Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

alternatief woning bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onlinejos
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 25-06 15:48
Beste lezers,

Wij zijn voor onze nieuw te bouwen woning danwel grondige renovatie aan het oriënteren naar keuzes. Wij hopen het grotendeels zelf te doen om de kosten te besparen. Ik heb al veel informatie gelezen maar ik ben nu zo benieuwd naar alternatieve mogelijkheden om te bouwen. Idealiter zou ik een klassieke spouwmuur met kalkzandsteen en baksteen bouwen maar dit is wel de duurste variant. Er moeten toch veel meer opties zijn qua materiaal die én een stuk goedkoper zijn én voor de DoeHetZelver makkelijker te verwerken terwijl het wel een goed resultaat wordt.

Zo ben ik een methode tegengekomen van een woning compleet opbouwen uit Rockwool of uit massiefblokken van Ytong. Maar wat is er nog meer?

Misschien kunnen jullie ons attenderen op alternatieven? Even out of the box denken?

dankje!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:24
https://www.livios.be/nl/...best-bij-jouw-woondromen/

Denk dat dit in de basis een vrij complete lijst is. Daarbij zijn er natuurlijk nog wel wat varianten te bedenken zoals het gebruik van sandwichpanelen etc..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:37
Bij een bouwwerk is het voornamelijk materiaal en arbeid wat de prijs bepaald. En vaak staat dit ook enigzins in verhouding met elkaar. Wanneer het materiaal relatief goedkoop ben je meestal overgeleverd aan een vakman voor het verwerken (metselen/gevelstuc).Kan een gemiddelde klusser het echter zelf plaatsen dan liggen de kosten voor het materiaal vaak weer hoger, uitgaande dat je ook enigzins kwaliteit wilt.

Wil je goedkoop aan de gang zou ik kijken naar een casco woning en deze zelf verder afwerken met een houten bekleding (eigenwijsbouw.nl)

Even out of the box denken kan je natuurlijk ook een vrachtcontainer als basis gebruiken en van daaruit verder bouwen/ontwerpen. Zijn ook diverse voorbeelden online van te vinden.

Hou er rekening me dat je wel altijd een vergunning zal moeten aanvragen bij de gemeente. En dat betekend dat toch vaak dat je een architect/ontwikkelaar/aannemer/bouwkundig adviseur nodig hebt. En deze kunnen je veel beter adviseren omtrent kosten en materiaalkeuzes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:48

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hier staan wel een paar alternatieven in het topic: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Wat heb je daaruit gehaald? Want met een beetje zoeken kom je wel op houtskeletbouw, prefab beton, poriso blokken, elementenbouw, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• invine
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:01
Over het algemeen is een gemetselde muur het goedkoopst per m2.. Denk niet dat je veel goedkoper uit bent. Wellicht dat je zelf kan leren metselen?

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:52

vso

raap voor zijn recht

@onlinejos hoe snel ben je klaar / houd je het uit om bv in een caravan te wonen ? half jaar tot een jaar .. is een gemiddeld mens wel klaar met dit soort "projecten" .. vergeet niet je persoonlijke situatie (overlijden vader/moeder .. zwangere partner enzv) .. verandert ook en heeft impact (ook je vrienden en fam willen zoiezo na een jaar "aandacht" ..

ik zou zelf adviseren een klushuis te pakken, iets waar je bv caravan en een "klus" schuur/opslag.. bij kan zetten. dit maakt klussen (wegens korte afstand tussen woonplek & werkplek geen hindernis)

Strip het van A-Z en begin met isoleren voordat je opbouwt .. dit verdien je snel terug en daarnaast kan je elektra/netwerk en andere meuk mooi achter wegwerken ..(combineren)

Ook omdat het al staat, tuin heeft heb je een "rust" plek. ben je minder tijd /geld/ moeite kwijt met vergunningen / aanleggen van voorzieningen enzv. want voordat het huis er staat .. en dan nog gaan inrichten ? ..

Ik woon zelf in een klushuis, na 4 jaar ben je het wel zat .. en gelukkig is het "eind" in zicht .. kinderen en persoonlijk situaties hakken er goed in ..

De buren hebben het volledig gestript na 3 maanden (aannemers) over de vloer zijn ze er "eindelijk" in getrokken ..

Voordeel als je eerst stript (alles) dat je al het puin meteen weg hebt en af en toe grof vuil weg moet brengen voor je vernieuwingen .. maar je werkt wel in een omgeving waar muren staan/ramen enzv ..

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• LinkinTED
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11:09

LinkinTED

"You get in the bowl"

invine schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:05:
Over het algemeen is een gemetselde muur het goedkoopst per m2.. Denk niet dat je veel goedkoper uit bent. Wellicht dat je zelf kan leren metselen?
En het voordeligst in onderhoud. Houten gevelbekleding moet je toch vaak behandelen.

Metselen is niet moeilijk, als de specie goed is, is het niet veel meer dan stapelen (even gechargeerd). Onze uitbouw heb ik met een kameraad gemetseld. Is prima te doen, kost alleen meer tijd dan wanneer een metselaar het doet, die zijn een stuk sneller :)

Flickr
Canon EOS500D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS + Canon EF 50mm f/1.8 II + Tamron AF 70-300mm f/4-5.6
Canon 430EX II + B&W c-pola 58mm

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
onlinejos schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:17:
Beste lezers,

Wij zijn voor onze nieuw te bouwen woning danwel grondige renovatie aan het oriënteren naar keuzes. Wij hopen het grotendeels zelf te doen om de kosten te besparen. Ik heb al veel informatie gelezen maar ik ben nu zo benieuwd naar alternatieve mogelijkheden om te bouwen. Idealiter zou ik een klassieke spouwmuur met kalkzandsteen en baksteen bouwen maar dit is wel de duurste variant. Er moeten toch veel meer opties zijn qua materiaal die én een stuk goedkoper zijn én voor de DoeHetZelver makkelijker te verwerken terwijl het wel een goed resultaat wordt.

