Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:26
Hallo allemaal,

Op dit moment maak ik gebruik van een Acer Nitro VG271UP. Dit scherm heb ik met een displayport (1.2) kabel aangesloten. Deze kabel werkte voorheen goed op mijn 4K 60hz monitor.

Nu heb ik hetvolgende probleem:
Wanneer ik de resolutie op 2560x1440p zet (native), dan krijg ik een grijze gloed over mijn scherm.
Dat is als ik RGB als output color format selecteer in nvidia control panel. Wanneer ik deze op YCbCR422 zet, dan ziet alles er weer "goed" uit. De grijze gloed verdwijnt dan.

Een andere mogelijkheid is om custom resolutie aan te maken van 2559x1440p. Dan blijft het scherm er ook "normaal" uitzien.

Nu is mijn vraag, of dit op te lossen is door een hogere versie van displayport kabel aan te schaffen?

Op deze foto's is het deels te zien:
Foto's zijn met gelijke sluitertijd/iso etc gemaakt, zodat het verschil te zien is.

https://drive.google.com/...xaVour__KaQIX?usp=sharing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Jammer dat ik het zo laat pas lees, maar 2559x1440 is een normale resolutie en je kunt hem daar op laten staan. Het kan wel zijn dat je 1 lijn mist, maar of je dat kan zien betwijfel ik. Die ene lijn is niet op het midden van het scherm, maar helemaal rechts. Het kan ook shifting zijn en dan is het de lijn meest links. Ook dat zul je niet zien.

Ik denk dat dit een issue is met de drivers of de firmware. Hij ziet 2560x1440 als overscan (bij HDMI vaak, bij DP geen idee) zodat het scherm of controller in de war raakt en rare kleuren gaat geven. Het is geen defect en die PC kan nog jaren mee.

Ook zo iets raars is een frequentie van 59,97 Hz ipv 60 Hz. Dit zie je heel vaak zoals bij mijn laptop en oude scherm van de vaste PC. Nu heb ik 144 Hz, gewoon op 2560*1440.

PS: en zonder Nvidia color settings, dus op default?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:26
jimh307 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:46:
Jammer dat ik het zo laat pas lees, maar 2559x1440 is een normale resolutie en je kunt hem daar op laten staan. Het kan wel zijn dat je 1 lijn mist, maar of je dat kan zien betwijfel ik. Die ene lijn is niet op het midden van het scherm, maar helemaal rechts. Het kan ook shifting zijn en dan is het de lijn meest links. Ook dat zul je niet zien.

Ik denk dat dit een issue is met de drivers of de firmware. Hij ziet 2560x1440 als overscan (bij HDMI vaak, bij DP geen idee) zodat het scherm of controller in de war raakt en rare kleuren gaat geven. Het is geen defect en die PC kan nog jaren mee.

Ook zo iets raars is een frequentie van 59,97 Hz ipv 60 Hz. Dit zie je heel vaak zoals bij mijn laptop en oude scherm van de vaste PC. Nu heb ik 144 Hz, gewoon op 2560*1440.

PS: en zonder Nvidia color settings, dus op default?
Inmiddels heb ik het probleem weer. Het komt en het gaat.
Ik installeer altijd de laatste driver updates, het ligt waarschijnlijk aan de driver zelf.

Met of zonder nvidia color settings maakt geen verschil.