Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Check op configuratie zonnepanelen (PV-systeem)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H12
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 23:02
Eindelijk is de tijd aangebroken om zonnepanelen op onze woning te installeren.
Dankzij de uitleg en tips op dit forum heb ik besloten om deze zelf te installeren. Dus allereerst dank aan iedereen in het algemene topic voor het delen van de informatie en de vele input. Het zelf installeren trouwens uitgezonderd van de aansluiting en werkzaamheden in de meterkast. ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan’ heeft zijn grenzen. Wel zou ik graag mijn situatie en configuratie ter beoordeling aan jullie voorleggen. Dus hierbij.
Tips, verbeteringen of bevestigingen zijn welkom.
Het verbruik ligt nu op zo’n 1600kWh per jaar, maar dit naar verwachting stijgen i.v.m. meer thuiswerken, opgroeiend kind en evt. elektrische auto. Daarbij komt dat ik het liever in één keer volgooi dan over 2-5 jaar de configuratie ga wijzigen.
De aansluiting in de meterkast is momenteel 1-fase 1x35A (gecheckt, ook bij Liander) en dit blijft voorlopig zo.
Overzicht luchtfoto:

Mijn dak, tenminste het deel dat ik gereserveerd heb voor zonnepanelen, is plat en ligt boven de tweede verdieping van de woning. De 24 jaar oude zonnecollector, die hierboven te zien is, is al verwijderd.
Omdat ik op vrijwel alle overige dakoppervlakken een groendak heb aangelegd is dit de enige overgebleven plek. In ieder geval voor de komende 10 jaar. De dakbedekking is ook net nieuw, dus daar hoef ik de komende 20-30 jaar ook niet naar te kijken.
Opstelling
Zelf heb ik al in CAD mijn dak ingetekend op coördinaten, inclusief de afvoerpijpjes. Na veel proberen en kijken naar mogelijk schaduw valt, blijft een configuratie van 12 panelen (1,7 x 1,0m) in landscape op bijna Oost-West over. Dan blijf ik binnen mijn eigen dakoppervlak (2-onder-1-kap) en houd ik bijna overal ruimte ten opzichte van de dakrand (0,20-0,30m). Gewicht op het dak is geen issue.
Schets met oppervlakken groen, afvoeren in rood en locatie panelen in donkerblauw (uitgelijnd op noord):

Oost-West heeft mijn voorkeur aangezien ik dan zo gespreid mogelijk opwek en hopelijk ook het meeste direct zal gebruiken. Ik ben bekend met de grafiek van @migjes.
Optimisers etc. wil ik niet toevoegen. Voor mij geldt ‘hoe simpeler hoe beter’ en financieel rendement is ook belangrijk. Ik begrijp de veiligheidskwestie, maar ik de enige die op dat dak gaat ben ik.
De omvormer kan trouwens direct onder het dak in het washok/’technische ruimte’, er is een dakdoorvoer beschikbaar, en ook een koof om naar de kruipruimte en dus meterkast te komen.
Sidenote
Bij de buren liggen 10 panelen op bijna Noord-Zuid, omdat de installateur daar zei dat dit het meeste rendement zou opleveren. Ook nog eens met twee omvormers, in strings van 6 (3 noord, 3 zuid) en 4 (2 noord, 2 zuid). Het zal wel. Ze zijn er blij mee en ik ben toen gestopt met vragen stellen.
Beeld (vanaf noord):

Mijn opstelling wordt dan geplaatst met de panelen in landscape op Oost-West (eigenlijk 75-105). Met een hoek van 15 graden zou dat uit moeten komen op een efficiëntie van 88% en 83%.
Schaduw
De enige schaduw die er valt is inde ochtend (04 april t/m 09:47 uur) van een boom aan de overzijde van de straat en in de avond van de rookgasafvoer van de Cv-ketel (nee dit wordt nu nog geen warmtepomp). De dakranden zijn niet heel laag, maar hebben, vanwege de afstand, weinig invloed. Dus voor dit beetje 'verlies' wil ik niet mijn hele systeem gaan optimaliseren.
Dakrand oost:

Afvoerpijpen west:
Omvormer
Met 2 strings van 6 panelen zou ik moeten voldoen om de omvormer te starten en kan een ‘kleinere’ omvormer passen omdat een klein beetje aftoppen in midzomer geen probleem is.

