Welke aanhanger mag ik trekken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hi allemaal!

Nooit verwacht dat ik deze vraag zou stellen.... maar ik wil graag een aanhanger trekken waar zoveel mogelijk gewicht in kan. Uiteraard wat maximaal toelaatbaar is met mijn voertuig. Ik heb een B rijbewijs

Nou vind ik dat de regels erg discutabel, je kan het op meerdere manieren bekijken naar mijn idee. Daarnaast; op elke website zijn de regels weer anders uitgelegd terwijl je zou zeggen dat de regels duidelijk moeten zijn?

Misschien snap ik het gewoon niet hoor 8)7 (weet ik wel zeker :P)

Voertuig

Om te beginnen, dit is wat mijn voertuig mag trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqGX7nhxHmWvdfm3cQrKC7Jbfog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1YfiZV3wPo07Q9ot3SZ0MqV0.png?f=user_large

Wat wil ik trekken:

Bij voorkeur dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKBadLp_kI_2SZ63fbC2G8ygQsc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/82OM2HXxgNJO75GvF1IQc32W.png?f=user_large

Wat zijn de regels?

Rijksoverheid:

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Politie.nl zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIgZJRHVHvnjIluysrKmNE67kD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFWxv9qEGFIvNTu2rNXQ82i3.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag

Als ik de Rijksoverheid pak, is het aanhanger leeg gewicht + gewicht auto. Maar welk gewicht houd je aan? Massa rijklaar? Massa ledig gewicht?

Als ik de politie.nl pak, is het maximum massa aanhanger (1600kg) + Toegestane maximum massa auto (1995kg)
Dat zijn naar mijn idee dus 2 totaal verschillende meet methodes.

Daarnaast...

Zoals aan de aanhanger te zien mag het maximaal 1600kg zijn, terwijl de auto een limiet van 1400kg heeft.

Stel; ik laad deze aanhanger (aanhanger + goederen) voor totaal 1400kg, mag ik met deze aanhanger dan rijden? De RDW heeft het over lege gewicht + laadvermogen, en niet maximum massa aanhanger + ledig gewicht auto totaal 3500kg. :?

En welk gewicht houd ik aan? Die van de Rijksoverheid, of de politie.nl?

Update

Ik heb 0900-8844 van de politie 2x gebeld. Met 2 verschillende antwoorden....

Antwoord 1: Massa ledig gewicht voertuig + totaal gewicht aanhanger en max 3500kg totaal. Maximum massa aanhanger maakt niet uit. Maximum van 1400kg ivm auto.

Antwoord 2: massa ledig gewicht voertuig + Maximum massa aanhanger.

Kortom, 2 verschillende antwoorden waar ik niks mee kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Luchtbakker op 28-05-2020 18:13 ]

Beste antwoord (via Luchtbakker op 28-05-2020 18:17)

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:35

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik denk, ik pak even de rijksoverheid erbij. Daar wordt het al snel onduidelijk...

- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Waarom bestaan die zinnen naast elkaar? Alleen de onderste zin is toch voldoende zou ik zeggen?

Volgens de rijksoverheid gaat het ten aanzien van het rijbewijs over het lege gewicht + theoretisch laadvermogen:

Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:55
Heb je B of BE rijbewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Een B rijbewijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Luchtbakker Jij mag met beide niet over de 1400KG totaal gewicht komen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:13:
@Luchtbakker Jij mag met beide niet over de 1400KG totaal gewicht komen.
Dus ik mag wel een aanhanger trekken met een maximum massa van 1600kg, zolang ik maar onder de 1400kg blijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luchtbakker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Dus ik mag wel een aanhanger trekken met een maximum massa van 1600kg, zolang ik maar onder de 1400kg blijf?
Zolang de combinatie - 3500 kg is, en niet boven max van toegestane gewicht per voertuig, dus 1400KG in jou geval.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:55
[...]

Nee, zover ik weet mag de aanhanger maximaal 1500kg (1505) wegen, omdat daarmee het maximaal totaal gewicht (TMM) van de combinatie op 3500 komt.

Zo staan het ook in de flowchart.

En omdat je auto maximaal 1400kg mag trekken mag je de aanhanger ook maximaal tot dat gewicht beladen.

[ Voor 4% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 28-05-2020 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
De "Toegestane max. massa voertuig" van het trekkend voertuig en de aanhangwagen opgeteld mogen maximaal 3500kg zijn, anders mag jij het met enkel B niet rijden.

De TMM van een aanhangwagen mag in jouw geval dus maximaal 3500-1995=1505kg zijn. Met die aanhangwagen van Boedelbak mag jij dus niet rijden (alhoewel: kijk even wat die ** betekenen, het verschilt per exemplaar / vestiging hoe zwaar ze daadwerkelijk mogen zijn).

