Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GDPR & Volmacht - "Right to Portability"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17:30
Een ietwat lastige situatie. Om te beginnen - Ja, GDPR, geen AVG, aangezien het om een "internationale" zaak gaat.

Vorig jaar een lange vertraging gehad op een vlucht binnen de EU, en daarvoor compensatie aangevraagd via zo'n website die claim-service aanbiedt. So far so good.

Het ging om 2 personen a 400 euro p.p. compensatie. Persoon A heeft het bedrag ontvangen, Persoon B niet.

Claimbedrijf houdt vol dat de airline aangeeft betaald te hebben, direct naar onze rekening. Voor Persoon A is dat inderdaad waar, voor persoon B niet.

Airline gesproken, en deze geven aan dat claimbedrijf voor persoon B hun eigen rekeningnummer hebben doorgegeven, en NIET het rekeningnummer van Persoon B.

Oplichting van de bovenste plank natuurlijk. Ze blijven dan ook doordrukken dat ze nog 200 euro van ons krijgen voor "verrichte werkzaamheden", 100eu pp, dat is inderdaad conform afspraak, ALS A en B betaling ontvangen hadden.

Goed, hoop dat dat niet te onduidelijk is.

Nu wil ik graag alle documenten opvragen bij claimbedrijf, maar die zijn daar natuurlijk niet zo makkelijk in om die op te sturen en de oplichting zichtbaar te maken. Is het opvragen onder de GDPR wetgeving een slimme actie, en zou daar alle formulieren die ze voor ons als "volmacht" verwerkt hebben ook in moeten zitten?

Van de website van claimbedrijf:

"Right to portability
The data subject is entitled to receive the personal data which concern them and which they have provided to the controller in a structured, commonly used and machine-readable format, and has the right to transfer these data to another controller,without hindrance from the controller to whom the personal data were provided when the processing is based on consent or on a contractual obligation, and the processing is carried out in an automated manner. When exercising the right to portability, the data subject is entitled to receive a direct transfer of the personal data from one controller to another when this is technically feasible."

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Waar is het claimbedrijf gevestigd want dat is het uitgangspunt voor het geldende recht. Je hebt een dispuut met ze dus kijk je naar de rechterlijke mogelijkheden. Die gegevens opvragen kan natuurlijk altijd en kan een begin zijn, maar vaak is het ook meteen een afsluiting.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

when the processing is based on consent or on a contractual obligation, and the processing is carried out in an automated manner.
Dat eerste is deels waar, dat tweede niet. Je wilt niet baseren op art.20, maar op art.15 lid 3.

Maar: als je er van uit gaat dat er keihard wordt opgelicht, wat let ze dan om ook de GDPR aan de kant te schuiven? :/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
De AVG is hetzelfde als de GDPR.

Ik zie werkelijk niet wat de AVG hiermee te maken heeft. Natuurlijk moeten ze jou gewoon een kopie van dat claimformulier sturen. Succes ermee als ze dat niet doen. Dat je dan wel de volledige betaling opschort spreekt natuurlijk ook voor zich. Dan schiet je er nog altijd €200 bij in, maar soms moet je je verlies nemen.

Maar begrijp ik nou goed dat je ze er nog niet eens om hebt gevraagd :? Iedereen op dit forum beschuldigt advocaten altijd van juridiseren, maar als advocaat zeg ik: wat dacht je ervan het gewoon eens vriendelijk aan ze te vragen, zonder met allerlei wetteksten te schermen? :?

[Voor 29% gewijzigd door Cocytus op 27-05-2020 00:24]

• Intelligo
Frogmen schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:56:
Waar is het claimbedrijf gevestigd want dat is het uitgangspunt voor het geldende recht. Je hebt een dispuut met ze dus kijk je naar de rechterlijke mogelijkheden. Die gegevens opvragen kan natuurlijk altijd en kan een begin zijn, maar vaak is het ook meteen een afsluiting.
Ze zijn gevestigd in Bulgarije begreep ik van de website, maar volgen wel de GDPR ivm actief en gericht adverteren in EU landen. Zelf woon ik in Finland.

Een afsluiting, nouja, nu heb ik toch al niks want ze reageren enkel met std emailtjes "wat fijn dat je de betaling ontvangen hebt, maak je onze 200 euro over naar xxxx" als antwoord op wat je ook maar stuurt.
F_J_K schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:24:
[...]

