advies omtrent het volgende probleem en zou het enorm waarderen als jullie mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven.

Situatie - nieuw kantoor
In Februari zijn wij verhuisd naar een nieuwe kantoorruimte binnen een bedrijfspand met meerdere bedrijven. Na contact met Ziggo werd al snel duidelijk dat het niet eenvoudig zou worden gezien mijn straatnaam-toevoeging niet herkend werd door het Ziggo systeem. Een paar maanden later is dat probleem opgelost en heb ik inmiddels het installatie pakket ontvangen (Modem).

Coax kabel van straat -> bedrijfspand in
In Maart was een onderaannemer van Ziggo bezig met het doortrekken van een COAX kabel van de eindversterker in de straat het gebouw in -> welliswaar voor een ander bedrijf binnen ons pand - desalniettemin was deze onderaannemer zo vriendelijk om alvast een extra kabel voor mij door te trekken.

Huidige situatie
Voor volgende week staat een Ziggo monteur ingepland -> echter bij navraag wordt het duidelijk dat deze monteur geen coax kabels door zal trekken Mijn reactie dat deze monteur niet langs hoeft te komen maar dat we dan beter direct een aanvraag kunnen opstarten voor het verplaatsen van AOP wordt genegeerd met de opmerking "dan zal de monteur dit waarnemen en doorgeven". Mijn angst is dan ook dat het wordt uitbesteed aan derden die een gemiddelde wachttijd van 6-8 weken hebben.

Op het moment komt de beschikbare coax kabel in onze kelder binnen en zal via een bestaand kabelgoot-systeem naar de tweede verdieping geleid moeten worden. De onderaannemer melde mij destijds dat 100m COAX daar ruim voldoende voor was.

Mijn vraag
Ik zou graag zelf deze COAX kabel doortrekken vanuit de kelder naar de eerste verdieping voordat de ZIGGO monteur langs komt - mogelijk bespaard mij dat een maand of twee wachttijd.

Welke problemen voorzien jullie bij het zelf verlengen van de COAX kabel vanuit de kelder naar de eerste verdieping?
Kan ik een COAX kabel gewoon doortrekken naar de 1ste verdieping en daarop mijn Modem aansluiten? Ik las in een eerder reactie van @dion_b dat het signaalverlies wordt beinvloed door de kwaliteit van de coax kabel (Coax kabel verlengen router).

Extra informatie
- Serverruimte op de eerste verdieping
- Patchkasten op iedere verdieping
- Kabelgoot ligt er al - zo ook de gaten in het plafond om door te trekken naar boven
- Ziggo is in de veronderstelling dat de AOP op de eerste verdieping is.

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik hoor het graag als ik ergens voor meer opheldering kan zorgen. _/-\o_

Foto's genomen in de kelder van COAX kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBFBfx59T59j0BvhKJSskvZW-5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/178INWN3Z9s0hSnCBS0TdmgM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6iluSwjoQQYaFwYxcqeXSsIVoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4x0UG94z1m5yUygOF97QyuW9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom wil je per se de modem ergens anders hebben dan bij de AOP?

Zoals ik inderdaad eerder schreef is het signaaltechnisch geen sinecure om breedbandige signalen allemaal nog binnen acceptabele limieten te houden met een significante lengte coax erachter.

Ethernet is veel simpeler en kent dit soort beperking niet, dus zou ik aanraden om die modem bij de AOP te plaatsen en vanaf daar Ethernet door te trekken naar kantoor.

Komt bij: een AOP is niet alleen een technische maar ook juridische overnamepunt. Zodra je de modem elders neerzet wordt de kwestie van aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid bij problemen ook vertroebeld. Bedenk daarbij dat je als bedrijf niet onder consumentenrecht valt, dus niet automatisch voordeel van twijfel krijgt.

M.i. maar twee goede oplossingen:
1) modem bij AOP, rest zelf met UTP regelen.
2) AOP door Ziggo laten verplaatsen naar gewenste locatie, waarbij je de bijbehorende kosten en tijdslijnen accepteert.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-07 20:11
Weet je ook hoeveel lengte er al ligt vanaf de straat kast naar de kelder? en hoeveel meter denk je nog nodig te hebben naar waar je de AOP wil plaatsen? Coax kan je niet zomaar blijven verlengen inderdaad.

Als je hem wel gaat door trekken neem dan wel de goeie kabel en connector die ziggo ook gebruikt bij het aankoppelen.

Staat er ook al wel signaal op de kabel eigenlijk? of hebben ze de kabel alleen nog maar erheen getrokken? Als het nog allemaal nieuw en vers dan neem ik aan dat de boel ook nog niet ingeregeld is voor de lengte kabel wat er nou aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-07 22:18
een AOP 100meter verhuizen is quasi onmogelijk zonder stevige infastructuurwerken ...

dit fix je niet even op een week/maand/....
UTP daarintegen wel.. dat heb je op misschien op een paar uur in de goot gelegd.

(als ziggo het uberhaupt toelaat om jouw kabelmodem in een andere bedrijfsunit te zetten, das in belgie niet toegelaten, gemeenschappelijke ruimte is 1 ding, bij iemand anders binnen is een no-go)

maar op je foto uitgaande , zijn niet al die groene kabels coax'en ?

[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 02-06-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
De enige juiste conclusie kijkend naar de foto is dat TS nog helemaal geen AOP heeft. Dit verklaart ook waarom het adres initieel nog niet beschikbaar was. Niet zelf gaan klussen maar aan de expert overlaten. Ik weet niet waar dit fout is gegaan maar je kan echt het beste contact opnemen met Ziggo om een AOP te laten plaatsen. Zoals eerder gezegd kan je coax niet zomaar even 100 meter verlengen zonder consequenties. Als het een verzamelpand is dan zal er waarschijnlijk ook nog een extra versterker geïnstalleerd moeten worden. Het feit dat Ziggo denkt dat je AOP op de eerste verdieping zit kan ook komen doordat Ziggo al weet waar deze zou moeten komen en jij nog niet :+

[ Voor 16% gewijzigd door Jay-B op 02-06-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:37
ijske schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:16:
een AOP 100meter verhuizen is quasi onmogelijk zonder stevige infastructuurwerken ...
Zeker, met een beetje kabel (let's say COAX 9) heb je bij de download streams te veel demping om een fatsoenlijk verbinding te krijgen.

Ik ken genoeg situaties bij verzamelpanden waar het zo wordt opgelost. Niet vergeten de boel goed te labelen en (eventueel) in een afsluitbare kast.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1