Een aanhangwagen met een TMM tot 1505kg mag jij dus trekken met B-rijbewijs, maar je mag hem maar tot 1400kg beladen.

Met BE mag je iedere aanhangwagen (met een TMM van de aanhangwagen tot 3500kg) trekken. Uiteraard mag je hem nog steeds maar tot 1400kg beladen.

Volgens mij komt dit gewoon overeen met al jouw bronnen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Luchtbakker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:08:
Als ik de Rijksoverheid pak, is het aanhanger leeg gewicht + gewicht auto. Maar welk gewicht houd je aan? Massa rijklaar? Massa ledig gewicht?
Wel goed lezen he. ;)
Welk rijbewijs u moet hebben voor uw aanhanger, caravan of oplegger hangt af van de toegestane maximale massa. Dit is het lege gewicht plus het maximale laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
- max beladen treingewicht <= 3500 kg
- aanhanger max beladen <= auto max beladen
- aanhanger max beladen binnen het toegestane trekgewischt van je auto

Ik kom dus op een aanhanger van 1505 kilo in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:27

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Conclusie: jij mag deze aanhanger niet huren.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
[...]

Neen de politie rekent altijd met het maximum gewicht bij bepaling van het rijbewijs.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
prein2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:40:
Conclusie: jij mag deze aanhanger niet huren.
Of wel...
**Maximum massa varieert van 1.300 tot 2.000 kg. Zie het typeplaatje aan de zijkant van de aanhangwagen voor de juiste gegevens.
Lekker waardeloos zo'n specificatie, zeker als je net hebt uitgezocht dat je precies wel met een aanhangwagen van 1600kg mag rijden en het ding als 1800kg op kenteken blijkt te staan.

Dus @Luchtbakker, bel de vestiging waar je hem wilt huren even op voor de precieze specs. Indien de TMM <1505kg is mag je er mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:40:
- max beladen treingewicht <= 3500 kg
- aanhanger max beladen <= auto max beladen
- aanhanger max beladen binnen het toegestane trekgewischt van je auto

Ik kom dus op een aanhanger van 1505 kilo in jouw geval.
Hmm. Ik belde net voor de grap de politie (8844). Ze vertelde mij dat het gaat om het gewicht dat je totaal hebt, en niet wat je totaal maximaal mag hebben.

Zolang de auto + aanhanger + lading onder de 3500kg blijft, en je aanhanger onder de 1400kg blijft (ivm de auto) dat het mag.

Nu ben ik helemaal in de war 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:14
Luchtbakker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Hmm. Ik belde net voor de grap de politie (8844). Ze vertelde mij dat het gaat om het gewicht dat je totaal hebt, en niet wat je totaal maximaal mag hebben.

Zolang de auto + aanhanger + lading onder de 3500kg blijft, en je aanhanger onder de 1400kg blijft (ivm de auto) dat het mag.

Ik snap de verwarring niet, je auto mag max 1400 kg trekken, thats it. Die 3500 is in jou geval niet interessant want je auto is te licht om die grens te kunnen overschrijden.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
[...]

Je bent fout voorgelicht. De agent telefonist die je aan de lijn had heeft het fout.

Werkelijk alle bronnen die je noemt (rijksoverheid, site politie, rdw) zeggen het wel goed: het gaat om de TMM (leeggewicht + laadvermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Jampot007 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Ik snap de verwarring niet, je auto mag max 1400 kg trekken, thats it. Die 3500 is in jou geval niet interessant want je auto is te licht om die grens te kunnen overschrijden.
Hij mag wel een aanhangwagen meenemen die maximaal 1505kg mag wegen, zolang die maar niet boven de 1400kg wordt beladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Je bent fout voorgelicht. De agent telefonist die je aan de lijn had heeft het fout.

Werkelijk alle bronnen die je noemt (rijksoverheid, site politie, rdw) zeggen het wel goed: het gaat om de TMM (leeggewicht + laadvermogen).
TMM (leeggewicht + laadvermogen) zijn 2 dingen. Totaal maximum massa is geen leeggewicht + laadvermogen, of ben ik nou gek? Want daar gaat de hele vraagstelling over, welke van de 2 hanteert de wet nou? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02
Het totale maximum massa van de aanhanger is het leeggewicht + het laad vermogen. Dus als de aanhanger 700 weegt, en je mag er 600 inladen is het TMM van de aanhanger 1300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Luchtbakker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:57:
[...]

TMM (leeggewicht + laadvermogen) zijn 2 dingen. Totaal maximum massa is geen leeggewicht + laadvermogen, of ben ik nou gek? Want daar gaat de hele vraagstelling over, welke van de 2 hanteert de wet nou? :9
De Totale Maximum Massa (TMM) is gelijk aan het ledig gewicht + het laadvermogen.

