Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

AV receiver voor Dolby Atmos €500 - €1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 29-05 09:07
Ik zoek een?
AV Receiver voor mij LG OLED55C9PLA TV.

Wat is je budget?
Ergens tussen de 500-1500 euro voor de receiver.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Om een goede thuisbioscoop ervaring te krijgen.
- Voor 4K content voornamelijk Netflix Appletv App etc.
- Dolby Atmos (+ Vision...?)
- Eventueel voor de nieuwe game console.
- Eventueel toekomst bestendig >5-8 jaar

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb totaal geen idee waarop ik moet letten, Marantz SR5014 line heeft bijvoorbeeld een mooi design maar is hun Denon X2600H of X3600H prijs/kwaliteit beter? Of moet ik wat duurder nemen? Ik wil gewoon een mooie betaalbare dolby atmos ervaring, via de tv speaker hoor ik al een verschil betreft atmos of default sound, zijn 2 goede speakers met 1 bass al voldoende of moet ik echt 4 speakers en 1 bass? Heb me er echt nooit in verdiept en met Google krijg ik enorm veel leesvoer waarin ik helemaal verdrink.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn woonkamer is 4 x 3,5 (Laatste afstand muur zijde tv tot bank zijde ongeveer.)
Iemand nog eventueel tips waar ik het beste na toe kan voor degelijk professioneel advies, waarbij ik gewoon precies krijg wat ik nodig heb zonder enorm veel onzin.

[Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 29-05-2020 22:45]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Denon en Marantz zit hetzelfde bedrijf achter en zijn onderhuids grotendeels gelijk.

Zoek het model uit dat de features biedt die je zoekt, waarvan de looks bevallen en je zit gewoon goed.

Toekomstbestendig is altijd lastig. Ontwikkelingen zullen er altijd zijn. Iets als HDMI 2.1 bijvoorbeeld is iets wat er nu aan zit te komen.

De echte winst qua geluidskwaliteit maak je met de speakers dus probeer daar meer geld in te steken in plaats van een duurdere receiver.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 24-01 11:03
.

[Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:56
D vd V schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:07:

De echte winst qua geluidskwaliteit maak je met de speakers dus probeer daar meer geld in te steken in plaats van een duurdere receiver.
De echte winst in geluidskwaliteit haal je door alle onderdelen in het circuit in balans te hebben. De boxen geven alleen weer wat er in het voorstadium wordt doorgestuurd. Bron, versterking, digital to analog conversion, alles. De speakers zijn slechts het eindstadium maar zeker niet alleen maar bepalend voor het geluid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14-06 20:22

Koeitje

Back-up tiems now?

aljooge schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:19:
[...]

De echte winst in geluidskwaliteit haal je door alle onderdelen in het circuit in balans te hebben. De boxen geven alleen weer wat er in het voorstadium wordt doorgestuurd. Bron, versterking, digital to analog conversion, alles. De speakers zijn slechts het eindstadium maar zeker niet alleen maar bepalend voor het geluid.
Luidsprekers zijn 60% van het geluid, je ruimte 30% (dit houd bijv. ook in dat je meer dan 1 subwoofer aanschaft) en de rest 10%.

[Voor 5% gewijzigd door Koeitje op 30-05-2020 00:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
Koeitje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:01:
[...]

Luidsprekers zijn 60% van het geluid, je ruimte 30% (dit houd bijv. ook in dat je meer dan 1 subwoofer aanschaft) en de rest 10%.
Luidsprekers doen niets anders dan een analoog signaal omzetten in geluid (mits geen actieve). Maar als dat analoge signaal niet goed is geproduceerd zitten er geen elven bij maanlicht in de speakers ngebouwd die de voorgaande fouten even rechtcorrigeren. Het hele voortraject heeft invloed en die 60 - 30 10 % verzin je uit je duim. Rukbron, betekent, rukgeluid zelfs bij de beste luidsprekers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

aljooge schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:20:
[...]

