Accespoint limiteerd data snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-07 18:34
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds gisteren mijn Ziggo pakket van 50Mbps verhoogd naar 250Mbps. Nu heb ik 5Ghz aangezet, en haal ik vanuit de modem direct de volledige snelheid (De modem staat in de meterkast). Nu de situatie als volgt:

- Ik heb vanuit de modem direct een kabel naar de slaapkamer getrokken ( CAT6E )
- De UTP kabel is aangesloten op mijn AP ( AccesPoint ) gaat om de modelnaam TP-LiNK AP500.
- In mijn pc zit een Wifi kaart ( TP-LiNK AC1200 ) en ik ben vanuit de zolder verbonden met 5Ghz 1 verdieping lager. De AP en de wifi kaart zouden volgens de specificaties de snelheden met 5Ghz moeten halen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn conclusies:

1. Aan de kabel kan het niet liggen, het is een cat6e kabel.
2. De instellingen van de modem staan goed, ziggo heeft zelf nog mee gekeken. ik haal onder op de modem wel de volledige 250Mbps op 5ghz.
3. Het kan zijn dat mijn wifi kaart in de pc gelimiteerd blijft
4. Het kan zijn dat mijn AccesPoint gelimiteerd blijft
5. im stupid? I dont know ik kom hier echt niet uit.

Mijn snelheid blijft nu stabiel op 11Mbps hangen terwijl ik ongeveer 30Mbps zou moeten halen, wat ik ook haal als ik op de modem ben aangemeld met 5ghz.

Iemand een idee aan de hand van deze mooie bijzondere domme verhaaltje wat de bottleneck zou kunnen zijn? Ik sta op het punt een van die dingen te vervangen met iets nieuwers, maar zou zonde zijn als ik dat achteraf voor niks doe omdat het dan misschien nog niet is opgelost. :9

[ Voor 10% gewijzigd door Daslan op 29-05-2020 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Hoofdletters zijn in deze cases vrij belangrijk. Megabits/seconde versus MegaBytes/seconde scheelt een factor 8.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
M2M, helemaal waar niet over nagedacht. Ik heb het aangepast!

[ Voor 9% gewijzigd door Daslan op 29-05-2020 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-07 16:39

lier

MikroTik nerd

Zou als eerste controleren of de verbinding tussen het modem en de AP Gigabit is. Overigens bestaat Cat6e niet.
Met welke snelheid is je pc verbonden met het AP? Zie je als eigenschap van je netwerk adapter in de pc.
Geeft het verschil als je de pc in dezelfde ruimte (een verdieping lager) neer zet en opnieuw test?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
Bedankt voor je reactie Lier, ik heb even gekeken en het is een CAT6A kabel. Die zou de snelheid gewoon moeten ondersteunen. Ik heb een test gedaan onder direct naar de modem toe, daar haal ik wel mijn volledige snelheid.

Nu zijn er nog maar twee opties,

- De AP limiteerd - ? Dan is de vraag welke AP niet limiteerd want ik had voor het laatst een wall plug gekocht, en zelfs die was gelimiteerd op 4MBps.. en ja wallplugs werken voor geen meter.

- De CAT6A limiteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@Daslan , zou jij mijn overige vragen ook kunnen beantwoorden?

Daarnaast (beetje off topic): limiteert is met een t aan het eind...en niet met een d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:55
Dat de specs van de AP en WiFi module het kunnen, wil nog niet zeggen dat er geen andere factoren zijn die e.e.a. kunnen beïnvloeden.
Wanneer je je PC op zolder direct op de kabel aansluit, dan haal je de volle snelheid?
Trek je kabel toch eens naar zolder en zet daar je AP neer, wat voor snelheid haal je dan?
Als je snelheid dan hoger is, ligt het probleem dus tussen 1e verdieping en zolder.
Zou zomaar kunnen dat je signaal nog prima is, maar niet snel genoeg voor 250Mbps.

Ik krijg hier in de pricewatch trouwens geen TP Link AP500 gevonden, wel een Toshiba.
Daar staat bij "Toshiba AP500 (11Mbps)".
Zeker dat je niet een té oud model hebt wat niet meer aan kan?

