Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGr111
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-06-2024
Beste lezer,

Ik woon samen met mijn vriendin. We hebben een koophuis, een dochter die naar de crèche gaat en zijn fiscale partners. We hebben een samenlevingscontract.

We doen gezamenlijk onze aangifte, waarbij ik significant meer geld heb teruggekregen dan zij (denk aan een paar duizend euro meer).

Nu heb ik in 2019 een dag minder gewerkt en minder inkomen gehad, terwijl zij haar inkomen behield.

Mijn vraag is: die paar duizend euro die ik nu meer terug krijg, is dat het gevolg van het feit dat ik persoonlijk teveel lasten heb betaald vanwege mijn tijdelijk verminderde inkomen, wellicht vanwege het feit dat ik daarvoor een dag meer werkte ? Of zijn er andere verklaringen voor dit grote verschil mogelijk ? Dit in verband met het onderling verdelen van de teruggave.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 23:48

CeesKees

I rest my Kees

Dit komt omdat alle aftrekposten aan jouw inkomen zijn toegewezen.

Hiermee kun je spelen aan het einde van de aangifte.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Koophuis, samenlevingscontract, dochter, fiscaal partner en dan onderling verdelen van de teruggave? Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:03
Zoals gezegd: zou kunnen komen omdat aftrekposten dan allemaal onder jouw naam gehangen zijn (b.v. alle hypotheekrenteaftrek). Het is wellicht handiger om hier in het vervolg beter naar te kijken. Het is bijvoorbeeld in sommige gevallen (wanneer de partner X in een hogere salarisbelastingschaal zit dan partner Y) voordelig om de hypotheekrente aan partner Y toe te kunnen omdat dit in meer aftrek resulteert.

Om dit nu nog allemaal uit elkaar te trekken zal wel wat gepuzzel worden: je moet het na gaan rekenen.

Toevoeging: wij houden een huisrekening bij waarop we in verschillende mate geld storten. Dit is in zo'n verhouding (uiteraard objectief) dat we de huisrekening vervolgens 50/50 beschouwen (hoewel we er nooit zo formeel naar kijken). Gevolg is dat je nooit moeilijk hoeft te doen over afschrijvingen/terugbetalingen, etc. (hoewel het je het natuurlijk altijd zo moeilijk kunt maken als je wilt)

[ Voor 27% gewijzigd door JDillinger op 01-06-2020 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Je kunt in het overzicht aan het einde van de aangifte precies zien hoe de verschuldigde belasting is opgebouwd. Dat kun je als basis gebruiken voor de verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:08
Te snel gelezen, nevermind 8)7

[ Voor 90% gewijzigd door upje op 01-06-2020 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-07 09:32

Barrycade

Through the...

Dit is toch puur een black box voor ons?

Stel jij hebt 3 ton op de bank en je vriendin betaald het huis en hypotheek maar jullie hebben in de aangifte bij het verdelen alles zo geschoven dat jij het meeste geld terugkreeg.

Je hebt zelf aan de knoppen gezeten en de aangifte ingevuld. Wij hebben toch geen enkele notie van jullie financiën dan wel kennis van jullie samenlevingscontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:09

Rmg

De inkomensafhankelijkecombinatiekorting kan al tot 2835 euro verschil zijn. Die korting gaat van het laagste inkomen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TomGr111 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:58:
Beste lezer,

Ik woon samen met mijn vriendin. We hebben een koophuis, een dochter die naar de crèche gaat en zijn fiscale partners. We hebben een samenlevingscontract.

We doen gezamenlijk onze aangifte, waarbij ik significant meer geld heb teruggekregen dan zij (denk aan een paar duizend euro meer).

Nu heb ik in 2019 een dag minder gewerkt en minder inkomen gehad, terwijl zij haar inkomen behield.

Mijn vraag is: die paar duizend euro die ik nu meer terug krijg, is dat het gevolg van het feit dat ik persoonlijk teveel lasten heb betaald vanwege mijn tijdelijk verminderde inkomen, wellicht vanwege het feit dat ik daarvoor een dag meer werkte ? Of zijn er andere verklaringen voor dit grote verschil mogelijk ? Dit in verband met het onderling verdelen van de teruggave.
Als je samen aangifte hebt gedaan, dan heb je toch ook gewoon samen gespeeld met de verdeling van aftrekposten enzo? Dan kun je er imho prima gewoon in overleg bepalen wie waar recht op heeft.