Luidsprekers doen niets anders dan een analoog signaal omzetten in geluid (mits geen actieve). Maar als dat analoge signaal niet goed is geproduceerd zitten er geen elven bij maanlicht in de speakers ngebouwd die de voorgaande fouten even rechtcorrigeren. Het hele voortraject heeft invloed en die 60 - 30 10 % verzin je uit je duim. Rukbron, betekent, rukgeluid zelfs bij de beste luidsprekers.
Een actieve luidspreker zet nog steeds een analoog signaal in geluid hoor. Geluid is zelf overigens ook een analoog signaal, maar dat zullen we maar even negeren ;).

Maar goed, vermogen en redelijke d/a conversie (d/a conversie is onafhankelijk van de prijs van het product, duurder is hier niet altijd beter, zeker bij AVRs) is al voor een appel en een ei te verkrijgen. Zolang de versterker niet clipped gaat het allemaal prima. Dus ik blijf bij mijn 60/30/10, maar je mag er ook 50/40/10 of 70/20/10 van maken als je wil ;). 90% van je geluid is simpelweg de luidsprekers en de ruimte. Vervorming door je luidsprekers en je ruimte is enkele orde van groottes groter dan je bron.

[Voor 4% gewijzigd door Koeitje op 30-05-2020 00:31]

• aljooge
Koeitje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:28:
[...]

Maar goed, vermogen en redelijke d/a conversie is al voor een appel en een ei te verkrijgen. Zolang de versterker niet clipped gaat het allemaal prima.
Ik wil je de verschillen wel graag laten horen tussen redelijke en zeer goed amp. Maar graag na Corona tijd.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

aljooge schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:32:
[...]

Ik wil je de verschillen wel graag laten horen tussen redelijke en zeer goed amp. Maar graag na Corona tijd.
Hou ik je aan, maar dan liever andersom. Ik zet een dubbelblind test voor je klaar in jouw set, mag jij raden waar je naar luistert.

Ben overigens wel benieuwd wat je een redelijke en zeer goede versterker noemt...

[Voor 10% gewijzigd door Koeitje op 30-05-2020 00:35]

• aljooge
Koeitje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:34:
[...]

Hou ik je aan, maar dan liever andersom. Ik zet een dubbelblind test voor je klaar in jouw set, mag jij raden waar je naar luistert.

Ben overigens wel benieuwd wat je een redelijke en zeer goede versterker noemt...
Ik hoop dat je gespaard hebt, want voor een goed opgezette dubbelblinde test moet je TNO inschakelen en dat gaat je in de tienduizenden euros kosten. _O-

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

aljooge schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:37:
[...]

Ik hoop dat je gespaard hebt, want voor een goed opgezette dubbelblinde test moet je TNO inschakelen en dat gaat je in de tienduizenden euros kosten. _O-
Dan laat ik het schieten, sighted vergelijkingen heb je echt helemaal niets aan behalve als een van de versterkers extreme(!) lineaire vervorming heeft of constant clipped.

• Cumberworld
.

[Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:17]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Ik denk niet dat topic starter geholpen wordt als we gaan doorzagen hoe belangrijk die receiver is. Hij zal niet op zoek zijn naar een exemplaar waar elfjes van gaan watertanden. Dat is voor audiofielen die in die magie geloven en niet voor de doorsnee consument.

Topic starter haalde receivers van Denon of Marantz aan. Als hij daar een model kiest dat biedt wat hij zoekt, is dat echt voldoende. Een duurder model uit die stal kiezen voegt daar niets toe. Dat extra geld kan hij beter in speakers stoppen.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 14-06 18:58
Voor atmos heb je minimaal 5.1.2 nodig dus totaal 7 speakers waarvan 2 in het plafond en een subwoofer.
Stop het meeste geld in speakers idd.

• DutchWing
Vettigedennis schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 02:22:
Wat is je totaal budget eigenlijk voor reciever plus speakers ?

