Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-01 15:11
Bij Youless.nl kan een bestelling worden gedaan voor een YouLess P1 reader + kWh meter. Op hun site las ik de info en handleidingen, maar begrijp nog iets niet over de SO aansluiting. Er wordt geen SO kabel meegeleverd om de YouLess aan de kWh meter te verbinden, wel een aansluitblokje voor de YouLess waar signaaldraad in kan worden geklemd. Vervolgens zou een elektromonteur dan de andere kant van de twee signaaldraadjes moeten bevestigen aan de door hem te plaatsen kWh meter. Op de foto van de site van YouLess zie je hun kWh meter afgebeeld, maar ik zie geen schroefjes om SO draden mee te bevestigen.
Wanneer ik bij andere leveranciers kijk voor een kWh meter zie ik afbeeldingen die wel schroefjes hebben.
-
Vraag: Hoe bevestig je de SO draadjes aan de kWh meter die via Youless kan worden besteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/copDfyIeW7lvt7KvGcQqlOzqBKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JFt4FKBiUySn7yKJUClNpb40.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Toevallig zijn de schroefjes net in beeld, boven de display. Wat je niet ziet zijn de schroeven voor aansluiting van de netspanning, daar zit op deze foto een afdekkapje overheen tegen het aanraken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Deze rail meter geeft een lichtpuls per Wh, de youless heeft daar een optische opnemer voor.
https://www.youless.nl/bl.../youless-zonnestroom.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@ jeroen3
Ik begreep dat met bedrade SO aansluiting niet meer de Youless hoeft te worden geplakt op de kWh meter.
Immers het signaal wordt dan door de draadjes vervoerd, en is optisch meten waarschijnlijk niet meer nodig.
@ ericplan
Laat ik nu denken dat de netspanning bovenaan moest, gezien deze video:
YouTube: Het installeren en aansluiten van een 1 fase kWh meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Waarom kijk je niet gewoon even in de handleiding?
https://www.youless.nl/tl_files/downloads/YL03.pdf
De schroefjes voor fase/nul zitten veilig achter klepjes.

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 27-05-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:55
Pas nog 2 aangesloten. Echt kinderspel..
Pak wel een signaaldraad 2 aderig met harde kern, en let even op + en -. In beide handleidingen te vinden van zowel de kWh meter als de Youless zelf.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@jeroen3 De bedoeling is dat een elektrisch monteur het gaat doen. Ik begrijp uit de handleiding dat N (nul-draad?) niet hoeft te worden aangesloten? Maar misschien betekent de duitse tekst wel iets anders dan ik opvatte? ("N" ist ein durchgehender Anschlusz (Brücke) und muss nicht zwingend beidseitig beschalten werden. Der "N" Leiter muss jedoch denselben Querschnitt wie die "L" Leiter aufweisen!") Volgens de tekening uit de handleiding zit het optisch oog links onder op die tekening, en aan de zijde van de stroom aansluiting 1 (L-in) en 3 (L-out). Op de foto hier, zie je bij 230V een rondje, en als dat het optisch oog is, dan is de onderkant op de foto dus de zijde met draad voor netspanning, zwart of blauw. L-in of out zegt mij niets. Is dat + en -? Bij 20 en 21 op de tekening, de SO aansluiting, staat wel duidelijk een + en - teken. Al met al, het is mij adacadabra. Hopelijk dat een vakmens er uit komt. Ik probeer het slechts te begrijpen uit weetgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
Google vertaler maakt er dit van:
"N" is een doorlopende verbinding (brug) en hoeft niet per se aan beide kanten te worden aangesloten.
De "N" -geleider moet echter dezelfde doorsnede hebben als de "L" -geleider! "
Nu begrijp ik nog steeds niet wat hier bedoeld wordt. Waarom begin ik hier aan, als ik eigenlijk niet precies begrijp hoe die schakeling in elkaar steekt? Zou men kunnen denken.

Het is zo dat de service van de omvormer-provider (Mastervolt) is gestopt, en ik, (en 660 anderen) niet meer kunnen controleren wat de (bruto) opbrengst is van onze gehuurde zonnepanelen. (20 jaar 30 euro p.m.) ! Met alleen een P1 kan je wel bijv. via Ecologic enigzins zien hoe de zaak er bij staat, maar dat is geen zuivere meting voor de opbrengst van de panelen. Ik hoop dat een kWh meter meer inzicht geeft.

