Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Retourrecht bij slechte assemblage service van custom PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• akjedolz
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 18-08-2020
Hallo,

Alvast sorry voor mijn Nederlands en fouten die ik kan maken, want dat is niet mijn moedertaal en ik ben nog steeds aan het leren. Maar ik snap alles, dus ik kan jullie reacties goed lezen en ook reageren.

Ik heb net mijn eigen PC opgebouwd via *knip* naam webshop PC-Builder service. En ik heb de computer al gekregen, maar de assemblage lijkt zeer slecht te zijn en is waarschijnlijk een schade voor componenten veroorzakt. Ik wil de computer dus retourneren en jullie vragen wat mijn wettelijks rechten hier zijn.

Wat ik gemerkt heb is dat een grote Noctua NH-D15 koeler lijkt gebogen te zijn of onjuist gemonteerd. Het lijkt alsof het niet loodrecht op het moederbord staat maar onder een vreemde hoek. Ik denk dat dat met opzet of per ongeluk gedaan is om RAM-stick (werkgeheugen) te passen met 2 koelers. Het is een slechte beslissing en het zou beter zijn om een andere koeler te kiezen of gewoon één ventilator in het midden te gebruiken (op die manier zou het gemakkelijk passen zonder koelvermogen te verliezen).

Ik heb ook een video hier gemaakt: YouTube: Bent/improperly mounted (Noctua NH-D15)

Ik heb gelezen dat anderen die hetzelfde probleem hadden (niet met *knip* naam webshop) worden geadviseerd om de PC te retourneren want er zijn kansen voor verschillende schaden. Ik heb ook een paar vrienden van mijn gevraagd (één van die reparert PC's in een winkel), die weten wat over PCs.

Hun zorgen zijn:

- Heatsink van een koeler is waarschiknijk gebogen of beschadigd, en werkt mogelijk niet correct en niet zoals bedoeld door de originele fabrikant.
- het contact met de processor is misschien niet de beste en zelfs slecht (dus niet goed voor de CPU-temperatuur)
- de processor en/of het moederbord kan ook beschadigd zijn, en zelfs als het werkt prima nu, er kunnen problemen zijn in de toekomst
- de ventilator van het koeler is in direct contact met de RAM-stick, en daarom een connector/soldeerverbindingen/microgoud coating op contacten kunnen worden beschadigd na verloop van tijd vanwege de trillingen.

Ik vrees dat *knip* naam webshop zouden retour niet accepteren want het staat op de website dat op maat gestelde PCs kunnen niet geretourneerd worden.

Ik heb hier op het forum gelezen dat ik wel recht heb op herroepingsrecht, ook voor customized PC (Wel of geen retourrecht bij geassembleerde computer?). En hier staat het dat ik wettelijks recht heb voor retour van op maat gemaakt PC's, als ik binnen 14 dagen zit: https://www.acm.nl/nl/ond...-wanneer-niet-wanneer-wel. Maar die discussie is van 2016, en ik wilde even controleren of dat nog in 2020 van toepasing is. En heb ik ook recht voor retourneren van service kosten, want die service is slecht uitgevoerd?

Alvast bedankt voor de moeite van die tekst te lezen.

Ik zal ook hetzelfde tekst in het Engels posten, als een apart post, als jullie liever mijn gebroken Nederlands niet willen lezen.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 14:59]

Beste antwoord (via Yorinn op 18-08-2020 18:17)

• akjedolz
Hello!

Sorry dat ik kon eerder niet posten - ik had zo veel gebeuren dat ik had helemal vergeten een update te geven.

Ik heb de PC gekregen met een gebogen koeler voor de tweede keer (deze keer het kan door de transportatie, maar niemand weet het zeker). Ik heb op kamera gefilmd hoe ik het pakket heb ontvangen en uitgepakt, dus het was duidelijk dat het niet mijn fout was. De PC was geretournerd en de hele bedrag was teruggestoort (inclusief assemblage kosten).

Ik moest 2 keer naar de klantenservice bellen want het was meer dan 2 weken sinds hun bevestiging van ontvangst van de PC. Maar nu is het opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• akjedolz
Hello!

Recently I've built a PC using PC-Builder service of *knip* naam webshop. Upon receival the assembly seems to be very poorly done and is probably resulted in damage to the components. I would like to return the computer and would like to ask you what my rights are.

What I noticed is that the massive Noctua NH-D15 cooler seems to be either bent or mounted improperly. It appears to be not perpendicular to the motherboard but at a weird angle. Upon closer inspection it seems that it was done either on purpose or accidentally to fit in the RAM stick and a cooler with both fans. To me it seems like a disastrous decision and the normal solution would've been either choosing a different cooler or using this with only one fan in the middle (that way it would fit easily without much sacrificing cooling capabilities).

Please see the video: YouTube: Bent/improperly mounted (Noctua NH-D15)

I've found some mentions in the internet of other people encountering similar issue (not related to *knip* naam webshop) and in every case the advice was to return the PC as any kind of damage could've been done. Also, I've asked opinions of my friends (one of them works in the PC repair shop) who are more litterate in the given field.