Heb je ook een stereo set overwogen ? Ik heb het idee dat de meeste mensen dat echt over het hoofd zien in een home cinema. Het is meestal een soundbar of 5.1 / 7.1 setup.
Ik weet totaal niet binnen welke prijsklasse ik moet denken, een totaal bedrag van 1500-2500 zat ik te denken, is dit redelijk of...?

Ik zit inderdaad ook te kijken na Stereo, 2 grote staande vloerspeakers word momenteel lastig...
(Ivm indeling meubels, en een kleine welke dan eraan gaat zitten...)
Of een kwalitatief goede soundbar...? (Sennheiser Ambeo is wel om te kwijlen als ik de recensies moet geloven... Of je het ervan af hoort? Als voorbeeld.)
D vd V schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:51:
Ik denk niet dat topic starter geholpen wordt als we gaan doorzagen hoe belangrijk die receiver is. Hij zal niet op zoek zijn naar een exemplaar waar elfjes van gaan watertanden. Dat is voor audiofielen die in die magie geloven en niet voor de doorsnee consument.
Ik ben persoonlijk wel een hardware enthousiast maar vooral op pc hardware gericht, bijvoorbeeld om even duidelijkheid te scheppen: Bij een PC neem ik vaak een krachtigere CPU zodat deze niet de bottleneck is voor een eventueel nieuwe generatie GPU, maar voor het geluid moet het gewoon in verhouding staan gezien ik hierin gewoon een grote uitgave wil doen voor +8 jaar ongeveer.

Ik weet niet tot welk segment je duidelijk verschil hoort in grote lijnen, die minuscule fijn tune dinges hoor ik toch niet... En veelal zijn hierin toch de meningen over verdeeld, bewezen onderzoeken laten veel al zien dat een goed opgestelde blind test je van goede huizen moet komen om kwaliteit vanaf een bepaalde prijspunt te kunnen onderscheiden. Ik denk meer in het kader als je niet beter weet...

—————————————————————

Is atmos nu wel of niet weggelegd voor Soundbar en 3.1 opstellingen? En hoor je verschil met Netflix deze stuurt DD+ over ARC ipv de lossless Dolby Atmos over eARC... Je kan bijvoorbeeld default, 5.1 of Atmos kiezen? Heeft dit zelf nog invloed op kwaliteit bij soundbar / 3.1? Ik wil uiteindelijk wel een Blu Ray 4K speler kopen,

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

D vd V schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:51:

Topic starter haalde receivers van Denon of Marantz aan. Als hij daar een model kiest dat biedt wat hij zoekt, is dat echt voldoende. Een duurder model uit die stal kiezen voegt daar niets toe. Dat extra geld kan hij beter in speakers stoppen.
Daar ben ik het volkomen mee eens, het enige wat je krijgt bij de duurdere varianten is meer versterker vermogen en meer kanalen. Dat heeft OP niet nodig. Qua D/A prestaties ga je er niet op vooruit als je een duurder model kiest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 05:35
DutchWing schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:42:
Ik zoek een?
AV Receiver voor mij LG OLED55C9PLA TV.

Wat is je budget?
Ergens tussen de 500-1500 euro voor de receiver.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Om een goede thuisbioscoop ervaring te krijgen.
- Voor 4K content voornamelijk Netflix Appletv App etc.
- Dolby Atmos (+ Vision...?)
- Eventueel voor de nieuwe game console.
- Eventueel toekomst bestendig >5-8 jaar
Gooi je wensen eens in de Pricewatch, aan de hand van dit lijstje: Jorgen in "Keuze tussen receivers" Waar kom je dan op uit?

