Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Cat5e haalt enkel 100mbps

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer Tonijn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15-11 15:17
Goedenavond Tweakers,

Bedankt voor het aanklikken van dit topic.
Ik ben mijzelf er van bewust dat er meerdere topics bestaan met eigenlijk hetzelfde probleem.
(CAT6 UTP kabel komt niet verder dan 100mbps :() bijvoorbeeld.

Alleen heb ik het antwoord op één van mijn vragen niet kunnen vinden, vandaar deze post.

Situatie:
Op dit moment heb ik een Cat 5e netwerkkabel vanuit mijn meterkast getrokken naar de woonkamer. (20 a 25meter) Hier heb ik een WCD netwerkpoortje geplaatst en ervaar sinds een tijdje connectiviteitsproblemen.

Soms valt de verbinding een aantal seconden weg. De ene keer gebeurt dit 10x per avond, de andere avond weer helemaal niet.

Ik ben erachter gekomen dat er ook maar een 100/100 verbinding aanwezig is, waar dit 1000/1000 zou moeten zijn. Als ik een prefab kabeltje pak en rechtstreeks van de router naar de PC trek, is dit 1000/1000.

Naar mijn idee zou de 5e ook 1000/1000 moeten kunnen halen. Om dat te testen heb ik aan beide kanten, een nieuwe RJ45 connector gezet en dus het WCD netwerkpoortje er tussenuit gehaald. Ook dan haal ik helaas maar 100/100.

Uit het andere topic heb ik geleerd dat ik voor het WCD netwerkpoortje waarschijnlijk een solid core kabel nodig heb en een tooltje om hem in de WCD aan te kunnen sluiten (heb ze er voorheen zelf doorheen getrokken maar dat lijkt dus niet zo wijs :'( )

Ik las alleen dat de solid core kabel, eigenlijk alleen van LSA naar LSA is en in mijn situatie moet ik er dus een RJ45 connector op knijpen om hem aan de andere kant in de router aan te kunnen sluiten. Hoe kan ik dit het best oplossen en nog belangrijker, wat heb ik hier precies voor nodig?

Tot nu toe kom ik op het volgende:
http://www.allekabels.nl/...-per-meter-uutp-cat6.html

https://www.netwerkkabel....1HLwcMEAQYAyABEgLDQPD_BwE

alvast bedankt voor de hulp!
Ben een beginner op dit gebied!

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:57

Jimster

A State of Trance

Heb je uitgesloten dat het een CCA kabel is?
Welke adervolgorde heb je gebruikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
solid wil ook wel in een stekker.. alleen moet je stekker er wel geschikt voor zijn dacht ik.. :?

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer Tonijn
Jimster schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:30:
Heb je uitgesloten dat het een CCA kabel is?
Welke adervolgorde heb je gebruikt?
Ik heb de Belden 1583E kabel, zou volledig koper moeten zijn.
Volgorde is uiteraard ook wel handig om te vermelden in mijn openingspost, namelijk EIA/TIA-568B.

En wat ik dan niet snap, is dat ik maar 100/100 haal met deze kabel op laten we zeggen 30 meter. Dat zou gewoon moeten werken met aan 2 kanten een stekker of zit ik hier mis?
SMSfreakie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:31:
solid wil ook wel in een stekker.. alleen moet je stekker er wel geschikt voor zijn dacht ik.. :?
Die moeten dus op het lijstje erbij komen te staan, maar ook daar is zoveel keus dat ik geen idee heb welke ik moet hebben. 8)7

[Voor 10% gewijzigd door Meneer Tonijn op 24-05-2020 19:44]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:07
Heb je een kabeltester tot je beschikking? Zoiets dus.
Dan kan je snel zien of alle aders wel goed zijn. Als één ervan niet goed is gaat de verbinding van 1000/1000 naar 100/100.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer Tonijn
FoxLenny schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:56:
Dan kan je snel zien of alle aders wel goed zijn. Als één ervan niet goed is gaat de verbinding van 1000/1000 naar 100/100.
Dat ga ik morgen inderdaad even testen.
Maar als de paren allemaal goed zijn, gaat hij toch alsnog niet werken in de WCD aansluiting op 1gbps voor wat ik uit het andere topic las?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23-11 18:55
Als je aders niet goed zitten (paren niet bij elkaar gehouden) is het meestal met 10 meter al gebeurd met je verbinding, maar je kan geluk hebben ;-)

Voor wat betreft je solid/stranded vraag:

In principe doe je altijd aan beide kanten hetzelfde. Als je in de woonkamer een WCD hebt, maak je die in de meterkast ook. Vervolgens is de verbinding ertussen solid, en met een LSA dogger (Draad-Opleg-Gereedschap) gemonteerd.
De verbinding naar de apparatuur is dan met een patchkabel met een stranded kabel.