Their conserns were:
- cooler's heatsink is probably bent/damaged and so it might not work as expected and not as meant by the manufacturer.
- the contact with the CPU might not be the best or even very bad (so very poor thermals).
- the CPU and/or motherboard could've been damaged too to some degree and even if it works flawlessly just now (I'm not sure about it though) some problems might arise later.
- the fan of the cooler is in direct contact with the RAM stick and so over time the socket/solder joints/micro gold coating on contacts could be damaged because of vibrations.

I'm worried that they might not accept the return because they state on their website that the custom built PCs are excluded from the right of withdrawal.

I found a thread on this forum regarding rights for the withdrawal for custom made PCs (Wel of geen retourrecht bij geassembleerde computer?). From that thread I found out that on the https://www.acm.nl/nl/ond...-wanneer-niet-wanneer-wel it is clearly said that by the law the custom made PCs can still be returned in the 14 day period. I want to know if this is still true to this date as this information could've been outdated. Also, am I eligible for a return of the service costs because they were executed poorly?

Thank you everyone for taking a time to read this.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt recht op het retour zenden van je computer, je gaat alleen de assemblage kosten niet terug krijgen normaliter. Dat is immers een dienst en die vallen niet onder het retourrecht.

Ik zou daarom contact opnemen met de webshop en de situatie voorleggen, in principe zou je namelijk ook de assemblage kosten retour moeten krijgen gezien de computer niet goed geassembleerd is en er daardoor schade is ontstaan. Je hebt betaald voor een dienst die niet correct is uitgevoerd.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:00. Reden: Naam webshop verwijderd]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Zo eenvoudig is het misschien niet. Het retourrecht is niet van toepassing bij op maat gemaakte zaken. Ik weet niet in hoeverre een geassembleerd systeem hieronder valt aangezien de individuele componenten wel standaard zijn. In ieder geval heb je wel recht op een correct uitgevoerde dienst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:46
Admiral Freebee schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:48:
Zo eenvoudig is het misschien niet. Het retourrecht is niet van toepassing bij op maat gemaakte zaken. Ik weet niet in hoeverre een geassembleerd systeem hieronder valt aangezien de individuele componenten wel standaard zijn. In ieder geval heb je wel recht op een correct uitgevoerde dienst.
Ik zou zegen lees zijn link even door. Het is een dienst. Geen opmaat gemaakt product. Je kan immers alles uit elkaar halen en weer gewoon verkopen.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ILCILA
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-06 15:36
Admiral Freebee schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:48:
Het retourrecht is niet van toepassing bij op maat gemaakte zaken.
Tsurany schreef op maandag 25 mei 2020 @ 02:01:
"Je hebt recht op het retour zenden van je computer." .... "die vallen niet onder het retourrecht."
Voor zover ik mij kan bedenken zou ik niet het recht op retourneren gebruiken (wet koop op afstand) maar je beroepen op de wettelijke garantie die je hebt op het kopen van een product (ook een maatwerk product!) of het afnemen van een dienst.

Dit doe je door de webshop in gebreke te stellen en ze de gelegenheid te geven om het probleem op te lossen. Wanneer men het gebrek niet wil oplossen of het gebrek niet meer kan oplossen dan kun je ze nogmaals in gebreke stellen en de koop ontbinden.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:01. Reden: Naam webshop verwijderd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:03
Voor consumenten.
In het kader van de Wet Kopen op Afstand heeft de consument bij het doen van aankopen via Internet recht op een 'afkoelingsperiode'. De webshop hanteert een afkoelingsperiode van 30 kalenderdagen na aflevering van het product. Binnen deze periode mag de consument de koop ontbinden door een beroep te doen op het retourrecht. Nadat de koop ontbonden is heeft de consument 14 dagen de tijd het product te retourneren.
Uitzonderingen
Voor sommige producten geldt er geen herroepingsrecht voor u als consument en vallen onder de volgende uitzonderingen:

- Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur (softwarepakketten), waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
- Artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om teruggezonden te worden, zoals in-ear headsets, tandenborstels, massage-, scheer-, of epileerapparaten, stijl- en krultangen, thermometers waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
- Ingewisselde/verzilverde en gebruikte vouchers en tegoedbonnen.
- Maatwerk waterkoelingssystemen.
Hier staat niet dat het niet toegestaan is om een op maat gemaakt systeem terug te sturen?

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:01. Reden: Naam webshop verwijderd]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Geen gebruik maken van het herroepingsrecht(hebbje geen recht op) maar gaan voor non-conformiteit. Je bent wel verplicht om het bedrijf een fatsoenlijke kans te geven het te repareren.

Niet de echte!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:14
Even voor de duidelijkheid, dit systeem is uit standaardcomponenten die niet op maat gemaakt zijn samengesteld, en valt dus ondanks de assemblage niet onder maatwerk. Dat de webshop dit graag wel zo zou willen zien, doet geen afbreuk op je rechten als consument.

