Coax kabel verlengen router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:19
Hallo,

Toch maar aan het overwegen om de coax kabel van m'n router iets te verlengen. De AOP komt uit de muur in de woonkamer. De router wil ik in een kast wegstoppen. Kan het kwaad om een COAX kabel van 6 a 10 meter te gebruiken qua signaal verlies of is dit nihil?

Ik moet naast de data kabel ook nog een TV coax kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
Ik denk dat het wel gaat werken als je een beetje kwaliteits coax gebruikt.
Je kunt natuurlijk pech hebben dat je signaal net op het randje staat, maar meestal is er genoeg ruimte.

Alleen zeggen de specificaties van je provider dat het modem binnen 1m (afstand weet ik niet exact maar geen 10m) van de AOP moet staan.
Als je dus een storing hebt en je hebt je provider nodig dan zul je hem even terug moeten plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

saken schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:11:
Hallo,

Toch maar aan het overwegen om de coax kabel van m'n router iets te verlengen. De AOP komt uit de muur in de woonkamer. De router wil ik in een kast wegstoppen. Kan het kwaad om een COAX kabel van 6 a 10 meter te gebruiken qua signaal verlies of is dit nihil?
Hier zijn twee antwoorden op:

1) Organisatorisch: je hebt blijkbaar kabelinternet. Kabelproviders willen - om kwaliteit van hun dienst te borgen - dat je de modem binnen 1m van de AOP hangt. Doe je dat niet, dan kun je discussies krijgen bij storingen die erop neerkomen dat je alsnog modemrouter terug bij AOP moet hangen voordat zij je kunnen helpen. Hou hier rekening mee. Je kunt het dan natuurlijk als storing verholpen is terug in de kast stoppen, mits dat niet oorzaak van je proble,en was.
2) Technisch: hoeveel signaal je verliest hangt af van je kabel. Goede kwaliteit kabel voor binnenhuis dempt 12dB per 100m op 230MHz. Op 10m zal het dus 1.2dB dempen op 230MHz. Meestal is upstreamdemping meest kritiek voor huisinstalltie. Dat zit op lagere frequenties (<65MHz) en zal dus minder dempen. De hoogste frequenties (±860MHz) zullen meer dempen. Grootste risico is dat het signaal bij te lange kabels 'scheef' gaat zitten, dus dat het niet lukt om tegelijk hoogste en laagste frequenties beide goed te krijgen. Maar met 10m zal dat hopelijk meevallen.

Wat je kunt doen om te kijken hoeveel ruimte je hebt qua signaal: log in op de GUI van de modemrouter (IP verschilt afhankelijk van modem en provider, kijk in je PC: het is het adres van de Default Gateway van je netwerkadapter). Kijk daar naar de signaalwaardes. Upstream transmit power moet onder de 51dBmV zitten. Je wilt daar 2dB onder zitten ivm je langere kabel, dus max 49dBmV. Downstream receive power moet idealiter 0dBmV zijn maar in ieder geval boven de -6dBmV. Hier wil je 2dB boven zitten ivm kabel, dus minimaal -4dBmV.

Als je dus <49dBmV transmit en >-4dBmV receive zit kun je prima die langere kabel gebruiken. Zorg dan in ieder geval voor kabel en connectoren met kabelkeur en monteer de connectoren met zorg: GEEN schaamhaar uit de connector laten steken!
Ik moet naast de data kabel ook nog een TV coax kabel trekken.
Geldt zelfde voor als voor modem, maar transmit power is minder/niet relevant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:59

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Zerg er in elk geval voor dat je goed afgeschermde kabels en connectoren hebt. Dus met een kabelkeur logo, koppel zo min mogelijk losse kabels aan elkaar, maar neem een lange kabel.

Hirssmann is een goed merk met hoge kwaliteit.

Als de demping te hoog wordt zou je kunnen kijken of coax 6 een optie is. Is wel wat lastiger te krijgen. Bij coax 6 is de demping 6 Db bij 100 meter. Of je moet een retour geschikte versterker zo dicht mogelijk bij de aop plaatsen, meestal is dat in de meterkast. Ik lees net dat dat in de woonkamer is, maar is er geen kastje in de meterkast waar een coax kabel uit komt.

[ Voor 28% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-10-2016 08:19 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik heb hetzelfde gedaan en mijn singaal was te zwak. Ik heb dus een goede retour geschikte versterker geplaatst direct bij het AOP en dat werkt perfect.