Doe eens een linkje naar de specs van de AP500 die jij hebt?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@Rensjuh Er is voor mij helaas geen mogelijkheid om mijn pc met kabel te testen op de zolder. Ik ben met mijn laptop even 1 verdieping lager gaan zitten en daar blijft die ook helaas limiteren op 11MBps. Ik haal de volledige snelheid alleen als ik verbind met de modem op 5Ghz. Maar dit is op mijn kamer natuurlijk niet mogelijk omdat ik op de zolder zit.

Vandaar ook mijn conclusie dat het ergens aan de AP,PCI wifi of mijn kabel die naar de 1e verdieping gaat ligt. Maar de kabel kan ik eigenlijk uitsluiten. Die is hooguit 1 jaar pas gelegd. Het is een CAT6A kabel.

Dit is de link naar mijn AP: https://www.tp-link.com/n...rking/access-point/ap500/

Dit is de link naar mijn PCI wifi: https://www.tp-link.com/u...g/pci-adapter/archer-t4e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@lier Ja de verbinding tussen de modem en AP is gigabit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cbqw85OCWUjBgufaSetenrTXito=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/79vGdf7yB8RfQrkdVHMz7SL8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Je screenshot is van de pc, verbonden met het accesspoint?
Hoe is WiFi ingesteld op het accesspoint? (alles behalve SSID en wachtwoord)
Kan je een keer met een kort SSID testen? (heb wel eens gelezen dat mensen problemen hebben met bijzondere tekens en lange SSID's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Daslan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:23:
@Rensjuh Er is voor mij helaas geen mogelijkheid om mijn pc met kabel te testen op de zolder. Ik ben met mijn laptop even 1 verdieping lager gaan zitten en daar blijft die ook helaas limiteren op 11MBps. Ik haal de volledige snelheid alleen als ik verbind met de modem op 5Ghz. Maar dit is op mijn kamer natuurlijk niet mogelijk omdat ik op de zolder zit.

Vandaar ook mijn conclusie dat het ergens aan de AP,PCI wifi of mijn kabel die naar de 1e verdieping gaat ligt. Maar de kabel kan ik eigenlijk uitsluiten. Die is hooguit 1 jaar pas gelegd. Het is een CAT6A kabel.

Dit is de link naar mijn AP: https://www.tp-link.com/n...rking/access-point/ap500/

Dit is de link naar mijn PCI wifi: https://www.tp-link.com/u...g/pci-adapter/archer-t4e/
Kun je de kabel uit je AP halen en in je laptop doen?
Kijken of je snelheid dan hoger is?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@Rensjuh Tot mijn verbazing blijft de snelheid gelimiteerd op 11MBps als ik de kabel direct in mijn laptop steek.

Nu ben ik het echt kwijt. Ik heb een CAT6A 500mhz kabel, ik had vorig jaar helemaal lopen uitzoeken of dit type CAT ideaal was voor mijn thuis situatie. Uiteindelijk gelegd en bekabeld....

Dan zou het de kabel toch wel kunnen zijn of instellingen in de modem? < Ziggo had meegekeken en zei dat alles eigenlijk goed stond.

[ Voor 3% gewijzigd door Daslan op 29-05-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@lier Geprobeerd de SSID korter te maken helaas zonder resultaat.

Dit zijn mijn instellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HFznzFRCp-2Wr9_-ASWnPLEkh4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cbgtlAOxZflGLm3vpVISJqVu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgzYhpllpnEQsQQlc6jzhg06spY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cRrH2Q3V80wrD2TNHHW362xs.png?f=user_large

[ Voor 99% gewijzigd door Daslan op 29-05-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Daslan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:50:
@Rensjuh Tot mijn verbazing blijft de snelheid gelimiteerd op 11Mbps als ik de kabel direct in mijn laptop steek.

Nu ben ik het echt kwijt. Ik heb een CAT6A 500mhz kabel, ik had vorig jaar helemaal lopen uitzoeken of dit type CAT ideaal was voor mijn thuis situatie. Uiteindelijk gelegd en bekabeld....

