Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
Mijn vraag
Ik heb een set aan 3D bestanden welke ik geprint wil hebben, echter heb ik geen kaas gegeten van dit hele onderwerp en lukt het mij niet om het te begrijpen ook.

Kan iemand mij helpen om dit juist geprint te krijgen?
...

Ik heb de volgende links van thingiverse waarvan ik enkele onderdelen wil printen:Ik heb gekeken op 3Dhubs maar de opties en mogelijkheden maakte het voor mij lastig.
...

Graag stel ik jullie de volgende vragen:
  • Welk materiaal zal ik kiezen. Bij de DAS Adapter TopClip zag ik PLA staan, dus hier heb ik voor gekozen. Echter lees ik dat dit meer een prototyping materiaal is. Het bedrag stond me wel aan, maar heb geen zin in iets wat breekt tijdens gebruik. PETG is gekozen boven PLA omdat het beter presteert onder hogere temperaturen en het buigzamer is.
  • Bij infill staat aangegeven dat ik 90% moet gebruiken, terwijl ik 80% als keuze krijg. Is het kwalitatief oke om 10% minder toe te passen?
  • Zijn er nog alternatieve Nederlandse platformen waar ik 3D print opdrachten kan laten uitvoeren? O.a. @Jampot007 is in staat om te printen, ook is er een aanbod middels V&A op tweakers, en marktplaats.
...

Dit was het voor nu. Ik dank jullie allen voor enige hulp hierin.
Mocht het gekozen forum gedeelte niet juist zijn dan hoor ik dit graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Caroga op 24-05-2020 11:40 ]

No, it's not Lupus

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
PLA is sterk en makkelijk te printen. Nadelen zijn dat het bros is (als het een harde klap krijgt breekt het) en dat het zacht wordt richting de 60 graden Celsius. Lijkt me geen probleem voor een clip voor een VR headset, die je waarschijnlijk voorzichtig behandelt. Ze worden ook wel wat warm maar 60 graden voor een externe clip lijkt me toch niet.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05 18:23
Op marktplaats zijn wat mensen die een print service aanbieden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar je zou eens kunnen informeren of er iets bijzit voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@Jampot007 heeft eens iets voor mij geprint. Dit overigens naar volle tevredenheid. Geen idee of hij nog 3d-prints maakt voor derden. De prijs en levertijd was prima. Over de kwaliteit kan ik niet zoveel zeggen, omdat ik een trackIR clip heb laten printen en m'n IR-ledjes het niet goed deden. Vanwege de coronacrisis heb ik nog geen tijd gehad om nieuwe IR-ledjes te fixen en deze te solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:34
Het gaat er om dat het stevige prints worden, die niet zomaar afbreken, je VR mask hangt er aan :)
Ik zou voor PETG kiezen, is net wat beter dan PLA.
En dan net iets heter dan zou moeten, om een goede laag-verbinding (layer adhesion) te krijgen.

De meeste onderdelen zijn niet zo spannend om te printen, maar er zijn er ook een paar bij die wat lastiger zijn en misschien goede support structuur moeten hebben.
(Pimax_to_DAS_Bracket_v2_RIGHT.stl)

Daar zit een sleuf in het midden, die zal je onder een hoek moeten printen, en jammer genoeg een stukje dat dunner is dan 0.4mm (gem. nozzle maat) en daar ontstaat een opening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5QxNbPemyH8TYTDNuLHtANW4Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGvSCqRpDPRW2IlCyKRLDjPu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door absrnd op 24-05-2020 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
absrnd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:46:
Het gaat er om dat het stevige prints worden, die niet zomaar afbreken, je VR mask hangt er aan :)
Ik zou voor PETG kiezen, is net wat beter dan PLA.
Dat hoor je vaak maar als ik kijk naar tests zoals deze:
YouTube: The BEST 3D printing material? Comparing PLA, PETG & ASA (ABS) - fea...

Daar is de pla een stuk sterker.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
Hey allemaal, bedankt voor de reacties! Erg blij om te zien dat jullie willen helpen.

@haarbal Bedankt, ik kreeg dit ook te horen via @Jampot007. Ik laat me graag sturen door jullie ervaringen wat dit betreft. Uiteindelijk zal de prijs het voor mij bepalen. De kans dat 3 verbindingen tegelijkertijd kapot gaan acht ik niet heel groot, dus mocht er iets kapotgaan dan valt die niet direct naar de grond.

