Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CPU fan draait overuren tijdens browsen/office gebruik

Pagina: 1
Acties:

• maxkranendijk
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:08
Seb83 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:46:
Die past inderdaad helemaal simpel, maar is met een maximum fanspeed van 1600 rpm goed hoorbaar. Het lastige van ryzen is dat ze telkens flinke temperatuursprongetjes maken, ook bij lichte belasting. Het gevolg is dat zo’n tranquillo continu hoorbaar opspint. Ik vond dat bloedirritant. Maar verder is het een prima koeler die qua koelcapaciteit zeker voldoet.
Hier heb ik ook last van. Bij internetten, office gebruik gaat mijn CPU fan steeds aan. Tips om dit op te lossen?

Fans pas harder bv boven 80 graden CPU of juist mijn CPU fan 'preventief' al harder aanzetten om de snelle verwarming te voorkomen?

Ik heb je vraag even afgesplitst want die had natuurlijk niets te maken met Stille game PC 1440p 1000euro

[Voor 193% gewijzigd door br00ky op 29-05-2020 09:11]

• Seb83
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 16-06 16:17
Welke behuizing, cpu en koeler heb je?

[Voor 16% gewijzigd door Seb83 op 28-05-2020 21:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxkranendijk
Seb83 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:27:
Welke behuizing, cpu en koeler heb je?
AMD Ryzen 5 3600 Boxed
be quiet! Pure Base 500 Zwart
Gelid Solutions Phantom Black
Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B
Corsair TX550M V2
MSI B450 Tomahawk MAX
Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700
Kingston A2000 1TB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seb83
Hoeveel rpm draait je koeler in idle en tot hoeveel rpm spint ie maximaal op tijdens licht gebruik? Wat is de temperatuur van de cpu tijdens zo’n piekje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 18:59
Fan curve in de BIOS aanpassen misschien?

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:01
Waarschijnlijk is je curve niet goed afgesteld.
Zoals boven al aangegeven, bij welke temperatuur gebeurt dit? Als dit bijvoorbeeld bij 40 graden al is dan kan je de curve ook iets aanpassen zodat de rpm's pas bij een hogere temperatuur verhoogd worden.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxkranendijk
Ik heb de fan curves al aangepast. Uit mijn hoofd wordt de cpu rond de 75 graden bij bv opstarten browser of word. Ik check maandag even (nu niet thuis).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxkranendijk
Hierbij mijn settings.

CPU

Case fans

Via HWiNFO64 zie ik dat mijn CPU 73 graden wordt bij bijvoorbeeld opstarten van Word en daarna weer naar 60 graden zakt of lager.

Iemand tips om mijn systeem stiller te krijgen bij office gebruik zonder mijn pc te warm te laten worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:41
Ik zou niet de temperatuur sensor van de CPU gebruiken voor de case fans, deze anders ook constant op en neer gaan. Probeer eens hiervoor een andere sensor te gebruiken (bv System die ik zie op je screenshot).
Je case is niet zo goed voor airflow, dit speelt ook een rol bij de temperatuur. Je kan misschien 2 intake fans toevoegen zodat je er 3 hebt.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:44
@maxkranendijk
Hier dezelfde processor met een H212 koeler erop.
Temperatuur kan je het beste uitlezen met Ryzen Master.
En je moet je gebalanceerde power profiel aanpassen.
Minimum processor-state staat op 99% ipv 5%.
Weet je zeker dat je koeler correct erop zit? Want ik heb een koeler die minder goed zou moeten zijn en tijdens gamen wordt de processor niet warmer dan 55 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seb83
48C in idle is veel te hoog. Je case is in dit geval daar niet de oorzaak van. Overigens is de airflow helemaal niet zo slecht dankzij twee uitstekende 140mm fans. In elk geval voldoende voor deze build.

Er zijn twee mogelijkheden:
- Je hebt je koeler niet goed gemonteerd. Het kan geen kwaad deze eraf te halen, koelpasta verwijderen met een wattenschijfje en wat pure alcohol, erwtje koelpasta midden op de ihs, koeler er weer op en gelijkmatig vastschroeven. Check ook meteen even of je de fans niet per ongeluk verkeerd om hebt gemonteerd. De bolle kant van de bladen moet naar de voorkant van de kast wijzen, de holle kant naar de achterkant van de kast.
- Waarschijnlijker lijkt me dat je moederbord je cpu te hoge voltages voedt. Hoewel Ryzen prima kortstondig 1,5V op een core kan voeren als de workload daarom vraagt, is 1,44V in de bios absurd. Het zou me niet verbazen als er een of andere aggressieve turbo aanstaat. Je hebt niet toevallig 'game boost' aangezet he? Zo ja: direct uitzetten. Wat je ook kan doen is je bios naar de default values resetten en vervolgens alleen het XMP profiel van je geheugen inladen.

Voor jouw build voldoen de default fancurves in principe prima, mits je cpu zich normaal gedraagt.
Ik zou niet de temperatuur sensor van de CPU gebruiken voor de case fans, deze anders ook constant op en neer gaan. Probeer eens hiervoor een andere sensor te gebruiken (bv System die ik zie op je screenshot).
Inderdaad. Ook dit is geen default setting en heeft TS dus zelf ingesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-06 13:07

Thomg

Aww yiss

Een reden waarom je mijn advies in je oude topic niet gevolgd hebt?
Thomg in "PC stiller maken (door case fans te vervangen?)"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

NVM..

[Voor 98% gewijzigd door millman op 01-06-2020 22:23]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True