Dit is gewoon iets wat je in overleg doet om er zo goed mogelijk uit te komen, en daarna verdeel je de 'baten' (of lasten) tussen jullie wederom in overleg (zoals jullie het eerlijk vinden). Bijzonder dat je dan hier komt vragen hoe jullie die verdeling moeten doen :?

In ons geval kreeg m'n partner in de meest ideale situatie een aanslag van X euro, en kreeg ik (X+35) euro terug. Die aanslag van X euro is dus uit de gezamenlijke pot gegaan, en die 35 euro er weer terug in. In het niet-ideale scenario kreeg ik 0 euro terug en partner een aanslag van Y euro (waardoor we dus netto Y euro moesten betalen ipv 35 euro terugkregen). Lijkt me dat je zelf samen prima kunt beslissen wie ongeveer waar recht op heeft. In een ander jaar kregen wij bv in het ideale geval een significant bedrag terug, wat vooral terug te voeren was op een aftrekpost van een opleiding van vrouwlief (die zij zelf bekostigd had). Toen ging het bedrag dat we terugkregen dus ook vooral terug naar haar ipv in de gezamenlijke pot.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 01-06-2020 14:33 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:24

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Waarom zo moeilijk doen? Ik en mijn vriendin betalen 50 procent. Dit maken we over naar de gezamenlijke rekening. En alles wat terug komt gaat naar de gezamenlijke rekening. We zetten dat geld opzij voor bijvoorbeeld onderhoud.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:43
TheDudez schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:56:
Waarom zo moeilijk doen? Ik en mijn vriendin betalen 50 procent. Dit maken we over naar de gezamenlijke rekening. En alles wat terug komt gaat naar de gezamenlijke rekening. We zetten dat geld opzij voor bijvoorbeeld onderhoud.
Brengen jullie elk ook (ongeveer) 50% in? Ik ben gewend om kosten te berekenen naar rato van inkomen. Met een percentage is het ook goed te doen.

Ik vind het overigens wel vreemd dat TS deze vraag stelt als hij zelf de belastingaangifte heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ja we brengen even veel in. We verdienen beiden ongeveer het zelfde. Dat helpt ook.
Orangelights23 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:04:
[...]

Brengen jullie elk ook (ongeveer) 50% in? Ik ben gewend om kosten te berekenen naar rato van inkomen. Met een percentage is het ook goed te doen.

Ik vind het overigens wel vreemd dat TS deze vraag stelt als hij zelf de belastingaangifte heeft gedaan.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
je kunt heel eenvoudig het optimum van de verdeling hier https://www.aangiftecheck.nl/ berekenen. als blijkt dat met deze berekening een van jullie meer dan €55? terugkrijgt, kunnen jullie de gecorrigeerde aangifte 2019 opnieuw indienen. de belastingdienst zal dan na goedkeuring een extra teruggave doen.
LET WEL, BINNEN 6 WEKEN NA DAGTEKENING! anders ben je te laat!

[ Voor 9% gewijzigd door PetervdM op 01-06-2020 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-07 21:29
Doordat je een kind hebt krijg je extra loonheffingskorting. Deze kan aardig oplopen.

Daarnaast is het een leuk puzzeltje met hypotheekrente aftrek, daar zit een bepaald optimum in bij het verdelen over de salarissen. Dit jaar kreeg ik veel meer terug dan mijn vrouw. Uiteindelijk maakt het bij ons niet uit, omdat we ingemeenschap van goederen zijn getrouwd. Daarbij heb ik een gat in mijn hand en zou het gelijk allemaal uitgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TheDudez schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:56:
Dat is ook nog moeilijk doen. Makkelijkste is alles op 1 hoop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomGr111
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-06-2024
Veel dank allen voor de reacties. Ik had de inkomensafhankelijke combinatiekorting over het hoofd gezien en enkel aan mijzelf toegekend. De hypotheekrente hadden we gesplit. We hadden bij het verdelen redelijk wat combinaties geprobeerd, maar het maakte voor het totaal terug te krijgen bedrag niet uit. Verder hebben we vast gehouden aan de bedragen waar de belastingdienst zelf op uit kwam na het doorgeven van alle inkomsten e.d. Maar omdat de inkomensafhankelijke combinatiekorting naar ik nu begrijp dus automatisch aan diegene met het laagste inkomen wordt toegeschreven, kreeg ik die dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het is erg handig om goed te spelen met de verdeling. Ik zou dus niet alle klakkeloos 50-50 doen, maar zodanig verdelen dat je de minste belasting betaald en het zelf onderling verdelen als dat nodig is. Dit kan een paar honderd euro uitmaken!