[ Voor 50% gewijzigd door hpieters op 27-05-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Als dat ding energie/vermogen wil meten is spanning vereist, en voor spanning is nul vereist.

Er staat in het duits dat het niet nodig is dat je beide nul klemmen gebruikt. Èèn is genoeg.
Maar voor het gemak kun je de twee nul klemmen als doorverbinder gebruiken, net als je bij L ook twee klemmen hebt, daar is dat natuurlijk wel verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
AHA, de stroom van de fase draad "L" moet natuurlijk ergens heen kunnen, niet waar? Anders stroomt er niets. Die stroom gaat dus naar de nul draad, en maakt eigenlijk niet uit of die tweezijdig op de kWh meter is aangesloten. Je zou die ene 0 draad dan vanaf de kWh meter als een soort T verbinding kunnen solderen aan de 0 fase draad, maar als je die draad doorknipt kan je die ook aan beide zijden insteken, wat hetzelfde effect heeft? Begrijp ik dat goed? Vervolgens is het leuk voor mij om te weten of omdraaien van L in-out iets bijzonders doet, bijv. mijn YouLess opblazen, of dat het de meter de andere kant uit doet lopen, met een negatieve stroomrekening als gevolg :-). Hoe weet je aan de doorgeknipte L draad nou wat in of out is?

Ja, de vragen zijn natuurlijk dom voor een deskundige, maar als je mij hier op antwoorden wilt ben ik je eeuwig dankbaar, want om nu een hele electrocursus te moeten volgen, als gevolg van de staking van service door Mastervolt is me wat te veel. De info hier, daar moeten we het maar mee doen.
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Zo duidelijker? N bovenaan. L onderaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWMP9ulsa21ft6oaB5NpG4roZ7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UaYXoiSGBGQt7V6mJxH1dGkd.png?f=user_large
Als je de L draden omwisselt verandert de richting van de energie.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 27-05-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
Ik weet niet hoe ik dat moet opvatten Jeroen. Er zijn te weinig aaknopingspunten. Hierbij ga ik op tilt.
Als de richting van energie wijzigt, heeft dat dan enge gevolgen?

[ Voor 24% gewijzigd door hpieters op 27-05-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waar ga je de kWh meter voor gebruiken?
De (chinese) kWh meter op de youless site geeft namelijk s0 pulsen, 2 kanten uit.
Dus als een omvormer van zonnepanelen, standby verbruik heeft, als deze niets meer opwekt, dan zie je alsnog pulsen verschijnen, wat dus niet gewenst is. (enkel gewenst is opwek van panelen meten)

(mag geen reclame maken, maar doe het toch... Ik heb nog 1-fase Finders liggen met s0 en modbus voor 30 euro ps. Met een usb - modbus adapter zou je zelfs geen youless meer nodig hebben. Maar wel zelf wat kopen om uit te lezen, pi of odroid c4)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2020 17:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@AUijtdehaag Dank voor de reactie. De YouLess 120 op P1 schijnt niet voldoende info te geven bijv. via de energiemanager Enelogic, om de PV zonnepanelen en omvormer te monitoren. Men beveelt daarvoor op de YouLess 120 een aansluiting SO te verbinden met een kWh meter als hier boven. Die extra (puls) informatie zou de bruto opbrengst van de panelen in grafieken zichtbaar kunnen maken, wat P1 op zichzelf niet kan. Daarmee is beter de feitelijke toestand van de zonne-installatie te controleren, voor onderhoud bijvoorbeeld.
-
- Sinds kort weet ik ook dat Enelogic werkt aan de mogelijkheid, om naast het bestaande alarm per email bij ontbreken van P1 data, ook alarm te sturen als bijvoorbeeld enige tijd geen opbrengst bestaat via de omvormer, wat kan duiden op disfunctionaliteit van de installatie als geheel, of de omvormer alleen. Wanneer, zoals in ons geval er geen controle meer is via de omvormer provider, dan zou zo'n P1/SO alarm heel welkom zijn bij PV storing.
-
- Zie hier onder antwoord op mijn vragen over o.a. dit onderwerp YouLess, kWh meter, SO, en controle:
- Ik dank Andras Tucsni voor zijn reactie...
-
Hallo,

Er wordt geen S0 kabel meegeleverd, maar dat komt omdat er eigenlijk niet zoiets is als een S0 kabel. Er is namelijk geen specifieke connector of type draad voor. Het enige dat je nodig hebt is 2 stukjes gestript draad, maakt niet echt uit wat voor draad.