Dat eerste is deels waar, dat tweede niet. Je wilt niet baseren op art.20, maar op art.15 lid 3.

Maar: als je er van uit gaat dat er keihard wordt opgelicht, wat let ze dan om ook de GDPR aan de kant te schuiven? :/
Kan natuurlijk dat ze de GDPR aan de kant schuiven, maar daar is dan gelukkig wel vrij eenvoudig een meldpunt voor. Voor het huidige probleem is dat er niet, en zal het dus een stuk ingewikkelder worden, ook als ik die documenten WEL van ze krijg is het verhaal nog niet af natuurlijk.
Cocytus schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:20:
De AVG is hetzelfde als de GDPR.

Ik zie werkelijk niet wat de AVG hiermee te maken heeft. Natuurlijk moeten ze jou gewoon een kopie van dat claimformulier sturen. Succes ermee als ze dat niet doen. Dat je dan wel de volledige betaling opschort spreekt natuurlijk ook voor zich. Dan schiet je er nog altijd €200 bij in, maar soms moet je je verlies nemen.

Maar begrijp ik nou goed dat je ze er nog niet eens om hebt gevraagd :? Iedereen op dit forum beschuldigt advocaten altijd van juridiseren, maar als advocaat zeg ik: wat dacht je ervan het gewoon eens vriendelijk aan ze te vragen, zonder met allerlei wetteksten te schermen? :?
i stand corrected. Anyways, kies er een uit dan :+

Om dan op dat "vragen" terug te komen, dat heb ik natuurlijk al gedaan. Dit is al aan de gang sinds December 2019. Het enige dat je terug krijgt is "we gaan naar je vraag kijken" (automatisch emailtje) en dan 2 weken later "wat fijn dat je de betaling ontvangen hebt, maak je onze 200 euro over naar xxxx"

En zo is het cirkeltje compleet.

[Voor 5% gewijzigd door Intelligo op 27-05-2020 08:03]

Woont in Helsinki

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:47
@Intelligo Heb je ook "bewijs" dat de airline naar twee verschillende rekeningnummers het geld heeft teruggeboekt? Zo ja, kan je dan ook herleiden dat het afwijkende rekeningnummer van het claimbedrijf is?

Heb je dat niet, vraag dan aan de airline om de bevestiging van de compensatie, inclusief de rekeningnummers, kenmerken en datum waarop zij de compensatie hebben uitgekeerd.

Daarna kan je met die documenten je tot het claimbedrijf wenden en aangeven dat jij nog 200 euro van hen verwacht (400 euro retour min 200 euro voor hun diensten). Doen ze het niet, dan doe je aangifte wegens oplichting.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Intelligo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:01:
[...]
Ze zijn gevestigd in Bulgarije begreep ik van de website, maar volgen wel de GDPR
Bulgarije is lid van de EU dus je zult dan naar de lokale Bulgaarse autoriteit stappen. Nadat ze zeg meer dan een maand niet hebben gereageerd op een concreet verzoek van jou obv. AVG art.15 dan (of de Bulgaarse vertaling). Edit: https://www.cpdp.bg/en/ maar dus pas 31+ dagen -na- je verzoek.

In het kader van verwachtingsmanagement: als het daadwerkelijk faudt spel is, dan krijg je vast een schijnbaar 'GDPR compliant" reactie dat ze niets meer hebben (en eventueel dat ze de rest al dan niet per ongeluk hebben verwijderd)?
offtopic:
AVG is simpelweg een vertaling van GDPR, of andersom. Ik denk dat niemand er gebaat zou zijn als je per se 1 benaming zou willen zien. Dat zal post-brexit dan vast geen Engels zijn en had het Europabreed net zo goed Všeobecné nariadenie o ochrane údajov kunnen heten. Maar dat kan ik niet uitspreken. :P

Als je inderdaad van de airline aantoonbaar een Bulgaars rekeningnummer hebt gekregen, dan zou ik meteen naar de Bulgaarse justitie stappen. Moet je sowieso doen als best case je van het bedrijf alsnog een kopie krijgt van alle data & files die ze ooit van je hebben gehad.
(En als de airline zegt dat ze je dat nummer niet kunnen geven wegens privacy: het is linksom of rechtsom: of ze hebben geld aan jou gestuurd en dus is het wat de airline betreft jouw rekeningnummer dus geen privacy-issue, of ze zeggen dat ze het nooit aan jou hebben overgemaakt :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Intelligo
BastaRhymez schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:41:
@Intelligo Heb je ook "bewijs" dat de airline naar twee verschillende rekeningnummers het geld heeft teruggeboekt? Zo ja, kan je dan ook herleiden dat het afwijkende rekeningnummer van het claimbedrijf is?