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:01]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Meestervisser
KrazyJay schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:04:
Even voor de duidelijkheid, dit systeem is uit standaardcomponenten die niet op maat gemaakt zijn samengesteld, en valt dus ondanks de assemblage niet onder maatwerk. Dat de webshop dit graag wel zo zou willen zien, doet geen afbreuk op je rechten als consument.
Zijn lijstje laat duidelijk non-conformiteit punten zien, dat heeft nul met retourrecht te maken.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:02]

Niet de echte!

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 16-06 10:48
Jeetje, begin nou eerst eens even met contact op te nemen met de winkel.

Het heeft totaal geen zin om hier een verhaal te gaan posten met dingen die allemaal mis zouden kunnen gaan omdat er een koeler wellicht scheeft staat. Je verhaal bevat alleen maar aannames en je hebt blijkbaar nog helemaal geen idee wat de webshop gaat zeggen, je hebt niet eens contact met ze gehad.

Als ik het goed begrijp werkt alles zoals het hoort en maak je je alleen zorgen omdat je ziet of denkt dat de processor koeler tegen het geheugen aankomt?

En wat wil je nou echt, een deugdelijk product of heb je spijt van je aanschaf en wil je er op een goedkope manier vanaf? Dat laatste zou moeten lukken omdat ze assemblage niet uitsluiten van WKOA. Ben je waarschijnlijk alleen je assemblagekosten kwijt..... stuk eenvoudiger dan hier allerlei theoretische klachten te gaan opsommen.

[Voor 32% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:03. Reden: Naam webshop verwijderd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KrazyJay
  • Laatst online: 13:14
Meestervisser schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:07:
[...]

Zijn lijstje laat duidelijk non-conformiteit punten zien, dat heeft nul met retourrecht te maken.
Het is als repliek op de posts die aangeven dat met het gebruik van de assemblageservice geen gebruik gemaakt zou kunnen worden van WKOA. Dat is dus onzin.

Dan rest de vraag: "duidelijk non-conformiteit". Wat er dan non-conform aan is? Een visuele afwijking hoeft geen non-conformiteit te zijn, als de processorkoeler fuctioneert zoals dat het moet, samen met de rest van de PC, en zeker omdat de CPU-koeler geen decoratief maar functioneel onderdeel is, dan zou het aantonen van non-conformiteit misschien moeilijk te bewijzen zijn. Zeker met partijen als de webshop kan dat een lang gevecht worden, waarbij als de TS mogelijk ontvreden achterblijft.

Als TS zegt geen vertrouwen meer te hebben in de kunde van de webshop, dan is het misschien geen slechte optie het op WKOA te gooien, waarbij de assemblageservice dus geen uitzondering betreft op de WKOA-rechten van de TS.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:03. Reden: Naam webshop verwijderd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

als het gebrek bewezen is moet de leverancier niet eerst de kans krijgen de fout te herstellen? Misschien kan de CPU-fan opnieuw geplaatst worden of vervangen.

Kan je ook het systeem testen? Als de temp van de CPU onder belasting laag blijft dan sluit de koeler kennelijk wel goed aan en is het meer een esthetisch probleem.

[signature is null]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 07:44

LankHoar

Professionele amateur

Meestervisser schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:59:
Geen gebruik maken van het herroepingsrecht(hebbje geen recht op) maar gaan voor non-conformiteit. Je bent wel verplicht om het bedrijf een fatsoenlijke kans te geven het te repareren.
Indien ze tot reparatie overgaan, zou ik kijken of er een kenmerk zit aan het moederbord, de RAM sticks, de CPU en de koeler waardoor je zeker kan weten dat deze vervangen zijn, en niet gewoon opnieuw geplaatst. Immers zou je dan alsnog problemen kunnen krijgen in de toekomst doordat e.e.a. slecht contact maakt/geleid etc.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
Meestervisser schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:07:
[...]

Een tv die een gebrek vertoont ook. Maar dat wil niet zeggen dat je er geen gebruik van kan maken.

Aan de andere kant zou ik hier op tweakers iemand een kratje bier/wijn/snoep/redbull/bloemetje geven en hem om hulp vragen. Leer je gelijk hoe je het in de toekomst moet doen. En hou je misschien een vriendschap aan over👍

@LankHoar dat gaat niet gebeuren. Zolang ze werken is het voor de webshop prima. Vervangen kan altijd nog.

[Voor 10% gewijzigd door loki504 op 25-05-2020 15:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:04
@akjedolz
Ten eerste, je verhaal is duidelijk te volgen!

De reacties lopen meteen uit in wat wettelijk wel en niet zou mogen, maar heb je al contact gehad met de winkel? Ik hoop, dat wanneer je dit voorlegt aan de webshop, dat zij dit óók niet normaal vinden. Op die manier bespaar jij jezelf mogelijk een hoop moeite. Ik verwacht bijna dat ze willen meedenken voor een oplossing.