Bijvoorbeeld jouw auto:
- Ledig gewicht: 1354kg
- TMM: 1995kg

Dus hoeveel mag je laden in de auto ? 1995-1354=641kg. Dit is je laadvermogen. In het geval van een auto gaat daar natuurlijk nog het gewicht van de bestuurder, een tank brandstof enzo vanaf. Dat probleem heb je met een aanhangwagen niet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Leuke topics dit. Altijd 10 verschillende antwoorden, heerlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Anoniem: 691473 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:04:
Leuk hé. En de politie lijkt het zelf ook niet echt te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 691473 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:04:
Popcorn erbij ;)
Rijbewijs B en BE, nieuwe en oude versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Luchtbakker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:05:
[...]

Leuk hé. En de politie lijkt het zelf ook niet echt te weten.
Verhuurders maken er ook een potje van...
Dubbelasser (1.25 m. breed en 3 m. lang (inhoud van de bak)

Borg bedraagt €200,-
Het tonen van een geldig BE rijbewijs is vereist
Maximaal laadvermogen 1050 KG
Terwijl er genoeg situaties zijn waarin je die aanhangwagen zonder BE mag rijden, krijg je hem dus gewoon niet mee. 8)7

Boedelbak informeert je wel juist:
In bepaalde gevallen is het met rijbewijs B toegestaan om een zwaardere aanhangwagen te trekken. De maximale massa van de aanhangwagen en de maximale massa van het trekkend voertuig samen mogen niet meer bedragen dan 3.500 kg. Voor de bepaling welk rijbewijs noodzakelijk is wordt uitgegaan van de theoretische maximale lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Dus wat ik lees daar is:
b) Auto mag 1750 kg trekken, maximale gewicht auto = 1499 kg plus maximale gewicht aanhanger = 2000 kg => Je mag deze combinatie rijden met rijbewijs B, echter je mag de aanhanger niet volladen tot 2000 kg, want de auto mag maar 1750 kg trekken. Dus je gaat onderweg met 1499+1750=3249 kg.
Dus het mag.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +2 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:35

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Ik denk, ik pak even de rijksoverheid erbij. Daar wordt het al snel onduidelijk...

- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Waarom bestaan die zinnen naast elkaar? Alleen de onderste zin is toch voldoende zou ik zeggen?

Volgens de rijksoverheid gaat het ten aanzien van het rijbewijs over het lege gewicht + theoretisch laadvermogen:

Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Ircghost schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:14:

Yes, ik begrijp jouw antwoord. In mijn geval mag ik dus een aanhanger hebben die theoretisch maximaal 1400 weegt. (gewicht aanhanger + lading), en dus niet in de praktijk weegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:57

Tomatoman

Fulltime prutser

Luchtbakker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Yes, ik begrijp jouw antwoord. In mijn geval mag ik dus een aanhanger hebben die theoretisch maximaal 1400 weegt. (gewicht aanhanger + lading), en dus niet in de praktijk weegt.
Correct :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Luchtbakker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:14:
[...]

Dus wat ik lees daar is:

[...]

Dus het mag.
Ja, in dát geval wel ja...
maximale gewicht auto = 1499 kg plus maximale gewicht aanhanger = 2000 kg
Want dat telt op tot 3499.

Maar volgens mij is het maximale gewicht van jouw auto 1995kg, geen 1499kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:26:
[...]

Ja, in dát geval wel ja...

[...]

Want dat telt op tot 3499.

Maar volgens mij is het maximale gewicht van jouw auto 1995kg, geen 1499kg.
De aanhanger kan theoretisch totaal 2000kg wegen, terwijl de auto een aanhanger maximaal geremd 1400kg mag hebben, dus het mag niet. Ook al blijf ik schijnbaar onder de 1400kg totaal, het gaat schijnbaar om het theoretische gewicht.

[ Voor 12% gewijzigd door Luchtbakker op 28-05-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ja rijbewijs B van voor 2013 is het geloof ik mag je meer dan dat je hem daarna gehaald heb..

ik mis nog altijd de calculator bij de overheid waarbij je de kentekens van het voertuig en de aanhanger kan invoeren en dat daar het resultaat uit rolt :+

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Ircghost schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:14:

Nee, want als de aanhangwagen maximaal 750 mag wegen (TMM) mag je wel een combinatie zwaarder dan 3500kg rijden.

Bijvoorbeeld een auto met een TMM van 3500kg en een aanhangwagen met een TMM van 750 mag gewoon met B (want aanhangwagen van max 750kg).

Een auto met een TMM van 3499 en een aanhangwagen met een TMM van 751 mag dan weer niet.
Luchtbakker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Nee, je mag een aanhangwagen rijden die theoretisch maximaal 1505kg weegt (gewicht aanhanger + maximale lading).

