Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stille game PC 1440p 1000euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dennisvalk
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 16:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gebruikelijke huis/tuin/keuken surfen en gamen (niet echt specifiek een paar titels, maar wel heel divers, zoals Apex Legends, City Skylines, Battlefield, World of Tanks, strategie games). Mijn kinderen beginnen ook de leeftijd te krijgen, dus ik sluit Minecraft en Fortnite niet geheel uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 1000 euro. Geen moeite mee als het iets meer wordt (liever paar tientjes meer voor beter).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het systeem moet wel een beetje de potentie van dit scherm halen (1440p op 144Hz):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAOC Q27G2U/BK Zwart€ 309,-€ 309,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al aardig wat topics en reviews gelezen en ben op onderstaand lijstje uitgekomen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 364,01€ 364,01
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 78,90€ 78,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 88,92€ 88,92
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 104,95€ 104,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,03€ 129,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.053,66

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem komt in de woonkamer te staan. Dus bij idle mag hij wel stil zijn (tijdens gamen is het niet erg om hem te horen).

En ik heb beperkte ruimte waar ik de kast kwijt kan, daarom ben ik op deze behuizing uitgekomen. Hier zit nog wel wat speling in, maar hoe kleiner hoe beter. Liefst had ik een HTPC behuizing, maar geen geschikte kunnen vinden (stille met enigszins een beetje goede airflow). Mijn huidige kast pricewatch: Silverstone Grandia GD05B passen de meeste nieuwe videokaarten niet in, anders had ik wellicht alles hierin gebouwd.

De CPU cooler zit erbij, zodat ik zeker weet dat het stiller gaat zijn in de kast (geen idee wat de stockcooler doet).

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik kan zelf PC's assembleren, maar heb er ook geen moeite om het in de winkel te laten doen (hangt af van de prijzen en beschikbaarheid verwacht ik). Maar omdat ik niet vaak zelf een PC samenstel, wil ik weten of ik niets over het hoofd heb gezien en/of de setup juist is en alles gaat passen. Liefst zoveel mogelijk bang-for-buck uiteraard.

Alvast bedankt voor jullie input!

• Seb83
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 16-06 16:17
Leuke build hoor. Veel meer prestaties dan dit ga je binnen budget niet krijgen. Besef wel dat je prima hoge framerates kunt behalen, en ook prima op WQHD / hoge settings kunt spelen, maar dat de combinatie daarvan lastig wordt in AAA games.
En ik heb beperkte ruimte waar ik de kast kwijt kan, daarom ben ik op deze behuizing uitgekomen. Hier zit nog wel wat speling in, maar hoe kleiner hoe beter. Liefst had ik een HTPC behuizing, maar geen geschikte kunnen vinden (stille met enigszins een beetje goede airflow).
Je zou een Node 304 kunnen overwegen. Behuizing, voeding en moederbord kun je dan vervangen door:

1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 75,-€ 75,-
1VoedingenFractal Design Ion SFX-L 500W Gold€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,95

De overige componenten kun je hierin prima kwijt, en met 20 liter is hij een stuk compacter dan de Define mini. Airflow zal geen probleem zijn.

• dennisvalk
@Seb83 Bedankt voor je input. Ben wel enthousiast over die behuizing. Zie dat je hierop de voeding hebt aangepast (125mm diep). Kan er weinig over vinden, maar Tom's Hardware heeft er een prima review over geschreven afgelopen november: https://www.tomshardware....-500w-power-supply-review. Denk dat het een prima voeding gaat zijn.

Dan is het lijstje als volgt geworden:

1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 81,60€ 81,60
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,03€ 129,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.062,54

Edit: gaat hem toch niet worden, de voedingstype is SFX-L, terwijl de behuizing om ATX vraagt.

• Seb83
In de Node 304 past weliswaar een ATX voeding, maar dat heeft een aantal nadelen:
- je kunt dan in de meeste gevallen geen fullsize videokaart meer kwijt
- je zit met lange kabels die je nergens kwijt kunt
- je kunt de Mugen 5 PCGH niet op de juiste manier plaatsen, namelijk boven het geheugen, omdat de fan dan in de knel komt met de voeding. Andersom plaatsen is niet handig, want dan moet je de exhaust fan verwijderen en kan de warme lucht van de videokaart niet meer goed weg.