Zo ben ik een methode tegengekomen van een woning compleet opbouwen uit Rockwool of uit massiefblokken van Ytong. Maar wat is er nog meer?

Misschien kunnen jullie ons attenderen op alternatieven? Even out of the box denken?

dankje!
HSB, net zoals een heleboel huizen in de USA gebouwd worden, redelijk goedkoop en erg eenvoudig zelf te doen.

YouTube: The Crazy Framer
Hij laat goed zien hoe het moet, al werkt hij wel erg onveilig, maar dat hoef je zelf niet te doen natuurlijk.

Onderstaande heeft ook zijn eigen huis gebouwd en legt ook goed uit hoe alles moet.
YouTube: Red Poppy Ranch

[Voor 7% gewijzigd door Fable op 27-05-2020 17:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Ik moest meteen aan een systeem zoals IsoBriq denken, maar het is een beetje in de wilde weg schieten.

Wat je ook meer ziet: prefab betonwanden met een dik stuk piepschuim en (echte) steenstrips, al dan niet op de bouw gevoegd. Zo monteer je in een dag (of 2, 3) een hele woning en het metselwerk is niet van ambachtelijk te onderscheiden. Maar dat is denk ik niet de richting die je zoekt, want dan monteer je eigenlijk meer het huis dan dat je het zelf bouwt.

PV Output

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:29
onlinejos schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:17:
(...) Er moeten toch veel meer opties zijn qua materiaal die én een stuk goedkoper zijn én voor de DoeHetZelver makkelijker te verwerken terwijl het wel een goed resultaat wordt. (...)
En waarom zouden die er moeten zijn? Er zijn vast alternatieven. Maar als je alleen kijkt naar goedkoop en makkelijk te verwerken ben ik bang dat het resultaat op korte maar zeker langere termijn nogal tegen kan gaan vallen. En dan is resultaat heel divers: bouwtechnisch, duurzaam, levensduur, esthetisch, leefgenot, etc, etc, etc

Natuurlijk zijn er in de bouwwereld ontwikkelingen, maar als er iets zou zijn wat veel goedkoper en veel makkelijker met ook nog eens een goed resultaat zou zijn, dan zou dat vast al op grotere schaal toegepast worden.

[Voor 14% gewijzigd door KNed op 27-05-2020 17:13]

• invine
LinkinTED schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:57:
[...]

En het voordeligst in onderhoud. Houten gevelbekleding moet je toch vaak behandelen.

Metselen is niet moeilijk, als de specie goed is, is het niet veel meer dan stapelen (even gechargeerd). Onze uitbouw heb ik met een kameraad gemetseld. Is prima te doen, kost alleen meer tijd dan wanneer een metselaar het doet, die zijn een stuk sneller :)
Misschien dat gebakken steenstrips (niet die composiet dingen) makkelijker zijn (soort tegelzetten) en even onderhoudsvriendelijk. Kan zo even niet bedenken of dit ook goedkoper is, denk het niet eigenlijk.

• BadpunK
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:19

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Als je het goedkoop en zelf wil kunnen, dan moet je eens gaan verdiepen in hoe de mensen m.b.t. tiny houses dit doen. Je moet het dan op een grotere schaal na gaan bootsen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• invine
BadpunK schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:27:
Als je het goedkoop en zelf wil kunnen, dan moet je eens gaan verdiepen in hoe de mensen m.b.t. tiny houses dit doen. Je moet het dan op een grotere schaal na gaan bootsen.
Tiny houses zijn niet perse goedkoop om te bouwen, daar vergissen veel mensen zich in. Het leven in een tiny huis kan goedkoop zijn.

• BadpunK
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:19

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

invine schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:26:
[...]

Tiny houses zijn niet perse goedkoop om te bouwen, daar vergissen veel mensen zich in. Het leven in een tiny huis kan goedkoop zijn.
Hangt er vanaf hoe je aan de materialen komt. Daarnaast kunnen deze perfect door mensen met twee linker handen gemaakt worden. Zodra je professionele hulp inschakelt wordr het sowieso al stukken duurder.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Was toch laatst een topic hier over een huis volledig gemaakt in hout? Dat het een stuk goedkoper zou zijn?

• Albinoraptor
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Ik heb zelf vaker lopen denken over bouwen met zeecontainers, kan je in mijn ogen echt bijna alles zelf doen en niet al te moeilijk vergeleken met andere methodes.

Maar nooit echt diep ingedoken en ook geen idee of enkele andere bouwmethodes eigenlijk goedkoper zouden zijn.

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13:16
Albinoraptor schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:43:
Ik heb zelf vaker lopen denken over bouwen met zeecontainers, kan je in mijn ogen echt bijna alles zelf doen en niet al te moeilijk vergeleken met andere methodes.

