Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oost west zonnepanelen op overkapping - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emot
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-06 10:00
Met een aantal man samen willen we iets voordeliger wat zonnepanelen inkopen. Nu ben ik niet zo'n fan van zonnepanelen op pannendak, dus dacht ik ze in oost-west opstelling (10-15 gr) op onze nog te bouwen overkapping in de tuin te leggen. Dit heeft natuurlijk wel een aantal nadelen; de zon komt laat op door opkomst achter de huizen en de zon is eerder weg door ondergang achter ons eigen huis. Daarnaast staat er nog een klein smal boompje waardoor tegen het einde van de dag wat schaduw ontstaat. Een voordeel t.o.v. oost west op het dak van ons huis is dat de oost kant de gehele dag door opbrengst levert doordat de panelen redelijk vlak staan. De spits van ons huis is namelijk 45 graden waardoor na verloop van tijd de oost kant volledig in schaduw valt.
Ons verbruik op dit moment is relatief laag; zo'n 2200 - 2500 kwh met 2 personen.

De panelen die we op het oog hadden zijn deze:
https://www.winkelman-zon...50wp/52231/?display=tiles
Deze panelen kan ik precies kwijt op het platte dak in portret oost west opstelling. Nu heb ik hierbij een aantal vragen:

1) Hoeveel panelen leg ik het beste neer? Ik kan er maximaal 7 en misschien wel 8 naast elkaar leggen, dus in totaal 14-16 panelen. Vind ik zelf wat aan de hoge kant, theoretisch gezien heb ik met 8 panelen in totaal genoeg, dus 2 rijen van 4. Maar met het oog op de toekomst is 10 panelen denk ik beter.

2) Aansluitend aan 1: heeft het zin om veel meer op te wekken dan je zelf gebruikt? Heeft het terugleveren tegenwoordig nog zin, en straks als de saldering afgebouwd wordt?

3) Hoe sluit ik deze opstelling het beste aan? Met een dergelijke platte opstelling met 2 strengen aangesloten worden of met 1 streng en optimizers? Of kan ik beter Enphase micro omvormers nemen. Qua prijs kom ik, vergeleken met optimizers en een omvormer, op het zelfde of zelfs goedkoper uit.

Situatie:

Alvast bedankt voor jullie tips, wordt zeer gewaardeerd.

[Voor 5% gewijzigd door emot op 26-05-2020 14:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:07
Als je een luchtfoto met het noorden boven met het dak bemaat en wat foto's van de schaduwsituatie toevoegt krijg je specifieker advies.

1-2 Je zou er meteen 14 of 16 kunnen leggen, afhankelijk van de omvormer is het bij grotere schaal een stuk goedkoper. De eerste jaren verkoop je dat overschot voor 10 cent. Maar later krijg je het waarschijnlijk wel op. Warmtepomp / airco / elektrische auto / kinderen.
Uitbreiden is tegenwoordig ook wat lastiger ivm BTW terugvragen. Kun je het beter meteen goed doen, is het af.

3 het goedkoopst is 2 strings en een simpele string omvormer met 2 mppt. Als de schaduw vrij erg is kun je misschien beter kiezen voor micro omvormers.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emot
De overkapping staat nog niet dus schaduwsituatie is, ook voor mij, nu nog wat moeilijk inschatten. In de zomer heb ik gezien de stand van de zon denk ik geen last van schaduw van de boom. In lente en herfst weer wat meer. Maar als ik 1 streng oost en 1 streng west aan sluit en de schaduw van de boom valt op 1 paneel per streng, heeft dit ook negatief invloed op de rest van de panelen toch?

Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar 12x 350 Wp panelen. Voldoet een omvormer als een Growatt 3600MTL-S dan? En is het mogelijk om hier achteraf nog optimizers bij toe te voegen, of bijvoorbeeld enkel aa de panelen welke schaduw krijgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emot
Ik heb de situatie even geschetst:
https://photos.app.goo.gl/kxwkCogtq4NUqVsUA

Het smalle boompje wat er staat is ongeveer 4,5 meter hoog.

De keuze van panelen is inmiddels ook veranderd:
https://www.winkelman-zon...llen/51779/?display=tiles
Gezien de kortere lengte dan de Longi kan ik deze mooi in portret ligging op oost-west leggen, op ongeveer 10 graden.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een eenvoudige string omvormer, maar hoe sluit ik dergelijke situatie het beste aan? Alles op 1 string? Oost en west een aparte string? 2 Stringen parallel of elk een aparte MPPT?

Als omvormer dacht ik aan een Growatt: https://www.winkelman-zon...mmpt/51615/?display=tiles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emot
Inmiddels een aantal weken verder en de zonnepanelen zijn binnen. Gezien de geringe prijs voor de panelen toch gekozen voor 12 stuks met een 3kw Growatt omvormer.

De overkapping zelf is nog niet helemaal klaar dus ik heb nog even de tijd om uit te zoeken hoe ik ze vast ga leggen. Ik wil eigenlijk niet met te veel ballast gaan werken, dus ben aan het kijken om ze vast te schroeven op het dak. Echter kan ik weinig vinden betreft het vastschroeven op een EPDM dak. Iemand hier ervaring mee?
Mijn idee was om een M12 RVS bout op een ronde RVS plaat te lassen welke ik, met voldoende kit, op het dak schroef. Hier overheen plak ik dan weer een stuk EPDM. Dan moet het in mijn ogen toch wel waterdicht zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:52
@emot dat is zeker niet aan te raden. Je zou dit kunnen halen:
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Je hebt nu de panelen in potrait? Dat is niet zo handig.

