Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

5V led strips dimmen met arduino

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teunis1991
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 29-08-2020
Hallo allemaal,

Ik heb dus 17 led strips van een halve meter besteld op ali. Heb niet goed naar het voltage gekeken. Het zijn 5V ledstrips en gebruiken 2,88W per meter. Dit wil ik dus kunnen dimmen met mijn arduino. Ik kan het dus niet rechtstreeks aansluiten vanwege het vermogen. En zoek me eigen suf om een driver te kunnen vinden die 5v strips kan dimmen. Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:47

Proton_

Team Welles

Arduino analogOut() geeft een geschikt PWM signaal om een power-mosfet mee te sturen.
Zie bijvoorbeeld Led PWM besturen met Mosfet-Arduino, onderdelen keuze?

Zorg ook voor een goede voeding die 5A kan leveren bij 5V, als je dit via de Arduino laat lopen komt er rook uit.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teunis1991
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 29-08-2020
Zoiets zou dus kunnen?

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Dan een 5V voeding 5A dan zou ik het moeten kunnen realiseren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:47

Proton_

Team Welles

Ik denk het wel.
Zoals vaker bij Ali is er geen datasheet, schema of overzicht van welke componenten gebruikt zijn.
Idealiter heb je een kleine gate weerstand om de Arduino output te beschermen, een pulldown weerstand om tijdens opstarten (als de pin nog op input staat) de boel uit te houden en een dikke en dunne condensator aan de voedende kant en een vrijloopdiode om spikes tegen te gaan.
Zonder al die dingen werkt het ook, maar is de kans op storingen groter. Wellicht zitten sommige daarvan op die print maar daar kom ik niet achter.
NB: hij schakelt de min-kant.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True