De enige omvormer op 2.5 kWP die ik kan vinden met 2 trackers is een GroWatt, bij SMA kom ik al uit op de 3.0, met een verschil van zo’n € 500,-. Terwijl een GroWatt 3000 een meerprijs heeft van €60. Een GoodWe 3000 zou ook nog kunnen.
Logging en dataverwerking doe ik zo min mogelijk via andere partijen, dus als dat gebeurt, dan ga ik het zelf doen. Fancy externe verbindingen en inloggen bij bedrijven zijn wat mij betreft onnodig.
Resume
Ik ben dus op zoek naar bang-for-buck, ben wel zeker bereid om te betalen voor dingen die daadwerkelijk nuttig zijn maar goed is voor mij goed genoeg.
Bestellijst
Ik heb zelf de volgende configuraties opgezet (prijzen incl. btw):
Tabel:
Leverancier Solar-Bouwmarkt Winkelman
Naam Prijs Naam Prijs
Panelen JA Solar perc 320 [12st] € 1428 JAM60D-00L-315-BPGlas-Glas [12st] € 1584
Wattpiek 3840 3780
Omvormer Growatt 2500MTL-S € 495 Growatt 2500MTL-S € 473
Bevestiging Solarstell€ 625,28 Flatfix fusion 2x 2x3 € 519,98
Kabels/connectoren/klein grut …. € 185 € 185
Installatie meterkast € 395 Meterkast ???... € 395
Totaal € 3.331,34 €3.252.98
€/Wpiek 0,87 0,86
€/Wrealistisch 1,07 1,06
Overwegingen
De panelen van Solar-Bouwmarkt zijn goedkoper, silver en dus misschien minder warm en hebben een iets hogere Wattpiek, terwijl die van Winkelman Glas-Glas zijn en dit langer mee zou kunnen gaan (minder degradatie) en duurzamer te recyclen zou kunnen zijn. Verder is qua bevestiging de SolarStell van Solar-Bouwmarkt duurder en heb ik al eerder een Flatfix-fusion in mijn handen gehad. En ik moet Winkelman nog bellen of ze ook alleen de meterkast/omvormer aansluiten i.p.v. totaalinstallatie, anders moet ik dit vervangen door een lokale installateur.
Check in Sunnydesign
Volgens Sunnydesignweb zou ik circa 3.103kWh respectievelijk 3.059kWh per jaar kunnen opwekken. Heel acceptabel. Daar komen de €/Wrealistisch vandaan. Met het huidige verbruik zou de terugverdientijd ongeveer 8 jaar zijn (hierbij wel rekening houdend met BTW-teruggave).
Helaas kan ik hier dan weer geen omvormer van 2.5 vinden met 2 trackers.

Aanvulling: Op aangeven van @busscherski in SunnyDesign de omvormer 'afgetopt' op 2,5. Dit levert respectievelijk -40kWh en -17kWh ten opziochte van een 3.0 zoals hierboven. Dus dat is ook in de marge.
Op een zonnig moment zit de netspanning binnenshuis op 236 V, dus dat is ook nog prima en zal geen beperkingen opleveren.

De buren drie huizen verderop willen hetzelfde, het huis is iets gedraaide tov. het mijne, dus de verwachting is vergelijkbaar. Alleen eerder terugverdiend, want meer verbruik. Alleen nog even meten of het uitkomt met hun pijp van de haard.
Mijn overige vragen:
  • Dubbelcheck op configuratie?
  • Is de opgenomen omvormer voldoende voor 2 strings van 6 panelen van dit type (ik zie zelf door de tech-specs soms het bos niet meer)?
  • Of kan ik ze ook allemaal op een omvormer met 1 tracker aansluiten?
  • Kan ik voldoen met een 2,5mm² AC-bekabeling tussen meterkast en omvormer (ca 15m lengte)? Ik heb de startpost in het algemene topic doorgenomen, maar ik ben de link naar de berekeningen voor verlies kwijt (volgens mij van @@Drel of @mkleinman). Dit zou makkelijk door de bestaande 'loze' leiding in de koof kunnen.Zo nee, dan wordt het 3x4mm² of moet de omvormer geplaatst worden in de meterkast op de begane grond en is dus die lengte aan DC-bekabeling nodig.
  • Oja, en welke van de leveranciers kan ik het beste kiezen?
  • Welke van bovenstaande panelen zou de voorkeur moten hebben, mijn overwegingen gaan beide kanten op?
En natuurlijk alvast bedankt voor de genomen tijd en moeite.

P.S. Zo, mijn eerste startpost ooit. Dat koste even moeite. Daarom ga ik nu van mijn nachtrust genieten en zal morgen mijn uiterste best doen om alles te volgen en te reageren.

[Voor 3% gewijzigd door H12 op 02-06-2020 10:37. Reden: Info iets gewijzigd en vragen aangevuld, typfouten verbeterd en syntax verbeterd, nu de tabel en de nieuwe berekening in SunnyDesignnog. Edit2: Aanpassingen in SUnnyDesign en netspanning gemeten.]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:51
Kudos voor deze post, bevat alle informatie, mooie foto's, heldere tekeningen etc etc.