In de praktijk mag die maximaal 1400kg wegen (want maximale trekgewicht).
Luchtbakker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:27:
[...]

De aanhanger kan theoretisch totaal 2000kg wegen, terwijl de auto een aanhanger maximaal geremd 1400kg mag hebben, dus het mag niet. Ook al blijf ik schijnbaar onder de 1400kg totaal, het gaat schijnbaar om het theoretische gewicht.
Dat theoretische gewicht gebruik je om te bepalen welk rijbewijs je nodig hebt (B of BE).

Om te kijken hoeveel je mag trekken (1400kg), ga je wel uit van het daadwerkelijke gewicht.
SMSfreakie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:29:
ik mis nog altijd de calculator bij de overheid waarbij je de kentekens van het voertuig en de aanhanger kan invoeren en dat daar het resultaat uit rolt :+
Op https://caravantrekker.nl/ staat er wel zoiets (2 kentekens invullen).

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 28-05-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Op https://caravantrekker.nl/ staat er wel zoiets (2 kentekens invullen).
ha das handig! :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Heb hem eens ingevuld met willekeurige kentekens die ik op internet heb gevonden.

Hier met een Ford Focus zoals die van de TS (toch? :P) en een caravan met TMM 1500kg. Die mag hij dus rijden met alleen B, alleen niet maximaal beladen, het werkelijke gewicht moet onder de 1400kg blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzZFvOmv1qXRpqI2QsfDStMzOHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HeGoKNOUxhbC6CIAWQwRlrNH.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2Sqc08yBFs-bF938URrYYn5Sao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LcojRup125rk3lUe1n2QUzrw.png?f=user_large

Hier met een caravan van 1600kg (zoals die boedelbak dus). Daarvoor heeft hij BE nodig want TMM van beide voertuigen telt op tot boven de 3500kg. Uiteraard moet het werkelijke gewicht van de aanhanger nog steeds onder de 1400kg blijven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GxeZjV9KlcQ-P1qk0g0uaRM8-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/14fXF17N4vDNrSFF1ZtLZCKq.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYLBn0navK_ulFx9rT53Q--tymo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hQdH9nKml5xCXJvfHUmBfXyi.png?f=user_large

Sorry voor de caravans, maar kentekens van aanhangers zijn niet zo rijkelijk beschikbaar op het internet. :+

Die tool klopt voor zover ik kan beoordelen prima en sluit ook netjes aan bij het verhaal van de rijksoverheid, politie en rdw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eigenlijk zou de RDW gewoon die tool zelf moeten hebben :P
eventueel dat je je rbw gegevens ook nog kan invullen... zodat de uitkomst altijd correct is :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
SMSfreakie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:04:
eigenlijk zou de RDW gewoon die tool zelf moeten hebben :P
eventueel dat je je rbw gegevens ook nog kan invullen... zodat de uitkomst altijd correct is :')
Die kan de politie dan ook meteen gebruiken bij een staandehouding. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Die kan de politie dan ook meteen gebruiken bij een staandehouding. :D
ja die weten het soms ook niet nee..

maar goed laten we eerlijk zijn het is ook een rommeltje aan het worden :|

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

SMSfreakie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:10:
[...]

ja die weten het soms ook niet nee..

maar goed laten we eerlijk zijn het is ook een rommeltje aan het worden :|
Juist niet. Het lijkt nu een rommeltje omdat het voorheen gewoon bijzonder onduidelijk was. Dat zie je ook aan dit draadje. Men haalt oude en nieuwe regels door elkaar.

Als je puur kijkt naar @Xander zijn uitleg dan is het eigenlijk heel helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:17:
[...]

Juist niet. Het lijkt nu een rommeltje omdat het voorheen gewoon bijzonder onduidelijk was. Dat zie je ook aan dit draadje. Men haalt oude en nieuwe regels door elkaar.

Als je puur kijkt naar @Xander zijn uitleg dan is het eigenlijk heel helder.
Die flowchart van politie.nl is ook duidelijk zat dacht ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIgZJRHVHvnjIluysrKmNE67kD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFWxv9qEGFIvNTu2rNXQ82i3.jpg?f=fotoalbum_large

Even in gedachten houden dat die flowchart alleen is om te bepalen welk rijbewijs je nodig hebt.

Daarnaast nog even in de gaten houden dat je auto het daadwerkelijke gewicht ook daadwerkelijk mag trekken en je bent er. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:28
Vergeet ook het maximum samenstel gewicht niet . Bij deze auto komt het toevallig beide op exact 1400kg.

