Het grote 'welk insect/beest(je) is dit?!' topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

mysticwizard schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:16:
Zou dit dan een oude “niet actieve” nest zijn gezien wespen toch in het voorjaar nest maken?
Ja inactief als het een wespennest is, maar wacht ff andere reacties af of google voor de zekerheid.
De koningin gaat na het seizoen ergens op een beschutte plek zitten (ze komen in de winter regelmatig bij me mee naar binnen tussen het haardhout). In het voorjaar maken ze dan zo'n nest als bij jou, maar dit is niet uitgegroeid. Kun je dan zo weghalen en dit soort beginnende nesten zie je vaak zo onder daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip-5
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-04 19:54
Iemand enig idee wat dit zijn? Zaten aan het matras van mijn vader, maar lijken mij geen bedwantsen.

Ze zijn ongeveer 3, 6 en 8mm volgens hem.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pH-9hLq-Pjy0nDHIBdIKoIKxjtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEMc9I9UPuUaYZxAxEVwvjDz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door skip-5 op 15-01-2024 14:18 ]

Fear can hold you prisoner, Hope can set you free

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
skip-5 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:18:
Iemand enig idee wat dit zijn? Zaten aan het matras van mijn vader, maar lijken mij geen bedwantsen.

Ze zijn ongeveer 3, 6 en 8mm volgens hem.[Afbeelding]
zijn dat niet gewoon de vellen van bedwantsen?

Afbeeldingslocatie: https://bedwantsenbestrijden.com/storage/media/images/BK%20NL/Ongedierte/Bedwantsen/bedwantsen-levencyclus.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip-5
Ik heb datzelfde plaatje ook gezien, maar vond het daar niet echt op lijken. Kan het uiteraard mis hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikitje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAtpcVBV3h8MVKv0lJaibtOPUTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueU6qiXzBwRj5qwK2K3crMzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan me helpen met uitleg over dit beestje. Vind het altijd terug in wc gedeelte en is gekomen na verbouwingen. Vind er er geregeld 1 of 2.
Het springt ook

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Mikitje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 02:07:
[Afbeelding]

Wie kan me helpen met uitleg over dit beestje. Vind het altijd terug in wc gedeelte en is gekomen na verbouwingen. Vind er er geregeld 1 of 2.
Het springt ook

Alvast bedankt
Lastig om zoiets kleins scherp op de foto te krijgen maar zo te zien betreft het een stofluis. Die zitten in elk huis.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhpmd
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-03 15:51
Dag allemaal,

De laatste dagen komen we steeds vaker kleine zwarte beestjes tegen. Zojuist ging het van een paar naar een groot aantal (op de pantoffels van de vrouw).
Wanneer ik ze op wil pakken lijken ze weg te springen/vliegen.
De laatste tijd hebben we beide ook allemaal jeukende bultjes (geen idee of dat samenhangt).

Iemand een idee om welk insect het gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bibpSUI6ByDr2tzH2WKbpRzb1QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTJW8YBqKGcroprcTZWHz2nT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRB6IU-c-npnpq0lG9uzTE3iUVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGskCH2GohcHhC5L6NiWn46X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiaW_Azk7DaKGH9DMyzacR616CM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDfGTbxruf1jvWGa8XVUbjnH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64HzAczSQc5HXV3pPyOh2YyvejY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0o1RVgxqdXX0ACdEJ3imFNw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
rhpmd schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:04:
Dag allemaal,

De laatste dagen komen we steeds vaker kleine zwarte beestjes tegen. Zojuist ging het van een paar naar een groot aantal (op de pantoffels van de vrouw).
Wanneer ik ze op wil pakken lijken ze weg te springen/vliegen.
De laatste tijd hebben we beide ook allemaal jeukende bultjes (geen idee of dat samenhangt).

Iemand een idee om welk insect het gaat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pantoffeldiertje >:)

Even zonder dollen , als je op de eerste foto inzoomt dan lijkt het qua poten en vorm erg op een vlo zoals onderstaande link
https://www.licg.nl/vlooienbestrijding-bij-huisdieren/

Hebben jullie honden of katten?
Verklaart ook de jeukende bultjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip-5
Oh ja dat lijkt mij een vlooienplaag. Die hebben wij ook een keer gehad, wordt je niet vrolijk van.

Doordat wij een houten vloer hebben konden wij geen gebruik maken van een externe partij die alles in 1 keer kapot maakt. Wij hebben 2 weken lang 2 keer alles in moeten spuiten en elke dag 2 keer stofzuigen, zak weggooien etc.