Het staat je vrij om dit allemaal anders te doen, en je kan er ook op 25 meter echt wel 1000Mb door krijgen.

RJ45 voor solid core herken je aan de twee pinnetjes die door de iolatie heen het koper moeten raken. Die staan bij een normale stekker recht achter elkaar. Bij solid staat de ene iets naar links, en de andere iets naar rechts, zodat ze aan twee kanten van het koper kunnen komen. Maar doorgaans werkt het ook gewoon als je de stranded variant pakt. In het ergste geval moet je hem nog een keer knijpen.

[Voor 191% gewijzigd door Meester_J op 24-05-2020 20:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:05
Meneer Tonijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:04:
[...]

Dat ga ik morgen inderdaad even testen.
Maar als de paren allemaal goed zijn, gaat hij toch alsnog niet werken in de WCD aansluiting op 1gbps voor wat ik uit het andere topic las?
Maak anders even een paar foto's en laat het hier zien. Wie weet zit er een simpele fout in de aansluiting/connector o.i.d.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23-11 18:55
FoxLenny schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:56:
Ik zet mijn geld op deze diagnose. 100 mb/s werkt op 4 draadjes, Gb/s op 8.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:01
Ik had precies dit en de kabel was niet goed aangesloten. Een adertje was doormidden en maakte geen contact. Geplaatst door een elektricien 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer Tonijn

Voor zover ik zie zit alles gewoon goed. Ik denk dat de enige manier om het zeker te weten, de kabeltester is alleen die heb ik op dit moment niet in huis :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Als je nog kopjes hebt liggen kun je ze ook gewoon nog eens opnieuw aanzetten. Wie weet..

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [PC: Louqe Ghost S1 - 10900K - RTX3080 - 64GB - Custom loop]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer Tonijn
Ik heb er nog genoeg, alleen was ik van mijn klas niet de beste in het maken van deze kabels :P
Daarnaast, als ik ze er beide afhaal kan het goed zijn dat het probleem zich naar de andere kant verplaatst en ik een meter kabel extra nodig heb om die connectors er opnieuw aan te persen haha.

De kabeltester gaat hopelijk het eea uitwijzen, maar dan nog blijft het probleem met deze kabel. Kan ik deze op een WCD connector aansluiten of zijn de aders daarvoor te zwak?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:05
Meneer Tonijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:30:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor zover ik zie zit alles gewoon goed. Ik denk dat de enige manier om het zeker te weten, de kabeltester is alleen die heb ik op dit moment niet in huis :(
Ik zie het niet helemaal scherp, maar het lijkt wel goed te zitten. Kabeltester is de goede manier om te testen of alles goed overkomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13-11 00:18
Meneer Tonijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:36:
Kan ik deze op een WCD connector aansluiten of zijn de aders daarvoor te zwak?
Als het stugge (solid) kabel is kan deze gewoon op een WCD. Stugge kabel is daar juist voor. Wel met het juiste gereedschap, LSA tool.

Je kunt om het aan de kant van de meterkast netjes af te werken ook een opbouwdoosje gebruiken.
https://www.netwerkkabel....zen/cat6-wandcontactdoos/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer Tonijn
Sacul schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:44:
[...]

Als het stugge (solid) kabel is kan deze gewoon op een WCD. Stugge kabel is daar juist voor. Wel met het juiste gereedschap, LSA tool.

Je kunt om het aan de kant van de meterkast netjes af te werken ook een opbouwdoosje gebruiken.
https://www.netwerkkabel....zen/cat6-wandcontactdoos/
Klopt, zover was ik :) Alleen ik doelde op de kabel die er nu in zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:05
Beste,

heb u foto's eens ingezoomd en u aders zitten niet tot vanachter in de connector.

https://sites.google.com/view/eendraadschema/homepage

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer Tonijn
Dyckie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:58:
Beste,

heb u foto's eens ingezoomd en u aders zitten niet tot vanachter in de connector.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jeetje, dat je dat uit mijn foto's hebt kunnen halen. (Gemaakt met een aardappel)

Maar dat zal dus resulteren in een bad cable test op de tester neem ik aan :)
Bedankt voor de moeite van het zoomen in de foto's!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Meneer Tonijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:20:

Uit het andere topic heb ik geleerd dat ik voor het WCD netwerkpoortje waarschijnlijk een solid core kabel nodig heb en een tooltje om hem in de WCD aan te kunnen sluiten (heb ze er voorheen zelf doorheen getrokken maar dat lijkt dus niet zo wijs :'( )
Meneer Tonijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:43:
Ik heb de Belden 1583E kabel, zou volledig koper moeten zijn.
Je hebt een solid kabel nu. Die is helemaal prima om samen met de WCD te gebruiken.