Dr zijn ook nog auto's met ttm 1800 ( megane ? ) die mogen bv 1700 trekken maar het samenstel blijft op 3200 steken. Das dus handig voor theoretisch zware aanhangers op je B rijbewijs maar dan wel ten koste van laadvermogen vd auto. Of je dat (lichte auto vs zware aanhanger ) wil is dan nog weer een ander verhaal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
nuffy schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:37:
Vergeet ook het maximum samenstel gewicht niet . Bij deze auto komt het toevallig beide op exact 1400kg.

Dr zijn ook nog auto's met ttm 1800 ( megane ? ) die mogen bv 1700 trekken maar het samenstel blijft op 3200 steken. Das dus handig voor theoretisch zware aanhangers op je B rijbewijs maar dan wel ten koste van laadvermogen vd auto. Of je dat (lichte auto vs zware aanhanger ) wil is dan nog weer een ander verhaal .
Dat ken ik eigenlijk alleen van Renault en Citroën.

Rare is dat deze specificatie (Maximum massa samenstel) bij mijn weten niet op de kentekencard staat. Vraag me af of de politie daar op zou handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 20:53

mark-k

AKA markkNL

[...]

Voor zover ik weet gaat het om 2 verschillende dingen:
1: Je mag niet boven de 3500 kg komen voor de maximaal toegestane belading (dus wat je auto maximaal aan lading plus eigen gewicht mag hebben, samen met wat de aanhanger maximaal aan lading en eigen gewicht mag hebben). Dit is dus in jouw voorbeeld die 1995kg van de auto plus de 1600kg van de aanhanger, waarmee je de 3500kg overschrijdt en deze combinatie dus niet mag rijden.
2: het daadwerkelijk beladen van je auto en aanhanger, hierbij geldt dus inderdaad het daadwerkelijke gewicht. In dit geval zou je dus geremd 1400kg mee mogen nemen aan aanhanger+lading, zolang je aanhanger dat mag. Ongeremd dus maar 725kg met diezelfde aanhanger.

Dus samenvatting, met deze auto mag je een aanhanger trekken zolang je voldoet aan: Een theoretisch maximum toegestane belasting van 1505kg, en een praktische maximale belasting van 1400kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 18:12
Vervolgvraag op dit onderwerp:

Indien je auto 450 kg mag trekken (ongeremd) en je hebt een aanhanger die geladen 750 kg mag wegen, mag je er dan mee rijden als de aanhanger een geladen gewicht heeft van 300 kg?

Ik heb me suf gezocht, maar het enige wat ik vind is uit 2013:

https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger

Ik hoor om mij heen dat deze bewering van de ANWB niet klopt.

Hoe zit dit nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Drukkert schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:37:

Indien je auto 450 kg mag trekken (ongeremd) en je hebt een aanhanger die geladen 750 kg mag wegen, mag je er dan mee rijden als de aanhanger een geladen gewicht heeft van 300 kg?

Hoe zit dit nu?
Nee, mag niet. Je auto moet het maximum massa kunnen trekken, ook als je het niet trekt.
Als je auto maar 450 kg ongeremd mag trekken, dan mag hij alleen een aanhanger trekken met een maximum massa van 450 kg. Dat zijn vaak van die aanhangers met zo'n kleine bak.

[ Voor 3% gewijzigd door Luchtbakker op 17-03-2021 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander

Ja, dat mag gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Luchtbakker schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Nee, mag niet. Je auto moet het maximum massa kunnen trekken, ook als je het niet trekt.
Als je auto maar 450 kg ongeremd mag trekken, dan mag hij alleen een aanhanger trekken met een maximum massa van 450 kg. Dat zijn vaak van die aanhangers met zo'n kleine bak.
Sorry, het mag wel. Je vetgedrukte opmerking is namelijk onjuist.

De aanhanger heeft een totale toegestane massa (ttm) van 750 kg maar weegt daadwerkelijk 300 kg. Qua rijbewijs heb je voldoende aan B. Je hebt niks te maken met het maximaal toegestane treingewicht.

Nu de auto/kentekengewichten; de auto mag ongeremd maximaal 450 kg trekken (staat niks bij over laadvermogen!) en het maximaal toegestane treingewicht (= ttm auto + ttm geremde aanhanger) is -laten we zeggen- 2800 kg. Daar zit je met een aanhanger van 300 kg onder, dus het mag.

Wat je bij de RDW onder de "O"-onderdelen ziet staan, zijn daadwerkelijke gewichten. Daarom kan er ook verschil zitten tussen de som van het ttm van het voertuig + O.1 en het maximaal toegestane treingewicht - hoe onlogisch dat in sommige gevallen ook klinkt.

De regels zijn niet onduidelijk of tegenstrijdig, zolang je precies weet waar ze betrekking op hebben; rijbewijs of kenteken en dan werkelijke gewichten of maximaal toelaatbare gewichten.