Maar ja, meten is weten, het ligt er net aan hoe goed het binnenkomende signaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 05:58
Ik heb zelf in het verleden ook mijn ziggo modem verplaatst met koka799, dit op een afstand van 15 meter, en dit ging gewoon goed

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Heb helemaal niets meer met kabelinternet sinds ik bij Tweak zit, maar vind het prachting hoe dion_b hier een mede-tweaker op weg helpt met een inhoudelijk volledig en gefundeerde reactie. Prachtig _/-\o_ .
dion_b schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:06:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb sind een paar maanden ook geen kabel meer, nu kpn glas. Maar ik weet nog veel van de dingen waar je op moet letten. Zo hadden wij ook last van wegvallend internet, slechte splitter voor tv en modem bleek de oorzaak..

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:15:
Zerg er in elk geval voor dat je goed afgeschermde kabels en connectoren hebt. Dus met een kabelkeur logo, koppel zo min mogelijk losse kabels aan elkaar, maar neem een lange kabel.

Als de demping te hoog wordt zou je kunnen kijken of coax 6 een optie is. Is wel wat lastiger te krijgen. Bij coax 6 is de demping 6 Db bij 100 meter.
Het is wel lomp dik, wat met 5/8 leidingen voor problemen kan zorgen...

Beter idee: Hirschmann voert verschillende soorten kabels. Lange tijd is de KOKA 799 de beste optie geweest, met dubbele afscherming. Helaas heb je tegenwoordig zoveel nieuwe bronnen van verstoring, LTE (4G) voorop, dat als je pech hebt die dubbele afscherming niet meer voldoet. Daarom wil je nu gaan voor KOKA 9TS als je Hirschmann kiest. Is anderhalf keer zo duur, maar dan hebben we het bij 10m over EUR 5 verschil. En dat is coax 9, dus dempt maar 9dB per 100m (en dus maar 0.9dB over 10m).
Of je moet een retour geschikte versterker zo dicht mogelijk bij de aop plaatsen, meestal is dat in de meterkast. Ik lees net dat dat in de woonkamer is, maar is er geen kastje in de meterkast waar een coax kabel uit komt.
Voor de downstream werkt dit prima, maar de meeste retourgeschikte versterkers zijn passief in de retour: ze laten het door maar versterken het niet. Aangezien je upstream meestal de beperkende factor is, kan het zijn dat dit dus geen meerwaarde oplevert. Als je al aan de versterker moet, kan het zijn dat je eentje die actief retour versterkt nodig zijn.

Maar pas sowieso op met versterkers, meer is zeker niet altijd beter: te sterk signaal is net zo slecht als te zwak. Als je maar één modem en één TV hoeft aan te sluiten en het om bescheiden afstanden (en 10m is een bescheiden afstand) gaat, dan zou je er hoegenaamd geen nodig moeten hebben. Als je signaal slecht is moet je daar eerst iets aan (laten) doen voordat je iets gaat versterken; versterkte prut is nog steeds prut namelijk :o
emnich schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:30:
Ik heb hetzelfde gedaan en mijn singaal was te zwak. Ik heb dus een goede retour geschikte versterker geplaatst direct bij het AOP en dat werkt perfect.

Maar ja, meten is weten, het ligt er net aan hoe goed het binnenkomende signaal is.
Dat. En als dat binnenkomend signaal brak is, kun je je kabelaar verzoeken dat op orde te brengen - hun verantwoordelijkheid namelijk.
shure-fan schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:59:
Ik heb zelf in het verleden ook mijn ziggo modem verplaatst met koka799, dit op een afstand van 15 meter, en dit ging gewoon goed
Let op dat je eigen ervaringen niet zonder meer door kunt trekken naar situatie van anderen. Het hangt totaal af van welk signaal binnen komt en van de situatie binnenhuis. Als er verder niets anders dan een modem aan de aansluiting hangt zou 15 meter kwalitatief goede (en correct aangesloten!) kabel geen probleem mogen zijn, maar zodra je met meerdere TV's, splitters en versterkers gaat werken wordt het ingewikkelder. Zonder dat in jouw geval en in geval TS te weten is het gevaarlijk om dat te roepen. Sowieso, zoals al gezegd: meten is weten :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dion_b schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:45:
[...]

Het is wel lomp dik, wat met 5/8 leidingen voor problemen kan zorgen...
Ik wist alleen dat het bestaat, maar verder er niet echt veel over.
Beter idee: Hirschmann voert verschillende soorten kabels. Lange tijd is de KOKA 799 de beste optie geweest, met dubbele afscherming. Helaas heb je tegenwoordig zoveel nieuwe bronnen van verstoring, LTE (4G) voorop, dat als je pech hebt die dubbele afscherming niet meer voldoet. Daarom wil je nu gaan voor KOKA 9TS als je Hirschmann kiest. Is anderhalf keer zo duur, maar dan hebben we het bij 10m over EUR 5 verschil. En dat is coax 9, dus dempt maar 9dB per 100m (en dus maar 0.9dB over 10m).

