Hi allemaal!
Nooit verwacht dat ik deze vraag zou stellen.... maar ik wil graag een aanhanger trekken waar zoveel mogelijk gewicht in kan. Uiteraard wat maximaal toelaatbaar is met mijn voertuig. Ik heb een B rijbewijs
Nou vind ik dat de regels erg discutabel, je kan het op meerdere manieren bekijken naar mijn idee. Daarnaast; op elke website zijn de regels weer anders uitgelegd terwijl je zou zeggen dat de regels duidelijk moeten zijn?
Misschien snap ik het gewoon niet hoor
(weet ik wel zeker
)
Voertuig
Om te beginnen, dit is wat mijn voertuig mag trekken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1YfiZV3wPo07Q9ot3SZ0MqV0.png?f=user_large)
Wat wil ik trekken:
Bij voorkeur dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/82OM2HXxgNJO75GvF1IQc32W.png?f=user_large)
Wat zijn de regels?
Rijksoverheid:
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Politie.nl zegt:
:strip_exif()/f/image/RFWxv9qEGFIvNTu2rNXQ82i3.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag
Als ik de Rijksoverheid pak, is het aanhanger leeg gewicht + gewicht auto. Maar welk gewicht houd je aan? Massa rijklaar? Massa ledig gewicht?
Als ik de politie.nl pak, is het maximum massa aanhanger (1600kg) + Toegestane maximum massa auto (1995kg)
Dat zijn naar mijn idee dus 2 totaal verschillende meet methodes.
Daarnaast...
Zoals aan de aanhanger te zien mag het maximaal 1600kg zijn, terwijl de auto een limiet van 1400kg heeft.
Stel; ik laad deze aanhanger (aanhanger + goederen) voor totaal 1400kg, mag ik met deze aanhanger dan rijden? De RDW heeft het over lege gewicht + laadvermogen, en niet maximum massa aanhanger + ledig gewicht auto totaal 3500kg.
En welk gewicht houd ik aan? Die van de Rijksoverheid, of de politie.nl?
Antwoord 1: Massa ledig gewicht voertuig + totaal gewicht aanhanger en max 3500kg totaal. Maximum massa aanhanger maakt niet uit. Maximum van 1400kg ivm auto.
Antwoord 2: massa ledig gewicht voertuig + Maximum massa aanhanger.
Kortom, 2 verschillende antwoorden waar ik niks mee kan.
Nooit verwacht dat ik deze vraag zou stellen.... maar ik wil graag een aanhanger trekken waar zoveel mogelijk gewicht in kan. Uiteraard wat maximaal toelaatbaar is met mijn voertuig. Ik heb een B rijbewijs
Nou vind ik dat de regels erg discutabel, je kan het op meerdere manieren bekijken naar mijn idee. Daarnaast; op elke website zijn de regels weer anders uitgelegd terwijl je zou zeggen dat de regels duidelijk moeten zijn?
Misschien snap ik het gewoon niet hoor

Voertuig
Om te beginnen, dit is wat mijn voertuig mag trekken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1YfiZV3wPo07Q9ot3SZ0MqV0.png?f=user_large)
Wat wil ik trekken:
Bij voorkeur dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/82OM2HXxgNJO75GvF1IQc32W.png?f=user_large)
Wat zijn de regels?
Rijksoverheid:
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Politie.nl zegt:
:strip_exif()/f/image/RFWxv9qEGFIvNTu2rNXQ82i3.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag
Als ik de Rijksoverheid pak, is het aanhanger leeg gewicht + gewicht auto. Maar welk gewicht houd je aan? Massa rijklaar? Massa ledig gewicht?
Als ik de politie.nl pak, is het maximum massa aanhanger (1600kg) + Toegestane maximum massa auto (1995kg)
Dat zijn naar mijn idee dus 2 totaal verschillende meet methodes.
Daarnaast...
Zoals aan de aanhanger te zien mag het maximaal 1600kg zijn, terwijl de auto een limiet van 1400kg heeft.
Stel; ik laad deze aanhanger (aanhanger + goederen) voor totaal 1400kg, mag ik met deze aanhanger dan rijden? De RDW heeft het over lege gewicht + laadvermogen, en niet maximum massa aanhanger + ledig gewicht auto totaal 3500kg.
En welk gewicht houd ik aan? Die van de Rijksoverheid, of de politie.nl?
Update
Ik heb 0900-8844 van de politie 2x gebeld. Met 2 verschillende antwoorden....Antwoord 1: Massa ledig gewicht voertuig + totaal gewicht aanhanger en max 3500kg totaal. Maximum massa aanhanger maakt niet uit. Maximum van 1400kg ivm auto.
Antwoord 2: massa ledig gewicht voertuig + Maximum massa aanhanger.
Kortom, 2 verschillende antwoorden waar ik niks mee kan.
[ Voor 14% gewijzigd door Luchtbakker op 28-05-2020 18:13 ]