Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vraag over mogelijke overstap glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Upeletix
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 01-06 15:23
Beste lezer,

Wij hebben thuis een glasvezel abonnement van Plinq van 100 Mbit/s, Plinq heeft alleen meerdere keren per dag het internet er uit liggen of een belachelijk zwak signaal 8)7 waardoor wij de behoefte hebben over te stappen naar een andere provider.
Ik heb laatste tijd veel research gedaan en daarbij leek online.nl wel een goede provider, is dit een aanrader of raden jullie een andere glasvezel-provider aan?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

-Upeletix

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:02
Misschien is het handig om eerst te kijken wat er werkelijk mis gaat met je huidige internet verbinding.
Anders is de kans is namelijk groot dat er bij het overstappen niets aan je signaal verandert en je dus nog steeds geen internet hebt.
En dingen als een 'zwak signaal' bestaat niet echt bij glasvezel, het werkt of het werkt niet.

Als het goed is hangt er een kasje die het glasvezel signaal omzet naar een bekabelde verbinding naar je modem.
Branden op dat kasje wel netjes alle lampjes op als er geen internet meer is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:11

lier

MikroTik nerd

Klinkt alsof WiFi niet lekker werkt. Zijn (in dat geval) veel topics over te vinden op GoT.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Je moet echt even checken of de verbinding van je glasvezel hapert, de wifi van je router niet lekker is of dat de DNS server van Plinq het af laat weten.

* Heb je ook uitvallend internet bij een bekabelde verbinding?
* Op welke DNS heb je je computers ingesteld? Probeer anders eens 1.1.1.1 en 1.0.0.1 op een bekabelde computer. Deze DNS servers zijn van Cloudflare, geen idee hoe het met privacy zit maar met de betrouwbaarheid van verbinden zit dat in ieder geval goed.
* Mocht je problemen hebben met je wifi dan zul dat je daar moeten zoeken. Kanalen gaan testen, andere plaats van je router, misschien een extra accesspoint etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:57
Online heeft een eigen ervaringen topic, daar zijn vast wel genoeg ervaringen uit te halen.

[Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Upeletix
brambo123 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:23:
Als het goed is hangt er een kasje die het glasvezel signaal omzet naar een bekabelde verbinding naar je modem.
Het kastje dat het glasvezel signaal omzet naar de bekabelde voeding heeft bij ons geen lampjes, er zit wel een sticker op van Caiway Glasvezel op terwijl wij Plinq hebben...
Het WLAN lampje op de router knippert als er geen internet meer is, we hebben ook een fritz!wlan 1750e repeater en daarop knippert dat lampje dan ook.
ik denk niet dat het uitmaakt maar ik heb het als mesh verbinding ingesteld, de repeater is altijd in kabel-verbinding met de router.

Gele kabeltje zit in router geplugt
Groene kabeltje is het signaal dat van buiten komt

Foto:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
Die gele kabel is ook nog glasvezel. Ik neem aan dat je een Fritz!Box 5490 hebt, die heeft een sc-aansluiting. Heeft deze geen statusleds voor de wan-verbinding? Of anders op het dashboard als je inlogt op je router?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Upeletix
sypie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:33:
Je moet echt even checken of de verbinding van je glasvezel hapert, de wifi van je router niet lekker is of dat de DNS server van Plinq het af laat weten.

* Heb je ook uitvallend internet bij een bekabelde verbinding?
* Op welke DNS heb je je computers ingesteld? Probeer anders eens 1.1.1.1 en 1.0.0.1 op een bekabelde computer. Deze DNS servers zijn van Cloudflare, geen idee hoe het met privacy zit maar met de betrouwbaarheid van verbinden zit dat in ieder geval goed.
* Mocht je problemen hebben met je wifi dan zul dat je daar moeten zoeken. Kanalen gaan testen, andere plaats van je router, misschien een extra accesspoint etc.
DNS servers van mijn laptop net veranderd naar die van Cloudflare, zal je laten weten wat de resultaten zijn!
Kanalen testen en veranderen al gedaan, geen verschil
Plaats van de router is wat onhandig, daarom hebben we de repeater in het leven geroepen.
De repeater neemt de gegevens van de router over (kanalen en instellingen enzo) en daarom is het praktisch gezien gewoon een extra antenne.
Repeater eerst een tijdje als accesspoint gehad maar merkte geen verschil qua snelheid en stabiliteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brambo123
Het lijkt er op dat het dus geen regefiber/KPN gebied is.
Heb je al nagekeken of providers als online wel leveren op jullie adres, en dan dus op glasvezel en dus niet via de telefoonlijn?

