Modem en router op verschillende IP-ranges?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Hallo,

Ik heb een Ziggo modem die ik in bridge modus heb staan met een IP-range xxx.yyy.178.zzz. Nu wil ik daarachter een router hangen die als DHCP-server gaat dienen. Mijn vraag is of die router dan een range moet gebruiken die hetzelfde is (dus bv. xxx.yyy.178.2 (als de modem xxx.yyy.178.1 is), of dat ik juist een andere range moet gebruiken (dus bv. xxx.yyy.1.zzz) of dat het niet uitmaakt.

Graag jullie advies.

J

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Als je ziggo modem in bridge staat maakt het niet uit welke range je gebruikt. in Bridge wordt alle verkeer direct door gestuurd naar je eigen router en de ziggo modem doet ook niet meer aan DHCP.
xxx.yyy.178.zzz adres is waarschijnlijk jou public adres en geen interne adres.

Je kan dan alles instellen zoals jij wilt, mogelijk ben je in de war met DMZ

[ Voor 12% gewijzigd door Arthion-nl op 28-05-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als je in bridge modus staat heb je volgens mij een (1 extern) WAN IP gekregen en nee, die IP range moet/mag/kan je niet gebruiken, hiervoor moet je de default (intern private IP) LAN 192.168, 172.16 of 10.0 ranges gebruiken

Wikipedia: Private network

[ Voor 25% gewijzigd door Breezers op 28-05-2020 16:07 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Als je dit soort informatie niet zelf weet, ben ik bang dat het zelf plaatsen van een DHCP Server achter de Ziggo problemen kan opleveren. Kun je uitleggen waarom je zelf een DHCP Server wilt gaan draaien en waarom de DHCP van Ziggo niet voldoet?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
bregweb schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:05:
Als je dit soort informatie niet zelf weet, ben ik bang dat het zelf plaatsen van een DHCP Server achter de Ziggo problemen kan opleveren. Kun je uitleggen waarom je zelf een DHCP Server wilt gaan draaien en waarom de DHCP van Ziggo niet voldoet?
Omdat de modem/router van Ziggo in mijn meterkast staat en het wifi signaal slecht is. Daarnaast heb ik allerlei netwerk apparatuur (bv powerline) van één merk (Fritz) en wil graag dat die op elkaar aangesloten zijn. Powerline op de Ziggo router werkt naar mijn ervaring minder optimaal (bv geen mesh) dan op de netwerkapparatuur die ik al van dat merk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
In principe maakt het niet uit welke range je gebruikt voor je eigen netwerk achter de bridge. Bij sommige Ziggo modems is het echter wel zo dat wanneer deze in bridge staan, deze toch nog steeds op 192.168.178.1 bereikbaar zijn. Wanneer je voor je eigen netwerk een andere range gebruikt, en verkeer naar 192.168.178.0/24 naar buiten routeert, kun je op deze manier toch nog je Ziggo modem beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
WiFi bereik is een kwestie van strategisch AP’s plaatsen.(meten = weten), dit heeft niets met je router te maken.

Powerline en een ISP/router hebben geen bal met elkaar te maken, dit heeft te maken met je bedrading en meterkast.

Mesh is een geheel ander verhaal...

Je bent zo te lezen “blind” bezig met symptoom bestrijding en hebt iets gehoord/gelezen maar weet niet waar de klepel hangt, zoals ook je vorige topics aangeven:

Netgear Nighthawk R7000 schakelt wifi radio's steeds uit

Router/Access Point achter een switch en DHCP

[ Voor 14% gewijzigd door Breezers op 28-05-2020 17:52 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je nu begint met een tekening van je netwerk met apparatuur te maken en vertellen wat je probleem nu echt kunnen we je misschien helpen. Voor mijn gevoel verwar veel verschillende zaken. AVM (Fritz) heeft zover ik weet geen powerline bijvoorbeeld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10 16:02

thof

FP ProMod
Je geeft aan een modem/router te hebben van Ziggo, welke in bridge modus staat. Daarmee hou je praktisch gezien alleen een modem over waarop je een enkel apparaat aan kunt sluiten. Je modem geeft een enkel publiek IP-adres uit.

In jouw geval zal er een router aangesloten moeten worden, die je publieke IP adres gaat routeren naar een interne adresrange. Die router kan eventueel ook WIFI leveren, maar je kan er ook voor kiezen om met een of meerder accesspoint aan de slag te gaan.

Voor je lokale netwerk ben je wel gebonden aan de private IP-ranges:
Wikipedia: RFC 1918

Stel je publiekelijke IP-adres is 1.2.3.4, en intern hanteer je 192.168.1.x dan krijg je de volgende situatie:

== coax ==> Modem Ziggo (1.2.3.4) ==> Wireless router (1.2.3.4/192.168.1.1) ==> Clients (192.168.1.100, 192.168.1.101 etc.)

Het modem is niet anders dan een conversie van Coax (DOCSYS) naar Ethernet. Je router splitst de enkele ethernet aansluiting weer op naar meerdere clients.

Je wireless router heeft vaak een WAN poort, meestal heeft deze een aparte kleur. Deze sluit je aan op het modem van Ziggo. De router configureer je vervolgens zodat deze een DHCP server heeft (range 192.168.1.100 - 192.168.1.200) en zelf luistert op 192.168.1.1.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je modem in bridge staat, maakt het niet uit.

Ik vind het zelf fijn om alles gescheiden te houden en zou zelf een ander subnet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 13:12
In bridged modus sluit je een eigen router/firewall aan op het Ziggo modem. De aansluiting van de eigen/firewall zal gemerkt zijn met WAN of Internet. Het eerste apparaat wat is aangesloten op een Ziggo modem in bridged modus, krijg het publieke IP adres toegewezen. Een ander apparaat mag je dus op het Ziggo modem niet aansluiten.

Jouw eigen firewall/router zal standaard een IP reeks in de DHCP hebben. Die kun je gewoon behouden.

De x.178.x reeks bij het Ziggo modem heeft geen functie meer. Die gebruik je hoogstens om even een apparaat op het Ziggo modem aan te sluiten zodat je op het modem kunt inloggen.

Lekker zelf kiezen dus.
Pagina: 1