Heb je dat niet, vraag dan aan de airline om de bevestiging van de compensatie, inclusief de rekeningnummers, kenmerken en datum waarop zij de compensatie hebben uitgekeerd.

Daarna kan je met die documenten je tot het claimbedrijf wenden en aangeven dat jij nog 200 euro van hen verwacht (400 euro retour min 200 euro voor hun diensten). Doen ze het niet, dan doe je aangifte wegens oplichting.
Correct, die gegevens heb ik van de airline gehad. En met die documenten heb ik me bij het claimbedrijf gemeld, die dan doodleuk antwoorden dat het fijn is dat ik mijn compensatie heb gekregen en of ik effe 200 euro wil schuiven. Compleet nutteloos dus.

Aangifte van oplichting gaat ook geen jota uithalen, weet dat A: maar eens hard te maken, en B: wat gaat de politie daar mee doen tegen een bedrijf uit Bulgarije voor 200 euro? Nada. Die zaak zal ik alsnog civiel moeten doen, in Finland, tegen een Bulgaars bedrijf. Gaat heel, heel lastig worden, maar goed.

Hoe meer documenten, hoe meer ik online hard kan maken, dat vind ik eigenlijk belangrijker. Het is een vrij groot bedrijf dus online roeptoeteren kan in dit geval wel eens wat uithalen. Maar dat wil ik dan wel met zoveel mogelijk bewijs doen, zodat ik het bedrijf ook degelijk reputatieschade aandoe, want dit kan natuurlijk echt niet.

Woont in Helsinki

• Intelligo
F_J_K schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:46:
[...]

Bulgarije is lid van de EU dus je zult dan naar de lokale Bulgaarse autoriteit stappen. Nadat ze zeg na meer dan een maand niet hebben gereageerd op een concreet verzoek van jou obv. AVG art.15 dan (of de Bulgaarse vertaling). Edit: https://www.cpdp.bg/en/ maar dus pas 31+ dagen -na- je verzoek.

In het kader van verwachtingsmanagement: als het daadwerkelijk faudt spel is, dan krijg je vast een schijnbaar 'GDPR compliant" reactie dat ze niets meer hebben (en eventueel dat ze de rest al dan niet per ongeluk hebben verwijderd)?
offtopic:
AVG is simpelweg een vertaling van GDPR, of andersom. Ik denk dat niemand er gebaat zou zijn als je per se 1 benaming zou willen zien. Dat zal post-brexit dan vast geen Engels zijn en had het Europabreed net zo goed Všeobecné nariadenie o ochrane údajov kunnen heten. Maar dat kan ik niet uitspreken. :P

Als je inderdaad van de airline aantoonbaar een Bulgaars rekeningnummer hebt gekregen, dan zou ik meteen naar de Bulgaarse justitie stappen. Moet je sowieso doen als best case je van het bedrijf alsnog een kopie krijgt van alle data & files die ze ooit van je hebben gehad.
(En als de airline zegt dat ze je dat nummer niet kunnen geven wegens privacy: het is linksom of rechtsom: of ze hebben geld aan jou gestuurd en dus is het wat de airline betreft jouw rekeningnummer dus geen privacy-issue, of ze zeggen dat ze het nooit aan jou hebben overgemaakt :P )
Ze hebben niet exact het rekeningnummer gegeven, maar bevestigd dat het niet naar het door mij aan de claimcompany aangeleverde rekeningnummer, maar "the account number belonging to the agency that represents you in this case" is overgemaakt.