Eerlijk gezegd is aan jouw wensen supermakkelijk te voldoen. Voor onder de € 500 al.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb totaal geen idee waarop ik moet letten, Marantz SR5014 line heeft bijvoorbeeld een mooi design maar is hun Denon X2600H of X3600H prijs/kwaliteit beter? Of moet ik wat duurder nemen? Ik wil gewoon een mooie betaalbare dolby atmos ervaring, via de tv speaker hoor ik al een verschil betreft atmos of default sound, zijn 2 goede speakers met 1 bass al voldoende of moet ik echt 4 speakers en 1 bass? Heb me er echt nooit in verdiept en met Google krijg ik enorm veel leesvoer waarin ik helemaal verdrink.
Receiver-design let je alleen maar op als je bij de keuze 2 vergelijkbare goede opties heb en je er toevallig 1 mooier vindt. Voor de rest zegt design natuurlijk niks over de opties, aansluitingen of kwaliteit. Gebruik daarvoor mijn stappenlijstje waar ik hierboven al naar link.

Dolby Vision is HDR, oftewel beeld met een groot contrast en mooie kleuren. Het is handig als je receiver dat kan doorgeven.

Dolby Atmos is metadata, oftewel een hoop extra informatie voor je receiver die vertelt welke geluiden er in de film zitten, over welke speakers dit verdeeld zou kunnen worden en als het signaal bij je receiver aankomt, kijkt deze automatisch naar welke speakers jij hebt en verdeelt hij zo het geluid zo goed mogelijk. Je kunt Dolby Atmos "nadoen" met een soundbar (maar dat klinkt in vergelijking echt heel nagemaakt en totaal niet zoals het echt bedoeld is), maar beter is het om dit te doen met minimaal 5.1.2 speakers. Dat betekent dus 5 speakers rondom (linksvoor, center, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter,) 1 subwoofer en 2 hoogte speakers. Vandaar ook 5.1.2. Het eerste getal vertelt hoeveel speakers er rondom je staan (in dit voorbeeld de standaard 5); het tweede getal vertelt hoeveel subwoofers je kunt aansluiten (in dit voorbeeld dus 1) en het laatste getal vertelt je hoeveel hoogtespeakers je kunt aansluiten (in dit voorbeeld dus 2)/

Zie voor een rijtje receivers eens hier: https://tweakers.net/vers...JrIYgwec34H09qXpJx7pwwz98

Dit zijn bijv. receivers die makkelijk kunnen wat jij wil.. De Denon x2600h kost én minder dan je minimumbudget én heeft alles wat de gemiddelde mens nodig heeft. Dan houd je dus de rest van je geld dus in je zak. De Sony is nog iets ouder en daardoor goedkoper, maar is voor veel mensen nog steeds een goede keuze. De Denon ondersteunt wel Dolby Vision; de Sony volgens mij alleen de standaard HDR.
Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn woonkamer is 4 x 3,5 (Laatste afstand muur zijde tv tot bank zijde ongeveer.)
Iemand nog eventueel tips waar ik het beste na toe kan voor degelijk professioneel advies, waarbij ik gewoon precies krijg wat ik nodig heb zonder enorm veel onzin.
Professioneel advies kan je in elke goede audiowinkel krijgen. Bij de grote ketens lopen soms ook echte liefhebbers rond die er veel van weten, maar het zijn vaak ook studenten die verkopen waar de winkels de meeste marge op krijgen. Ga je naar echte hifi-winkels, zoals Hobo, Klubben, iEar of Stassen dan weten de verkopers en veel meer van, maar zullen ze waarschijnlijk proberen om je veel te dure poespas aan te smeren. ;)

Als ik met jouw budget én wensen (aansluitingen, opties, toekomstgerichtheid) een receiver zou moeten kiezen, zou ik zonder twijfel voor de Denon x2600h gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
aljooge schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:20:
[...]

