Andere auto, diesel of benzine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Ben momenteel aan het kijken voor een andere auto en toen ontstond de discussie met mijn vrouw en wat vrienden welk type brandstof het meest gunstig en toekomstbestendig is. De een zegt diesel, de andere benzine en een derde LPG. Elektrisch rijden is vanwege de aanschafkosten voor mij niet haalbaar.

Mijn situatie:
Woon-werk verkeer 220km retour in een niet zuinige benzine auto. Reis momenteel niet elke dag maar ga daar wel naar toe. Dan kom ik toch al snel uit op 1100km in de week en heb daarbij nog niet eens vakanties en weekenden meegerekend. Budget ligt rond de €6k.

Uit de BBG voor auto's:
Benzine

Goedkoopste in belasting
Duurste brandstof
Gemiddelde zuinigheid
Gemiddelde onderhoudskosten ivm slijtage

Diesel

Duurste in belasting
Brandstofprijs tussen benzine en LPG in
Meest zuinig
Laagste onderhoudskosten ivm slijtage

LPG G3

Belasting tussen benzine en diesel in
Goedkoopste brandstof
Minst zuinig
Hoogste onderhoudskosten ivm slijtage
Mijn overwegingen:
Je zou dus zeggen, makkie, veel kilometers dus diesel. Echter woon ik in een grote stad waar in het verleden een verbod was op diesels in de binnenstad. Stel de politiek trekt z'n keutel weer in, dan mag ik ineens niet meer met mijn diesel de stad in. Daarnaast vraag ik mij af hoe andere steden en de landelijke politiek om gaan met diesels. Naar aanleiding van dit artikel lijkt de diesel uitgeprutteld. Al is de conclusie wel dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Een zuinige benzine is misschien ook een optie, zeker nu we toch niet harder dan 100km/h mogen rijden.
Af en toe neem ik is de Toyoya Aygo van mijn vrouw mee, alleen vind ik die echt niet comfortabel voor 1uur+ reistijd.

Dan is er nog LPG, voor mij een vreemde eend in de bijt. Een auto met installatie kopen of toch achteraf in bouwen. Veel slijtage zit ik eigenlijk ook niet op te wachten al spreekt het kostenplaatje per kilometer mij wel aan.

Al met al veel vragen / gedachtespinsels. Ik hoor graag jullie meningen.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Hoe lang wil je de auto blijven rijden? Hoe een grote/zware auto wil je rijden?

Diesel vind ik zelf het prettigst rijden van de 3 brandstoffen die jij zelf noemt. maar heeft wel de hoogste wegenbelasting en afschrijving (dat is ook een groot voordeel als je 2e hands koopt). Als je kijkt naar auto's van +5 jaar oud, dan kan het best dat je met diesel de goedkoopste runningcosts hebt met 45K km per jaar.

Maar je kan ook zeker elektrisch overwegen met +45K km per jaar. Brandstofkosten zijn nog goedkoper dan LPG, je rijdt bij veel modellen en wegenbelastingvrij.

[ Voor 16% gewijzigd door 3x3 op 29-05-2020 23:54 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 17:16
3x3 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:17:
Wat is je budget? Hoe lang wil je de auto blijven rijden? Hoe een grote/zware auto wil je rijden?

Diesel vind ik zelf het prettigst rijden van de 3 brandstoffen die jij zelf noemt. maar heeft wel de hoogste wegenbelasting en afschrijving (dat is ook een groot voordeel als je 2e hands koopt). Als je kijkt naar auto's van +5 jaar oud, dan kan het best dat je met diesel de goedkoopste runningcosts hebt met 45K km per jaar.

Maar je kan ook zeker elektrisch overwegen met +45K km per jaar. Brandstofkosten zijn nog goedkoper dan LPG, je rijdt bij veel moddellen en wegenbelastingvrij.
Hij schrijft ronde de 6k, denk niet dat je daar iets electrische voor kan kopen op een fiets na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Geen werk in die “grote stad”? Als je nou in oost Groningen oid woonde ;)
Zou kijken naar een Toyota hybride maar budget lijkt me klein voor zoveel Km dus dan zit je mogelijk met onderhoud en betrouwbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Diesel is ook in aanschaf stuk goedkoper, met jouw budget rijd je dan een stuk beter denk ik.

Kun je niet thuiswerken?

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2020 23:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
bite schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:21:
Geen werk in die “grote stad”? Als je nou in oost Groningen oid woonde ;)
Zou kijken naar een Toyota hybride maar budget lijkt me klein voor zoveel Km dus dan zit je mogelijk met onderhoud en betrouwbaarheid.
Werk bij de landmacht, de meeste kazernes zitten nu eenmaal in het oosten van het land.
Misschien toch maar even doorsparen dan...
Sport_Life schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:21:
Diesel is ook in aanschaf stuk goedkoper, met jouw budget rijd je dan een stuk beter denk ik.

Kun je niet thuiswerken?
Thuiswerken is niet echt een optie. Heb een functie waarbij ik mensen moet aansturen op de werkvloer.

[ Voor 27% gewijzigd door Vae Victus op 29-05-2020 23:25 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:46
LPG geen optie? Met zoveel kilometers zou dat uit moeten kunnen en heb je geen last van een toekomstig verbod op diesels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

zwerfkater schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:20:
[...]

Hij schrijft ronde de 6k, denk niet dat je daar iets electrische voor kan kopen op een fiets na dan.
Ik heb zelf een keer de runningcosts doorgerekend van jong gebruikte B en C segmenters op diesel vs 2e hands elektrische auto's van vergelijkbare grote, op basis van 35 duizen km per jaar en aanschaf tussen €6.000 & €8.000

Wat je niet kwijt bent aan wegenbelasting en brandstof kun je gebruiken om iets meer afschrijving op te vangen, waardoor je auto's die rijden op stroom zou kunnen overwegen die een ruim 2x zo hoge aanschafwaarde heeft als een diesel.

Over 3 tot 5 jaar heb je dan redelijk vergelijkbare kosten, alleen je moet het geld wel liquide hebben, en willen investeren in rijdend blik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Als je kiest voor diesel:
  • Een Peugeot 308 biedt veel voor weinig
  • Een Ford Focus stuurt ook lekker.
  • De Volvo V40 D2 is moeilijker te vinden onder de €6K maar is mooi.
  • Een renault Mégane biedt veel voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
3x3 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:31:
[...]

Ik heb zelf een keer de runningcosts doorgerekend van jong gebruikte B en C segmenters op diesel vs 2e hands elektrische auto's van vergelijkbare grote, op basis van 35 duizen km per jaar en aanschaf tussen €6.000 & €8.000

Wat je niet kwijt bent aan wegenbelasting en brandstof kun je gebruiken om iets meer afschrijving op te vangen, waardoor je auto's die rijden op stroom zou kunnen overwegen die een ruim 2x zo hoge aanschafwaarde heeft als een diesel.

