Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is de beste optie voor een budget NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MysteryApex
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 19-09-2020
Mijn vraag
Nu de raspberry pi 4 (8Gb) is uitgekomen en ik op zoek ben naar een NAS. (Dit zal m'n eerste NAS zijn) ben ik benieuwd naar wat een goede optie is.

Ik heb zelf 3 opties genomen:

1. Een Raspberry PI 4 (4gb/8gb)
2. Een premade NAS kopen
3. Zelf 1 bouwen.

Omdat mijn budget niet super groot is wil ik niet super veel geld kwijt zijn aan het systeem. Ik wil alleen niet een systeem hebben die aan de trage kant zit, maar heb het liefst wel dat die rond de prijs zit van de rpi 4. Wat is een goede aanbeveling en waar moet ik echt op letten?

Mijn doeleinden:
- Als een g-drive gebruiken voor bestanden
- De gallerij syncen met m'n telefoon en de NAS (G-photos)
- M'n testwebsite op hosten
- Misschien nog wat voor games, maar dat is niet noodzakelijk.

Ook weet ik dan niet wat voor HDDs ik nodig heb. Zijn de reguliere HDDs dan voldoende of is een NAS-HDD echt een must-have. Zou iemand mij duidelijk kunnen uitleggen wat ik nodig heb voor zulke doeleinden?

Ik heb zelf veel zitten onderzoeken en kwam in een loop terecht met te veel informatie :?

Alle reacties

• enthernal
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19-06 13:32
Als je advies wilt voor een NAS/fileserver zal je eerst moeten bepalen hoeveel opslag ruimte je wilt en of je redundantie wilt en hoe redundant je die wilt. Ook lijkt het me niet logisch om een (zeer lage) prijs op je NAS/pi te zetten als je nog niet weet welke/hoeveel schijven je wilt of hoe je die aan gaat sluiten.

[Voor 4% gewijzigd door enthernal op 28-05-2020 21:47]

• MysteryApex
enthernal schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:43:
Als je advies wilt voor een NAS/fileserver zal je eerst moeten bepalen hoeveel opslag ruimte je wilt en of je redundantie wilt en hoe redundant je die wilt. Ook lijkt het me niet logisch om een (zeer lage) prijs op je NAS/pi te zetten als je nog niet weet welke/hoeveel schijven je wilt of hoe je die aan gaat sluiten.
Zelf dacht ik aan twee 2TB schijven voor een RAID opstelling, zodat er een back-up is voor het geval dat er iets fout gaat in 1 van de 2. De schijven neem ik buiten de kosten voor het hele systeem. Het liefst zou ik uiteindelijk rond de 4 schijven zitten in totaal, maar om mee te beginnen maar 2. M'n budget zal zo rond 100 tot 200 zijn voor de NAS, is dit een redelijk budget of moet het meer zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19-06 13:32
RAID is geen backup! Backups moet je steeds apart hebben staan (niet op je NAS), anders kan je alsnog alles kwijt zijn.

Als je uiteindelijk naar 4 schijven wilt zou ik het raspberry pi pad afraden, dan heb je eigenlijk een USB 3 DAS enclosure nodig want je wilt geen 4 externe drives aan een usb 3 hubje laten rond slingeren. Die kosten redelijk wat en met de kost van een pi erbij kan je al kant en klare NASjes vinden. Je budget is nog steeds redelijk krap voor een NAS met 4 schijven. Misschien interessanter om een 2 bay NAS te overwegen en (later) grotere schijven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MysteryApex
Oh ja idd sorry, het was al een beetje laat hahaha

Dus een Synology (o.d.) of eentje zelf bouwen is dus de beste optie? Als ik er 1 zelf zou bouwen, waar moet ik dan exact op letten en wat zou een beetje een redelijke set-up zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t.coenraad
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:44
Ik heb zelf inspiratie gehaald uit Het grote zuinige server topic - deel 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19-06 15:44

Bolletje

Moderator Harde Waren
En dit is aankoopadvies, vandaar naar CAA.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MysteryApex
Dat is idd een goede topic. Dan denk ik dat het er op neer komt dat de beste keuze is om zelf 1 te gaan bouwen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MysteryApex
Bolletje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:03:
En dit is aankoopadvies, vandaar naar CAA.
Excuses hiervoor!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:31
Ik zou eens kijken naar een 2ehands microservertje (gen 8). Die heeft 4 bays en mogelijkheid om te upgraden naar max 16GB en een intel xeon.

Dan kun je zelf knutselen en kun je nog goedkoop upgraden.

Zal ergens voor +/- 150 euro te verkrijgen zijn. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MysteryApex
powerboat schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:07:
Ik zou eens kijken naar een 2ehands microservertje (gen 8). Die heeft 4 bays en mogelijkheid om te upgraden naar max 16GB en een intel xeon.

Dan kun je zelf knutselen en kun je nog goedkoop upgraden.

Zal ergens voor +/- 150 euro te verkrijgen zijn. ;)
Bedankt voor de tip! Ik zal daar ook eens naar kijken.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True