Dan zou het de kabel toch wel kunnen zijn of instellingen in de modem? < Ziggo had meegekeken en zei dat alles eigenlijk goed stond.
Als je beneden direct aan het modem wel de hoge snelheden haalt, maar met de kabel er tussen maar 11Mbps (hoofdletters kloppen? Dus 11Mbps, zijnde zo'n 1,0MB/s?) Dan lijkt het toch aan de kabel te liggen.

Wat voor kabel is het? Solid of stranded?
Hoe lang is de kabel?
Heb je zelf de connectoren er aan gekrompen?
Hoe ligt de kabel? In een buis? Los? Andere kabels in de buurt?
Met welke linkspeed verbind je netwerkadapter in de laptop?
Met welke netwerkadapter hebben we precies te maken?

Mogelijk is het signaal niet in orde. Daar moet een reden voor zijn, die kunnen we vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 29-05-2020 11:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
Daslan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:50:
@Rensjuh Tot mijn verbazing blijft de snelheid gelimiteerd op 11Mbps als ik de kabel direct in mijn laptop steek.

Heb je een andere kabel die je tijdelijk eens kunt gebruiken?
Gewoon even los door de kamer/gang om het even te testen?
Mocht het een kabel van een paar meter zijn ook prima, neem je je laptop even mee naar beneden.
Kabel even in de router en nog eens testen.

Probeer ook vooral alle LAN poortjes even te testen op je router.
Misschien is 1 van de LAN poortjes wel kapot waardoor je verbinding misschien op half duplex terugvalt of zo.

edit;
We zijn er nu in ieder geval alvast achter dat het probleem waarschijnlijk al vóór het AP zit.
Weer een stapje verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Rensjuh op 29-05-2020 11:58 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@Ultraman Sorry voor de onduidelijkheid, maar het gaat erom dat het blijft hangen bij 11MBps download snelheid. Op speednet haal ik rondom de 60-65Mbps dat is in de praktijk circa 8-9 MBps. Ik heb net het een en ander getest, zie vorige berichten. Waarschijnlijk ligt het probleem nog voor de AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Daslan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:02:
@Ultraman Sorry voor de onduidelijkheid, maar het gaat erom dat het blijft hangen bij 11MBps download snelheid. Op speednet haal ik rondom de 60-65Mbps dat is in de praktijk circa 8-9 MBps. Ik heb net het een en ander getest, zie vorige berichten. Waarschijnlijk ligt het probleem nog voor de AP.
Om verwarring te voorkomen vanaf nu graag alles in Mbps.
Niet de ene keer over Mb en de andere keer MB praten.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@Rensjuh Het ligt waarschijnlijk aan de getrokken kabel naar boven dan..... Ik heb een cat5e kabel kunnen vinden, die heb ik aangesloten aan de modem en door naar mijn laptop. Was een 2 meter kabeltje. Daar haal ik inderdaad weer mijn volledige snelheid.

Hoe kan dit. De kabel heb ik als rol gekocht en zelf geknipt met een cat6a|cat7 modulaire stekker. https://www.allekabels.nl...-modulaire-connector.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
Daslan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:14:
Hoe kan dit. De kabel heb ik als rol gekocht en zelf geknipt met een cat6a|cat7 modulaire stekker. https://www.allekabels.nl...-modulaire-connector.html
Connector niet goed er op.
Het kan zijn dat er 1 ader niet goed zit, dit kan ervoor zorgen dat je verbinding terugvalt zoals ie doet.

Heb je een UTP tester die de aders controleert, dan kun je hem doormeten.
Hoe dan ook zul je het er óf mee moeten doen, of de stekkers er opnieuw aanzetten.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@Rensjuh Ik ga nu zo nieuwe connectors bestellen, dan zal ik de connector er opnieuw aan monteren. Ik heb helaas geen tester maar die bestel ik er meteen bij. Ik hou je op de hoogte. Denk dat ik ze morgen wel binnen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
Daslan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:22:
@Rensjuh Ik ga nu zo nieuwe connectors bestellen, dan zal ik de connector er opnieuw aan monteren. Ik heb helaas geen tester maar die bestel ik er meteen bij. Ik hou je op de hoogte. Denk dat ik ze morgen wel binnen heb.
Bestel er meteen een paar extra... O-)

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:46

DataGhost

iPL dev

En weet je zeker dat de kabel wel fatsoenlijke Cat6A is en dat je niet bent "opgelicht" (dit hangt van de beschrijving in de shop af) met CCA-rommel? Dan gaan nieuwe connectors namelijk niks helpen. Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels. Mensen zijn vaak geneigd het goedkoopste te kopen en dat ze er in China "Cat6A" op zetten hoeft nog niet zoveel te betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 14:11
Houd er even rekening mee dat je het juiste aansluit schema hanteert.