Eventueel dingen die je kan voorstellen na afwachting van hun reactie zijn:
-5 jaar garantie op CPU, MOBO en RAM.
-plaatsen van andere koeler.. Eentje die wel normaal past.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:02. Reden: Naam webshop verwijderd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08:57
Volgens mij zijn de regels rond non-conformiteit hier helemaal niet van toepassing, want die regels gelden alleen bij koop. Je moet hier een paar dingen van elkaar scheiden. Je hebt m.i. bij de webshop twee verschillende dingen afgenomen, namelijk

1) Een aantal componenten. Het gaat hier om koop op afstand. Op deze componenten is gewoon het herroepingsrecht van toepassing. Je hebt geen non-conformiteit nodig en bovendien wijst alles erop dat de componenten gewoon conform zijn.

2) Assemblage. Dit is een dienst op afstand. Deze dienst is al uitgevoerd binnen de bedenktijd, dat zorgt ervoor dat je in principe geen gebruik kunt maken van je herroepingsrecht. Hierbij is het wel een voorwaarde dat de webshop je afdoende heeft geïnformeerd, maar daar ga ik even van uit.

Als je gebruik maakt van je herroepingsrecht, moet je dus het aankoopbedrag van de componenten terugkrijgen, maar niet van de assemblage.

Als je toch geld terug wilt voor de assemblage omdat dit volgens jou verkeerd is uitgevoerd, zou je mogelijk een beroep kunnen doen op wanprestatie. Dat is echter wel ingewikkeld. Ik kan me zo een paar drempels voorstellen als je dat gaat doen:

- Allereerst is het de vraag of de koeler scheef genoeg zit om over een fout te kunnen spreken. Als de heatpipes werkelijk beschadigd zijn, zou dat wel voldoende moeten zijn.
- Bij een wanprestatie heb je geen recht op terugbetaling, maar op het goedmaken van de fout. De webshop is dus verplicht om de koeler op een goede manier te monteren. Aangezien je alles wilt retourneren, heb je daar niet zoveel aan.
- Als de webshop akkoord zou gaan met terugbetaling van de kosten voor assemblage zullen ze waarschijnlijk slechts deels terugbetalen. Het grootste deel van de assemblage (voeding, moederbord, videokaart, opslag, etc.) is immers wel goed uitgevoerd.

Het beste is dus eerst contact op te nemen met de webshop en te vragen wat zij kunnen en willen doen.

[Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:04. Reden: Naam webshop verwijderd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:52

GG85

.......

Een tip voor de volgende keer: zelf de pc ophalen ipv laten versturen.
Noctua geeft bijvoorbeeld zelf aan dat het verschepen van hun producten in geassembleerde vorm niet aan te raden is. Daarnaast is het helemaal niet gek als in het verzend en bezorgproces je product ergens een val van een meter maakt op een betonnen vloer. Dan kan je nog zoveel verpakkingsmateriaal gebruiken maar een koeler van >1kg op een CPU socket gaat dat sowieso niet leuk vinden.
https://noctua.at/pub/med..._d15_manual_en_web_v2.pdf)
As it is not possible to reliably calculate or control the forces
that act upon a system during transport (e.g. in shipping), we generally recommend, for safety reasons, taking the cooler off. Noctua
cannot be held responsible for any damage that may arise due to
excessive stress during transport if you keep the heatsink installed.
Anekdote: m'n vriendin kreeg een nieuwe laptop via haar werk thuisgestuurd: in zo een envelop met aan de binnenkant een enkel laagje bubbelfolie, usbstick in een van de poorten en de lader er bij in gevrot.
De receptioniste die hem verstuurd had vond het maar raar en ging "contact opnemen met TNT" dat de laptop onder de deuken zat, de usb stick met poort en al eruit was gebroken en de afdruk van de lader in het lcd paneel stond... Tja, wat verwacht je dan.

[Voor 19% gewijzigd door GG85 op 25-05-2020 10:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-06 21:42
Zonder een domper te willen zijn, maar de webshop staat niet echt bekend om de goede klantenservice. Toch moet dit stap 1 zijn in het proces - geef duidelijk aan welke schade er is met foto's er is, en wat jij van ze verwacht. Het kan geen kwaad om ook alvast te polsen bij een rechtsbijstandverzekering als je deze hebt.

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:05. Reden: Naam webshop verwijderd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Yowzawood schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:17:
Jeetje, begin nou eerst eens even met contact op te nemen met de winkel.

En wat wil je nou echt, een deugdelijk product of heb je spijt van je aanschaf en wil je er op een goedkope manier vanaf? Dat laatste zou moeten lukken omdat ze assemblage niet uitsluiten van WKOA. Ben je waarschijnlijk alleen je assemblagekosten kwijt..... stuk eenvoudiger dan hier allerlei theoretische klachten te gaan opsommen.
Of je leest even zijn vragen:
Maar die discussie is van 2016, en ik wilde even controleren of dat nog in 2020 van toepasing is. En heb ik ook recht voor retourneren van service kosten, want die service is slecht uitgevoerd?