O zeker, een bronsignaal dat slecht is (een cd met krassen, een oude analoge videoband, etc) wordt niet ineens magisch mooi. De cd zal overslaan of onleesbaar zijn; en de videoband heeft niet ineens Dolby Vision en Dolby Atmos. Met alle digitale bronnen van tegenwoordig is het een kwestie van eentjes en nulletjes en zolang er niks kapot is komt het signaal perfect bij de receiver en de speakers aan. In dat geval bepalen de speakers dus hoe mooi het klinkt. De rest van de keten doet daar maar zeer weinig aan. De akoestiek in je ruimte kan natuurlijk nog uitmaken, maar aangezien de meeste mensen hun woonkamer al ingericht hebben en niet gaan lopen hannesen met absorberende panelen en wat zulks en hooguit de meegeleverde microfoon 1 x gebruiken (als ze dat al doen), kan je wel stellen dat de speakers eigenlijk gewoon bepalen hoe het in jouw kamer klinkt. De rest heeft ofwel geen hoorbare invloed; ofwel wordt door het gros van de mensen niet aangepakt. Met uitzondering van mensen met een dedicated kamer, heb ik namelijk nog nooit gehoord of gezien dat iemand de akoestiek van zijn woonkamer bewust aanpakte. Met uitzondering van enkele tweakers die een schilderij gevuld met houtwol ophangen, of bewust een vloerkleed gekocht hebben. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchWing
Jorgen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 03:27:
Dolby Atmos is metadata, oftewel een hoop extra informatie voor je receiver die vertelt welke geluiden er in de film zitten, over welke speakers dit verdeeld zou kunnen worden en als het signaal bij je receiver aankomt, kijkt deze automatisch naar welke speakers jij hebt en verdeelt hij zo het geluid zo goed mogelijk. Je kunt Dolby Atmos "nadoen" met een soundbar (maar dat klinkt in vergelijking echt heel nagemaakt en totaal niet zoals het echt bedoeld is), maar beter is het om dit te doen met minimaal 5.1.2 speakers. Dat betekent dus 5 speakers rondom (linksvoor, center, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter,) 1 subwoofer en 2 hoogte speakers. Vandaar ook 5.1.2. Het eerste getal vertelt hoeveel speakers er rondom je staan (in dit voorbeeld de standaard 5); het tweede getal vertelt hoeveel subwoofers je kunt aansluiten (in dit voorbeeld dus 1) en het laatste getal vertelt je hoeveel hoogtespeakers je kunt aansluiten (in dit voorbeeld dus 2)/
Ik heb even met mijn vrouw overlegd maar zij ziet toch meer in een Soundbar met eventueel rear-speakers.

Een familielid geeft aan dat mijn woonkamer relatief te klein is voor een 5.1+ installatie en ik beter kan kiezen voor een degelijke Soundbar.

Nu heb je ook een Soundbar met rear-speakers waardoor je wel een soort 7.1.4 effect krijgt, de Samsung/Harman Kardon HW-Q90R, maar indien rear-speakers misschien niet verstandig is kan ik de goedkopere HW-Q80R misschien beter nemen?

Sonos komt over een aantal weken met de Sonos ARC Soundbar, alleen deze kan geen Dts-X formaat afspelen, de Samsung wel.

Layout gemaakt van mijn woonkamer met eventueel de opstelling van de HW-Q90R:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D vd V
  • Niet online

