Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Fatsoenlijke waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:41

M2M

medicijnman

Topicstarter
Ik was er klaar mee, eerst luchtkoeling die meer klonk als een stofzuiger dan een computer. Vervolgens een waterkoeling pre-fab waar de ventilatoren zo slecht waren dat er spontaan bladen afbraken. Inbalans en trillingen / geluid tot gevolg. Custom loop was een tijdje een prima oplossing, maar in de zomer werd het alsnog bijzonder warm onder mijn buro en ik was een beetje klaar met het gezweet.

Tijd om de warmte eens te verplaatsen. Op het grote internet zijn er al mensen die dit gedaan hebben, de radiator in de kruipruimte gezet. De meeste oplossingen die ik gezien heb, bestonden uit een rijtje 360 of 480 radiatoren met bijbehorende 120mm fan's. Het leek mij een leuker idee om daar een autoradiator voor te gebruiken, samen met een tafelventilator. Herrie maakt toch niet uit en voor de looks hoef ik het ook niet te laten.

Hier en daar wordt een autoradiator afgeraden door menigeen met rare opmerkingen als temperatuursverschillen of water met veel hogere temperatuur waardoor het ding efficient werkt ofzo. Maar voor 3 tientjes inclusief verzendkosten wilde ik het experiment best wel aan gaan.

Benodigdheden:
- Waterblokken voor CPU en videokaart(en)
- ruim voldoende flexibele tubing
- fittingmateriaal
- pompje
- degelijk reservoir met eenvoudige bijvulmogelijkheid en overdrukuitlaat
- 30cm tafelventilator die gesloopt mag worden
- 5V relais en wat bekabeling (USB kabel + netsnoer)
- Stukje 32mm PVC buis en schroefdop afdichter
- acrylaatlijm / montagekit
- IKEA opvangbak
- Een Akabus 053-017-0039
- Een 330230 ERA

Die laatste is, met een aantal lekkages in de testfase later, toch wel een must. Zo'n radiator heeft 3 gaten. Water in, water uit en de derde is voor een temperatuursgestuurd relais. Die temperatuursturing hebben we niet nodig, maar dat gat is bijzonder irritant om lekdicht te krijgen.

Houten framepje bouwen, plastic bakje voor de USB hub, het 5V relais en de kabels. Meteen de USB hub gebruiken voor een webcam en led-stick die ik nog had liggen, ik heb namelijk geen zin om periodiek de kruipruimte in te moeten om te zien of het ding het nog doet.

Hoe zet je dit dan in elkaar?

- Frame bouwen is best wel te doen
- Ventilator was een tafelmodel, de ondersteunende arm er vanaf gesloopt en opgehangen met ty-raps
- Frame is gebouwd op het formaat van de radiator, de radiator had kleine armpjes waar wat bouten in gestoken zijn zodat die blijft zitten
- Het geheel in een opvangbak van de IKEA geplaatst
- De radiator van een VW golf heeft twee pootjes waar een standaard 32mm afvoerbuis op past. Een klein stukje buis netjes afzagen en er twee schroef-eindcaps op lijmen met PVC lijm.
- In de eindcaps boor je 10mm gaten waar je de flexibele buis doorheen drukt, ik heb nog een 1/4" fitting aan de binnenkant van de eindcap gezet zodat de flexibele buis er zeker niet uit kan. Vervolgens de boel dichtlijmen
- Spanning en knikjes op de waterleidingen wil je vermijden, dus is de flexibele buis vast gety-ripped op de pootjes

uiteraard een weekje "droog" testen met leidingwater, de pomp en een emmer om te zien of het ding lekt. Zo is een fatsoenlijke nut voor dat derde gat echt een must en is een verlijmd stuk plastic zoals op de foto's hierboven, niet voldoende.

Als dat klaar is, schuif je het geheel de kruipruimte in en is het tijd om twee gaten in de vloer te boren. Zo'n boor is in ieder geval niet geschikt om door gewapend beton heen te komen :)

En om een 13mm buis door de vloer te krijgen is toch echt een gat van 14mm nodig. Zeker als er ook een USB kabel doorheen moet. USB kabel? Ja, je wil niet dat die tafelventilator staat te blazen als de computer uit staat. En met een usb kabeltje kun je het 5V relais schakelen op commando, en als je het op de juiste USB poort aansluit is de spanning ook weg als de computer uit staat :)

Dan is het nog tijd voor de computer zelf. Ik ben daarin wat luxer gegaan dan strikt noodzakelijk;

In dit geval maakt de volgorde van de verschillende onderdelen van de waterkoeling wel uit. Aangezien je de druk op de radiator zo klein mogelijk wil houden met de verlijmde buizen eraan en het water toch anderhalve meter omhoog moet, is het belangrijk dat de radiator als laatste in de loop zit, voedend richting het reservoir. De output van je radiator nog door de waterblokken op je videokaart leiden is dus geen goed idee.

Er zijn nog twee quick connects op gezet met een klein stukje hout om het spul te ondersteunen en vast te houden (best wat gewicht dat spul) en twee handkraantjes om de flow naar de bovenkant van de radiator te leiden of kort te sluiten rechtstreeks naar de pomp. De flow naar de bovenkant van de reservoir is wel nuttig om lucht uit het systeem te krijgen.

De case is vervolgens vol gestopt met 120mm fan's met extreem lage RPM. Er komt slechts een zuchtje wind vanaf, maar de VRM's willen ook wel graag wat verse lucht. Enkel de lichte brom van de pomp is nog hoorbaar en bij de volgende revisie gaat die ook de kruipruimte in.

Dit heeft zo'n drie kwart jaar gedraaid waarbij de opstelling ongeveer 400mL koelvloeistof "verloren" is. Gedeeltelijk is het water verdampt door het ontluchtingsgat bovenop het reservoir, maar er zijn ook zeer kleine lekjes ontstaan op de radiator zelf. De verlijmde onderdelen niet, die zijn nog steeds lekdicht, maar de constructie zelf laat wat te wensen over. Tja, 3 tientjes :)

Uiteindelijk is een maandje geleden de radiator toch vervangen door een echt exemplaar met normale G1/4 aansluitingen van Watercool. Kosten vallen nog mee, 140 euro ongeveer. De radiator die je dan krijgt is 360 bij 360mm. Die verliest in ieder geval geen water meer, maar is wel iets slechter in performance;

Performance? Videokaarten met ventilator aan komen niet boven de 40 graden uit. De 2950X heb ik niet hoger dan 45 gezien, onder volle belasting. "Passief" is ook prima te werken, normaal desktopwerk is sowieso geen probleem en wat gemiddeld game-werk wordt het spul niet warmer dan 60 graden. Ik heb in ieder geval geen last meer van een 650W kachel onder mijn buro.

-_-

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True