Legitieme vragen waarvan ik me voor kan stellen dat je daar eerst wat meer over wil weten voordat je jezelf voor l*l zet in het contact met de winkel.

@akjedolz
duidelijk verhaal, maak je over je Nederlands geen zorgen. Taalfouten maken we allemaal en alleen de kniesoren vallen daarover. :)

Wat betreft je vragen kan ik je helaas geen zinnig antwoord geven, heb ik geen ervaring mee en ik ben geen advocaat :)
Volgens mij zit @Meestervisser aardig op het juiste spoor.
Succes!

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@akjedolz Niet retour sturen onder bedenktijd. je moet melden dat je de PC met schade hebt ontvangen.
Dat voldoet niet aan wat je ervan mag verwachten. Als je in bedenktijd dit terugstuurt zonder de schade te melden, denkt men dat jij het hebt veroorzaakt(of men gooit het op je verantwoording van retour zenden)

* Neem contact op met de verkoper, en men zal niet tegenwerken. ga geen verhalen aan dat vrienden hebben gekeken weet ik wat, gewoon duidelijk dat je de PC met deze schade hebt ontvangen en dat je herstel eist.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meestervisser
doeternietoe schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:24:
Volgens mij zijn de regels rond non-conformiteit hier helemaal niet van toepassing, want die regels gelden alleen bij koop. Je moet hier een paar dingen van elkaar scheiden. Je hebt m.i. bij de webshop twee verschillende dingen afgenomen, namelijk

1) Een aantal componenten. Het gaat hier om koop op afstand. Op deze componenten is gewoon het herroepingsrecht van toepassing. Je hebt geen non-conformiteit nodig en bovendien wijst alles erop dat de componenten gewoon conform zijn.

2) Assemblage. Dit is een dienst op afstand. Deze dienst is al uitgevoerd binnen de bedenktijd, dat zorgt ervoor dat je in principe geen gebruik kunt maken van je herroepingsrecht. Hierbij is het wel een voorwaarde dat de webshop je afdoende heeft geïnformeerd, maar daar ga ik even van uit.

Als je gebruik maakt van je herroepingsrecht, moet je dus het aankoopbedrag van de componenten terugkrijgen, maar niet van de assemblage.

Als je toch geld terug wilt voor de assemblage omdat dit volgens jou verkeerd is uitgevoerd, zou je mogelijk een beroep kunnen doen op wanprestatie. Dat is echter wel ingewikkeld. Ik kan me zo een paar drempels voorstellen als je dat gaat doen:

- Allereerst is het de vraag of de koeler scheef genoeg zit om over een fout te kunnen spreken. Als de heatpipes werkelijk beschadigd zijn, zou dat wel voldoende moeten zijn.
- Bij een wanprestatie heb je geen recht op terugbetaling, maar op het goedmaken van de fout. de webshop is dus verplicht om de koeler op een goede manier te monteren. Aangezien je alles wilt retourneren, heb je daar niet zoveel aan.
- Als de webshop akkoord zou gaan met terugbetaling van de kosten voor assemblage zullen ze waarschijnlijk slechts deels terugbetalen. Het grootste deel van de assemblage (voeding, moederbord, videokaart, opslag, etc.) is immers wel goed uitgevoerd.

Het beste is dus eerst contact op te nemen met de webshop en te vragen wat zij kunnen en willen doen.
Ook een dienst kan non conform worden uitgevoerd. Wat dus inderdaad wanprestatie is en niet zo heel moeilijk te bewijzen

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:05. Reden: Naam webshop verwijderd uit quote]

Niet de echte!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• akjedolz
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik probeer jullie posts zo goed mogelijk te beantworden.

Eerst, meldt de webshop op hun website nadat je componenten kiest in PC-Builder dat:
"Producten die speciaal volgens jouw specificaties worden gemaakt zijn uitgesloten van het retourrecht. Hiertoe horen bijvoorbeeld speciaal samengestelde PC's en samengestelde NAS systemen."
En in het Algemene voorwaarden staat het:
"10. Uitsluiting herroepingsrecht
7.Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;".

Maar in deze discussie zelfs de Wel of geen retourrecht bij geassembleerde computer? de manager technische dienst van andere populair IT-Webshop bevestigt dat de op-maat-samengesteld PC kan worden geretourneerd (dat was echter in 2016). Ook op https://www.acm.nl/nl/ond...-wanneer-niet-wanneer-wel staat het dat "De bedenktijd geldt wel voor bijvoorbeeld: computers die u samenstelt of laat samenstellen op verzoek van de consument". Dus ik weet niet zeker wat mijn rechten hier zijn.

Contact met de webshop: ik heb hun een email gestuurd maar nu tijdens corona duurt het wat langer om te reageren. Daarom wil ik ook via een telefoon opvolgen, maar ik wilde eerst voorbereiden en weten wat ik kan zeggen en wat mijn wettelijkse rechten zijn, als ze willen de retour niet doen.