Over 3 tot 5 jaar heb je dan redelijk vergelijkbare kosten, alleen je moet het geld wel liquide hebben, en willen investeren in rijdend blik.
Beter lezen..
[b]Vae Victus in "Andere auto, diesel of benzine?" Elektrisch rijden is vanwege de aanschafkosten voor mij niet haalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 07:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Denk dat je voor jouw budget eens moet kijken naar Megane diesel idd, die waren enkele jaren terug erg populair. (dus nu voor een habbekrats)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Eens mbt elektrische en de kosten daarvan als je het totaal doorbrekend maar met een bereik van 220Km en dan voornamelijk snelweg? Dat spant er nog om met bv een 40kW Zoe wat dan een van de minst dure zou zijn denk ik. Zelf had ik er een met 22kWh die de 120Km meestal niet redde. Dat ging eerst nog met laden op het werk maar naarmate die steeds bezet waren en er geen zicht is op op uitbreiding (ook defensie locatie) was dat niet te doen. Ik rij nu een Citigo ev en dat probleem opgelost maar zou met zo’n 200Km nog te weinig bereik hebben voor ts.

Andere auto is een Toyota auris van 2011 met 175.000Km. Inruil ca 6k en verkoop net boven de 7 en zie vergelijkbare wel met veel Km worden aangeboden. Verbruik bij 100 zo rond de 5 a 6l/100Km en vind het een stuk comfortabeler dan bijvoorbeeld een Aygo, met name ook qua geluid. Onderhoud is meen ik om de 15 of 20K dus dan kom je wel regelmatig bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Vandaar in mijn vorige post de disclaimer dat je het geld wel beschikbaar moet hebben voor zo'n optie. ;)

Iemand blind adviseren om te lenen voor een elektrische auto, ook al zorgt het voor maandelijkse lagere kosten dan dieselen vind ik altijd een beetje tricky.
Niet iedereen heeft dezelfde toegang tot krediet, dezelfde ethische acceptatie voor krediet, en ook zijn de gevolgen van het hebben (consumptief) krediet voor iedereen anders.

Lenen voor een EV was voor een collega van mij die een dure zware en onbetrouwbare diesel Opel reed wel dé oplossing. Hij ging van een zware C segmenter naar een elektrische B segmenter op krediet, en bespaarde 300 euro per maand, iets dat hem significant meer financieel weerbaarder maakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wat ik je in ieder geval zal aanraden, mocht je toch voor diesel gaan: koop een klein wagentje. diesel is ontzettend duur als je een zware auto hebt. dan ga je al snel over de 1000 euro per jaar (allen al aan MRB) UP/Polo/Audi a2 zijn karretjes als je goedkoop wil dieselen.

ik reed ook lange tijd in een onzuingie auto veel kilometers, en heb toen besloten om mijn auo te laten ombouwen naar LPG bij 160K op de teller. Ik had een andere auto kunnen kopen, maar het blijft altijd een risico, je weet niet wat of er groot onderhoud aan zit te komen, al moest ik voor mn huidige auto ook diep in de buidel tasten voor de apk. onderhoud heb je nou eenmaal met veel kilometers.

Ik zou LPG in ieder geval niet afschrijven.Zeker als je eentje kan kopen met nog niet al teveel kilometers, en een goed blok(voor lpg) kan je vele kilometers zonder noemenswaardige slijtage rijden. over de slijtage van mn eigen auto kan ik niet veel zeggen, ik heb nog maar 40 duizend km op gas gereden.zonder problemen, dat dan weer wel.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
3x3 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:46:
[...]

Lenen voor een EV was voor een collega van mij die een dure zware en onbetrouwbare diesel Opel reed wel dé oplossing. Hij ging van een zware C segmenter naar een elektrische B segmenter op krediet, en bespaarde 300 euro per maand, iets dat hem significant meer financieel weerbaarder maakte.
Je vergelijkt appels met peren. een B segment is geen C segment natuurlijk. als je een tweedehands B segment diesel gewoon had gekocht, had je niet hoeven lenen voor een elektrische B segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

aljooge schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:03:
[...]

Je vergelijkt appels met peren. een B segment is geen C segment natuurlijk. als je een tweedehands B segment diesel gewoon had gekocht, had je niet hoeven lenen voor een elektrische B segment.
Maar alsnog hogere maandlasten gehad dan met elektrisch rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 19:08
Een goed alternatief is een hybride die lpg heeft zuining en goedkoop tanken. Zelf laten inbouwen in een auris of prius. Zoiets https://www.autowereld.nl...ccu-33449269/details.html
en een lpg inbouwen. https://www.lpginbouwspec...ide-/toyota-prius-hybride.
Binnen budget en niks zo betrouwbaar als toyota ;). https://www.amt.nl/techni...-kan-nog-zuiniger-1018100
Prius kan makkelijk 1 miljoen kilometer op blok. YouTube: Toyota Hybrid Stories | Prius taxi with 1 million km in Austria (par...

[ Voor 83% gewijzigd door saharoen op 30-05-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
3x3 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:07:
[...]

Maar alsnog hogere maandlasten gehad dan met elektrisch rijden.
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je oplaadt. Als je thuis oplaadt met zonnepanelen scheelt dat, maar als je moet 'tanken' onderweg ben je duur uit. En dan moet de zon ook nog schijnen, anders mag je alsnog onderweg gaan bijladen.

v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

aljooge schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:12:
[...]

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je oplaadt. Als je thuis oplaadt met zonnepanelen scheelt dat, maar als je moet 'tanken' onderweg ben je duur uit. En dan moet de zon ook nog schijnen, anders mag je alsnog onderweg gaan bijladen.

v
Dat is een vrij manke vergelijking, Ionity is duur als je er aan komt rijden en je pint, maar met de juiste laadpas kost het slechts iets meer dan een kwart van dat tarief(22ct/kWh). Laden op het werk is ook vrij soepel geprijst @ 25ct/kWh.
Vae Victus schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:23:
[...]

Werk bij de landmacht, de meeste kazernes zitten nu eenmaal in het oosten van het land.
Misschien toch maar even doorsparen dan...

[...]

Thuiswerken is niet echt een optie. Heb een functie waarbij ik mensen moet aansturen op de werkvloer.
Hebben jullie al laadpalen op de kazerne? Ik werk zelf ook bij de baas en rij sinds 2015 elektrisch, ik zou niet meer anders willen, mijn maandelijkse lasten qua vervoer zijn zo hard gedaald dat het de extra initiële investering meer dan waard was.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:16
Mijn ouders hebben 4 ton gedaan met een Golf 4 (LPG) en volgens mij is die zelfs nog steeds in gebruik door iemand, dus zo slecht zal het niet zijn. Misschien wel handig om een model te kiezen dat al op LPG loopt, want ik geloof dat er best wat modellen zijn die niet echt heel lekker gaan op LPG. Mocht je voor LPG kiezen doe dan goed onderzoek online of er in combinatie met die auto veel problemen of juist niet.

