RF aansluiting 1977 console vervangen door iets moderns

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Vandaag mijn oude Monarch XTL-4 Console weer eens van zolder gehaald, misschien leuk om nog eens mee te gamen nu mijn kinderen groot genoeg zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfTKivPzoVQr1QYCVeXuD5Ax-So=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qm1VHf6RoXTBlC95WFi00mLU.jpg?f=user_large

Jaren geleden heb ik al de batterijen vervangen door een vaste adapter omdat ik geen adapter met de juiste aansluiting kon vinden en ik de batterijen zat was. Nu zit ik alleen met de beeld-aansluiting, dit is nog een RF aansluiting en ik geloof niet dat mijn televisie die nog heeft.

Ik heb wel ooit voorbij zien komen dat je in sommige oude consoles met een RF-aansluiting een S-Video signaal intern hebt die je naar buiten kunt voeren. Ik kan alleen nergens meer dat artikel vinden of een build-log van iemand die deze conversie met een oude console gedaan heeft.

Ik heb hem even open geschroefd en zie dan dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYLIrHa37ABjYwBWfeQOcJox0sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAV0ddKy93n3hZ4TfFgPGaaN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zas-r2GP8APxa_n0T6IJN2qmyPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szIZNbqNSQiGArJzFM1CnGj6.jpg?f=fotoalbum_large
(en dat een aardappel waarschijnlijk betere foto's maakt)

Is er iemand die een vergelijkbaar probleem had, en hoe heb je dat opgelost?
Kan iemand ontkennen/bevestigen dat deze computer een S-video signaal intern heeft waar ik iets mee kan? Of moet ik op zoek naar een extern kastje dat de conversie doe? (wat ik dan natuurlijk weer probeer in de console te monteren, ruimte genoeg in het batterijen vak) Is er dan een converter waar iemand goede ervaringen mee heeft?

Beste antwoord (via Boogie op 24-05-2020 13:40)

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Multimeter of scope gebruiken. Enige andere optie is om de pins terug te lijden naar de IC waar het signaal uit komt, en daarvan online een pinout te zoeken.

update:
gevonden!

http://pichotjm.free.fr/Jeux/Pong/SpecTMS-1975-NLA.pdf

De IC die is gebruikt is een clone van de gangbare AY-3-8500

Wil je een nette composiet mod maken dan kan je hiervoor onderstaand schema gebruiken.

RetroGameCouch: Composite Hack voor Pong Console (1977)

Een van onze medetweakers was je voor :D
Al die verschillende pong consoles zijn gebouwd rond vrijwel exact dezelfde hardware, dus de mod is vrij universeel in dit geval.

[ Voor 72% gewijzigd door gravitone op 23-05-2020 19:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoek eerst, en vraag het daarna in Goeie oude (retro) consoles deel 13
Er zijn prima converters te koop. NES had ze al, dat zou ook gewoon moeten werken.

De kans dat er s-video uit komt is heel klein. Dat bestond toen nog helemaal niet namelijk ;)
Composiet kun je er wellicht wel uit krijgen. Dat zijn die gele tulpstekkers, met rood en wit voor de audio. Ik verwacht max mono geluid uit dat ding,

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gravitone
1 van de 2 draden die je de rf modulator in ziet gaan vervoert het composiet video signaal. Dit kan je makkelijk richting een tulp connector sturen oid.

[ Voor 9% gewijzigd door gravitone op 23-05-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie
Bedankt @gravitone,

Een inbouw-tulp-connector heb ik besteld.

Ik neem aan dat de massa daarvan aan de min van de adapter moet?

Kan ik nog ergens aan zien welke van de twee draden aan de RF het signaal heeft?
Of kan ik dat gewoon proberen zonder dat er 'maginc smoke' uit mijn televisie komt? :-)

Ik heb geprobeerd het schema van de print te maken om het makkelijker voor een ander te maken te zien waar het composiet-signaal op kan staan, maar de sporen zijn moeilijk te volgen door de grote klodders soldeer en omdat er heel veel gaatjes in de print zitten die niet gebruikt worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gravitone
Multimeter of scope gebruiken. Enige andere optie is om de pins terug te lijden naar de IC waar het signaal uit komt, en daarvan online een pinout te zoeken.

update:
gevonden!

http://pichotjm.free.fr/Jeux/Pong/SpecTMS-1975-NLA.pdf

De IC die is gebruikt is een clone van de gangbare AY-3-8500

Wil je een nette composiet mod maken dan kan je hiervoor onderstaand schema gebruiken.

RetroGameCouch: Composite Hack voor Pong Console (1977)

Een van onze medetweakers was je voor :D
Al die verschillende pong consoles zijn gebouwd rond vrijwel exact dezelfde hardware, dus de mod is vrij universeel in dit geval.

[ Voor 72% gewijzigd door gravitone op 23-05-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Boogie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:12:
Vandaag mijn oude Monarch XTL-4 Console weer eens van zolder gehaald, misschien leuk om nog eens mee te gamen nu mijn kinderen groot genoeg zijn.
Denk dat ze een Switch of PS4 leuker zullen vinden. Ze laten spelen met zo'n oude 'spel'computer valt haast onder kindermishandeling :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gravitone
CyberMania schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Denk dat ze een Switch of PS4 leuker zullen vinden. Ze laten spelen met zo'n oude 'spel'computer valt haast onder kindermishandeling :o
Ik heb me ten tijde van de psx af en toe nog prima vermaakt met de atari 2600 die ik ook boven had staan, dus dat hoeft echt niet direct het geval te zijn. Vooral die default tennis game van atari was duivels om onder de knie te krijgen. Bij latere pong consoles had je vaak nog een extra wieltje waarmee je de bal een curve kon geven. Dat vergt best wat behendigheid om onder de knie te krijgen.

Nog even een tip: Mocht de padles op het beeld haperen bij het bewegen, even de controllers openmaken en de contacten schoonpoetsen. Het is niets meer dan een variable weerstand die na verloop van tijd gewoon minder goed contact maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boogie
CyberMania schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Natuurlijk naast Wii, Wii-U, Switch, iPad en Desktop-gaming is dit misschien leuk voor de afwisseling. Zeker met het voor-pret-project om de console geschikt te maken voor de huidige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie
Voordat iemand ineens tweakblogs opheft, uit de blog van chaozz:
Video
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAmIiy4iv374CTuoHII15b70Pa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d3nF6ujxLd0Im5JDkMa6LeQc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yws9y_mIS81z0zqB6iYK4wwdjn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3RwoCUn2TRuXe0ECm2kg1B1C.png?f=user_large
Pagina: 1