[ Voor 20% gewijzigd door Icephase op 17-03-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sowieso heeft een aanhangwagen van 750kg meestal geen kenteken. Dus hoe willen ze ooit aannemelijk maken dat hij zwaarder dan 450kg mag zijn?

En wat zou de oplossing zijn als dit niet zou mogen? Het ding op papier laten terugkeuren? Wacht, er zijn geen papieren... :P

Maar ook al stond het ding wel op kenteken is het geen probleem.

Om te bepalen welk rijbewijs je nodig hebt kijk je wel naar de maximum massa. Die is 750kg dus met rijbewijs B zit je goed.

Daarnaast dus zorgen dat het ding niet meer weegt dan het maximum trekgewicht van het trekkend voertuig (450kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Icephase schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Sorry, het mag wel. Je vetgedrukte opmerking is namelijk onjuist.
Dat is niet wat de politie mij vertelde toen ik begon over mijn situatie, wat eigenlijk het zelfde is.

Ze geven duidelijk aan dat het maximum massa van de aanhanger minimaal overeen moet komen met het trekkende voertuig. Als het trekkende voertuig het maximum massa niet mag trekken, mag je de aanhanger dus niet trekken, zelfs als hij leeg is.

De redenatie er achter is dat een agent niet op afstand kan schatten of jij daadwerlijk onder het gewicht zit van war de auto mag hebben. Om die reden houden ze het maximum massa aan. Bij enkelassers van een bepaald formaat weet je bij voorbaat al dat ze 750 kilo mogen zijn. Op basis van kenteken kan een agent op afstand checken of de auto het wel mag hebben.

Ik snap de uitleg van de agent en is ook logisch.

Maar als jij ergens het tegendeel weet te vinden dan ben ik heel erg nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Luchtbakker schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Dat is niet wat de politie mij vertelde toen ik begon over mijn situatie, wat eigenlijk het zelfde is.

Ze geven duidelijk aan dat het maximum massa van de aanhanger minimaal overeen moet komen met het trekkende voertuig. Als het trekkende voertuig het maximum massa niet mag trekken, mag je de aanhanger dus niet trekken, zelfs als hij leeg is.

De redenatie er achter is dat een agent niet op afstand kan schatten of jij daadwerlijk onder het gewicht zit van war de auto mag hebben. Om die reden houden ze het maximum massa aan. Bij enkelassers van een bepaald formaat weet je bij voorbaat al dat ze 750 kilo mogen zijn. Op basis van kenteken kan een agent op afstand checken of de auto het wel mag hebben.

Ik snap de uitleg van de agent en is ook logisch.

Maar als jij ergens het tegendeel weet te vinden dan ben ik heel erg nieuwsgierig.
De agent heeft het verkeerd. Met deze redenatie zouden ze nooit weegbruggen nodig hebben, en dat gebruiken ze wel degelijk bij controles op overbelading. Daarmee spreekt hij eigenlijk zichzelf tegen. Ze kunnen het wel gebruiken als indicatie om iemand van de weg te halen en te laten controleren, en als jij met een aanhanger met een maximaalgewicht van 750 kg met daarin 3 kuup zand of tegels rijdt is heus wel duidelijk dat dat niet is toegestaan.

Als jij op deze manier een bekeuring hebt gekregen terwijl je wist dat je onder de 750 kg zat, zou ik het aanvechten en je de boete wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon verscheurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Icephase schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:56:
[...]

De agent heeft het verkeerd. Met deze redenatie zouden ze nooit weegbruggen nodig hebben, en dat gebruiken ze wel degelijk bij controles op overbelading. Daarmee spreekt hij eigenlijk zichzelf tegen. Ze kunnen het wel gebruiken als indicatie om iemand van de weg te halen en te laten controleren, en als jij met een aanhanger met een maximaalgewicht van 750 kg met daarin 3 kuup zand of tegels rijdt is heus wel duidelijk dat dat niet is toegestaan.

Als jij op deze manier een bekeuring hebt gekregen terwijl je wist dat je onder de 750 kg zat, zou ik het aanvechten en je de boete wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon verscheurd.
Nogmaals. Als je ergens het tegendeel kan vinden dan ben ik erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:47
En als je denkt dat je met het bepalen van gewichten tov rijbewijs en daarna belading adhv technische gewicht er bent en de weg op kan, kom je bedrogen uit. Want dan komen de maximale snelheiden en verkeersborden mbt gewicht om de hoek.

Mag je bijvoorbeeld met een theoretische MTM van 3800kg, die in werkelijkheid 3499 weegt, nu wel of geen 80/100 in NL en buitenland?

Heb je een tempo100 keuring nodig?

Mag je ergens inrijden als je in praktijk 3499 weegt?
Of ziet dat gammele bruggetje ook dat je eigenlijk meer aan boord mag hebben, en zakt hij mentaal door zijn hoeven ;-)

Vragen, vragen, vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Luchtbakker schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:03:
[...]