[ Voor 16% gewijzigd door NotSoSteady op 30-05-2020 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Voor LPG is een heel ervaringentopic overigens. Ga er maar vanuit dat je elke 400-500km mag tanken.

Ik heb jarenlang gedieseld met een Golf 3 1.9D en daarna een 206 1.4HDI, auto's waar je met 1 tank 800 en 1000km deed. Sinds 5 jaar LPG en ondanks het vaker tanken en het onderhoud wil ik niet weer terug naar diesel.
Onderhoud valt op zich wel mee, maar zoek wel een garage die LPG snapt. Ik doe het meeste zelf en waar ik niet uit kom of geen zin in heb ga ik naar een LPG inbouwer. APK laat ik daar ook elk jaar doen, bevalt me tot nu toe prima. Laatste wat je wilt is een garage die bij een storing naar LPG wijst en na 3x naar de LPG garage erachter komen dat het toch aan ontsteking of koelsysteem ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-03 16:12
Diesel! Met die kilometers schrijf je hem in een paar jaar af. Je krijgt nu veel meer auto voor hetzelfde geld als Diesel. Voorbeeld is een V60 uit 2012-2014. Koop je voor 7000 euro, dezelfde benzine variant gaat over de 10k met gemak.

Rijden als een prins, goedkoop tanken, zuinig in verbruik. Ik zit in hetzelfde schuitje en heb dus deze keus gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:11
Vae Victus schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:12:
Echter woon ik in een grote stad waar in het verleden een verbod was op diesels in de binnenstad. Stel de politiek trekt z'n keutel weer in, dan mag ik ineens niet meer met mijn diesel de stad in.
Dat goldt ook voor relatief oude diesels van vóór 2001, als je voor een diesel gaat probeer een relatief jonge versie te kopen met hoge 'Euro' waarde (IV/V/VI) dan heb je niet zo snel kans op zo'n verbod. Je budget is niet super hoog maar voor jou op de 2e hands markt is het wel weer voordelig dat diesel minder populair is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 21:38
Diesel!
En dan minimaal euro 5 maat liefst 6. Dan zit je de komende 10-20 jaar echt wel safe hoor.

Ik heb de berekening voor mijzelf gemaakt en met 25-30k per jaar kom ik met mijn zware diesel (bmw 3 serie) zelfs goedkoper uit dan benzine. De aanschaf was ook zon 10k goedkoper dan benzine

6 duizend is wat krap maar kun je echt wel leuke moderne aangeklede diesels voor kopen :)
Dit is de goedkoopste ex lease diesel bij car next
https://www.carnext.com/n...ault/clio/mjv7-4ebf-5asn/

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 30-05-2020 08:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 18:05
De diesels gaan inderdaad lekker afschrijven. Ik zou gewoon voor een Prius gaan. Of als je Prius 3x niks vind, even doorsparen dat je het in formaat Auris o.i.d. koopt. Is ook betrouwbaarder dan een diesel. En afschrijving is voorspelbaar. Hoge kilometerstand is geen probleem, geen turbo geen EGR etc

Diesel zou ik alleen kopen die al volledig afgeschreven is, bijvoorbeeld max 2500 euro.
En dan inderdaad niet te groot.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 30-05-2020 08:43 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 21:38
@!null
Je hebt helemaal gelijk dat diesels hard afschrijven maar is dat een nadeel?
Met dit budget kan de ts waarsch een auto kopen van rond de 150.000km. Een diesel is nu al stuk goedkoper met die km stand dan een benzine.

De ts gaat alleen 50-60k per jaar rijden. Dus over 2 jaar heeft die auto 250k gereden. Een benzine is met die km stand ook helemaal niets meer waard :)

Nee afschrijving vind ik geen issue. Mileuzone wel maar met een euro 5 of 6 zit je daar voorlopig echt wel goed mee.
Vanaf november 2020 is het in ring adam alleen euro 4 en up. En het verschil tussen euro 3 en 4 is een stuk groter dan 4,5 of 6.
Als ze euro 6 diesel gaan weren dan worden waarschijnlijk benzine autos net zo goed geweerd in hetzelfde gebied

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 30-05-2020 09:05 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 12:01
Heel simpel een diesel.

Je rijdt zoveel dat elke auto veel gaat afschrijven waarom dan niet in een diesel die je nu in verhouding goedkoper kan kopen dan een vergelijkbare benzine.
Diesel is zal voorlopige (zeker in NLD) naar verwachting goedkoper zijn per liter en een diesel is zuiniger
alternatief zou een PHEV zijn als je thuis / op het werk kan laden maar dat lukt niet met dit budget denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
!null schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:41:
De diesels gaan inderdaad lekker afschrijven. Ik zou gewoon voor een Prius gaan. Of als je Prius 3x niks vind, even doorsparen dat je het in formaat Auris o.i.d. koopt. Is ook betrouwbaarder dan een diesel. En afschrijving is voorspelbaar. Hoge kilometerstand is geen probleem, geen turbo geen EGR etc

Diesel zou ik alleen kopen die al volledig afgeschreven is, bijvoorbeeld max 2500 euro.
En dan inderdaad niet te groot.
Die afschrijving heeft nu al invloed op de prijs. Als je nu ziet dat een diesel 7K is terwijl hetzelfde model met benzine 10K is, en je rijdt 40.000 of meer per jaar, keldert de waarde in een paar jaar vanwege de kilometers. Een benzine met 350K op de teller is aan het eind niet veel meer waard dan een diesel met die stand.

Toen ik mijn LPG auto kocht was het overigens andersom, een diesel was 2000 euro duurder dan LPG, voor dat geld kan je heel wat onderhoud doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehderuiter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:55
@ !null . Mijn vrouw heeft een Auris Hybride. Vorige maand brandde het motorlampje en reed het vreemd. EGR moest worden schoongemaakt.... Rijdt wel. 4,8 l per 100/km.

[ Voor 17% gewijzigd door ehderuiter op 30-05-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
No brainer, een diesel. Zijn alleen onder kilometervreters geliefd, dus de prijzen liggen een stuk lager dan benzine met zelfde uutvoeeing/kilometers. Ga uit van volledige7 5-90% afschrijving in een paar jaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Diesel idd, tweedehands. Aanschafprijs tweedehands is laag want vrijwel niemand wil ze. Daarnaast komt er vrij veel vrijgevallen uit de lease nu. Ga voor een grotere auto, je wilt een snelwegcruiser. In jouw geval zou ik naar een Passat, Superb, Avensis of V70 kijken. Mercedes wellicht. Met name die laatste twee moeten op diesel nog jaren meekunnen en dan zit je ook koninklijk. Volvo kan @Bart-Willem je wel meer over kunnen vertellen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
The Eagle schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:14:
Diesel idd, tweedehands. Aanschafprijs tweedehands is laag want vrijwel niemand wil ze. Daarnaast komt er vrij veel vrijgevallen uit de lease nu. Ga voor een grotere auto, je wilt een snelwegcruiser. In jouw geval zou ik naar een Passat, Superb, Avensis of V70 kijken. Mercedes wellicht. Met name die laatste twee moeten op diesel nog jaren meekunnen en dan zit je ook koninklijk. Volvo kan @Bart-Willem je wel meer over kunnen vertellen.
Jij noemt het snelwegcruisers, ik noem het slagschepen. Tussen een Up en een Passat zitten nog heel wat modellen qua grootte, met formaatje Golf kan je ook prima snelwegcruisen.

