Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmeijers
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03-2024
Hoi,

Sinds pak 'm beet een maand of 2 zijn er soort vlek-achtige verschijnselen zichtbaar in mijn monitor.
En ik heb het idee dat het met de week meer word en zie het nu steeds vaker.

Voorheen was het alleen zichtbaar bij een grijs scherm, in mijn geval is mijn scherm grijs als ik wissel van input, dus nu met thuis werken zie ik dat vrij vaak met wisselen van pc naar werklaptop.

De vlekken bevinden zich niet aan de buitenkant van het scherm, ik heb speciale lcd reiniging spul gebruikt, en dat gebruik ik al jaren. en heb het niet recent gebruikt voor het probleem zich voor deed dus verwacht niet dat het hieraan gerelateerd is.

Uiteraard is kunnen jullie mij niet helpen zonder foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJFzdqxKTI9gEdC7_oZFYxAyftw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebUdsET7ce3KGb9bBnPhXdQ7.png?f=fotoalbum_large

Ik zat zelf een beetje te denken rondom ingebrand beeld, maar ik hoor het graag van de kenners.

En zo ja wat kan je hier nog aan doen?

Ik hoor het graag als je iets weet! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Dat lijken me toch vochtvlekken te zijn.

Volgens mij kun je bij het schoonmaken van je scherm het beste alleen een droog microvezeldoekje gebruiken om een opgebouwde stoflaag met zeer lichte druk te verwijderen en alleen wanneer de monitor uitstaat (en niet meer warm is). Nooit vloeistof rechtstreeks op het scherm spuiten, hooguit een klein beetje op het doekje zelf, en zelfs dat is al een risico.

Staat er iets in de LG gebruiksaanwijzing over het schoonmaken met speciale LCD schoonmaakmiddelen? Als er niets over in staat zou ik verwachten dat daar het probleem ligt. Niet elk LCD scherm kan er tegen, zo blijkt ook wel uit andere posts hierover op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41
Heb je niet te hard tegen t scherm aan geduwd met het schoonmaken of bij het verplaatsen oid? LCD = Liquid Crystal Display dus het zijn een soort vloeibare kristallen. Als je daar te hard op drukt kan het als het ware gaan "lekken" en wellicht dit soort vlekken maken.

Toch, als ik zie hoe wijd verspreid de vlekken zijn lijkt het meer van buitenaf te komen dan van binnen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmeijers
choogen schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:40:
Dat lijken me toch vochtvlekken te zijn.

Volgens mij kun je bij het schoonmaken van je scherm het beste alleen een droog microvezeldoekje gebruiken om een opgebouwde stoflaag met zeer lichte druk te verwijderen en alleen wanneer de monitor uitstaat (en niet meer warm is). Nooit vloeistof rechtstreeks op het scherm spuiten, hooguit een klein beetje op het doekje zelf, en zelfs dat is al een risico.

Staat er iets in de LG gebruiksaanwijzing over het schoonmaken met speciale LCD schoonmaakmiddelen? Als er niets over in staat zou ik verwachten dat daar het probleem ligt. Niet elk LCD scherm kan er tegen, zo blijkt ook wel uit andere posts hierover op Tweakers.
Bij het schoonmaken van mijn scherm gebruik ik een microvezel doek waar ik de lcd reiniging spul 1x op spay, en in zachtjes in cirkels over mijn scherm ga tot al het vuil weg is. Vocht lijkt mij sterk, ik heb nooit vocht op mijn scherm gespoten in de jaren dat ik hem heb.

Maar bedankt het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmeijers
JohnnyV76 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:18:
Heb je niet te hard tegen t scherm aan geduwd met het schoonmaken of bij het verplaatsen oid? LCD = Liquid Crystal Display dus het zijn een soort vloeibare kristallen. Als je daar te hard op drukt kan het als het ware gaan "lekken" en wellicht dit soort vlekken maken.

Toch, als ik zie hoe wijd verspreid de vlekken zijn lijkt het meer van buitenaf te komen dan van binnen.
Dat klinkt opzicht niet heel gek als idee, maar in de tijd dat het probleem zich heeft opgetreden (en verergerd) heb ik het scherm niet verplaatst of schoongemaakt (niet het scherm zelf althans, wel stof op de bovenkant).

Ik heb ook een vriend gevraagd of hij enig idee had, en hij suggereerde dat ook bij LCD en IPS etc het mogelijk is om scherm in te branden. alleen dit is minder aannemelijk dan bijvoorbeeld OLED of oude beeldbuizen.

Dus hierop gegoogled en gevonden dat bij IPS (mijn scherm) je de burn als het ware kunt resetten door voor een aantal uur achtereenvolgend een wit scherm te houden.

Ik dacht, laat ik dit proberen en het probleem lijkt mij echter minder nu. ik had helaas geen 2-3 uur de tijd om dit te doen en om nou een hele nacht wit te laten vind ik ook weer heftig.

Ik ga dit nog eens een aantal uur doen en kijken of het probleem dan helemaal weg is.

Toch wel apart :)

Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

De vlekken op je foto lijken wel op die in deze gerelateerde post: Vlekken onder desktop monitor, waterschade(?) Helaas werd daar ook niet duidelijk wat de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
timmeijers schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:19:
[...]

Bij het schoonmaken van mijn scherm gebruik ik een microvezel doek waar ik de lcd reiniging spul 1x op spay, en in zachtjes in cirkels over mijn scherm ga tot al het vuil weg is. Vocht lijkt mij sterk, ik heb nooit vocht op mijn scherm gespoten in de jaren dat ik hem heb.

Maar bedankt het meedenken :)
Dit zou ook nog een oorzaak kunnen zijn,ook al is het een LCD reiniger,ze willen nog wel eens agressief zijn,welke reiniger heb je gebruikt?

Persoonlijk gebruik ik eigenlijk bij al mijn schermen alleen een microvezeldoek die licht bevochtigt is.

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 30-05-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

timmeijers schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:26:
.. hij suggereerde dat ook bij LCD en IPS etc het mogelijk is om scherm in te branden.
Dat is niet mogelijk bij lcd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmeijers
freaky35 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:53:
[...]

Dit zou ook nog een oorzaak kunnen zijn,ook al is het een LCD reiniger,ze willen nog wel eens agressief zijn,welke reiniger heb je gebruikt?

Persoonlijk gebruik ik eigenlijk bij al mijn schermen alleen een microvezeldoek die licht bevochtigt is.
Ik gebruik Monster ScreenClean 2.0 ik spuit hierbij t spul dat hun leveren op de doek die ik dan zachtjes in cirkels over het scherm beweeg. ik oefen zo goed als geen druk uit op mijn scherm.

Het scherm verergerd echter niet na schoonmaak, maar over tijd.

Het probleem word erger en minder elke keer als ik mijn monitor gebruik, snap er niets van.

hieronder een foto van de situatie nu. als je vergelijkt met de foto in mijn eerste post zie je duidelijk verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjG0Qi2ME680Y5ZqygOgqS32myQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdtKtfhc0z9TickHblPIyo4a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

timmeijers schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:34:
[...]

Ik gebruik Monster ScreenClean 2.0 ik spuit hierbij t spul dat hun leveren op de doek die ik dan zachtjes in cirkels over het scherm beweeg. ik oefen zo goed als geen druk uit op mijn scherm.

Het probleem word erger en minder elke keer als ik mijn monitor gebruik, snap er niets van.

hieronder een foto van de situatie nu. als je vergelijkt met de foto in mijn eerste post zie je duidelijk verschillen.

[Afbeelding]
Kan ook lichtval zijn. Bij mij heeft zo een "LCD" schoonmaak spul de coating op een scherm beschadigd. Niet door en door maar wel met het gevolg dat je ook dit soort vlekken ziet. Gebruik nu alleen nog "brillen" de doekjes om scherm schoon te maken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
timmeijers schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:34:
[...]

[Afbeelding]
Monster Clean heb ik al vaker voorbij zien komen,met tv's en beschadigde coating
.Gebruik gewoon geen chemische prut op een scherm.

Ik gebruik echt al jaren een licht bevochtigde microvezel doekje en dat heeft altijd prima alle vlekken kunnen verwijderen,zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmeijers
Ik snap jullie punt over het schoonmaken, maar dit verklaard weinig over dat het bijvoorbeeld bij het s'ochtends aanzetten een stuk minder heftig is dan bij het lang gebruiken van het scherm.

Kan je zoiets eenvoudig laten vervangen of moet dan je hele scherm als het ware vervangen worden a.k.a. shitloads of money :p of kun je het voorste deel van je scherm op zichzelf vervangen?...
Pagina: 1