Volgens mij heb je de links hiervoor al in je topicstart gegeven, waarom zou ik ze moeten herhalen? Niet elke agent is altijd even goed op de hoogte van de exacte regels, zeker als ze relatief recent zijn gewijzigd. Of ze interpreteren het niet goed. Kijk maar eens naar programma's in de trant van Blik op de Weg of Voor de Rechter, daar komt vaak genoeg naar voren dat het verhaal van een agent bij de rechter toch iets genuanceerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Icephase schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:56:
[...]
Met deze redenatie zouden ze nooit weegbruggen nodig hebben, en dat gebruiken ze wel degelijk bij controles op overbelading. Daarmee spreekt hij eigenlijk zichzelf tegen. Ze kunnen het wel gebruiken als indicatie om iemand van de weg te halen en te laten controleren, en als jij met een aanhanger met een maximaalgewicht van 750 kg met daarin 3 kuup zand of tegels rijdt is heus wel duidelijk dat dat niet is toegestaan.

Hoezo zouden weegbruggen niet nodig zijn? Je kan ook gewoon laden boven de TMM. Bijvoorbeeld een kuub zand in een ongekentekende aanhanger. Past prima, maar is wel dubbel zo zwaar dan toegestaan.

vziw is de wet heel simpel. TMM is leidend ongeacht de lading. Ze hebben het ook overal over laadvermogen, niet lading. Gelukkig kan de agent op straat iets meer handelen naar de geest van de wet en eventueel kijken naar de daadwerkelijke belading.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:25

Hoe zit dit nu?
Ja dat mag.

Met B rijbewijs mag je iedere combinatie rijden als de MTM (leeg gewicht + maximale belading) van de aanhanger < 750 kg is. Echter de werkelijke totale massa (leeg gewicht + werkelijke belading) mag niet hoger zijn dan het maximale trekgewicht* van de auto (in dit geval 450 kg).

Er wordt nog onderscheid gemaakt in geremd en ongeremd, maar met deze gewichten neem ik aan dat het een ongeremde aanhanger betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Luchtbakker schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:03:
[...]

De huidige regels zijn juist ingevoerd om van dat gedoe met weegbruggen af te zijn om te bepalen of een combinatie toegestaan is met B rijbewijs.

Of je voor een bepaalde combinatie (auto+aanhanger) B of BE nodig hebt is puur een papieren exercitie geworden. Dat wordt bepaald door de maximaal toegestane massa van de auto en de maximaal toegestande massa van de aanhanger.

De weegbrug is nodig om te bepalen of het maximale trekgewicht van de auto en/of het maximale laadvermogen van de aanhanger niet overschreden wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 17-03-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dit is echt 1 van de Nederlands gedrochten aan het worden en niet meer te snappen voor de normale sterveling, laat staan voor de politie zelf (die ook al telefonisch andere antwoorden geven 8)7 ).
En om het nog makkelijker te maken zijn er 2 BE rijbewijzen in omloop met 2 verschillende specifitaties.

Ik ben blij dat ik mijn BE voor 2013 heb gehaald en dus geen gezeik heb en de regels dus niet zo goed hoef te begrijpen :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Atlas schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:41:
Dit is echt 1 van de Nederlands gedrochten aan het worden en niet meer te snappen voor de normale sterveling, laat staan voor de politie zelf (die ook al telefonisch andere antwoorden geven 8)7 ).
En om het nog makkelijker te maken zijn er 2 BE rijbewijzen in omloop met 2 verschillende specifitaties.

Ik ben blij dat ik mijn BE voor 2013 heb gehaald en dus geen gezeik heb en de regels dus niet zo goed hoef te begrijpen :+
Vroegah was het ingewikkelder. Onder de oude rijbewijs B regels kon ook het ledig gewicht van de auto nog een beperkende factor zijn. Maar de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) was wel gelijk: 3500 kg.

B+ (code 96) is alleen interessant als je een relatief lichte geremde aanhanger, achter een zware auto (MTM 2000-2500 kg) wilt rijden. Voor alle overige gevallen is BE handiger. Bij B+ gelden dezelfde regels als voor B, maar is de maximale toegestande massa van de totale combinatie 4250 kg.

Het is overigens geen Nederlands gedrocht, maar een implementatie van Europese regels (derde Europese rijbewijsrichtlijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 17-03-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Behalen van B+ Code 96 is overigens hetzelfde rijexamen als BE, dus 100% niemand die dat gaat doen.

Het hele bestaan daarvan is omdat dat ergens anders in de EU zo was en gelijkgetrokken moest worden over heel de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
AlexanderB schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:31:
Behalen van B+ Code 96 is overigens hetzelfde rijexamen als BE, dus 100% niemand die dat gaat doen.