Ik doe altijd de belasting van mijn ouders (getrouwd in gemeenschap van goederen) samen met mijn ouders en ik maak altijd de verdeling, dus heb al jaren ervaring.

Handig is om 1 iemand 46 euro te laten betalen (ik zit meestal op 45 om zeker te zijn, men rond wel eens anders af bij de belasting dienst), dat wordt dan kwijt gescholden. Verder even experimenteren met de verdeling, die steeds in kleiner wordende stapjes aanpassen en je vind het minimum wel. Het zijn maar drie parameters..... Wel steeds checken of de bedragen goed worden ingevuld, de tool hapert af en toe.....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
jeanj schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:47:
Het is erg handig om goed te spelen met de verdeling. Ik zou dus niet alle klakkeloos 50-50 doen, maar zodanig verdelen dat je de minste belasting betaald en het zelf onderling verdelen als dat nodig is. Dit kan een paar honderd euro uitmaken!

Ik doe altijd de belasting van mijn ouders (getrouwd in gemeenschap van goederen) samen met mijn ouders en ik maak altijd de verdeling, dus heb al jaren ervaring.

Handig is om 1 iemand 46 euro te laten betalen (ik zit meestal op 45 om zeker te zijn, men rond wel eens anders af bij de belasting dienst), dat wordt dan kwijt gescholden. Verder even experimenteren met de verdeling, die steeds in kleiner wordende stapjes aanpassen en je vind het minimum wel. Het zijn maar drie parameters..... Wel steeds checken of de bedragen goed worden ingevuld, de tool hapert af en toe.....
Sinds wij een kind hebben is het optimum niet meer op het punt dat de één moet betalen. Komt waarschijnlijk door de IACK die alleen aan de minst verdienende toegekend wordt. Maar verder inderdaad; proberen, proberen, proberen. Geld wat binnenkomt kan je desgewenst achteraf nog wel verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

Anoniem: 93986 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:03:
Koophuis, samenlevingscontract, dochter, fiscaal partner en dan onderling verdelen van de teruggave? Bijzonder.
Gewoon niet mee bemoeien :F . Iedereen doet dit anders. Dat 90% het 'op 1 hoop gooit' wil niet zeggen dat TS dat ook moet doen. Niet iedereen is hetzelfde. Mensen hebben verschillende voorkeuren en ook situaties kunnen anders zijn.
Hier zijn minimaal 20 topics over op tweakers en TS heeft een inhoudelijke vraag en vraagt niet om feedback over de rol van geld in zijn relatie.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 02-06-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06

Herman

FP ProMod
TomGr111 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:02:
Veel dank allen voor de reacties. Ik had de inkomensafhankelijke combinatiekorting over het hoofd gezien en enkel aan mijzelf toegekend. (...)
De inkomensafhankelijke combinatiekorting is niet te verdelen over (fiscaal) partners. Hij komt (mits aan voorwaarden wordt voldaan) volledig toe aan de minstverdienende partner.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Vind ik juist niet makkelijk. Nu geen discussie als ik iets wil kopen voor mij zelf.
Gijsje22 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:15:
[...]

Dat is ook nog moeilijk doen. Makkelijkste is alles op 1 hoop...

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
TomGr111 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:58:
Beste lezer,

Tja, een relatie, huis en kind hebben maar dan nog onderscheid maken in inkomen 8)7
Ik moet er persoonlijk niet aan denken...
PetervdM schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:35:
je kunt heel eenvoudig het optimum van de verdeling hier https://www.aangiftecheck.nl/ berekenen. als blijkt dat met deze berekening een van jullie meer dan €55? terugkrijgt, kunnen jullie de gecorrigeerde aangifte 2019 opnieuw indienen. de belastingdienst zal dan na goedkeuring een extra teruggave doen.
LET WEL, BINNEN 6 WEKEN NA DAGTEKENING! anders ben je te laat!
Ik zou toch niet snel mijn aangifte ergens uploaden, waar al je persoonlijke gegevens in verwerkt zitten (bsn, naam, geboorte data, inkomen, werkgever, hypotheek, etc. etc.)

[ Voor 43% gewijzigd door BastaRhymez op 02-06-2020 14:20 ]

Pagina: 1