Fatsoenlijk netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfBones
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 13:35
In mijn woning (bouwjaar begin 90s) zou ik graag fatsoenlijke bekabeling willen aanleggen. Na veel inlezen op verschillende websites en dit forum probeer ik een plan op te zetten om dit te verwezenlijken.

Nu loopt er een kabel vanuit de meterkast door de kruipruimte naar een trapkast de woonkamer binnen. Deze is momenteel aangesloten op een unmanaged switch voor TV/Desktop/Media center/ PlayStation/UAP-AC-LITE. Ik heb al gezien dat er tenminste nog een coax kabel ligt en een oude ptt kabel die wel vervangen kunnen worden door 2x 2 cat 6 utp kabels. Waarop een nette wandcontactdoos gezet kan worden.

Echter zie ik beren op de weg mbt. de meterkast waar ruimte schaars is en niet bepaald bereikbaar.

Hierboven of hier links is nog wel enige ruimte over om sowieso een patch paneel te plaatsen met daarbij een Gen1 UniFi Switch 8 PoE 150W. Waar nu de Experia Box hangt zou ook nog het ea. kunnen worden bevestigd?

Richting eerste verdieping en zolder moet ik nog een inventaris maken mbt. de loze leidingen en waar deze uitkomen om daar ook voor bekabeling te kunnen zorgen. Op de eerste verdieping ligt een UAP-AC-LITE via Power Adapter maar is niet geheel stabiel.

Wat zijn verder mijn opties? Is dit een redelijk plan of hebben jullie nog suggesties?

[ Voor 9% gewijzigd door LordOfBones op 24-05-2020 13:10 ]

Mobile Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

begin hier Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 plaatjes kijken hoe anderen je voor zijn gegaan je hebt voorgaande delen ook nog (als de plaatjes het doen)

[ Voor 40% gewijzigd door vso op 24-05-2020 13:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfBones
vso schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:19:
begin hier Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 plaatjes kijken hoe anderen je voor zijn gegaan je hebt voorgaande delen ook nog (als de plaatjes het doen)
Dankjewel. Die was ik ook al voor een paar jaar terug doorgelopen en ben zeker jaloers op alle nieuwbouw woningen met zeeën aan ruimte en mooie kabels. Dat stadsverwarming gedrocht neemt veel ruimte in.

[ Voor 5% gewijzigd door LordOfBones op 24-05-2020 13:24 ]

Mobile Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

LordOfBones schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Dankjewel. Die was ik ook al voor een paar jaar terug doorgelopen en ben zeker jaloers op alle nieuwbouw woningen met zeeën aan ruimte en mooie kabels.
TBH

In een gemiddelde tweaker woning heb je aan 6 kabels en een 8 poorts switchje genoeg.
Dat pas makkelijk in die kast.

Daarnaast is er natuurlijk geen enkele reden waarom het in de meterkast moet staan.
Bij mij staat het opgebouwd in de wasmachine ruimte. Dan hoefde ik alleen maar een gaatje door 2 muren en een plafoond te boren om bij alle belangrijke ruimtes te komen. En niemand die last heeft van de zoemende nas.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@LordOfBones Klinkt mij in de oren als een prima plan. Ook de gelinkte materialen zijn kwalitatief prima. Juist omdat elke woning anders is qua opzet, wel of geen lozen leidingen, WAF etc.etc. is het helemaal aan jou om hier invulling aan te geven.

Dat is trouwens ook een deel van de joy al zeg ik het zelf ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfBones
heuveltje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:24:
[...]

TBH

In een gemiddelde tweaker woning heb je aan 6 kabels en een 8 poorts switchje genoeg.
Dat pas makkelijk in die kast.

Daarnaast is er natuurlijk geen enkele reden waarom het in de meterkast moet staan.
Bij mij staat het opgebouwd in de wasmachine ruimte. Dan hoefde ik alleen maar een gaatje door 2 muren en een plafoond te boren om bij alle belangrijke ruimtes te komen. En niemand die last heeft van de zoemende nas.
Ja, dat was ook mijn uitgangspunt, waarschijnlijk gaan er ook nog maar 4 kabels naar boven.

Er loopt ook nog een driehoekige "schacht" vanuit de trapkast naar zowel eerste als tweede verdieping dus die zou ook nog uitkomst kunnen bieden.

Mobile Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfBones
MisteRMeesteR schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:26:
@LordOfBones Klinkt mij in de oren als een prima plan. Ook de gelinkte materialen zijn kwalitatief prima. Juist omdat elke woning anders is qua opzet, wel of geen lozen leidingen, WAF etc.etc. is het helemaal aan jou om hier invulling aan te geven.

Dat is trouwens ook een deel van de joy al zeg ik het zelf ;)
Dat vind ik ook wel de uitdaging hieraan en het andere topic gaf al veel inzicht in de gebruikte materialen en oplossingen. _/-\o_

Mobile Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
in jou geval zou ik dat hele patchpaneel skippen, veel te veel verloren ruimte

ik zou rechts & zo hoog mogelijk (maar nog bereikbaar offc) een 8 poort switch & 8 poort patchpaneel naast elkaar hangen (gewoon tegen de muur schroeven)

daaronder (pakweg 20cm eronder zodat je 30cm kabels mooi kan laten krullen tussen switch & patchpanel) iets als een USG , ook gewoon wallmounten

persoonlijk vind ik de nederlandse meterkasten geen plek voor 19" spul in te gaan hangen ... dat het kan is natuurlijk wel de uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

LordOfBones schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Ja, dat was ook mijn uitgangspunt, waarschijnlijk gaan er ook nog maar 4 kabels naar boven.

Er loopt ook nog een driehoekige "schacht" vanuit de trapkast naar zowel eerste als tweede verdieping dus die zou ook nog uitkomst kunnen bieden.
ik heb ook niet veel ruimte, als je nog wilt verbouwen is wellicht (2)kabels trekken van locatie x naar meterkast je eerste "wens" .. zorg dat je genoeg overlengte hebt (4meter bv) dit kan je later mooi maken.

ptt/coax kabel kan je zoiezo vervangen door UTP, (gebruik de huidige kabel als trek draad)
langs ventilatie kanalen/verwarming kan je vaak makkelijker uitboren (minder kans op metaal)

Je hebt 10" (10 inch) patchpanelen die je traps gewijs plat tegen de muur kan schroeven .. of in een hoekje
https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfBones
ijske schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:40:
in jou geval zou ik dat hele patchpaneel skippen, veel te veel verloren ruimte

ik zou rechts & zo hoog mogelijk (maar nog bereikbaar offc) een 8 poort switch & 8 poort patchpaneel naast elkaar hangen (gewoon tegen de muur schroeven)

daaronder (pakweg 20cm eronder zodat je 30cm kabels mooi kan laten krullen tussen switch & patchpanel) iets als een USG , ook gewoon wallmounten

persoonlijk vind ik de nederlandse meterkasten geen plek voor 19" spul in te gaan hangen ... dat het kan is natuurlijk wel de uitdaging
Ja, denk dat dat wel moet lukken, daar is genoeg ruimte over. Welk patch paneel zou je daarbij aanraden? Op allekabels zie ik geen cat6 patch paneel met 8 poorten, alleen vanaf 12.

Hoe zou je ze dan ophangen? Patchpaneel links en switch rechts of andersom?

Mobile Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
LordOfBones schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Ja, denk dat dat wel moet lukken, daar is genoeg ruimte over. Welk patch paneel zou je daarbij aanraden? Op allekabels zie ik geen cat6 patch paneel met 8 poorten, alleen vanaf 12.

Hoe zou je ze dan ophangen? Patchpaneel links en switch rechts of andersom?
patchpanel links , switch rechts , en poorten op dezelfde hoogte inderdaad ..

bij mn broertje hangt er zo eentje tegen de muur geschroefd... vond ik prima zat
https://www.benl.ebay.be/...5d5244:g:Rp4AAOSwbTVd~Ud5

edit : voor je kabel besteld bij allekabels.nl , post hier zeker effe ... veel van die kabels hebben het CCA of CCS label , en das prul... (dat is verkoperd aluminium, of verkoperd staal.. niet echt dingen die goed geleiden)

koop kabel met massieve koperkern , zoals een draka uc400... of dit bv
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

[ Voor 22% gewijzigd door ijske op 24-05-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfBones
ijske schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:00:
[...]

patchpanel links , switch rechts , en poorten op dezelfde hoogte inderdaad ..

bij mn broertje hangt er zo eentje tegen de muur geschroefd... vond ik prima zat
https://www.benl.ebay.be/...5d5244:g:Rp4AAOSwbTVd~Ud5

edit : voor je kabel besteld bij allekabels.nl , post hier zeker effe ... veel van die kabels hebben het CCA of CCS label , en das prul... (dat is verkoperd aluminium, of verkoperd staal.. niet echt dingen die goed geleiden)

koop kabel met massieve koperkern , zoals een draka uc400... of dit bv
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
Heb nog even het een en ander opgemeten. In ieder geval de loze ruimte bovenin is erg krap ~20 cm. Hier passen dus geen patchpaneel en switch naast elkaar.

Denk dat het handiger is de modem (experia box) naar boven te verplaatsen (waar BN 10 staat) en de patchpanel en switch onder elkaar te plaatsen waar voorheen dan het modem zat. Dit vlak is 35cm bij 49cm.

Dit is tot nu toe m'n aankooplijstje:

[ Voor 6% gewijzigd door LordOfBones op 24-05-2020 16:05 ]

Mobile Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 13:58
Lijkt mij een prima lijstje. Goede kabels, alles mooi koper.

Heb je niet genoeg aan een Unifi 60W 8-poort switch?
Misschien is een 8 poort patchpaneel ook wel genoeg?
( De 2 comments hierboven ivm kosten en ruimte besparing )

Misschien een tip: Ik heb zelf een lsa tang in een setje gekocht, dan heb je al het nodige gereedschap + een tester erbij in een handig op te bergen tasje.
Voorbeeld: https://www.conrad.nl/p/l...erk-gereedschapset-993894

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfBones
IJskonijn22 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:44:
Lijkt mij een prima lijstje. Goede kabels, alles mooi koper.

Heb je niet genoeg aan een Unifi 60W 8-poort switch?
Misschien is een 8 poort patchpaneel ook wel genoeg?
( De 2 comments hierboven ivm kosten en ruimte besparing )

Misschien een tip: Ik heb zelf een lsa tang in een setje gekocht, dan heb je al het nodige gereedschap + een tester erbij in een handig op te bergen tasje.
Voorbeeld: https://www.conrad.nl/p/l...erk-gereedschapset-993894
Heel erg bedankt voor de tips.

Ja, denk om mee te beginnen 8 poorts voldoende is en de 60W ook wel.

Setje is inderdaad handiger.

Zit alleen te twijfelen hoe je het beste het patch paneel en de switch kan bevestigen. Kan het patch paneel het beste met de installatie kabels via de onderkant erin zodat je de poorten aan de bovenkanten hebt of op z'n zij? En de switch er dan haaks boven?

Mobile Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
Dat blijft altijd een beetje passen en meten.

Ik heb laatst bijvoorbeeld een 60W en 8-poort opgehangen met de kabels naar de zijkant omdat dat mooi strak en netjes uit kwam.
Als je wil kan ik wel een foto posten/sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfBones
IJskonijn22 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:15:
Dat blijft altijd een beetje passen en meten.

Ik heb laatst bijvoorbeeld een 60W en 8-poort opgehangen met de kabels naar de zijkant omdat dat mooi strak en netjes uit kwam.
Als je wil kan ik wel een foto posten/sturen.
Het is me gelukt om het patch paneel + switch te bevestigen met een cat6 vanuit de wandcontactdoos naar het patch paneel. Met kabel tester lijkt het te werken maar nu krijg ik geen Ethernet signaal via deze kabel naar de switch. Heb de volgorde van beide aangehouden met T568B.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik zie het al. Volgens mij moet ik T568A gebruiken. |:(

In de renkforce handleiding staat dat A veelgebruikt wordt in Europa, maar in het forum lees ik overal B. :?

[ Voor 14% gewijzigd door LordOfBones op 07-06-2020 20:13 ]

Mobile Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
LordOfBones schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:44:
[...]

Ik zie het al. Volgens mij moet ik T568A gebruiken. |:(

In de renkforce handleiding staat dat A veelgebruikt wordt in Europa, maar in het forum lees ik overal B. :?
Nee hoor, je kan gewoon B aanhouden. Dat wordt inderdaad het meest gebruikt.

Misschien ligt het aan je patchkabels?

Edit: wel nog even netjes de adertjes kort knippen na het sleufje 😉

[ Voor 8% gewijzigd door IJskonijn22 op 07-06-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfBones
IJskonijn22 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:50:
[...]

Oke, top!

Heb de kabel tester nog eens geprobeerd en het lijkt er op dat 2 tegelijk oplichten. Die Belden UTP kabels zijn verdomde gevoelig voor lichte sneetjes.

Haha, ja, dit was nog een foto van voor ik ze af had gesneden en alles dicht had gemaakt al.

[ Voor 17% gewijzigd door LordOfBones op 07-06-2020 20:53 ]

Mobile Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordOfBones
IJskonijn22 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:50:
[...]

Heb het nog eens opnieuw aangesloten en het lijkt nu allemaal te werken. _/-\o_ :)

Nu nog alles netjes zien weg te werken.

Mobile Developer

Pagina: 1