T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:15:
Zerg er in elk geval voor dat je goed afgeschermde kabels en connectoren hebt. Dus met een kabelkeur logo, koppel zo min mogelijk losse kabels aan elkaar, maar neem een lange kabel.
Hirssmann is een goed merk met hoge kwaliteit.
Als de demping te hoog wordt zou je kunnen kijken of coax 6 een optie is. Is wel wat lastiger te krijgen. Bij coax 6 is de demping 6 Db bij 100 meter.
Het is wel lomp dik, wat met 5/8 leidingen voor problemen kan zorgen...
Beter idee: Hirschmann voert verschillende soorten kabels. Lange tijd is de KOKA 799 de beste optie geweest, met dubbele afscherming. Helaas heb je tegenwoordig zoveel nieuwe bronnen van verstoring, LTE (4G) voorop, dat als je pech hebt die dubbele afscherming niet meer voldoet. Daarom wil je nu gaan voor KOKA 9TS als je Hirschmann kiest. Is anderhalf keer zo duur, maar dan hebben we het bij 10m over EUR 5 verschil. En dat is coax 9, dus dempt maar 9dB per 100m (en dus maar 0.9dB over 10m).
Of je moet een retour geschikte versterker zo dicht mogelijk bij de aop plaatsen, meestal is dat in de meterkast. Ik lees net dat dat in de woonkamer is, maar is er geen kastje in de meterkast waar een coax kabel uit komt.
Voor de downstream werkt dit prima, maar de meeste retourgeschikte versterkers zijn passief in de retour: ze laten het door maar versterken het niet. Aangezien je upstream meestal de beperkende factor is, kan het zijn dat dit dus geen meerwaarde oplevert. Als je al aan de versterker moet, kan het zijn dat je eentje die actief retour versterkt nodig zijn.
Maar pas sowieso op met versterkers, meer is zeker niet altijd beter: te sterk signaal is net zo slecht als te zwak. Als je maar één modem en één TV hoeft aan te sluiten en het om bescheiden afstanden (en 10m is een bescheiden afstand) gaat, dan zou je er hoegenaamd geen nodig moeten hebben. Als je signaal slecht is moet je daar eerst iets aan (laten) doen voordat je iets gaat versterken; versterkte prut is nog steeds prut namelijk

emnich schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:30:
Ik heb hetzelfde gedaan en mijn singaal was te zwak. Ik heb dus een goede retour geschikte versterker geplaatst direct bij het AOP en dat werkt perfect.
Maar ja, meten is weten, het ligt er net aan hoe goed het binnenkomende signaal is.
Dat. En als dat binnenkomend signaal brak is, kun je je kabelaar verzoeken dat op orde te brengen - hun verantwoordelijkheid namelijk.
Let op dat je eigen ervaringen niet zonder meer door kunt trekken naar situatie van anderen. Het hangt totaal af van welk signaal binnen komt en van de situatie binnenhuis. Als er verder niets anders dan een modem aan de aansluiting hangt zou 15 meter kwalitatief goede (en correct aangesloten!) kabel geen probleem mogen zijn, maar zodra je met meerdere TV's, splitters en versterkers gaat werken wordt het ingewikkelder. Zonder dat in jouw geval en in geval TS te weten is het gevaarlijk om dat te roepen. Sowieso, zoals al gezegd: meten is weten