Daarbij kan het heel erg per situatie verschillen hoe lang de bedrading moet zijn. Met zelf gekozen draad kun je dit netjes op de juiste lengte voor de eigen situatie maken.

Op deze manier kun inderdaad een bedrade verbinding i.p.v. een optische verbinding maken tussen Youless en kWh meter, wat het geheel robuuster maakt.

Aan de kant van de kWh meter kun je deze 2 draden op schroefklem 20 en
21 aansluiten. Deze zitten onder een kapje, vandaar dat je het niet ziet op de foto. Er staat een schema op de zijkant van de kWh meter waar dit ook op aangegeven staat.

Aan de kant van de Youless is er een blokje met klemveren waar je de 2 draden in kunt steken. Dit blokje wordt dan als het ware een soort van 'connector'.

Enelogic ondersteunt momenteel geen waarschuwingsmails voor uitval van het S0 signaal, maar ik heb van ze begrepen dat ze er wel mee bezig zijn om dit te gaan ondersteunen in de toekomst. Dit soort vragen over bewaking krijgen ze namelijk vaker, en het is inderdaad logisch wanneer zoiets voor de P1 poort al bestaat, om het dan ook voor de S0 input te doen.

Met vriendelijke groet,

Andras Tucsni
Youless energy monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinusR
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-05-2020
Ik heb nu enkele dagen de LS120 als vervanger voor de LS110 (verkeerde aanschaf). En eerlijk gezegd word ik er helemaal gestoord van!!! Ik heb zonnepanelen en wil graag weten hoeveel ze me kosten of opleveren. Dat schijnt mogelijk te zijn met een Youless 120 en met software van b.v. Enelogic. Dus dat heb ik gedaan. Ik zie nu allerlei metertjes waar ik niets van begrijp en als ik probeer het te begrijpen dan blijkt dat er geen koppeling is. Ik haal het stekkertje uit de Youless, wacht 5 minuten en ... géén verbinding. Plots heb ik wel verbinding maar dan worden de zonnepanelen niet gezien.
Ik heb Enelogic in gebruik en klik ik op 'Actueel' dan krijg ik gegevens van gisteren!!! Dit terwijl zo'n metertje wél de actuele stand geeft.

Het is om gek van te worden, dit systeem zit nog steeds in de hobbysfeer. Prutswerk vind ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

2 topics over het zelfde? :?

kWh meter aansluiting. Hoe te bevestigen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RinusR schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:23:
Ik heb nu enkele dagen de LS120 als vervanger voor de LS110 (verkeerde aanschaf). En eerlijk gezegd word ik er helemaal gestoord van!!! Ik heb zonnepanelen en wil graag weten hoeveel ze me kosten of opleveren. Dat schijnt mogelijk te zijn met een Youless 120 en met software van b.v. Enelogic. Dus dat heb ik gedaan. Ik zie nu allerlei metertjes waar ik niets van begrijp en als ik probeer het te begrijpen dan blijkt dat er geen koppeling is. Ik haal het stekkertje uit de Youless, wacht 5 minuten en ... géén verbinding. Plots heb ik wel verbinding maar dan worden de zonnepanelen niet gezien.
Ik heb Enelogic in gebruik en klik ik op 'Actueel' dan krijg ik gegevens van gisteren!!! Dit terwijl zo'n metertje wél de actuele stand geeft.

Het is om gek van te worden, dit systeem zit nog steeds in de hobbysfeer. Prutswerk vind ik het.
Is dat zo? De youless is het meest simpele en betrouwbare logging a.t.m en is een installatie klusje van 15min.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1