Aan de andere kant in de meterkast zet je ideaal gezien ook een opbouw WCD of patchpaneel. Maar je kunt daar ook een stekkertje aan zetten, mits dit een stekker is geschikt voor solid kabel.
Deze kabel is ook solid, daarvoor geldt met afmonteren precies hetzelfde als met de huidige kabel.

Ik zou de kabel niet vervangen. Cat5E moet prima met 1gbit werken over 30m. En persoonlijk vertrouw ik jouw A-merk Cat5E kabel meer dan die no-name Cat6.

Die kabel is prima, tenzij je hem kapot getrokken hebt. Sluit hem opnieuw en goed aan op de WCD, dus met de juiste punchtool. Vervang eventueel de WCD, wellicht heb je de mesjes beschadigd tijdens je eerdere poging tot afmonteren. En sluit de andere kant in de meterkast goed aan met de juiste materieel. Dan moet dit gewoon werken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

Twarp

just grin...

Plaatje 1, krimp plaatje van je connector zit niet diep genoeg (kabeltje bruin). Even helemaal opnieuw en later een nieuwe krimptang aanschaffen.

Meh ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:05
Meneer Tonijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:03:
[...]

Jeetje, dat je dat uit mijn foto's hebt kunnen halen. (Gemaakt met een aardappel)

Maar dat zal dus resulteren in een bad cable test op de tester neem ik aan :)
Bedankt voor de moeite van het zoomen in de foto's!!
Op foto 1 en 2 zitten geen van de aders tot vanachter en op foto 3 en 4 zitten blauw-wit en groen niet tot vanachter.
Trek eens foto's van de boven kant en plaatst die eens

https://sites.google.com/view/eendraadschema/homepage

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Twarp schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:09:
Plaatje 1, krimp plaatje van je connector zit niet diep genoeg (kabeltje bruin). Even helemaal opnieuw en later een nieuwe krimptang aanschaffen.
Scherp. :)

Waarschijnlijk zo'n goedkope krimptang gebruikt. Die krimpt ader 1 (dicht bij het scharnier) beter dan ader 8. :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

Twarp

just grin...

Xander schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:13:
[...]

Scherp. :)

Waarschijnlijk zo'n goedkope krimptang gebruikt. Die krimpt ader 1 (dicht bij het scharnier) beter dan ader 8. :X

[Afbeelding]
Ja dat is inderdaad een hopeloze tang, ik heb er nu een die alle connectors ineens aandrukt en sindsdien nooit meer een rotte stekker gehad ...

En altijd goed kijken, deze stekker kan zo een poort slopen |:(

Meh ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer Tonijn
Twarp schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Ja dat is inderdaad een hopeloze tang, ik heb er nu een die alle connectors ineens aandrukt en sindsdien nooit meer een rotte stekker gehad ...

En altijd goed kijken, deze stekker kan zo een poort slopen |:(
De tang van een elektricien geleend. Toegegeven, die worden volgens mij voor vanalles gebruikt maar dat het zo'n effect had, dat wist ik niet!

Morgen neem ik het kabelsetje van mijn werk even mee inclusief de tester. Maar ik ben allang blij dat jullie van die scherpe ogen hebben want voor mij was het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ik ga wel gelijk zo'n opbouwdoosje monteren in de meterkast. Een patchpaneel is wat zinloos (denk ik) gezien ik maar 2 poortjes heb in mijn huis. Tips waar ze lokaal te koop zijn morgen hoor ik graag (regio Arnhem, Nijmegen, Tiel) :) Scheelt me namelijk weer een dag met een kabel hangend door het huis en daarmee een vriendin die met een flinke frons zit te kijken ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13-11 00:18
Meneer Tonijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Klopt, zover was ik :) Alleen ik doelde op de kabel die er nu in zit.
Ik heb het ook over de huidige kabel die er nu in zit :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer Tonijn
Sacul schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:46:
[...]

Ik heb het ook over de huidige kabel die er nu in zit :)
Held :)

Zou er graag vandaag één ergens kopen, maar waar vind je zoiets? Lijkt me niet iets wat de bouwmarkt standaard op voorraad heeft. (Al gecheckt)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Meneer Tonijn
Update: Goed gereedschap is het halve werk.

Kabeltester wees inderdaad een aantal foutjes uit.

Stekker vervangen met een tang die alle 8 aders gelijktijdig aanknijpt.
Aan de andere kant met een LSA push tooltje van 8 hele euro's, de wall connector aangesloten. in 1 x goed :)
Snelheid zoals hij hoort te zijn :)

Bedankt voor alle tips. Ik heb er weer aardig wat van kunnen leren en voor een volgende die dit leest hoop ik ook van nut te kunnen zijn ;-)

Gr,
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True