Welke fancy functies van je inductiekookplaat gebruik jij?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Op het moment bezig met het bouwen van een huis en in dat huis komt op een gegeven moment ook een keuken. Al dit topic gestart:

Inductiekookplaat met overkookbeveliging?

Maar tijdens mijn zoektocht ben ik al heel wat 'innovaties' tegengekomen in keukenland. CookingSensor Plus, braadSensorPlus, powerMove, flexInduction, Active Cook, er komt geen eind aan. Allemaal tof klinkende innovaties waardoor je in de keuken zelf bijna niets meer hoeft te doen als je de marketeers moet geloven.

Maar wat gebruiken jullie nu echt los van de kooktimer en verbinding met je afzuigkap? Wat zijn echt handige features voor een inductiekookplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45
Als ik naar mezelf kijk dan is het ook een deel bereidheid en interesse om de functies te gebruiken. Ik gebruik niks van alle fancy crap die op onze AEG plaat zit, ik zet hem aan en na het koken weer uit :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
Ik gebruik de functie dat hij harder of zachter aan kan (stand 1 TM 9) bij m'n moeder. Voor rest eigenlijk niets (ondanks dat ik rechter pitten kan samenvoegen en allerlei andere mogelijkheden die enkel voor meer gedoe zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 21:19

Freakie1NL

Grote Baas

Samenvoegen zeer zelden.
Regelmatig temperatuur sensor automatisch de standen laten bepalen. (SensePro)

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:54
Heb niet een luxe kookplaat maar de timer functies gebruik ik vaak. Zowel de wekker als de automatisch uitgaan functie. Deze kan je per zone instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Op onze huidige (budget) plaat zijn kinderslot, pauze en timer de enige opties. Pauze is handig als er iemand aanbelt, timers zijn inderdaad handig, ook omdat de ingestelde zone dan meteen uitgaat. Zou alleen nog even automatisch moeten afgieten O:)

Bridge en flex-functies, gebruiken jullie ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Verbruikte energie laten tonen zodra ik hem uitzet (Bosch), maar dat is meer nieuwsgierigheid omdat ik ook zonnepanelen heb.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ah, die functie had ik inderdaad voorbij zien komen. De ovens komen waarschijnlijk van Bosch en ivm die rare '4 appraten = 5 jaar garantie' regeling is het ook handig om de rest van de apparatuur bij Bosch te halen...

Woning wordt nul op de meter, dus idd leuk om te weten wat koken doet. Hoewel ik inschat dat dit in het niet valt bij verwarming en douchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

net als hier boven al genoemd, de timer vind ik geweldig, ik hoef niet op de tijd te letten als ik bijvoorbeeld aardappels/pasta kook. Tevens loop ik soms even weg/ben ik even aan het gamen en ik hoef me geen zorgen te maken dat het te lang aan staat.

Ik heb ook de mogelijkheid om zones samen te voegen maar ik gebruik het nooit....

[ Voor 5% gewijzigd door jeanj op 01-06-2020 22:10 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dus zelfs basis zaken als een bridge functie/FlexInduction (samenvoegen van zones voor b.v. grillplaat)?

Als ik uitga van een kookplaat met 4 of 5 losse pitten zonder bridge gebeuren e.d. dan kom ik met een stuk lager budget toe. Zelfs als ik wel het stroomgebruik wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bartvb schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:56:
Dus zelfs basis zaken als een bridge functie/FlexInduction (samenvoegen van zones voor b.v. grillplaat)?

Als ik uitga van een kookplaat met 4 of 5 losse pitten zonder bridge gebeuren e.d. dan kom ik met een stuk lager budget toe. Zelfs als ik wel het stroomgebruik wil weten.
Tja zie je het jezelf gebruiken? Had een plaat met een flexzone en heb het enkel gebruikt omdat ik 'toevallig' een niet ronde pan had (krijgertje). Voor mij zou enkel een eis zijn dat het ding minstens 80 maar liever 90cm breed is ivm grote pannen/wokken etc. Die flexzone was 'toeval' omdat ik toevallig dit model goedkoop als ex-demo van marktplaats kon halen.

Anyway heb het ding verkocht (+ het huis waar ik hem ingebouwd had :P ) en nu huur ik dus zit ik gewoon op een 60x60 elektrisch fornuis te harken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Bridge functie lijkt me vooral handig met een grillplaat, verder niet echt.