Edit: Polo ook wel met de 100 tegenwoordig. Mijn 207SW doet 3000RPM ipv 4000RPM bij 130 en is aangenaam stil.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 30-05-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
Waarom zou je iedere dag >2 uur in een auto in de files/op de wegen tussen Rotterdam & het oosten willen zitten? Is verhuizen van baan of woonplaats niet geschikter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Zelf sinds kort aan het oriënterennook voor een nieuwe auto, gezien ik straks 4000km per maand zal gaan rijden en dus op jaarbasis op 48K uit ga komen. Op dat soort momenten is het best rendabel om een kleine diesel aan te schaffen. Zo valt de wegenbelasting ook nog een beetje mee, als je luxe en dus zwaarder wilt rijden wordt je wegenbelasting ook weer duurder natuurlijk. Kijk naar een Audi of een up icm diesel, dan ga je best lachend het land door. :-)

In jou geval met 1100 per week, wijk je niet heel erg af van mijn toekomstig te rijden kilometers. Benzine zal te duur worden (tenzij je werkgever je het volledig vergoed onder een mobiliteitsbudget, dan zou je nog naar benzine kunnen kijken, vind het zelf wel zonde van het geld)

[ Voor 23% gewijzigd door Tweakez op 30-05-2020 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:36
Omdat je een gebruikte zoekt, 1100km per week verwacht en een beperkt budget hebt zou ik zeggen: neem een diesel. En hieronder nuanceer ik dat en komt er misschien iets anders uit.

Ik heb een 12 jaar oude Octavia 2.0TDI, nu op 472.000km. Oorspronkelijk zo'n 50-6k km/jaar, nu met corona - 1 tank per 2-3 maanden. Mijn verwachting is een flinke verschuiving in werktijden als in: veel meer thuiswerken en 1-2x per week de 200km per dag maken. Auto altijd goed onderhouden en die kan nog prima een paar jaar mee.

Nadeel: Belasting is (op dit moment) €135,- per maand, verzekering ligt wat hoger vanwege hogere nieuwwaarde. Voordeel: verbruik 1:20, die ongeveer 1 week met een tank. Het rijdt heerlijk ook laag in d toeren op cruisecontrol. Auto krijgt alle onderhoud dat nodig is want ik wil niet stil komen staan maar de kosten daarvan zijn relatief laag.

Als je elke dag op de weg zit wordt t tanken ook snel zat. Da's een nadeel van LPG. Collega staat gemiddeld 1-maal per dag bij de pomp.

Diesels worden steeds onaantrekkelijker gemaakt, ook al zijn ze relatief schoon.

Ik zit momenteel met het dilemma: doorrijden met €1.600,- belasting/jaar of naar benzine vergelijkbare auto €700,- belasting per jaar maar vermoedelijk hogere onderhoudskosten. Alleen begint dan de afschrijving mee te tellen. Indachtig de kabinetswensen mbt de transitie per 2030: Spendeer niet te veel geld, na 2030 heeft een verbrandingsmotor geen waarde meer (afschrijving) terwijl ik een auto volledig wil op rijden - laatste jaren geen afschrijving meer.

Mijn advies: Spendeer weinig geld en maak je rekensom niet alleen gebaseerd op afschrijving en kosten maar ook op betrouwbaarheid en comfort. Dat gezegd hebbend: Ik vind je budget aan de lage kant. Leg het langs je "te verwachten" kilometers. Kijk eens bijvoorbeeld bij Leaseplan occasions. Daar kwam de mijne ook vandaan. Hij was niet afgeragd en ik heb er nooit spijt van gehad.

Collega's doen t anders. Die kopen een 20 jaar oude auto voor 1-2K en rijden m tot ie ofwel onbetrouwbaar wordt of wel van ellende uit elkaar valt. Mercedes en Volvo komen dan langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Vae Victus schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:12:

Dan is er nog LPG, voor mij een vreemde eend in de bijt. Een auto met installatie kopen of toch achteraf in bouwen. Veel slijtage zit ik eigenlijk ook niet op te wachten al spreekt het kostenplaatje per kilometer mij wel aan.

Al met al veel vragen / gedachtespinsels. Ik hoor graag jullie meningen.
Hier een lpg rijder. Ik heb nu bijna een kwart miljoen kilometers gereden op lpg in de afgelopen tien jaren. Van extra slijtage is bij mij nog geen sprake; al heb ik wel één keer een rare LPG storing gehad die voor 150 euro opgelost werd. Naast deze kosten heb ik geen extra kosten gehad gerelateerd aan LPG.

Protip is wel; als je op zoek gaat naar een LPG auto, of een LPG inbouwgarage, zorg dat je gaat voor een systeem met klepsmering (flashlube); anders zul je wel het extra onderhoud krijgen waar je het oer hebt. En zorg dat je een lpgtank neemt die past bij je verbruik; als je een zuipende auto hebt dan kom je met een te kleine tank niet ver.

Maar als je dus een systeem met klepsmering hebt én je zorgt voor een normale tankinhoud dan kun je voor een appel en een ei 500 km rijde voor twee tientjes aan brandstof :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Wat ik hier nog mis (ik heb dezelfde reisafstanden) is de hybride optie. Met een Prius of Auris van 6-8k kun je prima een 2-3 jaar vooruit (en die schrijft minder af als een diesel, maar is uiteraard na een paar ton kilometers wel op)

Zelf ben ik voor een Auris TS gegaan, maar die ligt wat boven budget.

Verbruik ligt bij deze afstanden en vmax (100km/u) rond de 1:24/1:25.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 30-05-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vae Victus
Op een auto van dit budget, ga je niet nadien nog kosten maken voor LPG installatie. Dus als je daarvoor kiest, koop je er één met LPG.

Volvo V70 240Dkm recent groot onderhoud gehad. wo distributie
https://www.autoscout24.d...ldtidx=7&cldtsrc=listPage

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

DjoeC schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:28:
Als je elke dag op de weg zit wordt t tanken ook snel zat. Da's een nadeel van LPG. Collega staat gemiddeld 1-maal per dag bij de pomp.
Dit is natuurlijk wel een extreem geval, en een gevalletje 'lpg tank past niet bij de auto'. Maar als je op een dieseltank 800 km kan tijden (1:20), en op lpg 400 km (1:10), dan zul je met diesel om de vier werkdagen 40 liter moeten tanken voor 50 euro. Met LPG tank je tweemaal zo vaak die 40 liter, maar dan wel voor 15 euro per keer. Ofwel; die extra keer tanken dat je moet doet per vier werkdagen bespaart je wel 20 euro.
En dat is makkelijk verdiend met 5 minuten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
Euro 5 & 1:27 (1400km actieradius) bij deze Hyundai uit 2012 met 190k op de klok.