Als het goed is kun je inloggen op de Fritzbox om meer informatie over je verbinding te krijgen.
Daar kun je vaak de status en uptime van je glasverbinding en verbinding met provider terugvinden.
Tevens staat er als het goed is een compleet logboek met momenten dat de verbinding is weggevallen.

Een repeater kun je pas zien als extra antenne als je hem bedraad aansluit en dus instelt als access point.
WiFi wil nog wel eens tijdelijk compleet blokkeren als er 1 apparaat zich niet netjes gedraagt.
Daarom is het heel belangrijk om te weten of het werkelijk je internetverbinding is die voor problemen zorgt en dus niet je wifi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Upeletix
hcQd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:54:
Die gele kabel is ook nog glasvezel. Ik neem aan dat je een Fritz!Box 5490 hebt, die heeft een sc-aansluiting. Heeft deze geen statusleds voor de wan-verbinding? Of anders op het dashboard als je inlogt op je router?
Nee, er zitten geen indicatie-leds op voor WAN, ook niet op de interface van de router.
Wel voor Fiber en WLAN en online ook nog van LAN.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Eigenlijk moet je op de achtergrond een constante ping laten draaien naar een externe server. Op het moment dat je geen verbinding meer hebt kun je dat meteen zien. Op dat moment moet je zeker naar je wifi gaan kijken.

En... test ook meteen bekabeld apparaat, zo kun je uitsluiten of het aan je verbinding of aan je wifi ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Wat van belang is, is het bekabeld of draadloos aangesloten.

Want je kan zomaar last hebben van storingen op het wifi-deel, terwijl het 'echte' netwerk gewoon prima werkt.

Probeer een kleine test op te zetten, die met regelmaat de verbinding in de gaten houdt ( pingplotter / smokeping )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Upeletix Je kunt inloggen op je FRITZ!Box 5490 en dan de systeemlog uitlezen..

Kun je precies zien OF het nou daadwerkelijk je FttH <--> wijkPoP verbinding is, die wegvalt, of dat je een lokaal probleem hebt, in je eigen huis.

Moet je natuurlijk wel naar de trend kijken van een langere periode... Dus hoe lang is de verbinding met je ISP up&running? Hoe vaak wordt je WAN opnieuw geconnect; dat soort dingen...

Als ik naar m'n eigen 5490 kijk, dan zie ik b.v.:

(internet/online monitor)
Internet, IPv4
verbunden seit 09.05.2020, 13:17 Uhr, XS4ALL FTTH Fiber,
IP-Adresse: x.y.z.x

En dat was de laatste keer dat ik in de meterkast de stekers ff los heb gehaald.

[Voor 52% gewijzigd door ehtweak op 01-06-2020 13:35]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Upeletix
brambo123 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:03:
Heb je al nagekeken of providers als online wel leveren op jullie adres, en dan dus op glasvezel en dus niet via de telefoonlijn?

Als het goed is kun je inloggen op de Fritzbox om meer informatie over je verbinding te krijgen.
Daar kun je vaak de status en uptime van je glasverbinding en verbinding met provider terugvinden.
Tevens staat er als het goed is een compleet logboek met momenten dat de verbinding is weggevallen.
Ik heb dat nagekeken en online kan bij ons glasvezel leveren.
Ik heb even een printscreen van de log gemaakt, even beetje de nummertjes donker gemaakt maar dan heb je even een beeld van de meldingen:

de port 6672 is van GTA V, speel ik laatste dagen nogal veel :)

EDIT: het valt mij wel op dat er geen meldingen staan over 5 GHz wifi, dat hebben we wel aanstaan en daar kunnen we ook gebruik van maken. Misschien dus iets dat zorgt voor ruis op 2.4 GHz?

[Voor 7% gewijzigd door Upeletix op 01-06-2020 13:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:57
brambo123 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:03:
Niet per se waar :)
Op het CAI Harderwijk (voormalig EQT) netwerk in Harderwijk en Hierden is KPN WBA óók een actieve operator.
Dat is, voor zover ik weet, ook nog het enige niet KPN NetwerkNL waar dat het geval is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Upeletix schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:28:
[...]