Functie waarbij vooraan op een 'flex zone' je hoog vermogen hebt (aanbraden van vlees), in het midden een wat lager vermogen voor het garen en achteraan laag vermogen (warm houden) klinkt grappig, maar lijkt me kleine moeite om dan gewoon 1 pit te gebruiken en het vermogen een keer aanpassen.

Iets als een 'braadsensor Plus' (Siemens)/perfectFry (Bosch) klinkt op zich wel handig. Dan wordt er, als ik het goed begrijp, gestuurd op de temperatuur van de pan wat eigenlijk veel logischer is dan sturen op vermogen. Zelfde met een cookSensor Plus alleen moet je daarvoor een sensor aan je pan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Kijk ook even goed naar het vermogen (7200) en aansluitmethode bij het uitzoeken van een plaat.
Ook kan je niet 'pittten' in 1 zones te gelijk op vol vermogen gebruiken.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:30
timer (standaard geloof ik op elke plaat)
powermode (maximaal vermogen om iets aan de kook te krijgen)

en wonder boven wonder waar ik echt over te spreken ben:

de koppeling met de afzuigkap _/-\o_

Klinkt als een gimmick maar ik ben er echt blij mee. Was een feature die ik wilde omdat we naar een open keuken gingen en mijn vriendin af en toe wel eens vergat om de afzuiging aan te zetten. Maar ik merk nu dat het toch wel echt handig is: kookplaat aan: lampjes springen aan van de afzuiging en hij regelt de afzuiging zelf naar mate je aan het koken bent (dus harder of zachter). Eventueel kan je handmatig bijsturen (zelfs vanaf de plaat). Klaar met koken: plaat schakelt zichzelf uit, afzuigkap loop nog een beetje na (naar gelang hoe 'heftig'je gekookt heb) en gaat dan uit, inclusief de lampjes. ik vind het echt heel handig (handiger dan verwacht)

ah kak, zie dat je de laatste feature al zelf benoemd heb :) Ach, heb je de bevestiging dat die wel erg handig is

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 03-06-2020 10:30 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:56

Reneger

Wie? IK?

Timer
Powerboost!!!!
Transfer (Pan van kant 1 naar 2 zetten)
Laatst de cookSensor Plus gebruikt, helaas verloor die elke x tijd de verbinding, ga nog contact zoeken. Ideaal voor slow cooked iets (In dit geval runderbouillon)
De ingebouwde afzuigkap is helemaal ideaal. Geen unit waar je je kop tegenaan stoot, en het maakt onze keuken een stuk ruimer..

De Flex Zone nog wel eens gebruikt tijdens het pannenkoeken bakken. Geen must. Grappig dingetje.
(Siemens unit hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dank!

@jeanj Vermogen is inderdaad ook een ding. We hebben nu een goedkope 4 pits AEG plaat in onze tijdelijke huurwoning maar die schakelt heel snel terug als je twee pannen op hoog vermogen aanzet. Gebeurt in de praktijk niet heel vaak, maar wel net jammer. Helemaal als dat te voorkomen is door van te voren wat beter naar de specs te kijken. Meeste 90cm platen hebben 3 fase, de plaat die we op dit moment op het oog hebben ook:
https://www.atag.nl/colle...436492_0001#specificaties

Timer en 'powermode'/boost zijn idd wel requirements. Koppeling met de afzuigkap hoeft voor mij niet. Dat beperkt de keus van afzuigkap en we zijn hier vooral van plan om het regelen van de afzuigkap zelf te regelen. Wordt een plafondunit met externe motor, die externe motor gaan we traploos aansturen op basis van VOCs en misschien relatieve luchtvochtigheid. Afzuigkap gebruiken we nu bijna alleen bij het bakken van vis of pannenkoeken. Bij gewoon wat groenten roerbakken en rijst koken staat de afzuigkap uit, maar dat heeft ook te maken met de pokkeherrie die de afzuigkap hier maakt :+ Verlichting wordt geregeld met aanwezigheidsmelders.

Een transferfunctie (instellingen van de pan automatisch meenemen als je de pan verplaatst) lijkt me ook handig. Niet bepaald noodzakelijk, wel handig, is iets dat toch best regelmatig gebeurt en het is vooral ook een passieve functie. Je hoeft er zelf niet over na te denken, plaat regelt dat automatisch en dus is de kans heel veel groter dat je het gebruikt/er iets aan hebt.