[ Voor 7% gewijzigd door Comp User op 30-05-2020 15:56 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Theo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:28:
[...]

Hier een lpg rijder. Ik heb nu bijna een kwart miljoen kilometers gereden op lpg in de afgelopen tien jaren. Van extra slijtage is bij mij nog geen sprake; al heb ik wel één keer een rare LPG storing gehad die voor 150 euro opgelost werd. Naast deze kosten heb ik geen extra kosten gehad gerelateerd aan LPG.

Protip is wel; als je op zoek gaat naar een LPG auto, of een LPG inbouwgarage, zorg dat je gaat voor een systeem met klepsmering (flashlube); anders zul je wel het extra onderhoud krijgen waar je het oer hebt. En zorg dat je een lpgtank neemt die past bij je verbruik; als je een zuipende auto hebt dan kom je met een te kleine tank niet ver.

Maar als je dus een systeem met klepsmering hebt én je zorgt voor een normale tankinhoud dan kun je voor een appel en een ei 500 km rijde voor twee tientjes aan brandstof :)
Klepsmering is een lapmiddel voor motoren die eigenlijk niet geschikt zijn om op LPG te lopen. Verder is het vooral interessant voor de verkoper van het smeermiddel, bewijs dat het werkt voor motoren die het niet nodig hebben is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Met dat budget zou ik voor diesel gaan, beperking is er pas als het een oudere wagen is. Met een kleine auto kan je best zuinig uit zijn, 1:25 of beter is niet ongewoon.

LPG is wel goedkoop, maar heeft als beperking dat je niet in alle parkeergarages mag staan.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zou je niet beter een woning kunnen huren in de buurt? Snel gerekend met onderhoud, MRB, benzine/diesel, verzekering erbij dan heb je een budget van € 400/€ 500 per maand en je hebt veel minder reistijd (toch weer 2 uur winst op een dag) en minder stressvol. Al zou je dan een simpele auto nemen waar je alleen maar 10 km bv moet reizen zoals een VW Up of misschien wel een (elektrische) fiets.

Ik zou dat risico niet nemen met een auto rond de 6k en dan iedere dag 220 km te moeten rijden, of je gaat naar Mercedez Benz C/E klasse en dan een oudere diesel, kost wel wat maar is ook betrouwbaar. Wel duur in de MRB/verzekering/verbruik maar je krijgt wel een hoop comfort etc voor terug.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is heel erg simpel. Diesel, de redenen zijn heel erg simpel:
  • Electrische auto financieel niet haalbaar.
  • Hybrid auto is duurder in gebruik dan je verwacht zeker ten opzichte van een diesel auto, alleen bij Toyota en Honda is onderhoud spotgoedkoop vanwege de betrouwbaarheid, maar reken er op dat met de afstanden de auto 80% op benzine rijd. Daarnaast hebben hybrids een kleine tank wat de actieradius beperkt. Wij mogen geen Hybrids leasen omdat deze te duur zijn in verbruik tegenover benzine.
  • Benzine is te duur met de KM's. Met name de actieradius per liter en de literprijs ten opzichte van Diesel maakt het duur.
  • Diesel is goedkoper en aantal Km per liter is hoger. Daarnaast is Diesel fijner op langere afstanden.
Je kan gewoon een berekening maken met de prijs per liter en aantal Km per liter en dat afzetten tegen je KM's. Gewoon in Excel even een tabel maken van auto's met kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Wim-Bart op 30-05-2020 17:38 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
itsalex schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:34:
Zou je niet beter een woning kunnen huren in de buurt? Snel gerekend met onderhoud, MRB, benzine/diesel, verzekering erbij dan heb je een budget van € 400/€ 500 per maand en je hebt veel minder reistijd (toch weer 2 uur winst op een dag) en minder stressvol. Al zou je dan een simpele auto nemen waar je alleen maar 10 km bv moet reizen zoals een VW Up of misschien wel een (elektrische) fiets.

Ik zou dat risico niet nemen met een auto rond de 6k en dan iedere dag 220 km te moeten rijden, of je gaat naar Mercedez Benz C/E klasse en dan een oudere diesel, kost wel wat maar is ook betrouwbaar. Wel duur in de MRB/verzekering/verbruik maar je krijgt wel een hoop comfort etc voor terug.
Voor 6K kan je prima een betrouwbare auto met ervaring kopen. Je kunt ook 35K neerleggen voor een nieuw hok en dan met enige regelmaat van de garantie gebruik maken, om na 2 jaar te horen dat die niet meer geldt omdat je boven de 100K zit.

Autorijden kost nou eenmaal geld, zeker met zoveel km per jaar. Verhuizen is dan niet eens zo'n raar idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Met dit aantal kilometers is er maar 1 brandstof (los van elektrisch): LPG.
De hogere slijtage is onzin. LPG verbrand schoner dan benzine, en daarnaast: als je 50k+ kilometers per jaar rijdt heb je sowieso last van slijtage.

Even onderzoeken welke auto's goed rijden op LPG. Mijn advies zou zijn: Koop een Volvo V70 5 pitter, mag gerust 3 of 4 ton gelopen hebben, met een aanschafprijs van rond de 2000, 2500 euro. Zijn heerlijke auto's, dan heb je een mooie buffertje voor onderhoud en kan je zeker nog een ton, of anderhalve ton mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:36:
Het is heel erg simpel. Diesel, de redenen zijn heel erg simpel:

[list]

• Hybrid auto is duurder in gebruik dan je verwacht zeker ten opzichte van een diesel auto, alleen bij Toyota en Honda is onderhoud spotgoedkoop vanwege de betrouwbaarheid, maar reken er op dat met de afstanden de auto 80% op benzine rijd. Daarnaast hebben hybrids een kleine tank wat de actieradius beperkt. Wij mogen geen Hybrids leasen omdat deze te duur zijn in verbruik tegenover benzine.
Daarom geef ik ook een Toyota hybride aan. En actieradius, tja, ik tank anderhalf keer per week voor elke werkdag 220km. Onderhoud aan het ding is echt minimaal (er is nog niets aan kapot gegaan, enkel wat slijtagedelen vervangen) Als je ermee gaat planken (lees: Altijd voluit optrekken en ver boven vmax rijden, iets wat leaserijder eigen lijkt te zijn soms ;) ) wordt het geheel onzuiniger, maar met 1:25 bij normaal gebruik op die afstanden moet een diesel van goede huize komen om nog goedkoper te zijn.