Prestaties / temperaturen: Ik weet het niet want ik heb Intel i9 10940x ingebouwd. Het is een nieuwe processor en er is geen info online over hoe het zou moeten presteren en welke temperaturen zouden zijn, dus ik kan het gewoon niet testen op die parameter. Ook Intel vermeldt TJmax op slechts 86°C voor dit CPU (die verschilt veel van de meeste Intel-processors)(https://ark.intel.com/con...9-25m-cache-3-30-ghz.html, dus ik denk ik kan het niet gemakkelijk vergelijken met andere processors van hun.

Waarom naam ik aan over de schade aan andere componenten: Ik werd verteld dat zelfs als de componenten goed nu werken, het levensduur kan beperkt zijn vanwege mogelijke schade. Er is geen manier om dit zeker te controleren. Ik heb veel geld betaald voor die PC en ik wil die lang blijven werken, en ook nieuwe non-schadelijk componenten te krijgen. Ik snap het niet waarom zou ik een slechte servies accepteren met een mogelijk schade. Ik wil een goed gemaakte PC en ben voorbeid voor die te betalen, wat ik al gedaan heb. Daarom zie ik geen reden waarom ik moet accepteren zo'n slechte servies met mogelijke schade aan componenten.

Wat ik wil en als ik voorbereid ben om de PC te laten reparen door de webshop: dat hangt af. Als ze gaan de koeler, moederbord en processor te vervangen, dat is het misschien ok voor mij. Maar mijn PC heeft ook een van de zwaarste 2080ti op de markt (welke ze hebben niet gemonteerd zoals de bedoeling was bij de fabrikant - het hangte gewoon zonder ondersteuning tijdens de transportatie, terwijl de steunbeugel was ook ingegrepen in het pakket door de fabrikant maar was niet goed gemonteerd en aangeboden geen ondersteuning*. Hier is een link naar hoe het was gemonteerd: YouTube: Incorrectly mounted support bracket (MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING ... . Dus het is niet een goed idee om andere dure componenten (2080ti) weer en heen te transporteren, want ze kunnen beschadigd worden. Plus, ik heb nu gezien hoe ze de componenten samenstellen, en dat geeft me geen vetrouwen meer in hun servies. De enige manier hoe ik kan zeker zijn dat ik de nieuwe en non-schadellijk componenten krijg, is alles te retourneren en koop de PC van een ander winkel (het zal waarschijnijk wat duurder zijn, maar als dit is wat nodig is on een professionele dienst te ontvangen, laat het dan zo zijn).
*Ik heb het hier niet eerder aangemeld over de steunbeugel want dat probleem was niet zo groot voor mijn in vergelijking met het hoofdprobleem.

Dank jullie wel nog een keer voor jullie input.
Ik zal de webshop vandaag bellen om te vragen wat denken ze en wat mijn opties zijn.
Ik zal deze discussie blijven lezen en jullie vragen beantworden, en ook laat jullie weten hoe het met de webshop verder gaat.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:06. Reden: Naam webshop verwijderd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Gezien de naam van de webshop nog niet van belang is in de discussie, heb ik deze uit meerdere posts verwijderd. Deze discussie kan ook goed gevoerd worden zonder, zoals beschreven staat in het Shopping Forum - Beleid #geschillen.

[Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 25-05-2020 15:08]

Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08:57
Meestervisser schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Ook een dienst kan non conform worden uitgevoerd. Wat dus inderdaad wanprestatie is en niet zo heel moeilijk te bewijzen
Met non-conformiteit bedoelen we over het algemeen art. 7:17 BW en dat gaat toch echt alleen over koop.

Voor de uitkomst maakt het overigens inderdaad geen verschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de PC terug gaat zodat de leverancier z'n best kan doen om de boel alsnog netjes in elkaar te zetten. En niet om het geheel terug te sturen en je geld terug te krijgen?

In dat geval laat je de leverancier weten dat je de PC terugstuurt en dat je wilt dat de assemblage goed wordt gedaan omdat het nu niet goed is. Maak hier foto's van en stuur die per mail naar de leverancier. Wijs ze op de punten die je veranderd wilt hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
sypie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:04:
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de PC terug gaat zodat de leverancier z'n best kan doen om de boel alsnog netjes in elkaar te zetten. En niet om het geheel terug te sturen en je geld terug te krijgen?