Ik hoop dat het wat anders is voor jullie, maar ik neig naar vlooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Tja, de bom van vroeger mag je inderdaad niet.meer gebruiken. Ramen en deuren naar buiten dicht, allea binnen open en dan dat ding in de kamer zetten en afsteken. Hele huis vol chemische troep, maar alles is dood.
Ongetwijfeld enorm slecht voor de gezondheid :) maar werkte wel met houten vloeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 17-03-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lijkt idd op vlooien. Als je geen huisdieren hebt ben je redelijk snel klaar met deze plaag, aangezien vlooien van een kat of hond niet kunnen voortplanten van mensenbloed. Anders je huisdier 3x per dag kammen en de vlooien verzuipen in een bakje water, met de spray aan de gang en 10x per dag stofzuigen en de zak meteen weggooien. Kleine dingen als die sloffen kun je een paar nachten in de vriezer gooien, dan gaan de eitjes dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhpmd
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-03 15:51
Bedankt voor jullie reacties.
De bron lijkt gevonden, buiten onder een rubberen mat voor de deur. Daar stonden de pantoffels ook in de buurt toevallig.
Geen honden of katten hierbinnen, dus hopen dat het binnenshuis beperkt blijft tot de paar die we per ongeluk mee naar binnen hebben gedragen.
Voor nu veel zuigen in huis voor de zekerheid en morgen buiten kijken hoe we daar mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Vlooien idd. Goeie omgevingsspray kopen en volgens instructies alles bespuiten. Dan na een week of 2 (meen ik, staat wel op de spuitbus) herhalen want de eitjes gaan er niet van dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Frieda schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:54:
[...] Anders je huisdier 3x per dag kammen en de vlooien verzuipen in een bakje water, met de spray aan de gang en 10x per dag stofzuigen en de zak meteen weggooien. Kleine dingen als die sloffen kun je een paar nachten in de vriezer gooien, dan gaan de eitjes dood.
Voor huisdier ook even de lokale dierenarts vragen welk middel nog werkt in de regio en dan aanbrengen bij het huisdier. Dan zijn die vlooien vaak ook vrij snel dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Vlooien kunnen hardnekkig zijn idd, en het lijkt altijd een ander spul te zijn wat effectief is vanwege resistentie. Die krijgen zijn soms echt hardnekkig. Qua vlooienpipetjes schijnt Stronghold wel goed te werken, maar ik heb ooit eens opgepikt dat dit niet overal te krijgen is.

Als je ze eenmaal hebt, dan zeggen ze dat als je er een paar ziet dat er in werkelijkheid veel meer zijn vanwege de eitjes idd. Stofzuigen alleen zal niet altijd werken. Én vlooienpipetje/halsbandje, én kammen en vlooien verzuipen in een kommetje water met afwasmiddel, én stofzuigen, én je huis sprayen met anti-vlooienspul.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauillac
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:43
rhpmd schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:17:
Bedankt voor jullie reacties.
De bron lijkt gevonden, buiten onder een rubberen mat voor de deur. Daar stonden de pantoffels ook in de buurt toevallig.
Geen honden of katten hierbinnen, dus hopen dat het binnenshuis beperkt blijft tot de paar die we per ongeluk mee naar binnen hebben gedragen.
Voor nu veel zuigen in huis voor de zekerheid en morgen buiten kijken hoe we daar mee omgaan.
Toch is het raar dat er vlooien zijn zonder dat er huisdieren zijn. Wellicht even kijken of de bron in de nabijheid van jullie huis kan worden geïdentificeerd. Wellicht buren met huisdieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ja precies, misschien ligt de kat van de buren elke dag lekker op die mat te zonnen ofzo. Als je hem sprayt even wegleggen, die spray is ook voor grotere dieren (en mensen) niet gezond. Veel sprayen, stofzuigen en volhouden! Dan is het met een maandje wel bekeken verwacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWVD
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-08-2024
Goededag, ik zie steeds vaker deze beestjes op mijn raam buiten zitten. Weet iemand wat voor soort beestjes dit zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3OCp9JlteXayMv5av8EaOhUoIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COZZuMtFvPdDFsagDMhxFVK5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Een of andere snuitkeversoort. Heb je toevallig pas nieuwe planten gehaald voor buiten? Dan zou het een taxuskever kunnen zijn, die vreten de wortels van planten op. Ik kan het niet heel goed zien op de foto door de schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Google Lens komt met Gegroefde lapsnuitkever

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:29
Ik kwam dit spinnetje tegen in de tuin.. deed mij meteen aan een beruchte spin denken.. wat is het?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uigpf8ceTFdjSoFb14Iv6Zb_ZPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbxklxrspFcLmhb1wMky6kVt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Koptelefoontje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:50:
Ik kwam dit spinnetje tegen in de tuin.. deed mij meteen aan een beruchte spin denken.. wat is het?[Afbeelding]
Dat is een vrouwtje Grote steatoda (Steatoda grossa), volkomen ongevaarlijk. Tenzij er een rood zandloperfiguur op de buik zit, dan is het een Zwarte weduwe >:) Maar die kans acht ik nihil. Dat ze op elkaar lijken is geen toeval, het zijn beide kogelspinnen en die hebben allemaal die bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Wat fijn trouwens dat je alleen het verschil kan zien door naar de buik te kijken. Dat is niet echt de normale positie van een spin. Heeft de natuur toch maar weer mooi gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
SnoeiKoei schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:14:
[...]