Antwoorden:
- Configuratie ok, pak de 3000mtl, niks mis mee.
- Ik zou dus de 3000mtl pakken
- Omvormer met 1, tracker gaat wel maar vaak kunnen ze niet tot 16 ampère omzetten en als ze dat wel kunnen zijn zeer vaak duurder dan een 3000mtl growatt.
-omvormer nooit in de meterkast ivbm warmte. Tot 3000watt is 15 meter 2,5 kwadraat prima. Mocht je twijfelen meet op zonnige dag de spanning in huis. Is deze nu al boven de 245 dan 4 kwadraat trekken, is het tussen de 240 en 245 dan kun je beter toch de 2500mtl pakken. Is het onder de 240 dan loopt het wel los.

Welke leverancier ga ik niet over. Je kunt vragen of Patrick de Vries van zonnekompas zin en tijd heeft om naar Apeldoorn te rijden. Hij kan een installatie meestal wel rond de euro per wattpiek inclusief realistisch leveren.

Nu ook slapen hier.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 01:07
Je kunt met Sunny een 3 kW omvormer begrenzen met de 'limitation of AC active power' knop.
Die staat naast de Displacement power factor knop.
Ik heb het niet gesimuleerd maar ik verwacht dat de 2.5 kW versie ongeveer 0.5% aftopt. Als het prijsverschil met de 3 kW versie klein is zou je dat kunnen overwegen.
Ik zou gewoon een omvormer met 2 mppt kiezen.

Als je toch al een lokale meterkast elektricien zoekt
https://ymxsolar.com/product/ymx-60pe-310m-zonnepaneel/

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
busscherski schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:46:
Je kunt met Sunny een 3 kW omvormer begrenzen met de 'limitation of AC active power' knop.
Ik heb het niet gesimuleerd maar ik verwacht dat de 2.5 kW versie ongeveer 0.5% aftopt. Als het prijsverschil met de 3 kW versie klein is zou je dat kunnen overwegen.
Ik zou gewoon een omvormer met 2 mppt kiezen.

Als je toch al een lokale meterkast elektricien zoekt
https://ymxsolar.com/product/ymx-60pe-310m-zonnepaneel/
Je kunt in Sunny Design ook gewoon een andere omvormer in de berekeningen doen; dan weet je exact wat 'ie aftopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel

Maar Sunny heeft geen 2.5 kW met 2 mppt's

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
busscherski schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 01:21:
@kabeltjekabel

Maar Sunny heeft geen 2.5 kW met 2 mppt's
Ah ja. Oeps.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H12
Lardman schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:17:
Antwoorden:
- Configuratie ok, pak de 3000mtl, niks mis mee.
- Ik zou dus de 3000mtl pakken
- Omvormer met 1, tracker gaat wel maar vaak kunnen ze niet tot 16 ampère omzetten en als ze dat wel kunnen zijn zeer vaak duurder dan een 3000mtl growatt.
-omvormer nooit in de meterkast ivbm warmte. Tot 3000watt is 15 meter 2,5 kwadraat prima. Mocht je twijfelen meet op zonnige dag de spanning in huis. Is deze nu al boven de 245 dan 4 kwadraat trekken, is het tussen de 240 en 245 dan kun je beter toch de 2500mtl pakken. Is het onder de 240 dan loopt het wel los.
Prima antwoorden, dank. Ik denk dat ik dan maar een 3000 neem, de meerprijs is beperkt (€ 60,-). Ik was ook niet voornemens om de omvormer in de meterkast te hangen. De technische ruimte is relatief groot en heeft open ventilatie, dus heeft mijn voorkeur.
De spanning meten staat op de lijst, maar gisterenavond laat was het niet meer zonnig, dus dat wordt pas van het weekend.
busscherski schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:46:
Top, die optie kende ik niet, ga ik zeker proberen. Als de meerprijs beperkt is wordt het gewoon een 3kW.
Ik dacht eerst ook dat ik iets verkeerd deed, maar er is geen 2,5kW met 2mptt, in ieder geval niet in de huidige line-up. Ik ga het zoals hierboven nog checken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H12
Zo, bovenstaande is ook gecheckt (en in de startpost toegevoegd).

In SunnyDesign de AC gelimiteerd op 2,5 en dat levert voor de uitgewerkte opstellingen een jaaropbrengst van respectievelijk 3079kWh en 3042kWh op. Dus een -40kWh en -17kWH ten opzichte van een omvormer met 3.0. Eigenlijk dus om het even.

Ook de netspanning op een zonnig moment gemeten en die staat op 236V. Dat is nog helemaal prima en mag geen uitval opleveren. In de straat heeft nu 25% van de huizen al PV op het dak.