@hoi1234 Ik kreeg via de PM een berichtje van @Jampot007. Hierin heeft hij wat advies gegeven en zijn services aangeboden. Ik wacht nog op zijn reactie.

@EricTC thanks, ga ik ook nog even naar kijken indien nodig.

@Anoniem: 477545 Bedankt voor je advies. Ik heb geen verstand van de verschillen tussen beide, dus ik geloof je gelijk. Ik zal dit aangeven bij @Jampot007. Wat betreft de opening: het bestand die je gebruikt hebt is de V2 versie. De creator hiervan heeft niet een andere Thing entry gemaakt, maar een V2 en V3 versie van het hetzelfde product gemaakt.
Het gaat mij alleen om het lijstje zoals in de eerste post is geplaatst:Daar zou dit probleem niet in moeten voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Caroga op 24-05-2020 02:21 . Reden: Reactie aan Haarbal toegevoegd. ]

No, it's not Lupus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
EricTC schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:21:
Op marktplaats zijn wat mensen die een print service aanbieden.
Op V&A ook, dus daarvoor hoef je niet zo ver van huis te kijken: V&A aangeboden: 3D print service // Printjes op aanvraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:52

MsG

Forumzwerver

haarbal schreef op zondag 24 mei 2020 @ 01:22:
[...]

Dat hoor je vaak maar als ik kijk naar tests zoals deze:
YouTube: The BEST 3D printing material? Comparing PLA, PETG & ASA (ABS) - fea...

Daar is de pla een stuk sterker.
Inderdaad. Petg is niet domweg sterker. Wel taaier en buigzamer. Dat kan een voordeel of een nadeel zijn. Pla is stug maar inflexibel en knapt eerder dan het taaie petg. Wel kan het een wat hogere temperatuur aan dan pla.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 20:06
Pla moet je ook niet in de zon leggen. Dat wordt al zacht bij 60graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 20:29
jbhc schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:07:
Pla moet je ook niet in de zon leggen. Dat wordt al zacht bij 60graden.
Maak daar maar 45-50 graden van :) Daarnaast breekt PLA sneller af onder UV, iets wat PETG niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
PETG is dan denk ik de juiste keuze want mijn kantoor krijgt vanaf 13:00u een volle bak zonlicht naar binnen geworpen. Daarnaast vind ik de buigzame eigenschap ook een plus, voornamelijk omdat de bovenste clip (DAS-Adapter_TopClip.STL) op zijn plek gedrukt moet worden en daarvoor moet kunnen buigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbR9_oDalEB7W2NSvGTo8339ZfI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DVB0Oxuq1lU4wqARTLlizq87.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FicJVpi1TljZHhLj6OMr3rmGqyo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A3ufblXwYXGGEmweD4SH70BO.png?f=fotoalbum_tile

No, it's not Lupus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:52

MsG

Forumzwerver

sypie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:07:
[...]

Op V&A ook, dus daarvoor hoef je niet zo ver van huis te kijken: V&A aangeboden: 3D print service // Printjes op aanvraag
Omdat dit toch een beetje een random suggestie lijkt hier even alle Tweakers die dit momenteel lijken aan te bieden via V&A:

V&A aangeboden: 3D print service // Printjes op aanvraag

V&A aangeboden: Goedkoop iets laten 3D-printen | Goedkope 3D-print service aa...

V&A aangeboden: 3D Print Service - Snel, goedkoop & kwaliteit

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MsG schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:13:
Omdat dit toch een beetje een random suggestie lijkt
Klopt, het was het eerste resultaat van een zoekopdracht. Er zijn vast meer Tweakers die dit tegen een vergoeding voor @Caroga kunnen of willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
Heb uiteindeijk gebruik gemaakt @Jampot007's printerservice. Het volgende is door hem geprint en verzonden, naar verwachting is het morgen binnen.

Er is gekozen voor PETG zoals door velen geadviseerd.
Hartelijk bedankt iedereen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5YtGgTJI014i2I1RePH3F5AeWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKHCwu5Cf3Mueq7BUkryWqXa.png?f=fotoalbum_large

No, it's not Lupus

Pagina: 1