Right, bulgarije zit in de EU natuurlijk :)

Ik kan nog steeds inloggen op de website van claimbedrijf en al mijn aangeleverde gegevens inzien, en daarnaast omdat het een financiele transactie betreft, dienen ze deze gegevens volgens de bulgaarse wetgeving 11 jaar te bewaren. Mochten ze dus terugkomen met het feit dat ze de documenten niet meer hebben, begeven ze zich wel in heel slecht vaarwater voor een paar honderd euro...

[Voor 10% gewijzigd door Intelligo op 27-05-2020 09:51]

Woont in Helsinki

• BastaRhymez
@Intelligo Je spreekt jezelf een beetje tegen in bovenstaande reply.

Bij mijn quote geef je aan de gegevens van de airline te hebben ontvangen. Bij @F_J_K geef je aan dat je niet exact het rekeningnummer hebt.

Wat is het? Heb je nu wel of niet van de airline op papier ontvangen waar zij het geld naartoe hebben overgemaakt? Dus compensatie persoon A is overgeboekt naar XXX, compensatie persoon B is overgemaakt naar XXY.

En tja, als iedereen zo denkt over aangifte doen (of beter gezegd: het niet doen van aangifte), dan gaat er niks veranderen. Ja, bij 1 aangifte zal er wellicht weinig / geen actie worden ondernomen. Maar als blijkt dat meerdere aangiftes tegen een partij plaatsvinden, dan worden vanzelf de dossiers een keer gecombineerd.
Ook kan eventuele het "dreigen" met een aangifte al wel iets teweeg brengen.

• Intelligo
BastaRhymez schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:00:
@Intelligo Je spreekt jezelf een beetje tegen in bovenstaande reply.

Bij mijn quote geef je aan de gegevens van de airline te hebben ontvangen. Bij @F_J_K geef je aan dat je niet exact het rekeningnummer hebt.

Wat is het? Heb je nu wel of niet van de airline op papier ontvangen waar zij het geld naartoe hebben overgemaakt? Dus compensatie persoon A is overgeboekt naar XXX, compensatie persoon B is overgemaakt naar XXY.

En tja, als iedereen zo denkt over aangifte doen (of beter gezegd: het niet doen van aangifte), dan gaat er niks veranderen. Ja, bij 1 aangifte zal er wellicht weinig / geen actie worden ondernomen. Maar als blijkt dat meerdere aangiftes tegen een partij plaatsvinden, dan worden vanzelf de dossiers een keer gecombineerd.
Ook kan eventuele het "dreigen" met een aangifte al wel iets teweeg brengen.
Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Je vraag was "Heb je ook "bewijs" dat de airline naar twee verschillende rekeningnummers het geld heeft teruggeboekt? Zo ja, kan je dan ook herleiden dat het afwijkende rekeningnummer van het claimbedrijf is?" waarop het antwoord is: Ja, dat heb ik. Ik heb niet gezegd dat ik het exacte rekeningnummer heb, maar ik heb bevestigd dat het rekeningnummer behoort tot het claimbedrijf.

Als het alleen op een aanvallende manier kan, zonder goed te lezen, voel je dan vooral vrij om dit topic voortaan over te slaan.

Woont in Helsinki

• BastaRhymez
:F

;w

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat recht halen in deze veel mer gaat kosten dan dat het je ooit gaat opleveren. Mijn grootste vraag in deze is, maar dat is achteraf makkelijk, waarom voor iets als dit een Bulgaars bedrijf inschakelen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Intelligo
Frogmen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:30:
Persoonlijk denk ik dat recht halen in deze veel mer gaat kosten dan dat het je ooit gaat opleveren. Mijn grootste vraag in deze is, maar dat is achteraf makkelijk, waarom voor iets als dit een Bulgaars bedrijf inschakelen?
Ja, goeie vraag, makkelijk antwoord: Daar zie je in eerste instantie niets van, waar ze zitten. Er zijn een paar 'grote' spelers als je op een dergelijke service zoekt, dit is er een van. Ze richten zich allemaal op de hele EU, en van wat ik kon vinden zitten de anderen op Malta, Roemenie of een of Service Center in Polen, dus het is allemaal een beetje hetzelfde laken en pak.

Les voor de volgende keer is om dit gewoon zelf te doen natuurlijk, hoewel ik vermoed dat die compensatieregeling met het huidige noodweer in de luchtvaart zowiezo wel op de schop gaat.

Woont in Helsinki

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True