Kortom, een SFX voeding biedt alleen maar voordelen. Dit exemplaar helemaal, want je krijgt er een ATX -> SFX bracket bij, en hij heeft superflexibele, korte kabels, wat heerlijk inbouwen is.

Zoek anders op pcpartpicker maar eens op Seb83, dan zie je mijn Node304.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisvalk
Zie inderdaad dat er bij bijzonderheden staat dat er een bracket bij geleverd zit, wat de keuze gelijk weer een stuk moeilijker maakt haha. Was namelijk wel enthousiast, maar daarna was de vreugde over ivm die form.

Had al gelezen dat een ATX voeding in de weg gaat zitten als je een langere GPU erin wilt zetten, na wat zoeken kwam ik uit op kleinere voedingen waar ik dan qua betrouwbaarheid geen gevoel bij kan krijgen. Daarom verder wezen kijken naar een andere kast, maar nu weer even opnieuw in de overweging.

Mooie build heb je daar trouwens. Bedankt voor de foto's, kan nu goed zien hoe de voeding een goed plekje krijgt in de Node 304.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@dennisvalk
Ik zou er een koeler inzetten met enkele fan, dat komt beter uit met de exhaustfan. oa: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Seb83
Die past inderdaad helemaal simpel, maar is met een maximum fanspeed van 1600 rpm goed hoorbaar. Het lastige van ryzen is dat ze telkens flinke temperatuursprongetjes maken, ook bij lichte belasting. Het gevolg is dat zo’n tranquillo continu hoorbaar opspint. Ik vond dat bloedirritant. Maar verder is het een prima koeler die qua koelcapaciteit zeker voldoet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Seb83 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:46:
Die past inderdaad helemaal simpel, maar is met een maximum fanspeed van 1600 rpm goed hoorbaar. Het lastige van ryzen is dat ze telkens flinke temperatuursprongetjes maken, ook bij lichte belasting. Het gevolg is dat zo’n tranquillo continu hoorbaar opspint. Ik vond dat bloedirritant. Maar verder is het een prima koeler die qua koelcapaciteit zeker voldoet.
Deze kan ook pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B. De bovengenoemde versie heb je weinig aan in kleine kasten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Seb83
Kan inderdaad ook. Zelfde heatsink alleen 1 fan, met een iets hoger maximaal toerental (1200 rpm ipv +-840).

• dennisvalk
Als ik de Mugen 5 Rev. B neem, monteer ik de fan aan de kant van de exhausfan of aan de kant van de voeding?

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:11
Let ook even op, zelfs als de kast past in jouw kast, dan moet hij nog kunnen koelen. Als er aan alle kanten maar 1 cm ruimte tussen zit of je sluit de kast af aan voorkant, wordt dit erg moeilijk. Of ben je van plan zo'n gaaf waterkoeling-in-kruipruimte-systeem te maken? A la Fatsoenlijke waterkoeling
Dan heb je natuurlijk dit probleem niet.

[Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 28-05-2020 08:06]

• dennisvalk
99ruud99 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:03:
Let ook even op, zelfs als de kast past in jouw kast, dan moet hij nog kunnen koelen. Als er aan alle kanten maar 1 cm ruimte tussen zit of je sluit de kast af aan voorkant, wordt dit erg moeilijk. Of ben je van plan zo'n gaaf waterkoeling-in-kruipruimte-systeem te maken? A la Fatsoenlijke waterkoeling
Dan heb je natuurlijk dit probleem niet.
Ben erg beperkt in de hoogte (max 230). Voor de rest zijn de voorkant en de achterkant open, dus de lucht kan prima weg. Met deze case ook genoeg ruimte aan weerszijde. De andere cases zou ik dan horizontaal plaatsen, maar liever een case die erop gemaakt is om rechtop te staan.

• Seb83
Als ik de Mugen 5 Rev. B neem, monteer ik de fan aan de kant van de exhausfan of aan de kant van de voeding?
Eigenlijk altijd aan de voorkant van de koeler, zodat deze koele lucht door de heatsink heen blaast (oftewel 'push'; een 'pull-configuratie' kan ook maar is iets minder efficiënt). In de Node 304 heb je twee mogelijkheden:
1. Of je monteert de koeler zodat ie over het geheugen hangt. Dat gaat alleen i.c.m. een SFX voeding. De fan zul je dan wat hoger monteren dan je gewoonlijk zou doen, omdat de 24 pins ATX connector er recht onder zit. Dat maakt voor de koeling weinig uit. Met deze oriëntatie heb je flink wat ruimte tussen heatsink en de exhaust fan van de behuizing. Dat is prettig want de gpu moet z'n warmte ook kwijt kunnen.
2. Of je monteert de koeler naar achteren gericht, zodat je geheugen vrij blijft. De heatsink komt dan wel vrij dicht bij de exhaust fan van de behuizing. Dat is in principe geen probleem.