[Voor 9% gewijzigd door lothar op 12-07-2020 12:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-06 11:49
Het probleem van deze overkapping is dat dit een donkere overkapping wordt vooral omdat deze in de hoek staat tegen schutting/schuurtje zo te zien op de luchtfoto. Ik denk dat dit erg tegen gaat vallen.

Ik ben ook geïnteresseerd in zoiets en ik vraag me af wat de kosten/mogelijkheden zijn voor transparante zonnepanelen . Heeft iemand hier meer info over?

Zijn er mogelijkheden om een terras overkapping te maken met gewone goedkope panelen zonder dat dit al te donker wordt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Nee dan heb je ze vastgeplakt, en het is lastig om zeker te weten of de lijm het 30 jaar houdt.

Ik heb geen verstand van EPDM maar kun je er niet gewoon doorheen schroeven in een balk en vervolgens de EPDM eroverheen plakken? Zo heb je een mechanische verbinding die niet afhankelijk is van hoe goed alles blijft plakken.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• emot
lothar schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:59:
@emot dat is zeker niet aan te raden. Je zou dit kunnen halen:
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Je hebt nu de panelen in potrait? Dat is niet zo handig.
Om welke reden is het niet aan te raden?
Betonvoeten heb ik inderdaad ook al naar gekeken, ook om ze zelf te gaan maken. Maar hoe kan ik dan bepalen wat het minimale gewicht van deze betonvoeten moet zijn voor de 12 panelen? Ik had namelijk ook het idee om 3 of 4 betonvoeten te maken en daar weer een montagerail op te schroeven waar ik 6 panelen in portret naast elkaar op leg.
traders schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:32:
Het probleem van deze overkapping is dat dit een donkere overkapping wordt vooral omdat deze in de hoek staat tegen schutting/schuurtje zo te zien op de luchtfoto. Ik denk dat dit erg tegen gaat vallen.

Ik ben ook geïnteresseerd in zoiets en ik vraag me af wat de kosten/mogelijkheden zijn voor transparante zonnepanelen . Heeft iemand hier meer info over?

Zijn er mogelijkheden om een terras overkapping te maken met gewone goedkope panelen zonder dat dit al te donker wordt?
Overkappingen met een dicht dak zijn over het algemeen donker, maar ik zou niet weten waarom dat hier erger zou zijn? Mijn overkapping heeft al een dicht dak met daarop EPDM dakbedekking. Hier bovenop de komen de zonnepanelen te liggen.

Wat betreft de panelen af dak gebruiken, weet ik dat mb1 een kleine overkapping zo heeft gemaakt:
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
busscherski schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:42:
Nee dan heb je ze vastgeplakt, en het is lastig om zeker te weten of de lijm het 30 jaar houdt.

Ik heb geen verstand van EPDM maar kun je er niet gewoon doorheen schroeven in een balk en vervolgens de EPDM eroverheen plakken? Zo heb je een mechanische verbinding die niet afhankelijk is van hoe goed alles blijft plakken.
Ik was misschien wat onduidelijk, maar dat vastschroeven was sowieso al het plan. De kit was bedoeld om het geheel overal waterdicht te maken (dus ook rondom de schroeven).

• busscherski
Als je het nog moet bouwen zou ik kijken of je iets kunt met bifacial panelen. Die laten echt heel veel meer licht door dan een normaal dak. Meer licht is goed.
Wel even goed kijken hoe je het waterdicht krijgt.

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-06 11:49
busscherski schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:24:
Als je het nog moet bouwen zou ik kijken of je iets kunt met bifacial panelen. Die laten echt heel veel meer licht door dan een normaal dak. Meer licht is goed.
Wel even goed kijken hoe je het waterdicht krijgt.
Uit de foto's van deze panelen (bv webshop) maak ik niet echt direct op dat deze doorzichtig zijn? Waar kan ik dit zien (wordt dit ook aangegeven op de datasheets met een licht doorlatingsfactor?), en dan bedoel ik in foto's etc van panelen die ik als particulier kan kopen, niet een foto van Fastned of een andere foto van een persbericht van panelen die niet beschikbaar zijn voor de particuliere markt.

• busscherski
Ik heb ze zelf niet maar volgens mij zijn alle bifacial panelen lichtdoorlatend (transparante backsheet)

5% doorlatend is echt al vele malen beter dan 0%.
Is een beetje alsof je een dakraampje hebt, maar dan beter want egaler.

De mate van lichtdoorlatendheid zal denk ik niet vermeld staan maar kun je wel inschatten van de foto, het niet zwarte deel is doorlatend.

Een ander voordeel van bifacial is dat je dus ook een beetje opwekt aan de onderkant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@traders
https://www2.bisol.com/nl/bisol-lumina-cell-matrix-nl

Waar te koop? geen idee.
Maar wss duur.

Goedkoper is gewoon ledverlichting laten branden onder je terrasdak als de zon schijnt

Ik krijg OCD trekjes als ik dit zie
https://www2.bisol.com/nl/lumina-references-nl.html

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2020 18:52]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emot
Misschien handig voor @traders om hier even een eigen topic voor aan te maken. Voor mij is dit namelijk niet van toepassing.

Verder denk ik wel dat het met enkel panelen als dak net een broeikas wordt.
Je kunt natuurlijk ook nog altijd ramen in de zij- en achterwanden plaatsen.

• emot
Het heeft even geduurd, maar de panelen liggen dan eindelijk. 12x Jinko Solar 340 Wp in portrait ligging op oost-west met een Growatt MIN 3000 TL-XE. Montagebeugels heb ik uiteindelijk zelf gemaakt op de zaak en vastgelegd met stoeptegels. Sfeerimpressie:

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True