Inductiekookplaat met overkookbeveliging?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.221 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
We zijn een huis aan het bouwen en daar komt een keuken in met inductiekookplaat. Een van de wensen is daar dat de kookplaat voorkomt dat ik de pasta weer eens laat overkoken :)

Bosch/Siemens/Neff hebbben daar een kooksensor voor, maar dat is een ding dat je op de plan moet plakken (magneet) en in moet schakelen.

AEG heeft SenseBoil waarbij de bellen van kokend water door de plaat zelf worden opgemerkt.

Het systeem van AEG staat me behoorlijk aan, op die manier hoef ik geen losse sensor te zoeken en in te schakelen. Alleen hebben zij maar twee brede (80 of 90cm) modellen met die SenseBoil functie.

Daarom op zoek naar andere fabrikanten die zoiets aanbieden maar ik kom niet heel ver. Wel kookplaten met een 'aankookautomaat' gevonden, maar dan gaat een pit op vol vermogen voor een vaststaande tijd en daarna terug naar een lager vermogen. Dat helpt ook al, maar moet een stuk slimmer kunnen.

Iemand hier suggesties voor merken met dit in het assortiment? Ik zou denken dat meer mensen blij worden van een functie als dit...

Onze ideale kookplaat:
- Inductie (2 of 3 fasen)
- Vlakinbouw
- Overkookbeveiliging
- Minimaal 80, liefst 100cm breed
- Praktische bediening
- Uitschakelbare piepjes
- Betrouwbaar mark
- Belangrijk apparaat in de keuken, maar prijs moet een beetje binnen de perken blijven
- Mooi (maar dat is nogal subjectief)

Alvast veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

waarin voldoet de AEG niet?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Toen ik een inductieplaat kocht jaren geleden was de meerprijs van zulke foefjes dusdanig dat je gedurende de hele levensduur van de plaat pasta kan koken op een veel te hoge stand... zonder deksel op de pan en zonder overkoken.

Maar die 90 cm AEG met Senseboil; is die niet goed op andere grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Haha je moet wel nare dingen hebben meegemaakt met overkoken dat je hier nu zo’n onderzoek van maakt? :p

Anyways, ik heb hier een Bora in de keuken liggen. Die heeft een functie om water naar een kookpunt te brengen en daar te houden, en mocht het mis gaan dan schakelt de kookplaat uit als er vocht op het oppervlakte gedetecteerd wordt.

Dan is het dus al overgekookt, maar de kookplaat voorkomt dat het droogkookt of erger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wootism schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:47:
Haha je moet wel nare dingen hebben meegemaakt met overkoken dat je hier nu zo’n onderzoek van maakt? :p

Anyways, ik heb hier een Bora in de keuken liggen. Die heeft een functie om water naar een kookpunt te brengen en daar te houden, en mocht het mis gaan dan schakelt de kookplaat uit als er vocht op het oppervlakte gedetecteerd wordt.

Dan is het dus al overgekookt, maar de kookplaat voorkomt dat het droogkookt of erger wordt.
Als de boel overkookt komt er al snel water onder de pan... die gaat dan surfen. Met wat pech ligt hij dan 5 seconden later op de grond. Of het water gaat over je touch bediening heen en de pit wordt nog wat harder gezet.

Oke; eerste niet meegemaakt (wel het surfen, niet op de grond), het tweede wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

kabeltjekabel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Als de boel overkookt komt er al snel water onder de pan... die gaat dan surfen. Met wat pech ligt hij dan 5 seconden later op de grond. Of het water gaat over je touch bediening heen en de pit wordt nog wat harder gezet.

Oke; eerste niet meegemaakt (wel het surfen, niet op de grond), het tweede wel.
Als er water over mijn touch-bediening komt schakelt hij automatisch uit. Ook zitten er een aantal sensoren bij de platen zelf waardoor hij ‘nattigheid’ kan voelen :)

Heb al vaak iets over laten koken, maar gered door mijn kookplaat. Ook geen surfende pannetjes 🏄
Mag ook wel voor de bak geld die het kostte

[ Voor 3% gewijzigd door Wootism op 28-05-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Het is vooral zo dat ik niet zo'n multitasker ben :+ Tegelijkertijd groente snijden, twee kids in de gaten houden en pasta koken gaat maar heel zelden goed :)

En het is geen halszaak. Het lijkt me vooral dat dit iets is dat vrijwel iedereen bijna dagelijks met zijn kookplaat wil doen. Technisch lijkt het me ook niet enorm complex, dus het in de gaten houden van een pan moet prima te automatiseren zijn :)

@kabeltjekabel De ROI voor een functie als dit is inderdaad negatief. Maar hetzelfde geldt voor een bank die lekker zit :)

Nadeel van de AEG met SenseBoil is dat deze nogal lelijk is en niet vlak in te bouwen is.

@Wootism Thanks! Bora nog niet naar gekeken. Hebben in principe geen plannen voor werkbladafzuiging maar zou wel kunnen. Ga ik even onderzoeken :j Detecteert de plaat echt dat het water kookt of staat de pit b.v. 1:45 minuten op vol vermogen om dan automatisch terug te zakken naar een lager vermogen?

Pauzeren als er water op het kookveld komt is inderdaad een goed plan. Tijdje terug bij vrienden met een (ik dacht) Novy kookplaat. Een pan kookte flink over, veel water, bediening werkte niet meer. Dan moet je eerst op zoek naar een doek, bediening droogmaken en de pit lager zetten. Tegen die tijd is je halve pan leeggekookt ;)

Maar dus benieuwd of andere fabrikanten ook iets hebben om overkoken te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wootism schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:21:
[...]

Als er water over mijn touch-bediening komt schakelt hij automatisch uit.
[...]
Maar hoe douche je dan :+ ?

Hier hangt het er vanaf hoe lang en hoeveel water er over die bediening gaat. Ook wel gehad dat de toetsenvergrendeling er op ging, de pit zachter, harder, boost, maar ook wel uit. Bij te veel water te lang is het inderdaad een lange piep en dan helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:24

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Als je pan echt overkookt gaat je inductie waarschijnlijk wel in storing en dan schakelt hij vanzelf uit.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

bartvb schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:21:
Het is vooral zo dat ik niet zo'n multitasker ben :+ Tegelijkertijd groente snijden, twee kids in de gaten houden en pasta koken gaat maar heel zelden goed :)

Maar dus benieuwd of andere fabrikanten ook iets hebben om overkoken te voorkomen.
Water uit de Quooker, zonder deksel, minder hoge stand, grotere pan met gelijke hoeveelheid water en je moet verdomd hard je best doen om de pan over te laten koken. Geen nood aan een kookplaat met detectiemethode.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 10:13
Stoompan als deksel gebruiken voor je pasta pan.. Werkt ook en is een stuk goedkoper.

Zoiets als DIT dus.

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Bij mijn kookplaat (Bauknecht) zit een automatische stand die het water aan de kook houdt. Werkt wel beter om eerste te koken en dan in te schakelen overigens.

Ze hebben nu Active Cook, wellicht een nog beter oplossing voor je. :+

Verder tikje WVB >>> WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-05 18:05

ilm

Iemand die zo een SenseBoil kookplaat heeft? Volgens mij werkt dit met trillingen (luchtbellen van het koken) en is het mogelijks heel beperkt nuttig (als de luchtbellen groot genoeg zijn zodat het voelbaar is in de voet van de pot). Anders lijkt me dit ook wel interessant.

De AEG kookplaten zonder Senseboil en die hebben ook een "Automatisch opwarmen". Waarbij een tijdje de plaat op P (boost) staat en dan terugvalt op je gekozen stand. Waarschijnlijk tijdgebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-04 00:46
Wij hebben recent een AEG inductie kookplaat aangeschaft met de "Automatisch opwarmen" functie Die functie werkt af en toe zoals het bedoeld is (opwarmen tot de inhoud aan de kook is en dan terug naar het gewenste nivo). Als het werkt is het ideaal. Maar het werkt meestal niet. D.w.z. de zone schakelt al naar de gekozen lagere stand terug als de inhoud maar net lauw-warm is, of blijft in de hoogste stand doorkoken tot je daar zelf een eind aan maakt. (Ik heb het nog nooit zover laten komen dat alle water overkookte).

De omschrijving in de handleiding van deze functie zegt dat je voor deze functie de P moet kiezen, direct gevolgd door de gewenste lagere stand, bijv. 5. Hij toont dan een paar seconden "5" in het display en daarna "A". Wanneer de pan aan de kook is hoort "A" dan over te gaan naar "5". Zoals gezegd werkt dat zelden. In eerste instantie dacht ik dat opwarmen in de P (boost) mode ging, maar toen het naar mijn gevoel nogal wat langer duurde dan ik met "P" gewend was heb ik de op de kWh-meter gekeken, en zat dat het actuele gebruik niet overeenkwam met de gespecifieerde waarde voor de boost stand, maar met de waarde voor de hoogste niet-boost stand (14). Als je de handleiding goed leest staat dat er ook, maar omdat de bedieningsvolgorde bijv. P > 5 is wordt je op het verkeerde been gezet. Het is even een weetje.

Overigens een fijne kookplaat en handig te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@pakje opzicht een handig weetje alleen wat minder geschikt om een aankoop advies topic daarvoor omhoog te schoppen. Indien er genoeg discussie mogelijkheid zou zijn voor een algemeen topic is het meer iets daarvoor. Deze sluit ik om verwarring te voorkomen aangezien TS na 1,5 jaar waarschijnlijk al een kookplaat heeft :)

Select * from fish

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.