D vd V

DutchWing schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:18:
Ik heb even met mijn vrouw overlegd maar zij ziet toch meer in een Soundbar met eventueel rear-speakers.
Op zich een logische keuze. Het is simpelweg esthetisch meer verantwoord. En daar wordt de vrouw doorgaans blij van. 😉 Onder aan de streep moet je iets kopen waar jullie beiden mee kunnen leven.
Een familielid geeft aan dat mijn woonkamer relatief te klein is voor een 5.1+ installatie en ik beter kan kiezen voor een degelijke Soundbar.
Ik zou aan dit advies weinig waarde hechten. Is onzin.
Sonos komt over een aantal weken met de Sonos ARC Soundbar, alleen deze kan geen Dts-X formaat afspelen, de Samsung wel.
Lijkt mij geen deal-breaker. Er zit een groot verschil tussen een fancy sticker op een product plakken dat het allerhande surround-formaten kan decoderen en daadwerkelijk weergeven van dat geluid. Een soundbar is een compromis en is daar minder geschikt voor. Groot voordeel van Sonos is dan weer dat ze de koning van de multiroom-audio zijn en het gebruiksgemak stukken beter zal zijn. Het is dus maar net waar je prioriteiten liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchWing
D vd V schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:31:
Lijkt mij geen deal-breaker. Er zit een groot verschil tussen een fancy sticker op een product plakken dat het allerhande surround-formaten kan decoderen en daadwerkelijk weergeven van dat geluid. Een soundbar is een compromis en is daar minder geschikt voor. Groot voordeel van Sonos is dan weer dat ze de koning van de multiroom-audio zijn en het gebruiksgemak stukken beter zal zijn. Het is dus maar net waar je prioriteiten liggen.
Heeft Sonos nu ook veel beter geluid?
Of is de HW-Q90R prijstechnisch gewoon een veel betere deal? Soundbar + aparte subwoofer en 2 rear speakers voor 1000 euro waarbij je bij de Sonos +1800 euro betaald voor dezelfde opstelling?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Goedkoop kan ook duurkoop zijn; zoveel spul voor je geld. Ik heb de Samsung niet gehoord en de nieuwe Sonos soundbar is er nog niet. Probeer ze tegen die tijd ergens beiden te beluisteren om zelf te beoordelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
[...]

Omdat ze het mooier vindt klinken, of omdat ze geen speakers wil? ;)
In iedere kamer kan echt surroundgeluid hoor.
Nu heb je ook een Soundbar met rear-speakers waardoor je wel een soort 7.1.4 effect krijgt, de Samsung/Harman Kardon HW-Q90R, maar indien rear-speakers misschien niet verstandig is kan ik de goedkopere HW-Q80R misschien beter nemen?

[Afbeelding]
Lang verhaal kort, je zal met een soundbar met rearspeakers zeker een surroundgevoel krijgen. Alleen als je het vergelijken kunt, dan weet je wat je mist.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchWing
Ik heb de knoop doorgehakt en de Samsung HW-Q90R gekocht,
updates uitgevoerd en alles werkt perfect!
Mooi geluid voor 1000 euro! En hoe dan ook een upgrade vanaf tv speakers.”!
Voor het luisteren van muziek heb ik een beetje mijn twijfels, maar dan heb je al meer aan de Ikea/Sonos speakers... Voor muziek voorkeur aan een wat warmer geluid dan voor films.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkemarc
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14-06 10:49
DutchWing schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:59:
Ik heb de knoop doorgehakt en de Samsung HW-Q90R gekocht,
updates uitgevoerd en alles werkt perfect!
Mooi geluid voor 1000 euro! En hoe dan ook een upgrade vanaf tv speakers.”!
Voor het luisteren van muziek heb ik een beetje mijn twijfels, maar dan heb je al meer aan de Ikea/Sonos speakers... Voor muziek voorkeur aan een wat warmer geluid dan voor films.
Ik heb veel soundbars gehoord en geen enkele is in mijn ogen geschikt voor muziek.
Ik heb de berichten hier zitten lezen en het is jammer dat je voor een soundbar bent gegaan. Mijn woonkamer heeft dezelfde afmetingen en ik heb een geluidsinstallatie met zuilen voor, monitors achter en zelfs 2 speakers aan het plafond. Ik kan alleen maar zeggen dat het super klinkt en de afmetingen zijn zeker geen belemmering

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchWing
gekkemarc schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Ik heb veel soundbars gehoord en geen enkele is in mijn ogen geschikt voor muziek.
Ik heb de berichten hier zitten lezen en het is jammer dat je voor een soundbar bent gegaan. Mijn woonkamer heeft dezelfde afmetingen en ik heb een geluidsinstallatie met zuilen voor, monitors achter en zelfs 2 speakers aan het plafond. Ik kan alleen maar zeggen dat het super klinkt en de afmetingen zijn zeker geen belemmering
Mijn vrouw wilde geen hele grote geluidsinstallatie, maar ik wilde wel enigszins bioscoop ervaring hebben... In mijn ogen werkt het met deze setup prima en hebben we een prima middenweg gevonden. Muziek luisteren wij niet zo heel vaak, dus daarin consessies genomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20:39
gekkemarc schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Ik had zelf een wat verouderde 5.0 set met Tannoy's M3 front, M1 rear en MC center maar de Samsung HW-Q80R is een waardige opvolger.