Daarnaast stop met het maken van losse SSIDs voor 5GHz! ik snap niet dat fabrikanten dit standaard doen, maar het zorgt er alleen maar voor dat roaming niet goed werkt.

Noem ze allebei hetzelfde en dat scheelt al de helft qua handmatige acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:21

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb je de kabel zelf geplaatst? Indien ja, hoe is deze geplaatst. Was er een loze lijding waar deze in kon geplaatst worden, heb je deze ergens in opbouw geplaatst? Bestaat er met andere woorden een kans dat er ergens een kink in de kabel zit?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@supersnathan94 Ik hanteer de kleurenschema B.

Ik wist niet dat dat invloed heeft voor je roaming als je je SSID veranderd... Hoor ik ook eigelijk voor het eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hoe kun je nu een kabel maken en níet testen? Al mijn UTP kabels die ik heb moeten monteren heb ik zelf nagemeten/gecontroleerd met een meter. De vorige bewoner had gewoon de aders aan allebei de kanten hetzelfde aangesloten zonder de juiste volgorde |:( dus die heb ik zelf goed opnieuw gedaan en getest.

Dat heb ik onlangs ook nog bij een vriend gedaan die had de kabel gelegd en ik heb hem afgemonteerd en direct getest.

Opnieuw monteren en anders een prefab kabel halen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 14:11
Daslan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:37:
@supersnathan94 Ik hanteer de kleurenschema B.

Ik wist niet dat dat invloed heeft voor je roaming als je je SSID veranderd... Hoor ik ook eigelijk voor het eerst
tuurlijk heeft dat invloed op je roaming. Er valt dan namelijk niks te roamen als het niet hetzelfde SSID is. Had dan net zo goed een gast netwerk of het netwerk van je buren kunnen zijn. Dat weet de client niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Nu online

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Belangrijkste vraag is dan: wat voor kabel is het?
Solid of stranded? (stug of flexibel. Stranded heet ook wel "patch").
Op kabels met stranded aders kabels kun je connectors zetten.
Stugge kabels, die hebben stevige koperen aderen, zijn doorgaans niet geschikt om connectoren op te zetten. Ik zeg niet dat het niet kan, maar dan moet je opletten dat je een connector heb die op een solid kabel kan.

Correct CAT6a connectoren plaatsen, zodat je aan de spec blijft voldoen, kan maar dan moet je wel opletten. Je hebt dan een connector nodig die shielded is en de dikkere aders aan kan. Vaak komen die ook met een soort insertie"hulpstukje" zeg maar.
Als je een stranded/patch CAT6(a) hebt liggen dan kun je er prima connectoren aan krimpen.
Als je een stugge kabel hebt liggen dan geen stekker aan vast maken maar gaan voor een wandcontactdoos.

Ik heb ook nog stapel andere vragen liggen die nog onbeantwoord zijn.
Ik vermoed dat je linkspeed van je netwerkadapter dan ook 100 Mbit is geweest, dat was een goede hint geweest dat de kabel niet in orde was. Dan gebruikt hij van de 8 aders er maar 4.

Overigens vermoed ik dat CAT6a voor jouw doeleinden overkill is. Gigabit kun je ook over CAT5e halen als het een goede kabel is die goed is aangesloten. En goede CAT6 kan nog hogere snelheden halen (tot 10Gbit binnen 50m). CAT6a rekt dat op tot 100m en voldoet daarmee aan de eisen rondom 10Gbit Ethernet (Want die stellen 90m solid en 10m patch als certificatie voor zover ik weet).

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 29-05-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Waarschijnlijk is het deze kabel (geposte URL beetje aangepast):
https://www.allekabels.nl...werkkabel-cat6a-sftp.html

Prima kabel lijkt me (Cu), alleen de aders zijn aan de dunne kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@lier Yep gaat om die kabel.