[...]

Voor de downstream werkt dit prima, maar de meeste retourgeschikte versterkers zijn passief in de retour: ze laten het door maar versterken het niet. Aangezien je upstream meestal de beperkende factor is, kan het zijn dat dit dus geen meerwaarde oplevert. Als je al aan de versterker moet, kan het zijn dat je eentje die actief retour versterkt nodig zijn.

Maar pas sowieso op met versterkers, meer is zeker niet altijd beter: te sterk signaal is net zo slecht als te zwak. Als je maar één modem en één TV hoeft aan te sluiten en het om bescheiden afstanden (en 10m is een bescheiden afstand) gaat, dan zou je er hoegenaamd geen nodig moeten hebben. Als je signaal slecht is moet je daar eerst iets aan (laten) doen voordat je iets gaat versterken; versterkte prut is nog steeds prut namelijk :o
Mee eens, prut wordt niet beter. En te sterk signaal is ook niet goed, soms slecht voor de apparatuur. Een versterker moet dus precies afgesteld zijn en zomaar de sterkste nemen...
[...]

Dat. En als dat binnenkomend signaal brak is, kun je je kabelaar verzoeken dat op orde te brengen - hun verantwoordelijkheid namelijk.
Dat in elk geval, als het bij de aansluiting slecht is help een versterker ook niet meer. Dus dan een monteur het laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Laatst online: 11:19
Hij is al eens verlengd van de meterkast naar de woonkamer..... dit zijn de waardes die ik heb:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/b15e206c8d033d1e4615b04578d6aeb9.png
dion_b schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:06:
[...]

1) Organisatorisch: je hebt blijkbaar kabelinternet. Kabelproviders willen - om kwaliteit van hun dienst te borgen - dat je de modem binnen 1m van de AOP hangt. Doe je dat niet, dan kun je discussies krijgen bij storingen die erop neerkomen dat je alsnog modemrouter terug bij AOP moet hangen voordat zij je kunnen helpen. Hou hier rekening mee. Je kunt het dan natuurlijk als storing verholpen is terug in de kast stoppen, mits dat niet oorzaak van je proble,en was.
2) Technisch: hoeveel signaal je verliest hangt af van je kabel. Goede kwaliteit kabel voor binnenhuis dempt 12dB per 100m op 230MHz. Op 10m zal het dus 1.2dB dempen op 230MHz. Meestal is upstreamdemping meest kritiek voor huisinstalltie. Dat zit op lagere frequenties (<65MHz) en zal dus minder dempen. De hoogste frequenties (±860MHz) zullen meer dempen. Grootste risico is dat het signaal bij te lange kabels 'scheef' gaat zitten, dus dat het niet lukt om tegelijk hoogste en laagste frequenties beide goed te krijgen. Maar met 10m zal dat hopelijk meevallen.

Wat je kunt doen om te kijken hoeveel ruimte je hebt qua signaal: log in op de GUI van de modemrouter (IP verschilt afhankelijk van modem en provider, kijk in je PC: het is het adres van de Default Gateway van je netwerkadapter). Kijk daar naar de signaalwaardes. Upstream transmit power moet onder de 51dBmV zitten. Je wilt daar 2dB onder zitten ivm je langere kabel, dus max 49dBmV. Downstream receive power moet idealiter 0dBmV zijn maar in ieder geval boven de -6dBmV. Hier wil je 2dB boven zitten ivm kabel, dus minimaal -4dBmV.

Als je dus <49dBmV transmit en >-4dBmV receive zit kun je prima die langere kabel gebruiken. Zorg dan in ieder geval voor kabel en connectoren met kabelkeur en monteer de connectoren met zorg: GEEN schaamhaar uit de connector laten steken!

[...]

Geldt zelfde voor als voor modem, maar transmit power is minder/niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Laatst online: 01-06 19:13
Je correctables en uncorretables zijn al een teken van een slecht signaal. Binnen welke tijd zijn die counters opgelopen? Zorg eerst dat je dat op orde hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Ik had mijn Ziggo kabel ook door een kabel van 5m vervangen en dat werkte allemaal nog prima. Nu heb ik glasvezel en dat modem/router ding moest perse naast het binnenkomst punt hangen omdat het stukje glas daaraan maar 1 meter was.. dus dat hangt nu mooi midden in de woonkamer :(

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 28-10-2016 13:36 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:15:

Als de demping te hoog wordt zou je kunnen kijken of coax 6 een optie is. Is wel wat lastiger te krijgen. Bij coax 6 is de demping 6 Db bij 100 meter. Of je moet een retour geschikte versterker zo dicht mogelijk bij de aop plaatsen, meestal is dat in de meterkast. Ik lees net dat dat in de woonkamer is, maar is er geen kastje in de meterkast waar een coax kabel uit komt.
Goede kabels is belangrijk... Maar hoe kom je bij Coax 6? Die kabels zijn 10.5mm dik, zeer stug en totaal niet geschikt voor in huis. Dat zijn transportkabels voor in het buitennetwerk van de aanbieder.