Je zou hem nog eens moeten luisteren.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 05-06 19:16
[...]

[Afbeelding]
Ik wil toch ook nog wel even mijn reactie geven op dit topic omdat ik jou afbeelding voorbij zag komen en de opmerking dat je ruimte 'te klein' was voor echte speakers!

Ik heb een zithoek van 3 meter breed en 2.5 meter diep (dus ja we zitten op 2,5 meter van de tv vandaan) Hierbij heeft 4k namelijk pas echt nut, wij zien namelijk geen verschil met 4k t.o.v. 1080p op grotere afstanden. Maar dat terzijde, nu weer on-topic:

Ik heb hier 2x Qacoustics 3020 aan de muur hangen. een Qacoustics 3090c als center speaker. Een SVS SB1000 subwoofer en 2x Qacoustics 7000 rear speakers, in die kleine ruimte.
Het zijn allemaal niet de grootste speakers, maar ook zeker niet de kleinste voor deze ruimte en het geluid is echt indrukwekkend!
Wat ik wil zeggen, je ruimte is zelden te klein voor bepaalde speakers. Grote speaker betekend niet dat je een grotere kamer moet hebben, grotere speakers (over het algemeen genomen) kunnen meer hoge, lage en middentonen geven, en dus een mooier en voller geluid produceren.

Ik ben in ieder geval blij dat je een keuze hebt gemaakt waar je blij mee bent. Wij zitten hier stiekem met hetzelfde dillema (ondanks we heel blij zijn met het geluid). Het gemak, geen kabels meer, meer ruimte, en een vrije plaatsing van de subwoofer, doet ons er ook al enige tijd over denken om over te gaan op een Sonos 5.1 systeem.

Het enige waar wij echt over twijfel, is de subwoofer. De SVS SB1000 klinkt zo top, dat ik bang ben dat de Sonos sub echt een lachertje is. Geen idee of deze gedachten terecht is, want heb hem nooit gehoord.....
Ik kan je wel verklappen, dat de Sonos one, echt helemaal niet veel onder doet aan mijn Q acoustics speakers.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Bruin Poeper
  • Registratie: april 2013
  • Niet online
Vettigedennis schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:15:
De meeste winst haal je uit betere luidsprekers.
Maar er zitten ook verschillen in versterkers.

Dit is wel interessant om eens te kijken.

YouTube: Do Expensive AV Receivers Sound Better than Cheap Ones?

YouTube: Do Expensive Amplifiers Sound Better than Cheaper ones?
Ik had gedacht dat de "Sound better" wel even gedemonstreerd zou worden... maar er wordt uitgebreid gepraat over waarom "Expensive amplifiers" ... expensive zijn.
Simpel: ze zijn gewoon more expensive, en ja ze zijn zwaarder gedimensioneerd en er zit meer (overkill?) in.

De vraag of ze beter klinken wordt niet beantwoord.

Wat over blijft is enkel de suggestie.

Ik vond deze "Cheaper one" in ieder geval erg goed klinken, dwz hij versterkt zuiver, ruisvrij en hard genoeg voor in huis.

• Cumberworld
.

[Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:13]

• Bruin Poeper
  • Registratie: april 2013
  • Niet online
Je noemt nu voorbeelden van "Expensive AVreceivers".
Tweederde klinkt dus gewoon niet goed, ondanks dat ze alle 3 expensive zijn.

Je had moeten vergelijken met een "Cheaper one".
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True