Correctie, de kabel ligt er al 5 jaar, ik was toen 16 en had er balle verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
Als je je accespoint met je 2mtr kabeltje aansluit op de Ziggo, haal je dan wel fatsoenlijke snelheid?
Als dat wel het geval is staat je AP in elk geval goed en kan het alleen nog maar aan je kabel liggen.
Die conclusie was eigenlijk al getrokken maar dan weet je ook zeker dat je AP-instellingen goed staan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
Ik heb nieuwe cat6/7 modulaire stekkers besteld en een kabel tester om eerst uit te sluiten of alle aders wel goed staan aangesloten.

Ik had toen der tijd ( 6 jaar geleden ) op school geleerd dat de kabel het niet zou doen als een van de aders er niet goed op zat... Vandaar dat ik nooit op het idee ben gekomen om een kabeltester te kopen en te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nou heb ik de precieze spec niet direct kunnen vinden, maar alle andere plekken die ik heb kunnen vinden zeggen dat Cat6a 23AWG hoort te zijn. Die kabel die je hebt is 27AWG, veel dunnere aders dus, en met ruim 2x zoveel weerstand. Hoger getal AWG = dunnere kabel = meer weerstand = slechtere kabel. Lagere getallen zijn beter. Verder: Zoeken naar "awg" in "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels". Dat het koper is zullen we maar even vanuit gaan maar bij zulke relatief goedkope kabel kan je daar ook vraagtekens bij zetten.
Ultraman schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Belangrijkste vraag is dan: wat voor kabel is het?
Solid of stranded? (stug of flexibel. Stranded heet ook wel "patch").
Op kabels met stranded aders kabels kun je connectors zetten.
Stugge kabels, die hebben stevige koperen aderen, zijn doorgaans niet geschikt om connectoren op te zetten. Ik zeg niet dat het niet kan, maar dan moet je opletten dat je een connector heb die op een solid kabel kan.
Er staat AWG27/7, dus ik gok dat het stranded is met 7 strands.
Daslan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:51:
Ik had toen der tijd ( 6 jaar geleden ) op school geleerd dat de kabel het niet zou doen als een van de aders er niet goed op zat... Vandaar dat ik nooit op het idee ben gekomen om een kabeltester te kopen en te testen
De kabel kan het best doen met minder aderparen als ergens helemaal geen contact is, maar zal terugvallen op een lagere standaard met dito snelheid. Idem voor slecht contact worden aderparen niet gebruikt of op een lagere snelheid.

[ Voor 41% gewijzigd door DataGhost op 29-05-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
@DataGhost Linkje is heel duidelijk... Mocht alle aders goed zitten als ik ze morgen test, dan valt er niks meer te doen dan alleen een nieuwe kabel bestellen. Dan hebben we zowat elk bedenkbare optie gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 13:12
Gigabit Ethernet (CAT5e en hoger) vereist dat alle 4 de aderparen van de kabel GOED zijn aangegoten en in de juiste volgorde. Doe dit niet (al is maar 1 ader onderbroken of slecht contact), dan valt hij terug maar 100Mbit. Ook als je de getwiste paren niet correct aansluit, dan zal dit over langere afstanden problemen geven. Meten is weten.

Deel 100Mbit door 8 en je komt (met wat overhead) op de door jou gemeten 11MB/s (hoofdletter B) oftewel 88Mbit effectief.

Kabel is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Nu online

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DataGhost schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:52:
Er staat AWG27/7, dus ik gok dat het stranded is met 7 strands.
Dat is inderdaad stranded, dus daar kunnen connectoren aan. Maar AWG27... dat is wel dun. Hoop dat de kabel aan de korte kant is.

Ik snap er alleen geen iota meer van waar we nu mee dealen:
TS (Dasian) spreekt zichzelf voor mij gevoel tegen:
Daslan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:14:
Eerst is het een (utp?) kabelrol waar zelf modulaire stekkers aan gezet zijn.
Met modulaire connectors die besteld zijn zijn geschikt voor AWG22 t/m 26.