Bovenstaande hangt samen met het asymmetrische ontwerp van de Mugen 5. Met de rev. B zijn opties 1 en 2 allebei prima. Met de PCGH is optie 1 de enige juiste.

Over het koelpotentieel hoef je je geen zorgen te maken. Mijn Node 304 staat in een gesloten tv meubel, en mijn Mugen 5 PCGH houdt mijn 3700X in games op max 65C. Daarbij draaien de casefans op de laagste stand van de ingebouwde fancontroller. Jouw 3600 doet ie met twee vingers in z'n neus.

• Timba-
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21-06 02:03
De 5700XT schijnt voor een klein beetje meer geld toch wel een stuk beter te presteren dan de 5700 volgens mij. Heb je dat al onderzocht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

dennisvalk schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:45:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisvalk
Timba- schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:25:
De 5700XT schijnt voor een klein beetje meer geld toch wel een stuk beter te presteren dan de 5700 volgens mij. Heb je dat al onderzocht?
Blijf op deze kaart uitkomen. Andere optie was een Nvidia 2060, maar heb bij deze een goed gevoel (ook qua geluid).

Op basis van jullie feedback kom ik op dit lijstje uit:
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 43,95€ 43,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 81,60€ 81,60
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.056,51

De CPU cooler zal ik dan over het geheugen heen monteren (met de fan iets omhoog). Dan hou ik iets ruimte tussen het koelblok en de exhaustfan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dennisvalk
Toch nog even een vraagje, heeft het zin om 32Gb geheugen erin te stoppen en te kiezen voor de 650W variant van deze voeding? Met dit moederbord kan ik niet eenvoudig 16Gb erbij prikken in de toekomst mocht het nodig zijn en die 650W variant is maar 20 euro duurder.

Betekent dat ik ongeveer 100 euro meer kwijt ben t.o.v. bovenstaande lijst, de vraag is of dat het waard is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 07:26
Timba- schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:25:
Een hoop 5700 kaarten zijn toch redelijk eenvoudig te flashen met 5700XT bios? Dat geeft de 5700 (non XT) gelijk een nog betere prijs/performance verhouding...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seb83
dennisvalk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:37:
Toch nog even een vraagje, heeft het zin om 32Gb geheugen erin te stoppen en te kiezen voor de 650W variant van deze voeding? Met dit moederbord kan ik niet eenvoudig 16Gb erbij prikken in de toekomst mocht het nodig zijn en die 650W variant is maar 20 euro duurder.
Op dit moment valt er met jouw gebruiksdoel moeilijk een business case te maken voor 32GB, en is 16GB ruim voldoende. Wat je met 32GB koopt is de geruststelling dat je geheugencapaciteit ook in de toekomst of bij veranderend gebruik geen bottleneck zal vormen.

Voor de zwaardere voeding geldt hetzelfde. Deze configuratie zal nooit meer dan 250W verbruiken. Een 3700X (de max op jouw moederbord) + 2080 Ti haalt de 350W nog niet. Kortom, met 500W zit je prima. Het enige wat je met 650W koopt is extra headroom.

Of dat bij elkaar €100 waard is kun je natuurlijk alleen zelf bepalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21-06 02:03
@Robsta86 Oh dat wist ik niet, ik dacht dat dat sinds de 6950 niet meer mogelijk was omdat niemand toen meer een 6970 kocht haha.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

dennisvalk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:37:

Betekent dat ik ongeveer 100 euro meer kwijt ben t.o.v. bovenstaande lijst, de vraag is of dat het waard is?
450w voldoet al voor deze build, dus 650w is niet nodig. mbt 32GB, is je eigen keuze. als je dat nodig gaat hebben in de komende tijd is het wel handig nu al. want je hebt 2 bankjes ipv 4 bij groter MB. dus 2x 16GB kan
slim zijn. => pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True