Het hele bestaan daarvan is omdat dat ergens anders in de EU zo was en gelijkgetrokken moest worden over heel de EU.
Inderdaad

Met de steeds zwaarder wordende (electrische) auto's lijkt het me overigens voor de hand liggend dat op termijn de maximale MTM van de combinatie wordt opgetrokken. Waardoor de regels van B+ gaan gelden voor B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 20:45
Gaat het om je rijbewijs: rekenen met maximale gewichten (actuele lading maakt niet uit)

Gaat het erom of je auto het mag: rekenen met actuele gewichten (maximaal maakt niet uit)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
laurens0619 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:43:
Gaat het om je rijbewijs: rekenen met maximale gewichten (actuele lading maakt niet uit)
Correct
Gaat het erom of je auto het mag: rekenen met actuele gewichten (maximaal maakt niet uit)
Voor de auto is het maximale trekgewicht bepalend (geremd of ongeremd). Actuele gewicht van de aanhanger mag niet hoger zijn dan het trekgewicht van de auto. Actuele gewicht van de auto is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Joris748 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:08:
Voor de auto is het maximale trekgewicht bepalend (geremd of ongeremd). Actuele gewicht van de aanhanger mag niet hoger zijn dan het trekgewicht van de auto. Actuele gewicht van de auto is niet relevant.
Tenzij de maximale massa van het samenstel lager is dan de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig + het maximale trekgewicht van het voertuig.

Dat kom je bij sommige Renaults en Citroëns tegen. Als je dan het trekkend voertuig maximaal belaadt, mag je minder trekken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-ADGlcz_Q1x6byt8p9Bblrp0GE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2PTVjHv1DHINh1IPng3BC1j.jpg?f=fotoalbum_large

Deze auto mag 1511kg geremd trekken, maar niet als je de auto zelf al maximaal belaadt. Dan nog maar 2932 - 1732 = 1200kg. 8)7

Bij heel veel auto's geldt gewoon F.3 = F.2 + O.1. Maar niet altijd dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 17-03-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Joris748 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Correct

[...]

Klopt helemaal!

@Xander
Dat was vroeger zo, tegenwoordig mag je auto lichter zijn dan wat je trekt. Veilig? Neuh, mag het? Jup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
laurens0619 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:30:
@Xander
Dat was vroeger zo, tegenwoordig mag je auto lichter zijn dan wat je trekt. Veilig? Neuh, mag het? Jup
Dat klopt ook helemaal!

Maar het heeft 0,0 met wat ik schrijf te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Xander schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:31:
[...]

Dat klopt ook helemaal!

Maar het heeft 0,0 met wat ik schrijf te maken.
Haha ja ik lees het net ook, excuses slecht gelezen
Wat jij aanhaalt kende ik nog niet, die hele samenstel waarde niet eens. Nooit eerder gezien/opgevallen. Denk vooral omdat het in de gevallen waar ik keek altijd overeenkwam met jouw rekensom.

Nu snap ik dus ook dat ze hem apart vermelden. Totaal niet complex dit :+

Edit: even voor mijn auto opgezocht

F.1Technische max. massa voertuig 2060 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 2060 kg
F.3Maximum massa samenstel 3935 kg
O.1Aanhangwagen geremd 1800 kg

F1 + O1= 3860
F3 is 3935. Hoe kan ik ooit aan de 3935 komen?
Dit is nog vreemder dan andersom

Edit2: ah dat verschil van 75kg komt waarsch van mijn kogeldruk, die is ook 75kg. Het is discutabel of kogeldruk bij de auto of aanhanger hoort, denk dat ze het daarom zo berekenen

[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2021 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
laurens0619 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:32:
Wat jij aanhaalt kende ik nog niet, die hele samenstel waarde niet eens. Nooit eerder gezien/opgevallen. Denk vooral omdat het in de gevallen waar ik keek altijd overeenkwam met jouw rekensom.

Nu snap ik dus ook dat ze hem apart vermelden. Totaal niet complex dit :+
Het stomste van dit alles is dat F.3 niet eens op de kentekencard staat. Ik vraag me af of hier ooit op gehandhaafd wordt.
F.1Technische max. massa voertuig 2060 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 2060 kg
F.3Maximum massa samenstel 3935 kg
O.1Aanhangwagen geremd 1800 kg

F1 + O1= 3860
F3 is 3935. Hoe kan ik ooit aan de 3935 komen?
Dit is nog vreemder dan andersom
Dat is wel weird ja. Misschien hebben ze de maximale kogeldruk er ook nog bijgeteld? :+

Bij mijn auto komt het wel precies uit:

F.1 Technische max. massa voertuig 1900 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1900 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3400 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1500 kg

Pagina: 1