En daarna is het een kant-en-klare cat6a s/ftp kabel (die met AWG27 heel dun is en te dun voor de connectors die zijn gekocht).

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ultraman schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:21:
[...]
Dat is inderdaad stranded, dus daar kunnen connectoren aan. Maar AWG27... dat is wel dun. Hoop dat de kabel aan de korte kant is.

Ik snap er alleen geen iota meer van waar we nu mee dealen:
TS (Dasian) spreekt zichzelf voor mij gevoel tegen:

[...]

[...]

Eerst is het een (utp?) kabelrol waar zelf modulaire stekkers aan gezet zijn.
Met modulaire connectors die besteld zijn zijn geschikt voor AWG22 t/m 26.

En daarna is het een kant-en-klare cat6a s/ftp kabel (die met AWG27 heel dun is en te dun voor de connectors die zijn gekocht).

:?
Op je 16e doe je wel eens rare (slimme?) dingen, zoals het kopen van een kabel van 20 meter met stekkers eraan en losse stekkers zodat je hem zelf kan vermaken in een of meerdere kabels als dat goedkoper is dan een rol van 20 meter zonder geknepen stekkers :+ Gok ik dan, of de verkeerde dingen zijn gelinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35
DataGhost schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:24:
[...]

Op je 16e doe je wel eens rare (slimme?) dingen, zoals het kopen van een kabel van 20 meter met stekkers eraan en losse stekkers zodat je hem zelf kan vermaken in een of meerdere kabels als dat goedkoper is dan een rol van 20 meter zonder geknepen stekkers :+ Gok ik dan, of de verkeerde dingen zijn gelinkt.
Zo deed ik dat ook gewoon op mijn 19e, gewoon een kant en klare patchkabel, wat stekkers en een tang gekocht op de HCC dagen...

Ik zou voor AWG27 kabel gewoon CAT5 pluggen gebruiken, de reden waarom je die dure stekkers koopt is omdat je AWG23 niet in een standaard CAT5 RJ45 plug krijgt vanwege de draad dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 13:12
_JGC_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:27:
[...]

Zo deed ik dat ook gewoon op mijn 19e, gewoon een kant en klare patchkabel, wat stekkers en een tang gekocht op de HCC dagen...

Ik zou voor AWG27 kabel gewoon CAT5 pluggen gebruiken, de reden waarom je die dure stekkers koopt is omdat je AWG23 niet in een standaard CAT5 RJ45 plug krijgt vanwege de draad dikte.
Sorry dat ik inhaak op dit 1-2tje. Met de lengtes in een woonhuis, maakt het niet zoveel uit. Als alle aders maar contact maken en geen sluiting.

Maar als je niet de juiste connectoren op de juiste kabel gebruikt, en een slechte tang hebt, dan kun je maar beter een tester hebben.

Maar meestal is het gewoon 1 ader die geen contact maakt. Of pin 7 en 8 omgedraaid ofzo >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
Hallo Tweakers,

Ik heb de connector er opnieuw aan bevestigd. Kabeltester ging netjes alles af, heeft niks overgeslagen. Nu blijft die alsnog hangen op 11MBps downloadsnelheid.

Conclusie? Ligt het aan de AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Daslan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:50:
Conclusie? Ligt het aan de AP?
Misschien gemist, heb je al een keer met een kort kabeltje getest? Door je AP even in de buurt van je router te leggen... Met deze test kan je de kabel uitsluiten... En welke volgorde heb je gevolgd? Want dat kijkt, bij een Gigabit verbinding, erg nauw. Op dit moment lijtk je limiet op 100Mbps te zitten.

Daarnaast: hoe test je? Toch wel met iperf (waarbij de server gehost wordt op een pc die met kabel aangesloten is)!?

Controleer ook even of je alle suggesties al getest hebt Je onclusie is namelijk nogal voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Daslan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:50:
Nu blijft die alsnog hangen op 11MBps downloadsnelheid.
Welke verbindingssnelheid geeft de modem aan voor de poort welke verbonden is met de AP500, is dat 100Mbps of 1000Mbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
Edit;

Het is opgelost. Ik heb de AP gereset. Ik haal nu weer mijn volledige snelheid.

Thnx voor de tips en het meedenken!
Pagina: 1