AV receiver voor Dolby Atmos €500 - €1500

Pagina: 1
Acties:

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Jorgen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 03:27:
Dolby Atmos is metadata, oftewel een hoop extra informatie voor je receiver die vertelt welke geluiden er in de film zitten, over welke speakers dit verdeeld zou kunnen worden en als het signaal bij je receiver aankomt, kijkt deze automatisch naar welke speakers jij hebt en verdeelt hij zo het geluid zo goed mogelijk. Je kunt Dolby Atmos "nadoen" met een soundbar (maar dat klinkt in vergelijking echt heel nagemaakt en totaal niet zoals het echt bedoeld is), maar beter is het om dit te doen met minimaal 5.1.2 speakers. Dat betekent dus 5 speakers rondom (linksvoor, center, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter,) 1 subwoofer en 2 hoogte speakers. Vandaar ook 5.1.2. Het eerste getal vertelt hoeveel speakers er rondom je staan (in dit voorbeeld de standaard 5); het tweede getal vertelt hoeveel subwoofers je kunt aansluiten (in dit voorbeeld dus 1) en het laatste getal vertelt je hoeveel hoogtespeakers je kunt aansluiten (in dit voorbeeld dus 2)/
Ik heb even met mijn vrouw overlegd maar zij ziet toch meer in een Soundbar met eventueel rear-speakers.

Een familielid geeft aan dat mijn woonkamer relatief te klein is voor een 5.1+ installatie en ik beter kan kiezen voor een degelijke Soundbar.

Nu heb je ook een Soundbar met rear-speakers waardoor je wel een soort 7.1.4 effect krijgt, de Samsung/Harman Kardon HW-Q90R, maar indien rear-speakers misschien niet verstandig is kan ik de goedkopere HW-Q80R misschien beter nemen?

Sonos komt over een aantal weken met de Sonos ARC Soundbar, alleen deze kan geen Dts-X formaat afspelen, de Samsung wel.

Layout gemaakt van mijn woonkamer met eventueel de opstelling van de HW-Q90R:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWnV_JDwCXWmjE92ryB_FSZnyIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uUi0E5H8FBNJreO524LCEVxZ.jpg?f=user_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1