De echte truc is LPG in een hybride >:)

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 30-05-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:54
Meer slijtage door LPG is onzin, maar je moet wel goed kijken welke auto's er tegen kunnen.

Iets klopt er hier niet.

Alsof slijtage alleen maar door de verbranding komt. LPG sloopt kleppen als de auto er niet goed tegen kan. Daar heb je dan ook weer systemen voor, maar ja. Zeggen dat LPG niet voor meer slijtage kan zorgen, is gewoon onzin.

Ik zou nu geen diesel meer kopen, de prijzen storten nu al in, over een paar jaar kom je er helemaal niet meer van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:32:
Meer slijtage door LPG is onzin, maar je moet wel goed kijken welke auto's er tegen kunnen.

Iets klopt er hier niet.
En alsof slijtage alleen maar door de verbranding komt. LPG sloopt kleppen als de auto er niet goed tegen kan. Daar heb je dan ook weer systemen voor, maar ja. Zeggen dat LPG niet voor meer slijtage kan zorgen, is onzin.

Ik zou nu geen diesel meer kopen, de prijzen storten nu al in, over een paar jaar kom je er niet meer van af.
Gezien de kilometers per dag zal de TS de auto oprijden, dan is restwaarde van geen belang meer (de afschrijving per jaar is aankoopkosten auto/jaren rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

pagani schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:32:
[...]

Daarom geef ik ook een Toyota hybride aan. En actieradius, tja, ik tank anderhalf keer per week voor elke werkdag 220km. Onderhoud aan het ding is echt minimaal (er is nog niets aan kapot gegaan, enkel wat slijtagedelen vervangen) Als je ermee gaat planken (lees: Altijd voluit optrekken en ver boven vmax rijden, iets wat leaserijder eigen lijkt te zijn soms ;) ) wordt het geheel onzuiniger, maar met 1:25 bij normaal gebruik op die afstanden moet een diesel van goede huize komen om nog goedkoper te zijn.

De echte truc is LPG in een hybride >:)
1:25 vind ik niet echt spectaculair voor een moderne auto. Wanneer ik rustig rij met mijn A180 op Benzine dan rij ik dat ook.

Vroeger een Honda Civic Hybrid gereden)(generatie 2) en die reed verdomde heerlijk met een wegligging zo goed. Onderhoudsbeurt bij 90.000 omdat leasemaatschappij klaagde, was een beurt van niks. Alleen 1 NADEEL, brandstofverbruik, 1:18 en dat viel tegen. In contrast met mijn 306 break HDI, die reed 1:29 bij normaal gedrag en mijn Focus station 1.9D die reed ook iets van 1:28.

Nu valt en staat het natuurlijk met rijgedrag en de route. Veel optrekken en afremmen is funest voor verbruik. Maar lange stukken snelweg is weer gunstig.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

yodeluxe schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:22:
LPG is wel goedkoop, maar heeft als beperking dat je niet in alle parkeergarages mag staan.
... in het buitenland, voornamelijk belgie. in nederland mag dat wel gewoon

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

_JGC_ schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:32:
[...]

Klepsmering is een lapmiddel voor motoren die eigenlijk niet geschikt zijn om op LPG te lopen. Verder is het vooral interessant voor de verkoper van het smeermiddel, bewijs dat het werkt voor motoren die het niet nodig hebben is er niet.
Een mooi stukje bewijs heb ik inmiddels al gevonden; zo'n 8 jaren geleden heb ik LPG in mijn auto laten inbouwen. Een collega die dezelfde auto had (met hetzelfde motorblok) met soortgelijke kilometerstand en leeftijd heeft toen ook lpg laten inbouwen. Enig verschil hij heeft geen klepsmering, ik wel. We rijden verder soortgelijke afstanden per jaar (zo'n 25-30 dkm/jaar) waarvan veel snelweg.
Hij heeft bij 2 ton op de teller z'n auto weggedaan omdat het blok gewoon op was. Momenteel heeft mijn auto ruim drie ton op de teller staan en heeft motorisch tot nu toe nul problemen gehad.

Grote verschil is hier dus die klepsmering dat het verschil maakt tussen een motorblok bij 2 ton afschrijven, en er vrolijk over de 3 ton mee kunnen gaan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:44:
[...]

1:25 vind ik niet echt spectaculair voor een moderne auto. Wanneer ik rustig rij met mijn A180 op Benzine dan rij ik dat ook.

Vroeger een Honda Civic Hybrid gereden)(generatie 2) en die reed verdomde heerlijk met een wegligging zo goed. Onderhoudsbeurt bij 90.000 omdat leasemaatschappij klaagde, was een beurt van niks. Alleen 1 NADEEL, brandstofverbruik, 1:18 en dat viel tegen. In contrast met mijn 306 break HDI, die reed 1:29 bij normaal gedrag en mijn Focus station 1.9D die reed ook iets van 1:28.

Nu valt en staat het natuurlijk met rijgedrag en de route. Veel optrekken en afremmen is funest voor verbruik. Maar lange stukken snelweg is weer gunstig.
Dat is dan wel bijzonder. Op Spritmonitor zitten ze allemaal een heel stuk hoger qua verbruik. De zuinigste zit al onder de 1:20, en die hypermiled. De rest van de A180 benzinevloot verbruikt 6-8 liter/100km (1:14-1:12 give or take). Ik bedoel niet je indicator op je boordcomputer als je op de cc 100 rijdt, maar daadwerkelijk verbruik (gereden afstand over maanden/liters)

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 02-06-2020 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Theo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:47:
[...]

Een mooi stukje bewijs heb ik inmiddels al gevonden; zo'n 8 jaren geleden heb ik LPG in mijn auto laten inbouwen. Een collega die dezelfde auto had (met hetzelfde motorblok) met soortgelijke kilometerstand en leeftijd heeft toen ook lpg laten inbouwen. Enig verschil hij heeft geen klepsmering, ik wel. We rijden verder soortgelijke afstanden per jaar (zo'n 25-30 dkm/jaar) waarvan veel snelweg.
Hij heeft bij 2 ton op de teller z'n auto weggedaan omdat het blok gewoon op was. Momenteel heeft mijn auto ruim drie ton op de teller staan en heeft motorisch tot nu toe nul problemen gehad.