Maar nooit echt diep ingedoken en ook geen idee of enkele andere bouwmethodes eigenlijk goedkoper zouden zijn.
Het Youtube kanaal Life Uncontained is dit aan het doen:
https://www.youtube.com/c...3hxAY3tkBH_utLNQ/featured

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:29
com2,1ghz schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:31:
Was toch laatst een topic hier over een huis volledig gemaakt in hout? Dat het een stuk goedkoper zou zijn?
Bouwen misschien wel, maar wat is de verwachte levensduur? En wat kost onderhoud?
Ik zeg niet dat het niet goedkoper kan zijn maar ik kan me niet voorstellen dat het net zo lang meegaat als bijvoorbeeld een bakstenen muur

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Albinoraptor schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:43:

Dat is al geregeld gedaan. Zoek maar op het begrip containerwoning. Vocht van binnen is door het staal het grootste probleem, ze roesten van binnenuit door condens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Omni superens
KNed schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Bouwen misschien wel, maar wat is de verwachte levensduur? En wat kost onderhoud?
Ik zeg niet dat het niet goedkoper kan zijn maar ik kan me niet voorstellen dat het net zo lang meegaat als bijvoorbeeld een bakstenen muur
Hout kan vrij lang meegaan, mits goed onderhouden etc. (maar dat geldt voor baksteen ook natuurlijk en elk alternatief). Er zijn natuurlijk ook zat landen waar veel houten huizen staan, Noorwegen en Zwitserland bijvoorbeeld om er maar een paar te noemen. Of verhouding met onderhoud het waard is, hangt ook natuurlijk weer af van vrij veel factoren.

[Voor 7% gewijzigd door Omni superens op 28-05-2020 17:18]

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:52

vso

raap voor zijn recht

Omni superens schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:17:
[...]

Hout kan vrij lang meegaan, mits goed onderhouden etc. (maar dat geldt voor baksteen ook natuurlijk en elk alternatief). Er zijn natuurlijk ook zat landen waar veel houten huizen staan, Noorwegen en Zwitserland bijvoorbeeld om er maar een paar te noemen. Of verhouding met onderhoud het waard is, hangt ook natuurlijk weer af van vrij veel factoren.
tja permafrost en hout gaat beter samen dan water + hout of zeg ik iets vreemds ?
Tenzij je net zoals in amsterdam de houten palen 30m de grond in ramt (onder grondwaterniveau) dan komt er weer geen lucht bij maar dat lijkt me ook niet een ideale bouw locatie :+

Hier groeien om bizare redenen ook niet genoeg bomen meer om het als goedkoper(e) bouwmethode te zien ..

En wat is goedkoop c.q duurzaam .. ergens moet iets ten koste gaan van iets anders ..

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Omni superens
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:27:
[...]
tja permafrost en hout gaat beter samen dan water + hout of zeg ik iets vreemds ?
Zal best kunnen, alleen ga je er dan vanuit dat er veel permafrost is in Noorwegen (valt reuze mee) en dat daar minder neerslag is (valt behoorlijk tegen). Als voorbeeld Stavanger: https://en.climate-data.o...y/rogaland/stavanger-647/

Elke methode heeft zijn voor-/nadelen qua bewerkelijkheid en kosten. Mijn eerdere reactie was voornamelijk gericht op de levensduur opmerking.

• Albinoraptor
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:11:
[...]

Dat is al geregeld gedaan. Zoek maar op het begrip containerwoning. Vocht van binnen is door het staal het grootste probleem, ze roesten van binnenuit door condens.
Heb natuurlijk wel eens iets meer informatie opgezocht dan alleen er over gedacht, maar bijv probleem van condens had ik geen weet en als ik er serieus in toekomst kans voor zou krijgen, zou ik zeker wat meer op alle nadelen zoeken. Condensmoet toch ook wel op te lossen zijn als je dat van te voren weet.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
Ik zou eens de bbc serrie "The House That £100k Built" opzoeken hier wordt ontworpen en gebouwd met een klein budget. er zitten veel goede tips in. zowel hoe je architectuur kan introduceren zonder dat het bakken met geld kost en hoe je andere methodes of "afval" materialen zou kunnen gebruiken.
Albinoraptor schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:42:
[...]

Heb natuurlijk wel eens iets meer informatie opgezocht dan alleen er over gedacht, maar bijv probleem van condens had ik geen weet en als ik er serieus in toekomst kans voor zou krijgen, zou ik zeker wat meer op alle nadelen zoeken. Condensmoet toch ook wel op te lossen zijn als je dat van te voren weet.
Bijna elk jaar op de TU is er wel iemand mee bezig en meestal komen er geen hoogstaande architectonische oplossingen uit. Het bouwbesluit in nederland gooit ook nog hier en daar behoorlijk roet in het eten, maar daar heb je minder last van bij eigen opdrachtgeverschap.
Condens ed zijn ook op te lossen alleen dan is het meestal niet heel goedkoop meer, er zijn projecten waar voor 3 grijpstuivers een paar vliegtuigvleugels zijn gekocht, je moet alleen niet vragen wat het in het totaal heeft gekost om ze daadwerkelijk te gebruiken als dak ;)

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
In het nieuwbouw topic hebben twee bouwers melding gemaakt van het bouwen met dikke massieve blokken van cellenbeton waarmee zonder toevoegingen de vereiste isolatiewaarde wordt gehaald.

Kwa dak kan het werken met geisoleerde sandwich panelen flink in kosten besparen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onlinejos
Bedankt voor de reacties.

Op zich zijn de aangedragen opties mij niet onbekend. Ik denk dat over het algemeen je kunt uitgaan dat als je iets zelf bouwt het altijd goedkoper zal zijn, ook goedkoper dan prefab. Ook dat moet door handen gemaakt worden en daar komen dan de transportkosten en plaatsing overheen, vaak met enorme kraan.

Tot nu toe denk ik dat eps verloren bekisting prima zelf te doen is. Beton storten moet dan gedaan worden.
De broodjesvloer kan ook zelf gedaan worden.
het binnenblad met kalkzandsteen en de isolatie kan ook zelf gedaan worden. Waarschijnlijk met wat opstart hulp.
Kozijnen ook zelf doen met wat opstart hulp.
het buitenblad met bakstenen waarschijnlijk laten metselen.
verdiepingsvloer ook met broodjes wat ik zelf kan doen.
Vloer weer storten door bedrijf
Dak ook zelf optrekken d.m.v. spanten/ gordingen. Eventueel met wat (opstart)hulp. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet alleen doen.
En het dak zou na mijn idee ook zelf gelegd kunnen worden.