Dat is een vrouwtje Grote steatoda (Steatoda grossa), volkomen ongevaarlijk. Tenzij er een rood zandloperfiguur op de buik zit, dan is het een Zwarte weduwe >:) Maar die kans acht ik nihil. Dat ze op elkaar lijken is geen toeval, het zijn beide kogelspinnen en die hebben allemaal die bouw.
Nou volkomen ongevaarlijk mwah. Het is een best agressieve soort, vooral een vervelende spin om in je terrarium te hebben (komt soms mee met krekels, kan kleine terrarium dieren doden), en ze bijten ook mensen. Je gaat er niet dood aan natuurlijk, maar je kunt er wel een paar dagen wat beroerd van zijn (koorts, pijn, malaise, blaren).
Ik heb er een paar van binnen zitten helaas, lastig te vangen ze zien je aankomen en verstoppen zich snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

dragon2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:45:
[...]

Nou volkomen ongevaarlijk mwah. Het is een best agressieve soort, vooral een vervelende spin om in je terrarium te hebben (komt soms mee met krekels, kan kleine terrarium dieren doden), en ze bijten ook mensen. Je gaat er niet dood aan natuurlijk, maar je kunt er wel een paar dagen wat beroerd van zijn (koorts, pijn, malaise, blaren).
Ik heb er een paar van binnen zitten helaas, lastig te vangen ze zien je aankomen en verstoppen zich snel...
Voor mensen net zo gevaarlijk als een mug of bedwants dus. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SnoeiKoei schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:06:
[...]

Voor mensen net zo gevaarlijk als een mug of bedwants dus. :O
Jij krijgt een paar dagen koorts van een muggenbeet? Dan zou ik toch eens naar de dokter gaan als ik jou was 👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

dragon2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:53:
[...]

Jij krijgt een paar dagen koorts van een muggenbeet? Dan zou ik toch eens naar de dokter gaan als ik jou was 👀
Ik niet, sommige mensen in mijn omgeving wel (je kunt verrassend allergisch zijn voor zoiets). Hoe dan ook, om dat nou gevaarlijk te noemen gaat me veel te ver. Allergie voor wespengif kan bijvoorbeeld levensbedreigend zijn, dat is andere koek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:29
Ik heb een paar uur geleden wat 'ophooggrond' van de welkoop gebruikt en wat rodondendron voeding.

Paar uur later zijn er tientallen vliegende beestjes van 1 cm groot.

Iemand een verklaring? En wat zijn t?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vg7SuMBMYOUDU-cMOjNWucYVBk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3b8f3U2Ykvf10QArSopGGwQo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNUlHCCMdSqGafKNGXbZDnnI10Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxiFBy6ZoX1MK1zFfpg6Cqsc.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Obsidentify herkent het (met 75% zekerheidscore) als een Wikipedia: Strontvlieg

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:29
Hahahaha ,mooi. Duidelijk!
Die komt op de voeding af.

Ik heb ze nog nooit zo gezien. Een beetje geel groenig

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:19:
Obsidentify herkent het (met 75% zekerheidscore) als een Wikipedia: Strontvlieg
obsidentify zit er 100% naast >:), dit is een goudoogvliegsoort, weet niet precies welke soort vanaf de foto.

https://waarneming.nl/taxa/11157/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Frieda schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:35:
[...]

obsidentify zit er 100% naast >:), dit is een goudoogvliegsoort, weet niet precies welke soort vanaf de foto.

https://waarneming.nl/taxa/11157/
Goudoogvliegen zijn niet harig. Strontvlieg klopt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
ik zie toch echt haren op die foto's anders :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Frieda schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:58:
ik zie toch echt haren op die foto's anders :?
Geen dikke gele vacht zoals bij Strontvlieg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
SnoeiKoei schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:32:
[...]

Geen dikke gele vacht zoals bij Strontvlieg.
bedankt, weer wat geleerd! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:02

Sméagol

Master of Mayhem

Gisteren eindelijk wat analoge foto's opgehaald die ik al tijden had liggen.
Deze, of die eerste in ieder geval, is niet gelukt door een mechanische storing.. Maar ik was wel benieuwd wat voor spin dit was. Ik had 'm nog nooit gezien, en daarom wilde ik 'm op de foto zetten, wat behoorlijk lastig was. Nu ik de foto's bekijk, denk ik dat het een gewone blinker is.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~arthiele/images/pictures/analoog008/analoog_008_02.png

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~arthiele/images/pictures/analoog008/analoog_008_01.png

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Sméagol schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:26:
Gisteren eindelijk wat analoge foto's opgehaald die ik al tijden had liggen.
Deze, of die eerste in ieder geval, is niet gelukt door een mechanische storing.. Maar ik was wel benieuwd wat voor spin dit was. Ik had 'm nog nooit gezien, en daarom wilde ik 'm op de foto zetten, wat behoorlijk lastig was. Nu ik de foto's bekijk, denk ik dat het een gewone blinker is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heliophanus, maar de soort is volgens mij niet 123 te bepalen. Ik zou het op Heliophanus spp. houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
Ok, dit vloog net in de woonkamer. Wat is het? Ongeveer 5 cm lijf en 6 cm spanweidteAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OhOCuKrQxlfXtUppWQ1fK0unqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2zPvPmpmdni1D3t8exzir3j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iSx0hp01RP9oIRE30eSvBBdk8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCvzoF7JSvZBYxBhonMahhDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IX3Tzi_nTiz58ktLvOfWBWYuFJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cb0LCdiO1brE793WKUthwaA8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

nachtnet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:39:
Ok, dit vloog net in de woonkamer. Wat is het? Ongeveer 5 cm lijf en 6 cm spanweidte[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat Google Lens me vertelt:

Wikipedia: Ptychoptera albimana

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Zou wel eens kunnen, heb deze gevangen en de deur gewezen. (Vrouw vond het niet zo’n gezellige bezoeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
nachtnet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:39:
Ok, dit vloog net in de woonkamer. Wat is het? Ongeveer 5 cm lijf en 6 cm spanweidte[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet eruit als een gepimpte lanngpootmug. Heb ze ook wel eens gezien, maar doen volgens mij geen vlieg kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-04 17:51
sahinasappelsap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:43:
[...]

Ziet eruit als een gepimpte lanngpootmug. Heb ze ook wel eens gezien, maar doen volgens mij geen vlieg kwaad.
Nee, zullen ook vast de confrontatie niet zoeken, maar die angel ziet eruit alsof die dwars door je arm gaat :+

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
Inmiddels hangt de straat voor de 2e opeenvolgende dag (avond schemer) vol met deze jongens. Hoefde niet heel lang te zoeken, maar het zijn Meikevers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpxdeNfY4zdmWjyqt1Uf85SRec8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ha0mgdvgWqJ0B9pgYJ35AcIT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcJlqG8c7Dsd0oqRdeJkhLSnjgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPAG2XwDY1vvYS3TFS4LfgN2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 15:30
Hallo,

Kan iemand mij vertellen welke beestjes dit zijn. Ze zitten op de muren binnen en komen vooral uit kieren. Ze zijn erg klein.

Google Lens komt uit op springstaartjes.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmdHuLOc8ShLjVViar9jxs-EtXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUcJCKfbKzxaPcLuPTf7qAU6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxhvrFPT2EoiRH9JA346tHafY6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxSbU2w6VzEmaXBJtNB9EwN4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:15
sigon schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:36:
Hallo,

Kan iemand mij vertellen welke beestjes dit zijn. Ze zitten op de muren binnen en komen vooral uit kieren. Ze zijn erg klein.

Google Lens komt uit op springstaartjes.

Alvast bedankt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alhoewel je foto’s niet bijzonder scherp zijn, lijken mij dat zilvervisjes. Zo’n beetje de grootste plaag in Nederlandse huizen. Er is zelfs een apart topic voor op Tweakers als ik me niet vergis.
Edit: zie dit topic: Zilvervisjes en papiervisjes: ervaringen en bestrijding

[ Voor 5% gewijzigd door Maurice079 op 18-05-2024 08:30 ]

PSN: xMaurice93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
Bedankt voor de reactie. Ik ben bekend met zilvervisjes.

Ik dacht te zien, dat op de onderstaande foto, het juist geen zilvervisje was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FDuoHcPMmnVrZDXAm_dRGt8Z8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HGqvHqM4absb7uQqyLwlfg8Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

sigon schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:53:
Bedankt voor de reactie. Ik ben bekend met zilvervisjes.

Ik dacht te zien, dat op de onderstaande foto, het juist geen zilvervisje was.

[Afbeelding]
Dit is al een duidelijkere foto.

Ik kwam op Springtails uit (telefoon staat in het Engels, sorry), oftewel springstaartjes.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigon
Bedankt voor de reactie. Daar kwam mijn Google Lens inderdaad ook op uit. Had hier nog nooit eerder van gehoord.

Iemand bekend met het bestrijden van deze beesten?

[ Voor 19% gewijzigd door sigon op 18-05-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-04 23:11
Goedendag,

Wij hebben afgelopen week last van deze vliegjes zie foto.

We hebben raamhorren, alleen ze kruipen er toch doorheen. Ze zitten voornamelijk op de kozijnen en ook binnen waar de raamopening zit. Wij doen nu ook de ramen niet meer open door deze overlast. Ik heb gister de kozijnen helemaal schoongemaakt van binnen en buiten maar buiten zitten ze dus nu overal. Ze zaten laatst in onze baby droogrek onhygiënisch voor ons kleine dus. Wie weet wat voor vliegjes dit zijn en hoe wij dit kunnen bestrijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAW4hvybvOvuoxzCGVRj0P2KvYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRJ4xjkWs6rUGBvq75WvzMCG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4IWms13kbLaJuwuwZckT6EujZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNJzMWFUY23G4VgoDfpyHvyM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:57
Dat lijkt op muggen of knutjes (kleine mug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 09:48
Kent iemand deze spinsoort ?

