Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop voor werk & videobewerking.... budget ca € 800

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• con66nl
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 09:31
Hallo forumcollega's,

Ik ben opzoek naar een laptop. Mijn huidige (Asus A75 17 inch i7) begint na 8 jaar kuren te vertonen. Deze heb ik ooit als ZZP'er gekocht voor design en dtp werk (landschapsontwerper). Ondertussen ben ik niet meer zelfstandig aan het werk en is een laptop niet meer mijn belangrijkste ontwerpinstrument. Maar de laptop doet nog vriendelijk zijn best maar begint tegen een pensioen aan te lopen

Ik zoek dus een vervanging waar ik weer een paar jaar blij van word....

De belangrijke vraag is VIDEObewerking,
Ik lees dat videobewerking het beste gaat met processor met veel kernen, veel geheugen en een grafische kaart met nog extra geheugen ? klopt dat? is dus een aparte grafische kaart noodzaak?

kan ik dit het best doen met de combi Intel i5 of i7 met een Geforce 4 gb kaart?
Of kan ik ook naar een snelle AMD (bv 3700) met een AMD Radeon Vega 10 (integrated GPU, geen extra geheugen?)

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga deze laptop gebruiken voor thuiswerken (in the cloud/citrix-omgeving) en voor mijn eigen hobbies en dat zit um vooral in GoPro-filmpjes voor youtube maken. Ik zou zelf zeggen: videobewerking :) daarnaast wat hobbymatig werken dtp en grafisch ontwerp

belangrijkste programma's
  • proberen met Davinci Resolve
  • Movavi Editor
  • CorelDraw Suite (fotobewerking-grafisch ontwerp)
  • Office Pakket
En oja... soms zit ik een dag te gamen (strategiegames als CIV)

Wat is je budget?
Ik heb een budget van max 900 euro (dat kan ik voor mezelf verantwoorden, maar daarbij zoek ik natuurlijk wel dat schaap met 5 poten dat alles kan en ook nog 5 jaar een toppertje blijft.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal de laptop regelmatig (4 x maand) meeslepen naar het werk (want online vergaderen kan niet in de citrix-omgeving, dus eigen apparatuur mee naar de baas).

Maar ik sleep de laptop wel door het huis heen, want soms wil je bij je vrouw in de buurt zitten en soms niet :P

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, maar goede ervaringen met Asus en Lenovo.

Mijn belangrijke afweging zit in het ideale evenwicht tussen:
  • goede processor (veel kernen, veel snelheid),
  • intern geheugen (min. 16 GB, in de toekomst uit te breiden?)
  • grafische kaart met geheugen (min 4GB?) voor videobewerken
  • goed scherm (maar 15,6 inch is goed genoeg)
en oja, als het mogelijk is ook een microSD card lezer (maar daar is ook goed zonder te werken)

Wat heb ik op het oog:
pricewatch: Lenovo Legion Y540-15IRH-PG0 (81SY00RVMH)

of

pricewatch: Lenovo ideapad L340-15API (81LW00GGMH)

Mijn vraag is
Mijn aanname is dat videobewerking het beste gaat met processor met veel kernen, veel geheugen en een grafische kaart met nog extra geheugen ? Klopt dat en wat is de beste machine?

[Voor 15% gewijzigd door con66nl op 24-05-2020 19:02. Reden: tekstverbetering, extra optie]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• con66nl
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 09:31
OK,

Knoop is doorgehakt, helaas geen tips over wat het beste is maar toch:

ik heb nogmaals het forum doorgelezen en het antwoord van DeArmeStudent van 8 mei geeft goede richting.
(Laptop gezocht voor videobewerking)
Waar zou je op kunnen letten met het aanschaffen van een laptop?
Minimaal een processor met 4 cores , dus geen i5 of i7 U variant.
Minimaal 8gb ram, maar liever 16gb
Minimaal een losse videokaart. 2gb videoram is ok, maar 4gb videoram is beter.
Een SSD van minimaal 250gb.
Daar komt bij dat Davinci Resolve 16 GB en losse videokaart vraagt.

Dus de keuze is gemaakt:

Drumroll

voor de Lenovo Legion
pricewatch: Lenovo Legion Y540-15IRH-PG0 (81SY00RVMH)

Ik ga er vast blij van worden

Groetjes
Con

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True