Met een aantal man samen willen we iets voordeliger wat zonnepanelen inkopen. Nu ben ik niet zo'n fan van zonnepanelen op pannendak, dus dacht ik ze in oost-west opstelling (10-15 gr) op onze nog te bouwen overkapping in de tuin te leggen. Dit heeft natuurlijk wel een aantal nadelen; de zon komt laat op door opkomst achter de huizen en de zon is eerder weg door ondergang achter ons eigen huis. Daarnaast staat er nog een klein smal boompje waardoor tegen het einde van de dag wat schaduw ontstaat. Een voordeel t.o.v. oost west op het dak van ons huis is dat de oost kant de gehele dag door opbrengst levert doordat de panelen redelijk vlak staan. De spits van ons huis is namelijk 45 graden waardoor na verloop van tijd de oost kant volledig in schaduw valt.
Ons verbruik op dit moment is relatief laag; zo'n 2200 - 2500 kwh met 2 personen.
De panelen die we op het oog hadden zijn deze:
https://www.winkelman-zon...50wp/52231/?display=tiles
Deze panelen kan ik precies kwijt op het platte dak in portret oost west opstelling. Nu heb ik hierbij een aantal vragen:
1) Hoeveel panelen leg ik het beste neer? Ik kan er maximaal 7 en misschien wel 8 naast elkaar leggen, dus in totaal 14-16 panelen. Vind ik zelf wat aan de hoge kant, theoretisch gezien heb ik met 8 panelen in totaal genoeg, dus 2 rijen van 4. Maar met het oog op de toekomst is 10 panelen denk ik beter.
2) Aansluitend aan 1: heeft het zin om veel meer op te wekken dan je zelf gebruikt? Heeft het terugleveren tegenwoordig nog zin, en straks als de saldering afgebouwd wordt?
3) Hoe sluit ik deze opstelling het beste aan? Met een dergelijke platte opstelling met 2 strengen aangesloten worden of met 1 streng en optimizers? Of kan ik beter Enphase micro omvormers nemen. Qua prijs kom ik, vergeleken met optimizers en een omvormer, op het zelfde of zelfs goedkoper uit.
Situatie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IEyoMnD3JeU1CQmhpWC8WbpL.jpg?f=user_large)
Alvast bedankt voor jullie tips, wordt zeer gewaardeerd.
Ons verbruik op dit moment is relatief laag; zo'n 2200 - 2500 kwh met 2 personen.
De panelen die we op het oog hadden zijn deze:
https://www.winkelman-zon...50wp/52231/?display=tiles
Deze panelen kan ik precies kwijt op het platte dak in portret oost west opstelling. Nu heb ik hierbij een aantal vragen:
1) Hoeveel panelen leg ik het beste neer? Ik kan er maximaal 7 en misschien wel 8 naast elkaar leggen, dus in totaal 14-16 panelen. Vind ik zelf wat aan de hoge kant, theoretisch gezien heb ik met 8 panelen in totaal genoeg, dus 2 rijen van 4. Maar met het oog op de toekomst is 10 panelen denk ik beter.
2) Aansluitend aan 1: heeft het zin om veel meer op te wekken dan je zelf gebruikt? Heeft het terugleveren tegenwoordig nog zin, en straks als de saldering afgebouwd wordt?
3) Hoe sluit ik deze opstelling het beste aan? Met een dergelijke platte opstelling met 2 strengen aangesloten worden of met 1 streng en optimizers? Of kan ik beter Enphase micro omvormers nemen. Qua prijs kom ik, vergeleken met optimizers en een omvormer, op het zelfde of zelfs goedkoper uit.
Situatie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IEyoMnD3JeU1CQmhpWC8WbpL.jpg?f=user_large)
Alvast bedankt voor jullie tips, wordt zeer gewaardeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door emot op 26-05-2020 14:09 ]
:strip_exif()/f/image/xh9xjacWEVyglwG09hGD8Cxu.jpg?f=fotoalbum_large)