Enige issue dat mij nu nog (even) tegenhoud is de bekabeling naar de meterkast. De kruipruimte van de huizen is verdeeld in 2 stukken. Eén onder de voordeur/hal/meterkast en één onder de rest. De eerste ging ik in via het luik bij de voordeur en dat zag er goed uit. Er is een buis beschikbaar om de kabels door te voeren de meterkast in. Van de tweede ligt het luik onder de laminaatvloer bij de trap (bedankt vorige bewoner) en hier komt de koof naar de 2e verdieping uit.
Dat wordt:
  • Of voorzichtig de vloer slopen en dan zorgen dat er een goede buis ligt om de kabels door te duwen van koof naar de eerste kruipruimte
  • Of de huidige kabel die door de buis ligt (oude CAT-kabel) van meterkast naar de technische ruimte gebruiken als trekkabel.
Als ik dat voor elkaar heb dan wordt het bellen en bestellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Laminaat over een luik LOL. Tjongejonge.

Het nets is om dat meteen te herstellen voor de volgende keer als je een kabel wilt trekken.

• H12
Update:
Voor het dak van de buren wou ik dezelfde configuratie toepassen, maar..... nu heb ik de afvoerpijp van de haard ingemeten. Deze zit uiteraard precies op de verkeerde plek.

Dit houdt in dat er bij een standaard 2x 2x3 opstelling in landscape er altijd wel een paneel schaduw vangt van een afvoerpijp. En de pijp van de haard kan niet verlaagd of verplaatst worden. De hoek ten opzichte van zuid is ook iets anders.

Hieronder de schets van hun dakoppervlak met een standaard opstelling:

Zou het beter zijn om enkele panelen te voorzien van Tigo optimizers (wel met panelen die hiervoor geshcikt zijn), zoals in de schets hierboven, of de configuratie wijzigen en twee losstaande panelen plaatsen, zoals hieronder (met bijvoorbeeld een Valkbox)? Dan blijft het mogelijk om 6 panelen per string op de omvormer te plaatsen.

Zoals dit, met een los paneel op oost en los op west:

En het optimum vanuit SunnyDesign, met SMA omvormer, zegt dat er 14 panelen op moeten, met een jaaropbrengst van 3.609 kWh.
Beeld:

Het lieft zou ik de systemen redelijk gelijkwaardig houden, aangezien ik ze zelf ga aanleggen. Maar ik heb nu al zoveel info opgezocht en kennis tot mij genomen dat het eigenlijk ook niet meer uitmaakt.

Kan één van de kenners hier er eens licht op laten schijnen?

• busscherski
Ik ben geen grote fan van grote aantallen Tigo optimisers. Hoe meer je hebt, hoe meer er kapot kan.
Je tweede plaatje lijkt me een stuk gunstiger qua schaduw.

Kunnen de pijpjes verlaagd worden?

• H12
busscherski schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:09:
Kunnen de pijpjes verlaagd worden?
Zover ik me kon inlezen zijn veel 'optimisers' ook niet optimaal.
Vervelend genoeg zijn op hun dak de kachelpijp en de meest westelijke pijp (Rookgasafvoer) vaststaand en daar kunnen we niets mee. De 4 pijpen links westelijk zijn vergelijkbaar met de mijne op de eerder geplaatste foto. Het zijn exact dezelfde daken, alleen gespiegeld.

Ik neig naar de 2e opstelling. Met een volgepakt dak zoals in de SUnnyDesign opstelling is er weinig speling in het plaatsen en kan je bijna niet normaal het dak op komen (Aan de oostzijde zit een dakterras bovenop de 1e verdieping. Het nadeel hiervan is ik geen eenduidig montagesysteem kan gebruiken. Hoe meer verschil=hoe meer moeite=hoe meer er verkeerd kan gaan.

• busscherski
Daarnaast zou ik gewoon minstens de hoogte van het systeem of 30 cm van de rand blijven. En inderdaad de oostwest dakjes aan de onderkant niet helemaal tegen elkaar zetten.

Het tweede legplan werkt misschien wel goed genoeg zonder Tigo`s. Ik vind het lastig om dat precies in te schatten. Later toevoegen kan ook nog.

Hier op het forum wordt de laatste tijd vaak geschreven dat Goodwe iets beter is dan Growatt in geval van schaduw of TIGO's. Geen idee of het waar is maar het prijsverschil vind ik beperkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H12
GoodWe of GroWatt is mij ook om het even, ik had de GroWatt geconfigureerd omdat ik hiervan een 2,5kW met 2 trackers kon vinden.

Die Tigo's laat ik wel vervallen. Ik prefereer de natuurlijke/mechanische optimalisatie boven een softwarematige.
Ik neem het nog eens op met de buren en post mij vorderingen hier. Misschien dump ik nog een linkje in het algemene topic voor andere dingen die ik vergeet...

@busscherski In ieder geval heel erg bedankt voor je input.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True