We komen er niet uit of het nu een muursluiper is of een koffieboon spin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUEZalXfJWuzqyDKiGUF05TrPrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6tKgxtJRH0ksbORHQmUAo5N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B2feaGg7IkAnuprfe1gq3yluuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITL6xg8lmeKaTNT8NxHW2N03.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

JustC schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een van de Muursluipers. Koffieboonspin is warmer bruin en glimt meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:27
JustC schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leeft dit smerig schepsel in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Gadgeteer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Ik verbaas mij ook steeds meer en meer over de spinnen soorten welke blijkbaar leven in Nederland.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Gadgeteer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Zal 'ie ook van jou denken. :X Beetje rare reactie op een normaal dier. Maar ja: dit soort spinnen zit vrijwel in en om ieder huis in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:27
SnoeiKoei schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Zal 'ie ook van jou denken. :X Beetje rare reactie op een normaal dier. Maar ja: dit soort spinnen zit vrijwel in en om ieder huis in NL.
Voor sommige een normaal dier, voor de mensen die wat minder met spinnen hebben een smerig schepsel.
Ik krijg de kriebels van dit soort insecten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Gadgeteer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Voor sommige een normaal dier, voor de mensen die wat minder met spinnen hebben een smerig schepsel.
Ik krijg de kriebels van dit soort insecten.
Het is geen insect :D
(Serieuze tip, verdiep je eens in beesten waar je kriebels van krijgt. Van kennis van hun levenswijze wordt je angst wel minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
SnoeiKoei schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Het is geen insect :D
(Serieuze tip, verdiep je eens in beesten waar je kriebels van krijgt. Van kennis van hun levenswijze wordt je angst wel minder)
Ik snap waar je heen wilt, heb verschillende docu's over spinnen gezien en ook bij een live sessie geweest over spinnen, ik VIND spinnen nog steeds verschrikkelijke beesten/insecten ondanks dat zeker 90% van spinnen je nooit wat zal doen zomaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 09:48
Ik vind hem zelf ook dood eng maar ook weer fascinerend op de een of andere manier.

We hebben een andere in de tuin gehad die was een flink stukje groter maar dat was een bodemjacht spin (vrouwtje).

Dankjewel in ieder geval voor jullie reacties nu weet ik in ieder geval wat voor soort het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-02 22:26
Glashelder schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:33:
[Afbeelding]

Lijkt een beetje op het tweede plaatje hier: https://beestjeskwijt.nl/...rijden#hoornaar-herkennen

Maar als ik dan verder zoek op Aziatische hoornaar dan zie ik meer wespachtige beesten.

Anyone?
Beetje 'late to the party' misschien, maar wat je als eerste zou kunnen opvallen is het feit dat de antennes vrijwel onzichtbaar zijn. Dat is het eerste signaal dat het een vlieg is. Daarnaast zie je van die grote bolle ogen, ook dat is typerend voor vliegen, wespensoorten hebben niet zulke bolle ogen. Het derde kenmerk hier is de vleugels, maar ik snap dat dat een lastige is. Vliegen hebben één paar vleugels, sociale wespen hebben twee paar, die ze ook nog eens opvouwen (plooien) in rust, daarom vallen ze ook onder de plooivleugelwespen.

Hier vind je meer over soorten wespen in Nederland.

In vlucht is het een stuk lastiger om een stadsreus te onderscheiden van een Europese hoornaar, dan zou je vooral het geluid moeten horen. Dat is bij de hoornaar onmiskenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-02 22:26
JPS schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:22:
[...]

Ja inactief als het een wespennest is, maar wacht ff andere reacties af of google voor de zekerheid.
De koningin gaat na het seizoen ergens op een beschutte plek zitten (ze komen in de winter regelmatig bij me mee naar binnen tussen het haardhout). In het voorjaar maken ze dan zo'n nest als bij jou, maar dit is niet uitgegroeid. Kun je dan zo weghalen en dit soort beginnende nesten zie je vaak zo onder daken.
Klopt, dit is een zogeheten embryonestje. Op foto's is het altijd lastig om de kleur echt goed te bepalen, maar het lijkt me grijs. Dan kan het van de Duitse wesp zijn, of de Saksische wesp. Het gebeurt behoorlijk vaak dat een nestje onsuccesvol is. Als zoiets wel uitgroeit kan je het laten verplaatsen vanaf het moment dat de eerste werksters er zijn. Scheelt gedoe met gif, dat in zo'n geval onnodig is en ook nog eens schadelijk kan zijn voor eventuele huisdieren en ook voor jezelf niet echt gezond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Geen vraag over wat voor beestjes ik last van heb, het zijn mieren. Hier en daar staat een lokdoosje in het pad waar ze lopen, dat lost een hoop ellende op.

Maar... ik zie nu iets raars. Bij 1 van mijn terrasdeuren, IN de woning, liggen steeds dooie mieren afgelopen dagen. Alsof je een zakje dooie mieren hebt uitgestrooid. Ik stofzuig ze maar op, en dan een dag later ligt er weer zo'n verzameling... heb er even op gelet, er komt af en toe een mier onder de dorpel vandaan en die sleept zijn dooie maatje dan mijn huis in en legt die daar dan neer? wtf? Gebruiken ze mijn huis als mierenkerkhof?

Wat moet ik hier mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvikLGY_zc9moSk9Ro-ht_HAD_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0qzNY2IRGD7NytVV6Zpf2RW.jpg?f=fotoalbum_large

Zit je een potje te vissen, krijg je visite..