Grote verschil is hier dus die klepsmering dat het verschil maakt tussen een motorblok bij 2 ton afschrijven, en er vrolijk over de 3 ton mee kunnen gaan.
Om nou te zeggen dat met 1 ervaring meteen overal klepsmering in moet...
Ik heb een PSA 1.6VTI motor waar 12 jaar geleden met 2km op de teller LPG is ingebouwd. Inmiddels 280.000km verder en blok leeft al langer dan de gemiddelde 1.6VTI. Kijk je op marktplaats, vind je er meer. Ook hele hordes Volvo's met een half miljoen op de teller op LPG.
Verder hebben jullie achteraf ingebouwd ipv nieuw. 2 "dezelfde" motoren met een verschillend verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
nachtnet schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:20:
Waarom zou je iedere dag >2 uur in een auto in de files/op de wegen tussen Rotterdam & het oosten willen zitten? Is verhuizen van baan of woonplaats niet geschikter?
itsalex schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:34:

Even een korte reactie. Ik ga niet verhuizen, familie/vrienden allemaal in omgeving Rotterdam. Vrouw werkt ook in Rotterdam. Binnen de landmacht is het gewoon om om de 2-3 jaar van functie te wisselen. Dus zou ook iets dichter bij huis kunnen werken bv. Den Haag (ministerie) of Roosendaal/Oirschot. Enige reistijd blijft er in zitten tenzij ik ander werk zou gaan zoeken. Wat ik niet uitsluit in de toekomst, maar nu nog niet.

Om op de rest van de suggesties/discussie in te gaan. Ik zie een tweedeling in de reacties, diesel vs LPG. Een zuinige benzine wordt eigenlijk niet genoemd tenzij in een hybride.

Bij zowel diesel als LPG is de betrouwbaarheid van het merk belangrijk aangezien de kilometerstand flink zal oplopen. Afschrijving is groot, restwaarde is niet echt sprake van aangezien met een flinke kilometerstand elke auto weinig waard is.

Om toch elektrisch nog even aan te halen, wat is een budget waarmee ik wel uit de voeten zou kunnen om een elektrisch model te kopen die voldoet aan mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pete555
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-11-2024
Hier ondertussen al meer als 20 jaar ervaring met LPG.
De laatste jaren prius 2 met LPG.
Uiterst comfortabel, verbruik op 70 km/uur wegen 5 L per 100km in de zomer, 6 L in de winter.
in de Prius 2 met een tank van 54 L bruto op de plaats van het reservewiel tank leeg na 600-800 km
De betrouwbaarheid is legendarisch.
Je budget gaat wel iets omhoog moeten vrees ik.
Yaris/Prius/Auris 1.5/1.8 allemaal prima met LPG.
GEEN systeem nodig om de kleppen te smeren.

Het is inderdaad wel zo dat niet iedere benzine auto geschikt is voor LPG.
Ik heb altijd oudere wagens (+10 jaar) gekocht me rond de 100.000 km en die dan laten ombouwen naar LPG. verschillende pas weg gedaan als ze op waren met km-standen van meer als 300.000 km.

Momenteel 2 prii met allebei rond de 200.000 km die aanvoelen alsof ze eeuwig gaan meegaan.
Het feit dat ik met de prii veel rustiger rijd als met de vroegere auto's zal er ook mee te maken hebben :)

Succes met de zoektocht, en laat weten wat het geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:38
Bij lpg is flashlube bedoeld voor auto's met kleppen zonder geharde zittingen.

Gebaseerd op persoonlijke ervaringen zou ik een S60 of V70 aanbevelen.
Heb zelf een 850 gereden tot ik dagelijks meer dan 100 km ging rijden en het te duur werd. Zat toen op 26ct per km aan kosten. Toen over gegaan op de S60 bifuel (LPG) en mijn kosten zijn gezakt naar 15ct per km (incluus aanschaf onderhoud banden en dergelijke) heb hem gekocht met 256.000 km voor 3000 euro en hem weggedaan met 380.000km voor 1500 euro (vanwege dat we een kleine hadden en een ruimere auto zochten)

Rij nu in een ford S-Max diesel, gekocht voor 16.000 euro. Jaar later veel dichter bij huis gaan werken. Vanwege de anti diesel maatregelen kon ik hem inruilen voor 7000 dus dat heb ik niet gedaan en rij hem nu maar op.

Kan nou niet echt zeggen dat ik diesel fijner vind rijden dan benzine/lpg.
Volgens mij rijd benzine het fijnste, diesel heeft het meeste koppel, en lpg rijd ook prima.
Als je niet gaat chippen en stoplicht sprintjes gaat doen is het allemaal om het even denk ik zo.

Een S60/V70 is ook gewoon een fijne auto om veel kilometers mee te maken. Leren bekleding houd bij oudere auto's meer stevigheid waardoor de auto nieuwer aan voelt. (Tenminste dat is mijn mening)

[ Voor 32% gewijzigd door FRANQ op 31-05-2020 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:43
De mening Diesel is al vaak genoemd, en sluit ik mij bij aan. Inderdaad een Euro 5/6 nemen, zo hoog mogelijk iig, dat je stadscentrum nog wel inmag. En politiek gaat niet over 1 nacht ijs, dat duurt wel weer even voordat ze de regelingen aanpassen. Jij bent dan al zo 35k km's verder.

Je mag bij aanschaf van een diesel best wat ''lager'' bieden dan de vraagprijs, diesel is nu eenmaal niet zo gewild en dat lijkt steeds minder te worden. Handelaren zijn ze liever kwijt dan rijk, dus lager bieden mag gerust. Zeker als je naar een populair type auto gaat waar er meerdere van in je buurt staan.

Oriënteer je wel even goed op welke diesel. De 1.6 van PSA (volvo v40/peug 308/ford o.a.) hebben zo hun nukken. Elke auto, maar oriënteer je even goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 13:23
Er gaat idd niks boven de grote auto's uit het hogere segment als volvo s60/v70 als het op km-vreten aankomt . Echter degene die int buget vallen hebben al 50k p jaar gedraaid , ook zijn de mrb en brandstofkosten gewoon hoger en bij deze km's telt dat wel door.

De V40 is natuurlijk een ijzersterke en door het vele diesel ( exlease ) aanbod absurd goedkoop geworden je krijgt echt een moderne en luxe auto. Je zit met 6K echter wel aan de onderkant vd markt .

Zou wel minimaal naar het C segment kijken omdat ;
De kosten tov B segment nihil hoger zijn
zoals brandstof en mrb . Andere zaken zoals isolatie en wegligging liggen op een hoger niveau te denken aan grotere wielbasis en langere versnellingen meer gericht op lange afstand .

Met een diesel heb je dus ook een nieuwere ( moderne ) auto te pakken waarbij comfort zaken zoals cruise control , climate control en audio streaming al meer standaard zijn .

De megane is al vaker genoemd , zijn ruime autos en de 1.5 dci heeft zich al bewezen wat dat betreft . Je zit met je budget ook middenin de leuke uitvoeringen en evt. nette exemplaren . Je zou even de gewichten kunnen opzoeken of de station eventueel voort zelfde geld te rijden is.
Met euro 5 zit je wss nog wel lange tijd goed. Het verschilt heel erg per merk wanneer euro6 geleverd is , bij de v70 is de 181pk D4 al sinds half 2014 euro 6 maar bij renault en vw pas eind 2015 , zit dus zo 1.5 jaar tussen. Check dit dus per kenteken goed ivm overlap in autos in die tijd.