Ja, heel vereenvoudigd en niet compleet. Maar even wat grove lijnen waar ik met al mijn onderzoekwerk op ben uitgekomen.

Installatiewerk van waterleiding en afvoer wellicht uitbesteden. Elektra lijkt mij makkelijk, behalve de aansluiting. En zo verder.

Misschien wil iemand vanuit dit kader nog constructieve opmerkingen plaatsen?

Ondertussen zal ik alles nog eens doornemen en de filmpjes wat uitgebreider gaan bekijken.
Ik houd telkens voor ogen, ik moet het zelf kunnen doen en ik ben geen bouwvakker, gewoon een DHZelver.

I

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
onlinejos schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:34:

Op zich zijn de aangedragen opties mij niet onbekend. Ik denk dat over het algemeen je kunt uitgaan dat als je iets zelf bouwt het altijd goedkoper zal zijn, ook goedkoper dan prefab. Ook dat moet door handen gemaakt worden en daar komen dan de transportkosten en plaatsing overheen, vaak met enorme kraan.

Tot nu toe denk ik dat eps verloren bekisting prima zelf te doen is. Beton storten moet dan gedaan worden.
het binnenblad met kalkzandsteen en de isolatie kan ook zelf gedaan worden. Waarschijnlijk met wat opstart hulp.
Dak ook zelf optrekken d.m.v. spanten/ gordingen. Eventueel met wat (opstart)hulp. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet alleen doen.

Ja, heel vereenvoudigd en niet compleet. Maar even wat grove lijnen waar ik met al mijn onderzoekwerk op ben uitgekomen.

Installatiewerk van waterleiding en afvoer wellicht uitbesteden. Elektra lijkt mij makkelijk, behalve de aansluiting. En zo verder.

Ondertussen zal ik alles nog eens doornemen en de filmpjes wat uitgebreider gaan bekijken.
Ik houd telkens voor ogen, ik moet het zelf kunnen doen en ik ben geen bouwvakker, gewoon een DHZelver.

I
Je zou ook een HSB casco laten zetten door een bedrijf uit Polen of Estland of zo.
Of iets duurder door een NL bedrijf https://www.eigenwijsbouw.nl/

Dan kan je het daarna zelf af maken.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Dit is mijn ongezouten mening, gebaseerd op jaren doe-het-zelven van kleine klusjes en absoluut niet gestoeld op ervaring met het bouwen van een huis, dus ik kan ernaast zitten.

Zoals altijd met projecten mag je twee van de drie kiezen: snel, goed, goedkoop.

Wat wil je nou? Wil je vijf jaar aan het klussen zijn? Of wil je op de goedkoopst mogelijke manier een huis optrekken? Of wil je comfortabel wonen als het allemaal achter de rug is?

Sure, met een houten huis kun je relatief goedkoop en snel klaar zijn. Vervolgens zit je met een verschrikkelijke akoestiek en een amper warm (of koud) te krijgen huis. Dus dan zit je handenwrijvend in je zelfgebouwde huis, maar is dat dan omdat je lekker geld hebt uitgespaard, of omdat je geen gevoel meer in je vingers hebt van de kou?

Of ja, je last een paar containers aan elkaar. Want dat moet toch zo simpel zijn, want het lijkt op Duploblokken, en daarme heb je als peuter toch ook hele mooie huizen gebouwd? Die dingen zijn ontworpen om goed verpakte spullen in te vervoeren en om regelmatig geverfd en vervangen te worden, of soms om vluchtelingen in op te slaan, maar niet om definitief voor tientallen jaren op dezelfde natte plek neer te zetten, en in te wonen.

En ja, ik heb ook wel eens van die gele PVC-pijpjes aan een houten balk gezadeld. Betekent dat dat ik een heel huis van elektra kan voorzien? Hell to the no.

En ontwerpen en planning? Ga je een bureau in de arm nemen om een en ander door te rekenen qua groottes, of start je SketchUp op en teken je wat muurtjes? Hoe ga je om met de vergunningen, planningen, tegenslagen en het inhuren van dingen en de volgorde daarvan?

Vergeef me als ik skeptisch lijk, maar ik lees ook wel eens dat "zelf een huis bouwen"-topic door, en dat doet me af en toe toch denken aan m'n broertje en ik die dertig jaar geleden door het krantje van de bouwmarkt bladerden en de deuren uitkozen die we dan in ons zelfgebouwde huis zouden willen zetten. Net als van die mensen in het "financieel onafhankelijk"-topic, die zich al helemaal rijk rekenen en zichzelf met 10% rendement over vijf jaar op Hawaï zien liggen onder een palmboom, waarbij dan blijkt dat ze op een blauwe maandag van 100 euro 110 euro hebben gemaakt met een of andere opstartactie van een cryptohandelaar.

Dus: ík denk dat je als individu géén of weinig kans maakt om geld uit te sparen door zelf een huis te bouwen. Ik denk dat geld besparen totaal de verkeerde insteek is. Of dat dat misschien wel kan, maar dat je dan in iets oncomfortabels woont, of onmogelijk lang aan het bouwen bent. Vergeet de aanslag daarvan op je gezin niet, er zijn hele televisieprogramma's over gemaakt.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onlinejos
de architekt tekent al en er zal een vorm van samenwerking met een plaatselijke aannemer zijn die samenwerkt met de architekt.

je zegt niets nieuws CodeCaster. Wij leven ook niet onder een steen.