Ik heb dat nagekeken en online kan bij ons glasvezel leveren.
Ik heb even een printscreen van de log gemaakt, even beetje de nummertjes donker gemaakt maar dan heb je even een beeld van de meldingen:
[Afbeelding]

de port 6672 is van GTA V, speel ik laatste dagen nogal veel :)

EDIT: het valt mij wel op dat er geen meldingen staan over 5 GHz wifi, dat hebben we wel aanstaan en daar kunnen we ook gebruik van maken. Misschien dus iets dat zorgt voor ruis op 2.4 GHz?
Dit lijkt eerder op een wifi-issue, dan van de provider ....

Test het een paar dagen met kabeltje ....
Je zou evt 2.4 helemaal kunnen uitschakelen, zodat je gedwongen wordt om op de 5Ghz te verbinden ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
FreshMaker schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:47:
[...]
Je zou evt 2.4 helemaal kunnen uitschakelen, zodat je gedwongen wordt om op de 5Ghz te verbinden ?
Op zich zijn mijn ervaringen met de bandsteering van Fritz!-spul prima (al heb ik hier nog nooit een 5490 gehad). Om een top-mesh te maken raad ik een Fritz!Repeater 3000 aan, die heeft nog een extra radioset voor 5 GHz aan boord om geen bandbreedte te hoeven delen (soms goedkoop in de Warehouse deals bij Amazon).

Maar op de Fritz!-apparaat zit ook een WiFi optie om te optimaliseren voor live-TV, en ook nog iets over co-existenz. Dat levert meestal niet van die fantastische resultaten op in drukke omgevingen, en het staat volgens mij standaard aan. Ik zou dat eens uit zetten.

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Dennis-L schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Niet per se waar :)
Op het CAI Harderwijk (voormalig EQT) netwerk in Harderwijk en Hierden is KPN WBA óók een actieve operator.
Dat is, voor zover ik weet, ook nog het enige niet KPN NetwerkNL waar dat het geval is.
Als er een sticker op de FTU zit van Caiway mag je er 100% van uitgaan dat KPN WBA niet leverbaar is.

Offtopic: Voor jouw informatie:
https://www.kpn.com/inter...le-glasvezelaanbieder.htm

Op de netwerken die je op deze pagina ziet levert KPN WBA al of gaat dit jaar nog leveren. Naast Reggefiber/KPN Netwerk NL dus al aardig wat uitbreiding.

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 14:22
brambo123 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:23:
Misschien is het handig om eerst te kijken wat er werkelijk mis gaat met je huidige internet verbinding.
Anders is de kans is namelijk groot dat er bij het overstappen niets aan je signaal verandert en je dus nog steeds geen internet hebt.
En dingen als een 'zwak signaal' bestaat niet echt bij glasvezel, het werkt of het werkt niet.

Soms kan er door een hoge demping in de vezel de apparatuur toch minder werken en instabiel zijn . dit is vaak te verhelpen door de connector en aansluiting te poetsen

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
vincedd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Soms kan er door een hoge demping in de vezel de apparatuur toch minder werken en instabiel zijn . dit is vaak te verhelpen door de connector en aansluiting te poetsen
Maar dat kan en moet je niet zelf willen doen als klant.

• brambo123
vincedd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Dat is nou net de reden dat het belangrijk is om eerst de reden van een haperende verbinding te weten voordat je maar gewoon overstapt naar een andere provider.

In dit geval het echt belangrijk om zaken als WiFi uit te sluiten door een kabel te gebruiken, goed naar het logboek te kijken op moment dat er zich een storing voordoet en dan pas conclusies te trekken waar het probleem precies zit.

Om terug te komen op de aller eerst vraag, wat is een goede provider:
Eigenlijk zijn er niet echt slechte internet providers, het verschil zit met name in geleverde diensten en bereikbaarheid van de klantenservice.
Onderzoeken die zeggen dat de ene provider meer storing heeft dan de andere zijn eigenlijk nooit echt betrouwbaar.
Mensen gaan toch vaak meedoen aan zulke onderzoeken op moment dat ze problemen hebben.
De meeste problemen is niet echt de schuld van de provider, denk aan kapotte (ondergrondse) kabels, defecte modems of storende wifi.

Ik heb vaak genoeg mensen gehoord die last hadden van een haperende KPN verbinding, de klantenservice niet vragen en maar gewoon overstappen naar Ziggo.
Als alles dan goed werkt is KPN waardeloos en Ziggo de geweldige provider.
Totdat een poosje later KPN aan het graven is in de straat omdat de buurman geen internet meer had.
Dan snapt men in ene waarom ze vroeger problemen met KPN hadden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 14:22
Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:25:
[...]

Maar dat kan en moet je niet zelf willen doen als klant.
Zeker niet, moet de provider ook regelen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True