Met wie hebben we het genoegen?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Lijkt op de kleine heldenboktor. Die is best zeldzaam.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 02-06-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Borisvkr schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:37:
Geen vraag over wat voor beestjes ik last van heb, het zijn mieren. Hier en daar staat een lokdoosje in het pad waar ze lopen, dat lost een hoop ellende op.

Maar... ik zie nu iets raars. Bij 1 van mijn terrasdeuren, IN de woning, liggen steeds dooie mieren afgelopen dagen. Alsof je een zakje dooie mieren hebt uitgestrooid. Ik stofzuig ze maar op, en dan een dag later ligt er weer zo'n verzameling... heb er even op gelet, er komt af en toe een mier onder de dorpel vandaan en die sleept zijn dooie maatje dan mijn huis in en legt die daar dan neer? wtf? Gebruiken ze mijn huis als mierenkerkhof?

Wat moet ik hier mee?
Misschien kan je je vraag kwijt op antforum ?
soort gelijke vraag op dat forum als die van jou: https://www.antforum.nl/viewtopic.php?t=3249

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOS8emowqOdXhfNl4NlxCLEc2Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MefN3SqfuLENsaOO0PFsnc8V.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee? ObsIdentify komt er niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Tk55 op 29-06-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-03 13:18
https://ibb.co/QkbhmdD
Lens en naturalist zeggen meeltor.
Maar waarom in ons huis dan infestatie in slaapkamer en badkamer en bed waar NIET GEGETEN wordt???
Help aub hoe die plaag aanpakken.

Is dit een meeltor of iets anders???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 14:45

Whuzz

Dodgeball!

sigon schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:01:
Bedankt voor de reactie. Daar kwam mijn Google Lens inderdaad ook op uit. Had hier nog nooit eerder van gehoord.

Iemand bekend met het bestrijden van deze beesten?
Volgens mij had je nog geen reactie gekregen, dus bij deze.
Ik twijfel of het echt springstaartjes zijn, eerlijk gezegd. Springstaarten zoeken vochtige omgevingen op en het liefst aarde/grond/organisch materiaal. Ze erten voornamelijk schimmels en ontbindend organisch materiaal.

Ze worden door terrariumhouders vaak toegevoegd aan het terrarium, ófwel als voedsel voor andere terrariumdieren (woestijnterraria), ófwel als schimmelbestrijder (tropische / vochtige terraria).
Ze zijn in elk geval volstrekt ongevaarlijk (als het inderdaad springstaartjes betreft). Normaal kunnen ze niet overleven in een droge omgeving, dus ik heb ook nog niet eerder gehoord dat iemand er overlast van had en ze wilde bestrijden, behalve in combinatie met planten. Soms kunnen ze meekomen met potgrond of kamerplanten (ook dan in de grond).

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
SAiN ONeZ schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:06:
[Afbeelding]

Zit je een potje te vissen, krijg je visite..

Met wie hebben we het genoegen?
Heb er toch langer naar moeten zoeken dan ik had gehoopt. Boktor was duidelijk maar welke.
Prachtig exemplaar overigens.
Maar het is dus deze, ik gok dat je ook een man op de foto hebt gezien de langere voelsprieten.
Wikipedia: Monochamus galloprovincialis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

toekie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Heb er toch langer naar moeten zoeken dan ik had gehoopt. Boktor was duidelijk maar welke.
Prachtig exemplaar overigens.
Maar het is dus deze, ik gok dat je ook een man op de foto hebt gezien de langere voelsprieten.
Wikipedia: Monochamus galloprovincialis
Dit was een vistrip in Frankrijk, mss dat ie daardoor wat groter is, en mss ook minder zeldzaam daar, of is dat onzin?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
SAiN ONeZ schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Dit was een vistrip in Frankrijk, mss dat ie daardoor wat groter is, en mss ook minder zeldzaam daar, of is dat onzin?
Ahh Frankrijk. Ik gokte op Duitsland, daar vond ik ze weleens op vakantie ook bij het vissen!
Nee deze soort is sowieso wat groter enkele cm groot. Meestal als de sprieten 1,5 tot 2x de kop/romp lengte zijn is het een man. Deze lijken dat wel te zijn vandaar.
Mooi om tegen te komen, zie je niet zo vaak. Je schrikt je wel een hoedje klinkt vaak alsof er een helikopter aan komt en dan land er ineens een kever van 5 cm naast je :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
M'n tante vroeg of ik weet wat dit is. Is dit wat ik denk dat het is..? Bleke kakkerlak?

Ca. 1 cm groot. Loopt supersnel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kv1kvHs-74nGGji8RiS_V2qDvv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrR3j9rEPqbJlBq8K34TdUdM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
We hebben net een nieuwe oude auto, spot ik ineens dit rechts boven... Het lijken wel eitjes of larven te zijn, maar waarvan?😐Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7d9ayAO7A4aOK3nEljxnGthgow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQ5WoOWJdXUUUMoQee0tE2rw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dU03-31I_aciObRAYHCd3mfh2y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2s4mh7ZYsuiva8wsEKYQTUJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj-XfPDLcqnQ1I48zPah4DGKtHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1uRIKNao7k6fUPgcARJuMJT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-03 17:37
dragon2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:26:
M'n tante vroeg of ik weet wat dit is. Is dit wat ik denk dat het is..? Bleke kakkerlak?