In dat geval laat je de leverancier weten dat je de PC terugstuurt en dat je wilt dat de assemblage goed wordt gedaan omdat het nu niet goed is. Maak hier foto's van en stuur die per mail naar de leverancier. Wijs ze op de punten die je veranderd wilt hebben.
Ik kan best begrijpen dat hij er vanaf wil. Kijk hoe het in elkaar is zet. Dat kan je toch niet verwachten van een professioneel bedrijf? Zeker niet als we het over een i9 10400x icm een 2080TI. Dan betaal je flink wat geld voor. En dan ga je geen risico lopen met een steunbalk die niets doet. En een cooler die alles uit zijn verband trekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• akjedolz
Helaas heb ik geen update: ik heb vandaag een aantal keer geprobeerd te bellen, maar ik kon niet verder dan de start-menu, waar ze zeggen dat het te druk ik en verbinding is verbroken. Morgen zal ik nogmaals proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:21
akjedolz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:23:
Helaas heb ik geen update: ik heb vandaag een aantal keer geprobeerd te bellen, maar ik kon niet verder dan de start-menu, waar ze zeggen dat het te druk ik en verbinding is verbroken. Morgen zal ik nogmaals proberen.
gewoon achterelkaar proberen .. zovaak mogelijk
op een gegeven moment kom je er wel doorheen en dan ben je de 5e aan de lijn.
dan duurt het nog een 40/50minuten ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 09:13

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je zelf duidelijk lijkt te weten hoe het hoort, en je nu ergert aan de assemblage, dan is het misschien te makkelijk, maar: waarom doe je het niet zelf?

Dat kun je zo voorzichtig zijn als je zelf wil, monteer je de support bracket wél goed, en hou je rekening met trillingen van ventilators. Assemblage van computers zal bij meer webshops gebeuren door een paar tieners die er tig per dag moeten afwerken, en dus niet bepaald zachtzinnig met de componenten omgaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Jeroenneman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:43:
Als je zelf duidelijk lijkt te weten hoe het hoort, en je nu ergert aan de assemblage, dan is het misschien te makkelijk, maar: waarom doe je het niet zelf?

Dat kun je zo voorzichtig zijn als je zelf wil, monteer je de support bracket wél goed, en hou je rekening met trillingen van ventilators. Assemblage van computers zal bij meer webshops gebeuren door een paar tieners die er tig per dag moeten afwerken, en dus niet bepaald zachtzinnig met de componenten omgaan.
Ik kan zelf niet glasblazen, maar als ik een vaas bestel en ik ontvang een doos met scherven, weet ik dat er iets niet goed is gegaan.
Aan de andere kant kan ik een heleboel dingen zelf doen maar laat ik dat liever iemand anders doen (tijd, geld, zin) zodat ik zelf met andere dingen aan de slag kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 09:13

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DataGhost schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Ik kan zelf niet glasblazen, maar als ik een vaas bestel en ik ontvang een doos met scherven, weet ik dat er iets niet goed is gegaan.
Aan de andere kant kan ik een heleboel dingen zelf doen maar laat ik dat liever iemand anders doen (tijd, geld, zin) zodat ik zelf met andere dingen aan de slag kan.
Scheve vergelijking. TS kijkt duidelijk met kennis naar de assemblage. Een leek had de PC ontvangen, aangesloten, en was blij geweest.

Een glasblazer die een vaas ontvangt, zal die vaas nauwkeuriger inspecteren, dan jij of ik. Daar hoeft de vaas niet voor in scherven te liggen. Misschien dat een glasblazer wel triggered op een minuscuul belletje in de bodem, wat jou en mij niet eens opvalt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Jeroenneman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Scheve vergelijking. TS kijkt duidelijk met kennis naar de assemblage. Een leek had de PC ontvangen, aangesloten, en was blij geweest.

Een glasblazer die een vaas ontvangt, zal die vaas nauwkeuriger inspecteren, dan jij of ik. Daar hoeft de vaas niet voor in scherven te liggen. Misschien dat een glasblazer wel triggered op een minuscuul belletje in de bodem, wat jou en mij niet eens opvalt.
Dat wil toch niet zeggen dat je het zelf *moet* doen? Wat betreft de koeler kan eigenlijk iedereen wel zien dat dat niet zo hoort, en dat het verkeerd of niet vastzetten van zware onderdelen transportschade op kan leveren snapt iedereen met natuurkundig inzicht.
Maar waarom is het relevant of hij het zelf zou kunnen? Je betaalt voor een dienst en die wordt niet of matig geleverd. Dat hij kennis van zaken heeft is leuk zodat hij ziet dat hij flink genaaid wordt, zeker als dit er voorafgaand aan het transport er ook al zo uitzag. Een mogelijke reden heb ik al aangehaald, je kan prima geen tijd of zin hebben in het in elkaar zetten van een PC maar wel een nieuwe PC willen of nodig hebben. Assemblage uitbesteden aan het bedrijf waar je de onderdelen bestelt geeft je de garantie dat alles werkt zodat je zelf ook niet lastig hoeft te gaan doen met troubleshooten als er een onderdeel DOA is maar je niet makkelijk kan bepalen welk onderdeel zonder tig keer verschillende dingen te moeten testen en over en weer te sturen. Dat kan je zomaar enkele weken en hopen verzendkosten schelen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• akjedolz
Na 40 minuten afwachting, gelukkig kon ik de klantenservice vandaag bereiken. Ze waren heel behulpzaam en wilde mee te denken om een opplossing te vinden. Ze waren voorbereid om een complete retour aan te nemen, maar wilde de assemblage kosten niet vergoeden. Eindelijk hebben we afgesproken dat ze de videocard, moederbord en koeler gaan in iedere gevaal vervangen, en ze gaan inspecteren anderen componenten ook en deze vervangen in geval van schade, inclusief de processor.