Zoals mijn vraag luidde, zijn er nog alternatieven waar ik zelf niet op gekomen ben. Onderdeel van het oriëntatieproces. lijkt me heel normaal. Daarbij heb ik vooral met Lego gespeeld toen ik klein was, en dan met ruimtevaartLego. Ging ik maar een spaceship bouwen, dan hoefde ik mij niet zoveel zorgen te maken ;-)

@ FAble: Die eigenwijsbouw zat ik laatst ook al te bekijken. Misschien moet ik daar toch is heen bellen. bedankt dat je me dit nogmaals onder de aandacht brengt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:19
onlinejos schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:03:

je zegt niets nieuws CodeCaster. Wij leven ook niet onder een steen.

Zoals mijn vraag luidde, zijn er nog alternatieven waar ik zelf niet op gekomen ben.
Niemand kan toch ruiken tot hoever jouw kennis gaat? Er worden alternatieven aangedragen die je niet in je startpost hebt vermeld. Als je nu eerst eens laat weten wat je zelf al gevonden hebt, dan krijg je vast een beter antwoord :)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

CodeCaster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:55:
[...]
Vergeef me als ik skeptisch lijk, maar ik lees ook wel eens dat "zelf een huis bouwen"-topic door, en dat doet me af en toe toch denken aan m'n broertje en ik die dertig jaar geleden door het krantje van de bouwmarkt bladerden en de deuren uitkozen die we dan in ons zelfgebouwde huis zouden willen zetten.
[...]
Ik moest toch wel even gniffelen toen ik dit las :Y
Je bedoelt natuurlijk Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2, wat uitzonderingen daargelaten zou dat topic beter Ervaringen met het laten bouwen van een huis en het kiezen van materialen en afwerking kunnen heten. O-)
[...]
Dus: ík denk dat je als individu géén of weinig kans maakt om geld uit te sparen door zelf een huis te bouwen. Ik denk dat geld besparen totaal de verkeerde insteek is. Of dat dat misschien wel kan, maar dat je dan in iets oncomfortabels woont, of onmogelijk lang aan het bouwen bent.
[...]
Dit inderdaad. Ik ken een aantal mensen die een hoop geld hebben uitgespaard met zelf bouwen maar die zijn jaren bezig geweest, hebben zelf voor aannemer gespeeld. Dat betekent dus zelf een electricien, loodgieter, etc. inhuren waar nodig en in veel gevallen ook zelf optreden als electricien, loodgieter of metselaar (of als assistent van een van die vaklui).

Even los van het feit dat je de eventuele extra woonlasten nog door moet rekenen van jaren op zo'n manier bezig zijn (of gewoon 6 jaar bij je ouders op zolder gaan wonen ;)) dan kun je wel een hoop besparen, maarja tegen welke prijs...

[Voor 40% gewijzigd door Harrie_ op 29-05-2020 13:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13:18
Paar jaar geleden zag ik de overburen van vrienden een huis bouwen van eps blokken, enorme blokken, zag er gemakkelijk en snel uit :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
Harrie_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Ik moest toch wel even gniffelen toen ik dit las :Y
Je bedoelt natuurlijk Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2, wat uitzonderingen daargelaten zou dat topic beter Ervaringen met het laten bouwen van een huis en het kiezen van materialen en afwerking kunnen heten. O-)

[...]
Die discussie is in dat topic ook al wel eens geweest, maar we kwamen tot de conclusie dat het opsplitsen weer teveel overlap in de topics zou geven.
In dat topic zijn volgens mij 2 personen die het huis echt zelf bouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• s138
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 13:15

I
Mijn ervaring is dat je prima mee kan werken als tweede timmerman en daardoor enorm veel zelf kan doen. Maar je toch echt de kennis van een ervaren timmerman nodig hebt bij de bouw van een huis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Ik ben vorig jaar op de Beurs Eigen Huis het volgende product tegen gekomen.

https://bouwgezond.nl/klb-bouwblokken-uitgelegd/

Het lijkt alsof je dit eenvoudig zelf kan doen. Je hebt daarna alleen nog een afwerking aan de buitenkant nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:56
Elektra lijkt mij makkelijk, behalve de aansluiting. En zo verder.
[...]

Overschat je jezelf niet? Heb je weleens een complete elektrische installatie getekend (met alle regelgeving rekeninghoudend) en ook aangelegd? Houdt er rekening mee dat je pas een meter krijgt als het is gekeurd. Het is niet even een paar lichtknopjes en wandcontactdozen op de muur schroeven.

En dat geldt voor veel meer zaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Elektra lijkt me makkelijk. :+ Famous last words. (als je niet op past nog letterlijk ook.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
WEBGAMING schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:46:
Elektra lijkt me makkelijk. :+ Famous last words. (als je niet op past nog letterlijk ook.)
Beetje 230 volt huisinstallatie is nu ook niet echt moeilijk he, even beetje inlezen en aanleggen maar.
Aparte schakelingen even goed nazoeken en anders laten doen, maar de rest is erg eenvoudig imo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08-07 11:16
Señor Sjon schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:11:
[...]

Condens ontstaat bij een grote temperatuurdelta tussen lucht en een oppervlak. In dit geval de binnenlucht en de binnenkant van de niet-geïsoleerde stalen container.
Dus als het buiten 0graden is en binnen 21graden, zal de luchtvochtigheid binnen gaan condenseren op het staal.
Oplossing is om het staal te isoleren, een laag op het staal leggen die geen of weinig warmte doorgeeft. Hierdoor is het temperatuurverschil tussen isolatielaag en waar de vrij-circulerende vochtige binnenlucht bij kan
nihil, en voorkom je condensvorming.