Ca. 1 cm groot. Loopt supersnel.

[Afbeelding]
Dit is inderdaad een kakkerlak, maar gelukkig een soort die niet schadelijk is of zich binnen verspreid. Zitten ook vaak bij/in/onder de groene bak, maar houden (gelukkig) niet van binnen al zitten ze er soms wel.

Is een dwarsbandkakkerlak of iets soortgelijks. Als je 100% gerust wilt zijn kan je googlen op Duitse kakkerlak, deze is wel schadelijk maar heeft bovenaan duidelijke zwarte strepen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweaker2020 op 26-08-2024 20:51 ]

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:59
Ik ben wel benieuwd of iemand ons kan helpen. Wij lijken stofluizen in huis te hebben, ik zie ze vaker over muren in huis en in de garage kruipen als ik goed kijk. Het is een drive-in woning en ze zitten bijna overal wel, maar voornamelijk op de bovenste verdieping en begane grond in de garage. Garage is inpandig, geventileerd en gestookt, met een zeer droge kruipruimte eronder (alleen maar droog zand, hele jaar door). Toch komen we er niet vanaf, ondanks dat er goed geventileerd wordt. Wat kunnen we nog proberen? Het zijn absoluut geen bedwantsen, we hebben er verder ook geen last van, maar in groten getale kunnen ze blijkbaar toch voor schade zorgen op den duur, dus we zouden er toch graag vanaf willen op de een of andere manier. Ik zal proberen z.s.m. foto's te maken als ik er weer eens een spot.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julienin
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 15:20
Aan het plafond, m.n. in de hal boven de meterkast naast de voordeur hebben wij helaas last van zwarte kleine beestjes zo groot als een speldenprik. Zodra je ze weghaalt, zitten ze er binnen no time weer anderen. Kunnen helaas niet herleiden waar ze vandaan komen. Hebben geprobeerd ze scherp op de foto te zetten, maar dat is erg lastig, gezien ze zo klein zijn. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? (zie bijgaande foto’s)

Wel hebben we last gehad van rouwvliegjes in de potgrond van de planten en hebben deze bestreden met aaltjes. Zien sinds 2 dagen geen rouwvliegjes meer bij de planten, maar nog wel hele kleine witte beestjes in de potgrond.

Zouden deze kleine zwarte beestjes aan het plafond nog een nasleep van de rouwvliegjes kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn-gzTFMdGa7A73xqp0pusZWRQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QC3ZzIChaKGkvJSVx3l6RMZo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECqiE5Q-jSgAqtg79QezD72wHb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiQTcE8GEbaR0BjDQCKIg6xW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kApwd3wVRWQZTUlW6HU7p3ubfm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3k9F3HTK7cOYp9nHvsgVBFL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@julienin Google Lens zegt rouwvlieg.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 22:24
Sinds gisteravond hebben we deze groep kleine vliegjes aan de buitenkant van ons raam zitten. Ze zijn gekomen nadat het begon te stortregenen.
Iemand een idee wat dit zijn? Heb al wat gegoogled, misschien kleine kluster vliegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqbsYKIFEgYchKUX7MA6IfCiJ0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBfHFB1xsmHedWngwHoYoN4A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Niet gewoon vliegende mieren? Zit er een nest vlak onder het raam?

Maak anders een iets scherper foto, als ze er nu nog zitten...

[ Voor 33% gewijzigd door Leaguer op 07-09-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferryvm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-09-2024
Goeie dag allemaal, ik heb een soort rare wormpjes in mn slaapkamer, zou iemand ze kunnen identificeren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm4l5FHXJ3hUZfm8Cnl0ygMOVWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WUZrFoJM3yoQCtv2Ih5upf8O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4bPgUlwSkEl20IlFLz6F4NguiM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qDGhxTL1zwKLoh3sDXHX0fpX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpGJSgpygoZn-xxLHfoTRKXZcnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oi45vbSrq0plb8IWg4521TzO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ferryvm schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:59:
Goeie dag allemaal, ik heb een soort rare wormpjes in mn slaapkamer, zou iemand ze kunnen identificeren?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Made van kleine kamervlieg (Fannia canicularis)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9Z2hilzFRi9xMN0F5cTIlAJe3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsK4tF8joRvCH9IQqB8kuyOD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4Sqe9r0hT1nbDot0zurNLLkwJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wyIuThQQWG2KZnHaUO8HeBS.jpg?f=fotoalbum_large

Een wormenkolonie in een afgesloten bak getempereerde chocolade :P

Wat leeft op onze choco?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Rukapul schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat leeft op onze choco?
Een rupsje (larve) van de Cacaomot, Ephestia elutella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:20
Rukapul schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat leeft op onze choco?
Dat is een larve van een voedselmot (er bestaan verschillende varianten die van verschillend (droog) voer (cacao/meel) houden). Dit jaar is het blijkbaar een plaag.