Vaak voorkomend is dat er nog gelijk een beurt nodig is of dat er nog winterbanden onder zitten . Handig dit in te calculeren en altijd nog 1000€ reserve te houden voor dit soort grappen.

suc7 ( is meer dan 6 :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 20:26
Ik zou een auto kiezen met goede isolatie en goede stoelen en automaat. Met die km's wil je nog een beetje fris kunnen uit en instappen ivm helemaal gebroken. Kom je al snel bij de Volvo's of Duitsers uit het C, D of E segment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:58

Yucon

*broem*

nuffy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:10:
De V40 is natuurlijk een ijzersterke en door het vele diesel ( exlease ) aanbod absurd goedkoop geworden je krijgt echt een moderne en luxe auto. Je zit met 6K echter wel aan de onderkant vd markt .
Dat laatste is niet heel handig, aangezien diesel v40's nu niet de meest bulletproof auto's zijn. Het blijft altijd koffiedik kijken. Maar als je de kansen inschat denk ik dat je met iets oudere 5 cilinder S60 op LPG minder problemen zult hebben aangezien die techniek veel simpeler is. S60's zijn daarnaast ook aantrekkelijker geprijst dan V70's.

Clio's zijn trouwens ook leuke auto's waarvan de wat oudere 16v motoren prima op LPG lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 31-05-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 13:23
Yucon schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Dat laatste is niet heel handig, aangezien diesel v40's nu niet de meest bulletproof auto's zijn. Het blijft altijd koffiedik kijken. Maar als je de kansen inschat denk ik dat je met iets oudere 5 cilinder S60 op LPG minder problemen zult hebben aangezien die techniek veel simpeler is. S60's zijn daarnaast ook aantrekkelijker geprijst dan V70's.

Clio's zijn trouwens ook leuke auto's waarvan de wat oudere 16v motoren prima op LPG lopen.
inderdaad hoe simpeler hoe beter.

1 nadeel ;
die ' oudere ' volvo is dan wel ~15 jaar oud x ~30k gelopen = veel ervaring , waarom zit er anders al lpg in. Een lage kmstand reeds op lpg zou ik niet vertrouwen , zowel dan is ie vaak fors aan de prijs nog duurder dan een benzine of nog ouder = Vraag en aanbod

Met dit budget zet je toch het meeste auto voor de deur met een diesel , zeker een C segmenter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:58

Yucon

*broem*

nuffy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:09:
[...]

inderdaad hoe simpeler hoe beter.

1 nadeel ;
die ' oudere ' volvo is dan wel ~15 jaar oud x ~30k gelopen = veel ervaring , waarom zit er anders al lpg in. Een lage kmstand reeds op lpg zou ik niet vertrouwen , zowel dan is ie vaak fors aan de prijs nog duurder dan een benzine of nog ouder = Vraag en aanbod

Met dit budget zet je toch het meeste auto voor de deur met een diesel , zeker een C segmenter .
Wat je zegt klopt wel, maar daar staat ook tegenover dat zo'n S60 niet meer de hoofdprijs kost. Voor het genoemde budget koop je er twee in redelijke staat.

Wat oudere moderne diesels zijn ook een beetje russische roulette. Als ze kapot gaan dan gaan ook goed kapot. En dat risico is zeker geen 100% maar wel meer dan een heel klein beetje.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 01-06-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeLate
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-12-2024
Diesel, zonder twijfel.

Vorig jaar kocht ik een Mondeo met 1.5i Ecoboost met automatische versnellingsbak. Bereik was +/- 620km in de zomer en 580km - 600km in de winter. Door de automaat lag het verbruik hoger dan de handgeschakelde variant en de 1.5i was niet ideaal in de zware Mondeo.
Ik tankte gemiddeld elke week een volle tank en zat aan +/- 240 euro/maand.

Na 6 maanden heb ik de Mondeo verkocht en met het budget een weliswaar 2 jaar oudere BMW F31 gekocht met een 2.0l diesel. De jaarlijkse belasting is meer dan dubbel, maar dit haal ik er wel uit met maar tweemaal tanken per maand.

Ik heb in het verleden twee Meganes gehad, beide bouwjaar +/- 2012. De eerste was uitgerust met een EDC automatische versnellingsbak. Het systeem werkte in het begin prima, maar op termijn begon de EDC te haperen. Na 45k de koppelingsplaten laten vervangen. Daarna heeft het systeem nooit meer optimaal gewerkt. Het was een lease dus voor mij was het niet zo een groot issue.

De tweede Megane had 4/7 dagen een ochtendhumeur. Onregelmatig lopen bij koude start en veel rook. Dit was ook een lease en heeft daardoor meer in de garage gestaan als ik ermee kon rijden. Uiteindelijk hebben ze het blok eruit gehaald. Common rail injectie vervangen en nog heel wat spullen. Tenslotte een dure kost geweest voor de leasemaatschappij en ik was blij dat ik de auto weer kon inleveren na 4 jaar ellende. In het laatste lease jaar liepen de kosten op tot wel 8K.

Met je budget... inderdaad een oudere Volvo V40/S/V60, Ford Focus, ... BMW is leuk, maar best duur in onderhoud (bij officiële garage) en uiteraard opletten met de N47 moterblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vae Victus schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:55:
[...]

[...]

Even een korte reactie. Ik ga niet verhuizen, familie/vrienden allemaal in omgeving Rotterdam. Vrouw werkt ook in Rotterdam. Binnen de landmacht is het gewoon om om de 2-3 jaar van functie te wisselen. Dus zou ook iets dichter bij huis kunnen werken bv. Den Haag (ministerie) of Roosendaal/Oirschot. Enige reistijd blijft er in zitten tenzij ik ander werk zou gaan zoeken. Wat ik niet uitsluit in de toekomst, maar nu nog niet.

Om op de rest van de suggesties/discussie in te gaan. Ik zie een tweedeling in de reacties, diesel vs LPG. Een zuinige benzine wordt eigenlijk niet genoemd tenzij in een hybride.

Bij zowel diesel als LPG is de betrouwbaarheid van het merk belangrijk aangezien de kilometerstand flink zal oplopen. Afschrijving is groot, restwaarde is niet echt sprake van aangezien met een flinke kilometerstand elke auto weinig waard is.

Om toch elektrisch nog even aan te halen, wat is een budget waarmee ik wel uit de voeten zou kunnen om een elektrisch model te kopen die voldoet aan mijn situatie?
Vanaf deze zomer krijg je sowieso €2k korting bij een dealer, en de halve automarkt is ineengestort dankzij corona. Qua aanschaf is een Zoe of Leaf op dit moment het goedkoopst maar als je er lang door mee wilt rijden kan ik van harte de Hyundai Ioniq aanraden. In de aanschaf op dit moment wat duurder maar een super zuinige auto, de hogere aanschafprijs maak je de komende jaren wel weer goed met 220km per dag.
Met de Ioniq rij je 220km heen en weer voor iets van €4-6 per dag en als je zonnepanelen hebt gaat daar 1-2 euro vanaf.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1