Dan heb je ook geen last meer van vochtige binnenmuren. Isoleren zul je sowieso willen doen, dus lijkt me een non-issue.

Zeecontainers heb je vanaf 3-4k per stuk, met een oppervlak van 2.3m x 6 tot 12m. Stapel er 'n hoop, wat stalen I of H balken erin voor stabiliteit waar je zijkanten eruit haalt - en dan kun je snel en goedkoop zelf bouwen.

En als het zeewater eraan komt, kun je het waarschijnlijk nog op een vrachtwagen laden en het droge hogerop zoeken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:33
RzrBck schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Condens ontstaat bij een grote temperatuurdelta tussen lucht en een oppervlak. In dit geval de binnenlucht en de binnenkant van de niet-geïsoleerde stalen container.
Dus als het buiten 0graden is en binnen 21graden, zal de luchtvochtigheid binnen gaan condenseren op het staal.
Oplossing is om het staal te isoleren, een laag op het staal leggen die geen of weinig warmte doorgeeft. Hierdoor is het temperatuurverschil tussen isolatielaag en waar de vrij-circulerende vochtige binnenlucht bij kan
nihil, en voorkom je condensvorming.

Dan heb je ook geen last meer van vochtige binnenmuren. Isoleren zul je sowieso willen doen, dus lijkt me een non-issue.

Zeecontainers heb je vanaf 3-4k per stuk, met een oppervlak van 2.3m x 6 tot 12m. Stapel er 'n hoop, wat stalen I of H balken erin voor stabiliteit waar je zijkanten eruit haalt - en dan kun je snel en goedkoop zelf bouwen.

En als het zeewater eraan komt, kun je het waarschijnlijk nog op een vrachtwagen laden en het droge hogerop zoeken ;)
Vergeet de brandwerendheid niet van een zeecontainer. Dit is ongeveer 4 minuten lees ik. Je zult het staal dus moeten gaan behandelen of bedekken. Daarnaast is het niet het meest effectieve materiaal om geluidoverdracht tegen te gaan. Even snel stapelen en klaar is het zeker niet.

Leica MM - 18mm super elmar | 28 summicron | 35 summicron | 50 summicron | 90 summarit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:20:
[...]

Overschat je jezelf niet? Heb je weleens een complete elektrische installatie getekend (met alle regelgeving rekeninghoudend) en ook aangelegd? Houdt er rekening mee dat je pas een meter krijgt als het is gekeurd. Het is niet even een paar lichtknopjes en wandcontactdozen op de muur schroeven.

En dat geldt voor veel meer zaken.
Keuren?

Maar een huisinstallatie is niet zo spannend.
Veel electriciens snappen het zelf ook niet, aan de vele kookgroeptopics te zien.

En op de wand schroeven zou ik idd alleen in mn garage doen.

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
RobertJRB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:39:
[...]

Vergeet de brandwerendheid niet van een zeecontainer. Dit is ongeveer 4 minuten lees ik. Je zult het staal dus moeten gaan behandelen of bedekken. Daarnaast is het niet het meest effectieve materiaal om geluidoverdracht tegen te gaan. Even snel stapelen en klaar is het zeker niet.
Ik vind het ook altijd meer iets voor een vakantiewoning of tinyhouse achtig ding. Wel heel cool, er zijn bedrijven die er in gespecialiseerd zijn en dit soort problemen vast wel hebben opgelost. Je ziet ze ook vaak op plekken waar bouwen wat moeilijker is. Al zijn er ook mensen die er uitgebreide bouwsels mee maken, maar daar is dan zoveel aan gebeurd dat ik me afvraag of dat zonder container niet handiger was geweest ;) Hier een gebouwd uit 12 stuks...

[Voor 4% gewijzigd door Sluw op 30-05-2020 08:12]

• RzrBck
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08-07 11:16
RobertJRB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:39:
[...]

Wellicht offtopic, if so - mea culpa.

Brandwerendheid was niet direct iets waar ik aan zou denken, maar interesting. Als ik erop zoek, kom ik een nieuwsartikel tegen waarin TNO de brandwerendheid heeft onderzocht i.c.m. vuurwerkopslag. De conclusie was dat via de deuren vuur na enkele minuten naar binnen kan. Dat lijkt me goed rekening mee te houden tijdens het bouwen?

Het is denk ik sneller - omdat je niet muren hoeft op te trekken van steen o.i.d. En de tijd die je aan isolatie kwijt bent is denk ik vergelijkbaar met hoe lang je bezig bent met de afwerking van steen in een normaal huis.

Hier is wel een aardige video met cost breakdown:
YouTube: 40ft DIY Shipping Container Home (Total Cost Breakdown)

Zij gebruiken er maar een, echter geeft het denk ik wel een beeld waar je aan moet denken.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:56
bbbrumbrum schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:49:
[...]

Keuren?

Maar een huisinstallatie is niet zo spannend.
Veel electriciens snappen het zelf ook niet, aan de vele kookgroeptopics te zien.

En op de wand schroeven zou ik idd alleen in mn garage doen.
Ja keuren volgens de NEN normering. Je moet namelijk een keurrapport opleveren, of ga je ook zelf een aardpen slaan? Het is echt een vak er zijn namelijk ook regels over aantal wcd's per (soort)kamer etc.
Snap best dat je x aantal loze leidingen wel later gaat bedraden voor je netwerk, maar win op zijn minst deskundig advies in van een installatie bedrijf.

En de mensen die hier een kookgroeptopic openen zijn geen elektricien maar mensen die het zelf willen aanleggen.

Op sommige zaken wil je neem ik aan niet besparen. Ga dan die dagen zelf werken en besteedt dat geld aan een vakman. Te beginnen bij een tekenaar en constructeur.

• bbbrumbrum
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:54:
[...]

Ja keuren volgens de NEN normering. Je moet namelijk een keurrapport opleveren, of ga je ook zelf een aardpen slaan? Het is echt een vak er zijn namelijk ook regels over aantal wcd's per (soort)kamer etc.
Snap best dat je x aantal loze leidingen wel later gaat bedraden voor je netwerk, maar win op zijn minst deskundig advies in van een installatie bedrijf.

En de mensen die hier een kookgroeptopic openen zijn geen elektricien maar mensen die het zelf willen aanleggen.

Op sommige zaken wil je neem ik aan niet besparen. Ga dan die dagen zelf werken en besteedt dat geld aan een vakman. Te beginnen bij een tekenaar en constructeur.
Aan wie moet je die keuring aanleveren dan?
En wie ziet hier op toe?

Die kookgroeptopics gaan over niet NEN conforme opgeleverde groepenkasten, veelal in projectnieuwbouw.

Aardpen slaan kan zelf, maar aangezien de tester niet echt gangbaar gereedschap is kun je idd beter gewoon aan de vakman overlaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik zou zeggen, rijd eens een rondje safari door de zelfbouw savanne in Almere Hout. Mijn persoonlijke favoriet is de broeikas met een rockwool hutje er in. Ben erg benieuwd hoe dat is in de zomer & als het stormt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:54:
[...]
Misschien zijn er mensen die het juist leuk vinden om zelf er mee bezig te zijn ipv juist extra uren op kantoor zitten.

Dus het is niet alleen zozeer dat het economisch aantrekkelijker is, maar er ook plezier in hebben om zelf veel gedaan te hebben, als ik zelf zoiets in toekomst zal doen, wil dat niet zeggen dat ik helemaal geen hulp zou vragen. Ik zou bevoorbeeld niet zelf gaan stucen, ja het is in principe niet lastig maar om het echt geweldig glad te krijgen, nee dan steek in diezelfde tijd wel aandacht aan andere projecten, waar ik wel lol in zou hebben. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:32
weertenaar schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:56:
Paar jaar geleden zag ik de overburen van vrienden een huis bouwen van eps blokken, enorme blokken, zag er gemakkelijk en snel uit :)
Passiefbouwblok, euromac2, Isobriq, Isoteq om er maar een paar te noemen.
Het ziet er inderdaad heel eenvoudig uit en als je kijkt naar Euromac2 (isolatietechnisch de minste) dan hebben ze zelfs een totaalpakket met verdiepingsvloeren en daken.
Je kunt begeleiding krijgen en de aanschaf valt nog wel mee. Uiteindelijk gaat er best wat tijd in zitten want vergeet je staal, dat er nog in moet, niet.

Ik heb er uiteindelijk niet voor gekozen maar laat ons HSB casco plaatsen door een Duitse aannemer tegen een prima prijs. De buitenkant laat ik door verschillende partijen volledig afwerken en de binnenkant zal ik voornamelijk zelf uitvoeren met behulp van DHZ pakketten van Sackzelfbouw uit België.
Kostentechnisch zitten ze wat hoger maar je krijgt volledige uitleg en begeleiding waar gewenst, ze zoeken alles voor je uit tot op de laatste schroef. Dat was ons de beperkte premium wel waard.

Kijk ook vooral over de grens, in België is het heel gebruikelijk om ook werkelijk je huis zelf te bouwen. Als je in Nederland spreekt over zelfbouw dat wordt er vaak bedoeld dat er in eigen beheer wordt gebouwd. Oftewel je regelt het wel maar voert het niet zelf uit.

Een ander alternatief is een huis van Scotframe.co.uk
Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik hier zeker een keer mee afspreken. Zij hebben een aantal basis huizen staan en ze kunnen deze leveren in de mate van afwerking die je zelf zoekt. Wel moet je nog transport regelen en de wanden in elkaar (laten) zetten. Los van natuurlijk de fundering die er al dient te liggen.
@rtficial heeft hier ervaring mee en zijn huis is hiermee gebouwd. Kijk eens op zijn blog: https://onsnieuwehuis.be/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 09:01
RzrBck schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:05:
[...]
Het verbaast mij dat zulke discussies vaak vooral gaan over de 'buitenschil' van de woning. En hoe je daarop kunt bezuinigen. Terwijl dit maar één van de vele kostenposten is. Klinkt mij een beetje als penny wise, pound foolish. Je koopt voor relatief weinig geld wat zeecontainers (of een andere 'schil'), maar bent vervolgens een hoop geld kwijt aan het ombouwen tot een woonbaar geheel. Want de kosten gaan niet zozeer zitten in het 'karkas' van de woning, maar in alles wat daar nog bij komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:54

empi_tweak

Solution creator

onlinejos schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:03:

Zoals mijn vraag luidde, zijn er nog alternatieven waar ik zelf niet op gekomen ben. Onderdeel van het oriëntatieproces. lijkt me heel normaal. Daarbij heb ik vooral met Lego gespeeld toen ik klein was, en dan met ruimtevaartLego. Ging ik maar een spaceship bouwen, dan hoefde ik mij niet zoveel zorgen te maken ;-)
Leuk dat je zelf al over lego begint, mijn vader ontwikkeld bouwblokken die bestaan uit cellenbeton met een isolatielaag in het midden. Dit noemen we Legiso, met ons bouwsysteem kun je droogstapel bouwen. Het is dus een soort van lego in het groot :) als je hier meer over wilt weten kun je mij altijd een berichtje sturen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Heb je een fotootje van hoe dat aan de binnenkant afgewerkt is na plaatsing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• empi_tweak

empi_tweak

Solution creator

Deleon78 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:49:
Heb je een fotootje van hoe dat aan de binnenkant afgewerkt is na plaatsing?
https://isoblok.nl/fotos/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 09:01
Dat lijken mij behoorlijk dikke muren, of lijkt dat maar zo? Is dat om het toch dragend genoeg te krijgen?

Ik vind het trouwens meer op uitvergrootte stenen lijken dan op Lego, want ik heb het idee dat je de blokken niet echt 'in elkaar klikt', maar toch wel moet lijmen (om te voorkomen dat ze verschuiven).

Ik kan mij wel voorstellen dat je dit makkelijker kunt doen als 'onervaren' amateur en dat je daar mogelijk wel kosten bespaart. Hoe verhouden de bouwkosten van deze methode zich eigenlijk tot meer traditionele bouwmethodes en prefab?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• empi_tweak

empi_tweak

Solution creator

De muur is ongeveer 40cm breed met een Rc waarde van 8,0m2 K/W. Het kan ook smaller maar daardoor daalt de Rc waarde en het draagvermogen.

Op de site staat ook een filmpje hoe we bouwen met de blokken. Voor de eerste laag en rondom kozijnen gebruiken we nog wel lijm. Ook is te zien dat we passtukjes tussen de blokken in doen waardoor het op elkaar aansluit.

Kwa kosten scheelt het niet veel met een andere methode maar dit bouwsysteem is sneller, makkelijker en beter geisoleerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

KNed schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Hout is een prima bouwmateriaal mits je weet welke houtsoorten je moet kiezen, hoe je ermee moet werken, hoe je het beschermt tegen seizoensinvloeden en hoe je het onderhoudt. En natuurlijk moet je weten wat de juiste soorten hout voor elk type constructie zijn.

Een goed ontworpen en onderhouden houten constructie kan, mits goed onderhouden, vele eeuwen meegaan en daar zijn duizenden voorbeelden van. Maar je hebt wel een capabele bouwer nodig want als je niet weet wat je doet dan kun je ook iets bouwen wat na 5 jaar in ons klimaat al verrot is.

Of het echt goedkoper is? Als jij een vakman bent, en je eigen huis bouwt, dan wel. Maar waarschijnlijk niet meer als je mensen moet inhuren om jouw houten huis te ontwerpen en te bouwen. Er zijn redenen waarom we in dit land alleen schuurtjes en afdakjes nog van hout bouwen.

Zoals altijd met projecten mag je twee van de drie kiezen: snel, goed, goedkoop.

Wat wil je nou? Wil je vijf jaar aan het klussen zijn? Of wil je op de goedkoopst mogelijke manier een huis optrekken? Of wil je comfortabel wonen als het allemaal achter de rug is?

Sure, met een houten huis kun je relatief goedkoop en snel klaar zijn. Vervolgens zit je met een verschrikkelijke akoestiek en een amper warm (of koud) te krijgen huis.
Dat zijn eigenschappen van een slecht gebouwd huis. Geen eigenschappen van een houten huis. Hout is een prima bouwmateriaal, wordt niet voor niets veel gebruikt in Scandinavië, maar staat of valt met de expertise van de bouwer en het onderhoud wat je eraan doet.

Als je zelf wilt gaan bouwen moet je jezelf vragen: Wat kan ik? Als je geen timmerman bent dan moet je niet met hout aan de slag gaan. Zelfs niet als hout goedkoper lijkt.
Dus: ík denk dat je als individu géén of weinig kans maakt om geld uit te sparen door zelf een huis te bouwen. Ik denk dat geld besparen totaal de verkeerde insteek is. Of dat dat misschien wel kan, maar dat je dan in iets oncomfortabels woont, of onmogelijk lang aan het bouwen bent. Vergeet de aanslag daarvan op je gezin niet, er zijn hele televisieprogramma's over gemaakt.
Je kunt letterlijk met oude autobanden en aangestampte aarde, en wat gerecycled hout, een woning bouwen. Zolang je maar weet welke concessies je daarvoor moet doen en daarmee kunt leven.

Maar ik denk dat TS met een verkeerd uitgangspunt begint. De meeste mensen willen niet tot hun dood op dezelfde plek wonen. Dus dat huis moet ooit verkocht worden. In Nederland vereist dat bijna altijd een hypotheek, zeker als het om een goedkopere woning gaat, en de hypotheekverstrekker wil zekerheid dat het pand waarde heeft.
Dat vereist taxatie en om een taxatie te doen heb je referentiemateriaal nodig. De taxateur vergelijkt het pand met woningen die erop lijken. Is er teveel "out of the box" gedacht dan wordt dat pand uniek en is niet meer met andere panden te vergelijken. Ergo: De waarde wordt "wat de gek ervoor geeft" en een hypotheek wordt heel lastig. De woning wordt onverkoopbaar.

Om deze reden is het juist slim om conservatief te bouwen. Dat is veiliger, want de kans op dure vergissingen wordt daardoor kleiner, en het helpt de waarde van de woning. Ik kende vroeger wat mensen die hun eigen huis bouwden en die huizen waren oerconservatief. Want dan weet je vooraf wat het gaat kosten en wat het oplevert, en waar de valkuilen zitten, want "out of the box" is risicovol.
Dit is juist waarom huizenbouw vrij conservatief is. Want je gaat financieel soms flink het schip in als je later de nadelen van de gekozen materialen en/of bouwmethode ontdekt.

• gebruikershaes
  • Laatst online: 08:17
Ik weet niet of dit al genoemd is, maar wellicht is dit een optie:
https://gablok.be/en/
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True