Ik had ze ook, dacht eerst dat het gewone kledingmotten waren die ik zag vliegen, maar de larven zaten niet bij kleding in de buurt. Ik had wat last met de bro(nen) te localiseren, want ik vond de larven sporadisch op het plafond. Al het voedsel gecontroleerd en uiteindelijk gevonden in een afgesloten (plastic) zak meel en in een strooibus met amandelen. Er zat een gaatje in de zak meel en het deksel en de strooibus sluit blijkbaar niet hermetisch af. Ze konden er lastig uit (gelukkig), waardoor de plaag slechts zeer lokaal was, maar doordat er maar 1 of 2 per dag konden ontsnappen, was het lastig om te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De getempereerde chocolade heeft eerder dit jaar een tijdje open gestaan. Ik vermoed dat er toen een larve bij is gekomen. Later is het in een afgesloten bak gegaan.

Al tijden geen motten gezien en larven sowieso niet. Meel zit niet in afgesloten bakken oid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadionysos
  • Laatst online: 02-12-2024
Misschien weet iemand hier wat het is? Sinds gisteren lopen op 1 plek in huis / onder mijn bureau dit soort beestjes. Ze zijn ongeveer 2 a 3 mm en helemaal wit. Ze kruipen langzaam vooruiit en ik kan nog niet ontdekken waar ze vandaan komen. Iemand enig idee wat het kan zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujz7MMeYt2dmJTRtCoMRD8CDhz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78juPkQZXpuLlragSeVHLZcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pipurtRw_mXPjNnjUKa0fGMS6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoiFJQzi6iaBd5GP27jE1Wgd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWIGA-M28cEjTCUqFIVxLQPaL4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWZjzsaLz9kNc6hcomtBBC7u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door dadionysos op 20-11-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

een foto zou dan helpen ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Motluis/wittevlieg

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadionysos
  • Laatst online: 02-12-2024
Nu met plaatjes. Ze bewegen zich voort als een klein rupsje trouwens.

[ Voor 161% gewijzigd door dadionysos op 20-11-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05
Met Google Lens kom ik tientallen zeer vergelijkbare beestjes tegen. Is zo te zien gewoon een larve, waar uiteindelijk een vlieg uitkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 20-11-2024 15:09 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hier hebben we een topic voor: Het grote 'welk insect/beest(je) is dit?!' topic
Ik merge jouw topic daar naar toe :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
dadionysos schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:05:
Misschien weet iemand hier wat het is? Sinds gisteren lopen op 1 plek in huis / onder mijn bureau dit soort beestjes. Ze zijn ongeveer 2 a 3 mm en helemaal wit. Ze kruipen langzaam vooruiit en ik kan nog niet ontdekken waar ze vandaan komen. Iemand enig idee wat het kan zijn?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[YouTube: larve of wormpje?]
Dit is gewoon een made. Waarschijnlijk dan een huisvlieg.
Zullen een paar eitjes ergens gelegen hebben die recent warm zijn geworden en nu dus uitgekomen zijn.
Wikipedia: Huisvlieg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
Overigens, als mensen beestjes hebben die ze geïdentificeerd willen hebben mag je mij ook direct taggen.
Determineer niet meer zo veel en dit houdt me scherp! Leuk topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 19:42

Reptile209

- gers -

@toekie O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TNoXWhhVhCv9lWGIClnaS2l7Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eFrsqImYUEpSyDdTAElXQch.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vriendin kwam net van buiten naar binnen en voelde opeens een scherpe pijn bij haar knie. Niks geks te zien op of in haar broek, maar even later toch dit halfdode beestje gevonden op de vloer. Twee dikke bulten (à-la muggenbult) op haar been.
Met een doekje met wat azijn en een coldpack lijkt het verder wel goed te komen.

Beestje is ca. 5-6mm groot, echt ienie-mini. Beter licht krijg ik even niet voor elkaar. Lijkt haast een soort van mini-wesp ofzo. Wat voor beest is dit?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Outerspace schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:32:
Ik ga er vanuit dat het een Europese donkere bij is (althans dat vertelt Google Lens mij). De kenmerken komen ook aardig overeen.
Had je daar al naar gekeken? ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Outerspace schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:43:
[...]

Had je daar al naar gekeken? ;)
Ja, maar in de Engelse tekst van die wikipedia wordt aangegeven dat dat model een tong heeft van 5-6 mm. Zo lang is dit hele beestje :D. Dus ik denk niet dat die het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:07

thijsco19

KTM 990 SMT

https://www.wildebijen.nl/halictus_maculatus.html

Komt er bij als resultaat eruit.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toekie
I have been summend @Reptile209 ! is een groefbijen soort, die graven holen in de grond. leuke diertjes kunnen inderdaad smerig steken. Ik denk dat @thijsco19 hem heeft kan net een andere soort zijn maar wel een halictus. Van soort tot soort verschillen ze soms nihil netwat meer bruin, net iets grotere vleugels etc.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste