@
AUijtdehaag Dank voor de reactie. De YouLess 120 op P1 schijnt niet voldoende info te geven bijv. via de energiemanager Enelogic, om de PV zonnepanelen en omvormer te monitoren. Men beveelt daarvoor op de YouLess 120 een aansluiting SO te verbinden met een kWh meter als hier boven. Die extra (puls) informatie zou de bruto opbrengst van de panelen in grafieken zichtbaar kunnen maken, wat P1 op zichzelf niet kan. Daarmee is beter de feitelijke toestand van de zonne-installatie te controleren, voor onderhoud bijvoorbeeld.
-
- Sinds kort weet ik ook dat Enelogic werkt aan de mogelijkheid, om naast het bestaande alarm per email bij ontbreken van P1 data, ook alarm te sturen als bijvoorbeeld enige tijd geen opbrengst bestaat via de omvormer, wat kan duiden op disfunctionaliteit van de installatie als geheel, of de omvormer alleen. Wanneer, zoals in ons geval er geen controle meer is via de omvormer provider, dan zou zo'n P1/SO alarm heel welkom zijn bij PV storing.
-
- Zie hier onder antwoord op mijn vragen over o.a. dit onderwerp YouLess, kWh meter, SO, en controle:
- Ik dank Andras Tucsni voor zijn reactie...
-
Hallo,
Er wordt geen S0 kabel meegeleverd, maar dat komt omdat er eigenlijk niet zoiets is als een S0 kabel. Er is namelijk geen specifieke connector of type draad voor. Het enige dat je nodig hebt is 2 stukjes gestript draad, maakt niet echt uit wat voor draad.
Daarbij kan het heel erg per situatie verschillen hoe lang de bedrading moet zijn. Met zelf gekozen draad kun je dit netjes op de juiste lengte voor de eigen situatie maken.
Op deze manier kun inderdaad een bedrade verbinding i.p.v. een optische verbinding maken tussen Youless en kWh meter, wat het geheel robuuster maakt.
Aan de kant van de kWh meter kun je deze 2 draden op schroefklem 20 en
21 aansluiten. Deze zitten onder een kapje, vandaar dat je het niet ziet op de foto. Er staat een schema op de zijkant van de kWh meter waar dit ook op aangegeven staat.
Aan de kant van de Youless is er een blokje met klemveren waar je de 2 draden in kunt steken. Dit blokje wordt dan als het ware een soort van 'connector'.
Enelogic ondersteunt momenteel geen waarschuwingsmails voor uitval van het S0 signaal, maar ik heb van ze begrepen dat ze er wel mee bezig zijn om dit te gaan ondersteunen in de toekomst. Dit soort vragen over bewaking krijgen ze namelijk vaker, en het is inderdaad logisch wanneer zoiets voor de P1 poort al bestaat, om het dan ook voor de S0 input te doen.
Met vriendelijke groet,
Andras Tucsni
Youless energy monitor