Bij een cookSensor Plus moet je actief zelf het e.e.a. instellen, dat geeft meer frictie, geen idee of dat dan opweegt tegen de voordelen. ccokSensor ook goed bruikbaar voor het simpelweg koken van pasta/rijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Enkel de boost functie op maximaal twee platen tegelijk (want ik heb nog nooit meer dan twee potten water tegelijk moeten laten koken :P), de timer en de pauzefunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wij hebben sinds kort een Bosch PIV895FC5E.
Deze heeft voor 1 kookzone een PerfectFry BraadSensor. Gebruik ik eigenlijk bijna elke dag. Deze houdt de zone op een vaste temperatuur (min/low/med/high). Voor bakken/braden ideaal! Als ik dit had geweten had ik een plaat gekozen die het op meerdere zones heeft, zodat je wat meer flexibiliteit hebt met pannen en koken.

De timer per zone gebruik ik ook elke keer, ideaal met aardappels of pasta koken ;).

edit: de braadsensor is niet te gebruiken om iets te koken, hij houdt een hogere temperatuur aan

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 04-06-2020 09:37 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@bartvl Zo'n perfectFry achtige functie spreekt mij ook wel aan, fijn om een praktijkervaring te lezen! Gamechanger voor jou of vooral aardige gimmick?

Dank voor alle input iig! Deze praktijkervaringen zijn erg welkom :j

Had verwacht dat de gemiddelde Tweaker meer functies van zijn/haar keukenapparatuur zou gebruiken...

[ Voor 28% gewijzigd door bartvb op 04-06-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Vantevoren niet verwacht het te gebruiken, nu vind ik het jammer dat niet alle zones dit hebben. Niet omdat ikverwacht het bij meerdere pannen tegelijk te gebruiken, maar omdat inkjets ook graag op de middelste pit zou gebruiken ivm afzuigkap en spetters.

De bediening in het algemeen werkt ook best prettig en intuïtief. Mijn voorkeur ging uit naar een slider per zone, maar deze wijze werkt voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Had me, tot jouw bericht, niet gerealiseerd dat die braadsensor niet op alle velden zit. Goed om te checken dus!

Overigens is het lijstje van kookplaten dat 90cm is en beschikbaar is in vlakbouw redelijk beperkt in Nederland, met een kooksensor erbij wordt het helemaal ingewikkeld. In Duitsland zijn (ig bij BSH) meer platen met vlakbouw beschikbaar. Apart die verschillen tussen de landen.

Bediening is ook best een ding inderdaad. Niet bepaald te spreken over de bediening van onze huidige AEG budget inductiekookplaat. Reageert niet altijd en begint wel te piepen zodra er iets te dicht bij de bediening op het glas ligt. Werkt ook niet als het nat is maar ik gok dat ze daar allemaal last van hebben. Wel erg handig als de kookplaat alles op pauze gooit in zo'n geval. Onhandig als er iets staat over te koken en de plaat niet uit kan zetten omdat er water op de bediening ligt...

[ Voor 45% gewijzigd door bartvb op 05-06-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dppa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 20:44
bartvl schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:35:
Wij hebben sinds kort een Bosch PIV895FC5E.
Deze heeft voor 1 kookzone een PerfectFry BraadSensor. Gebruik ik eigenlijk bijna elke dag. Deze houdt de zone op een vaste temperatuur (min/low/med/high). Voor bakken/braden ideaal! Als ik dit had geweten had ik een plaat gekozen die het op meerdere zones heeft, zodat je wat meer flexibiliteit hebt met pannen en koken.

De timer per zone gebruik ik ook elke keer, ideaal met aardappels of pasta koken ;).

edit: de braadsensor is niet te gebruiken om iets te koken, hij houdt een hogere temperatuur aan
Zijn voor de BraadSensor speciale pannen nodig? Het lijkt mij niet, maar heel duidelijk is het niet. Siemens en Bosch bieden uiteraard hun eigen dure pannen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Zover ik weet niet. Wij hebben BK en debuyer pannen. Werken allemaal. Of bij alle pannen dezelfde temperatuur wordt bereikt dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42
Het enigste wat ik af en toe gebruik is de powerboost. Voor de rest voegen alle andere fancy features niets toe. De timer hadden ze van mij wel achterwege moeten laten. Vind het ook maar levensgevaarlijk om te vertrouwen of ie wel goed of afschakelt waar je niet bij bent.
Pagina: 1