Een AOP kan zowel in de meterkast als woonkamer zitten. Er is hier geen meestal de meterkast. Woningen voor jaren '90 hebben het AOP regulier in de woonkamer. Jaren '90 en later in de meterkast. Uitzonderingen komen op grotere schaal voor in bepaalde gebieden, maar biedt geen enkele garantie.
saken schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:08:
Hij is al eens verlengd van de meterkast naar de woonkamer..... dit zijn de waardes die ik heb:

[...]
Theoretisch zou het moeten kunnen. Er is geen aanwijzing dat direct problemen op gaat leveren.

Over de correctables en uncorrectables; als gebruiker is het leuk dat je ze zien maar je hebt veel meer informatie nodig om de oorzaak te achterhalen. Er hoeft hiervoor niet altijd iets met jouw verbinding te zijn. Andere aansluitingen kunnen net zo goed problemen op jouw aansluiting veroorzaken zonder dat je hier ooit zelf zonder tussenkomst van de aanbieder achterkomt. De oorzaak kun je niet uit het modem halen en is alleen voor de provider van belang. Werkt je internet prima niets aan de hand, werkt het niet provider bellen en laat het hun maar oplossen.

Ik ben ook blij om die reden dan in fUPC en ook bij Caiway deze gegevens niet inzichtelijk zijn voor de gebruiker. Als monteur kun je lang niet altijd direct iets vinden en/of oplossen maar de klant "zeurt" hier wel om. En ja "zeurt" die verwacht immer dat de monteur mijn zijn glazenbol direct de oorzaak vind, terwijl er erg veel factoren meespelen binnen een CAI-netwerk waar de klant soms niet eens iets van ervaart maar het wel als getal terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

saken schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:08:

[afbeelding]

[...]
Wacht even...

- je wilt de modemrouter in een kast wegstoppen
- je eerste aansluitpunt is in de meterkast

Waarom zou je het in vredesnaam nog verder verlengen in de woonkamer? Gewoon terughangen in de meterkast waar het hoort. Netjes en opgeruimd en geen discussie met je kabelaar als er een keer een probleem is. De kabel naar de woonkamer kun je vervolgens enkel voor TV gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MediaZoo schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:14:
[...]

Goede kabels is belangrijk... Maar hoe kom je bij Coax 6? Die kabels zijn 10.5mm dik, zeer stug en totaal niet geschikt voor in huis. Dat zijn transportkabels voor in het buitennetwerk van de aanbieder.
Ik wist alleen dat ze bestaan, maar niet hoe groot enzo...
Een AOP kan zowel in de meterkast als woonkamer zitten. Er is hier geen meestal de meterkast. Woningen voor jaren '90 hebben het AOP regulier in de woonkamer. Jaren '90 en later in de meterkast. Uitzonderingen komen op grotere schaal voor in bepaalde gebieden, maar biedt geen enkele garantie.

[...]

Theoretisch zou het moeten kunnen. Er is geen aanwijzing dat direct problemen op gaat leveren.

Over de correctables en uncorrectables; als gebruiker is het leuk dat je ze zien maar je hebt veel meer informatie nodig om de oorzaak te achterhalen. Er hoeft hiervoor niet altijd iets met jouw verbinding te zijn. Andere aansluitingen kunnen net zo goed problemen op jouw aansluiting veroorzaken zonder dat je hier ooit zelf zonder tussenkomst van de aanbieder achterkomt. De oorzaak kun je niet uit het modem halen en is alleen voor de provider van belang. Werkt je internet prima niets aan de hand, werkt het niet provider bellen en laat het hun maar oplossen.

Ik ben ook blij om die reden dan in fUPC en ook bij Caiway deze gegevens niet inzichtelijk zijn voor de gebruiker. Als monteur kun je lang niet altijd direct iets vinden en/of oplossen maar de klant "zeurt" hier wel om. En ja "zeurt" die verwacht immer dat de monteur mijn zijn glazenbol direct de oorzaak vind, terwijl er erg veel factoren meespelen binnen een CAI-netwerk waar de klant soms niet eens iets van ervaart maar het wel als getal terug ziet.

Pagina: 1