Dus ik ga alles morgen naar hun sturen (ze hebben ook een kourier geregeld) en hopelijk gaan ze alles als afgesproken doen. Ik heb ook gevraagd om alleen 1 fan te gebruiken, in plaats van twee, want 1 is ook genoeg (staat zelfs op Noctua website) en dan kunnen ze alles passen zonder schade.

Dankjullie nogmaals voor jullie tijd, aandacht and adviezen!

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-06 13:13
Klinkt goed, laat nog ff weten hoe hij terugkomt..

2430Wp ZW

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 12:01

Basszje

Reisvaap!]

Lijkt mij ook logisch dat assemblage niet wordt vergoed. Dat is immers een dienst die je hebt afgenomen.

Logischerwijs moet dat goed gebeuren en als daar fouten gemaakt zijn, moet de shop de gelegenheid krijgen om die te herstellen. Mocht het ding weer verkeerd terugkomen, blijft hetzelfde punt staan.

Is de bouwer erg ver weg, anders zou ik proberen het ding op te halen. Dan kan je direct kijken of alles nu wel in orde is en anders ter plekke nog wat aan doen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• akjedolz
S0epkip schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:42:
Klinkt goed, laat nog ff weten hoe hij terugkomt..
Ik zal het zeker doen.
Basszje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:22:
Lijkt mij ook logisch dat assemblage niet wordt vergoed. Dat is immers een dienst die je hebt afgenomen.

Logischerwijs moet dat goed gebeuren en als daar fouten gemaakt zijn, moet de shop de gelegenheid krijgen om die te herstellen. Mocht het ding weer verkeerd terugkomen, blijft hetzelfde punt staan.

Is de bouwer erg ver weg, anders zou ik proberen het ding op te halen. Dan kan je direct kijken of alles nu wel in orde is en anders ter plekke nog wat aan doen.
Ik heb betaald voor een dienst die nooit uitgevoerd was (professioneel assemblage). Ik heb niet gekregen wat ik voor betald heb, mijn artikelen waren beschadigd en ik ben veel tijd verloren.

Het is alsof iemand komt thuis bij mij om een schilderij te hangen, maar doet het op het verkeerde muur - dus ik zal een schilderij hebben waar ik wilde het niet, een gat in de muur (schade) en verloren tijd. Het is niet de logisch en ik zal niet willen voor dat te betalen.

• akjedolz
Vandaag ga ik hopelijk mijn PC ontvangen, die heb ik op 7 mei gekocht van webwinkel. Het is nog steeds onderweg maar ik wilde even een update voor jullie geven.

Webwinkel erkende dat de PC beschaadigt was maar tijdens de transpor (die van hen naar mij), wat is gek, aangezien dat ik een video heb waar het is helder dat de schade is door de assemblage veroorzakt.

Na de inspectie van de PC, hebben ze een document gestuurd met een lijst van storingen, die verklaarde dat de schade tijdens de transport was gedaan. Tijdens de gesprek met klantenservies hebben ze gevraagd om die document te teken, scannen en terug sturen. Ik heb het niet gedaan want ik ben niet eens met de verklaring van de transportschade. Niemand heeft die document verder gevraagd en later heb ik een email gekregen dat ze een behuizing, koeler, videocard en moederbord hebben vervangen, die beschadigd waren tijdens de transport (yeah right..). Vandaag heb ik een track&trace gekregen.

Hopelijk zal ik de PC in een goede staat ontvangen en alles gaat werken. Ik ga een update schrijven later na het testen.

Dankjulliewel allemal!

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 22-06-2020 20:11. Reden: Naam van webshop noemen is niet de bedoeling, zoals ook eerder is genoemd.]

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
@akjedolz Dat document dat je moest ondertekenen is zodat ze het bij de transporteur kunnen claimen.
Best raar overigens: dat ding wordt geassembleerd, opgestuurd, teruggestuurd en vervolgens kunnen zij aanwijzen dat het transportschade is bij de eerste keer versturen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• akjedolz
Hello!

Sorry dat ik kon eerder niet posten - ik had zo veel gebeuren dat ik had helemal vergeten een update te geven.

Ik heb de PC gekregen met een gebogen koeler voor de tweede keer (deze keer het kan door de transportatie, maar niemand weet het zeker). Ik heb op kamera gefilmd hoe ik het pakket heb ontvangen en uitgepakt, dus het was duidelijk dat het niet mijn fout was. De PC was geretournerd en de hele bedrag was teruggestoort (inclusief assemblage kosten).

Ik moest 2 keer naar de klantenservice bellen want het was meer dan 2 weken sinds hun bevestiging van ontvangst van de PC. Maar nu is het opgelost.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True