Goede solide tijdsbestendige deskop computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joice de Boer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-06-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen op amateuristisch consumenten niveau. Maar GTA, de nieuwste fifa en Fortnite moeten er op kunnen draaien.

Maar de pc is niet alleen voor gamen. Ook voor zakelijk gebruik. Dus tekst, internet, photoshop en mogelijk een video bewerkingsprogramma moeten ook moeiteloos draaien.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken?
[/i]Tekstverwerken. 10 mailboxen aan outlook toevoegen, photoshop, illustrator, fifa 2021, Fortnit, GTA, Red dead redemption, dropbox, spoiitify. Bij voorkeur kan ik tegelijkertijd spotify luisteren onder het gebruiken van photoshop
terwijl er nog 20 tabs in Chrome openstaan..[/i]

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 800 en 1100, inclusief assemblatie.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuuur zoals monitor. muis, keywboard,

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goed werkende desktop die jaren meegaat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt mij weinig uit. Jullie expertise is leidend

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energiezuinig zou fijn zijn, maar heeft geen hoge prio.
Aan de achterkant minimaal 2 hdmi out voor tv en monitor.
Een zo stil mogelijke cooling,

Wifi receiver ingebouwd.

Ga je overklokken?
Nee, ben tevreden met de standaard instellingen

Wat verwacht je van ons?
Kan iemand een computer samenstellen? Die voldoet aan deze wensen? Het aanraden van videokaarten die 7-800 euro kosten is verspilde moeite. En welke partij zoude jullie aanraden om om de computer daadwerkelijk te gaan bouwen?

Alvast super bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:10
@Joice de Boer
Kijk eerst even in dit topic, deze systemen voldoen aan je eisen:
[BBG] 800 euro gamesysteem - Mei 2020

Er zitten verder op in het topic ook systemen op basis van de nieuwe ryzen 5 3600 processor.

Azerty kan de pc voor je assembleren, maar ik zou het gewoon zelf proberen. Is erg simpel en lastig om echt fout te doen. Heel youtube staat vol met instructiefilmpjes mocht dat nodig zijn.
https://azerty.nl/category/componenten/Assemblage_Service

Een moederbord met ingebouwde wifi zijn een stuk schaarser en meteen een stuk duurder:
pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC

Je kan er ook een losse kaart (laten) zetten:
pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200

PS; op tweakers wordt verwacht dat je eerst zelf aan de slag gaat en met een voorstel komt.
Dus bekijk de Best Buy Guides en kies 1 van die systemen en laat je inspireren en kom zelf met een voorstel. Dan krijg je de meeste feedback.

[ Voor 76% gewijzigd door chrisborst op 22-05-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-07 20:16
Maak even een lijstje an wat je zelf denkt, dan kunnen we daarop verbeteren :)

Ik heb al wel wat gemaakt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 71,-€ 71,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 445,-€ 445,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 46,-€ 46,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 73,17€ 73,17
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,93€ 111,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 996,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joice de Boer
Op basis van de adviezen die ik tot dusver al gehad heb van behulpzame Tweakers en een mod kom ik tot de volgende lijst. Graag jullie advies en vragen onder de lijst.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 161,05€ 161,05
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 71,-€ 71,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 445,-€ 445,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 46,-€ 46,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 37,99€ 37,99
1ToetsenbordenCherry STREAM 3.0 Zwart (Qwerty US)€ 39,91€ 39,91
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 73,45€ 73,45
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 124,63€ 124,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.078,93

Ik heb de volgende vragen.
1. Als jullie ooit Windows aan zouden raden, Welke Windows raden jullie aan? Gewoon Windows 10 home (Heb geen thuisnetwerk oid). Als ik bij Tweakers zoek zie ik prijzen van > 100,- en als ik ga Googlen zie ik ze ronde de 15,- langskomen. Hoe kan dat? Wat is het addertje?

2. Ik heb nog een (interne) harde schijf van 1 terabyte die nu ook in de pc zit. Kan ik die gewoon overzetten?

3. Assembleren. Ik kreeg het advies om het zelf te doen. Dat zie ik echt niet zitten. Bij Azerty zie ik geen prijzen. Wat kost laten assembleren gemiddeld? Tweakers zelf adviseert https://www.sicomputers.nl/. Maar die noemen ook geen prijs op de website.

4. Ik wil er graag een toetsenbord bij met platte toetsen die een lichte aanraking nodig hebben. Het vervelende daarbij is dat de linker shift klein is. Is dat niet het geval, dan staat de “del” opeens naast de spatiebalk. Bovendien zijn de meeste scissor toetsenborden (te) compact en ontbreken er mediatoetsen. Cherry STREAM 3.0 Zwart (Qwerty US) leek me, ondanks de kleine linker shift de beste optie.

5. Een echte noob vraag… als iemand daar een antwoord op heeft terwijl ik me in een hoekje ga schamen… Ik heb een digitale tv en nu streamt mijn computer via 1 HDMI geluid en beeld daar naartoe. Wil dat zeggen dat geluid ook door een videokaart meegestuurd wordt? En doet de geluidskaart uit mijn wensenlijstje dat ook?

6. Over de behuizing twijfel ik nog. Past over het algemeen, de meeste configuraties, de hardware in elk willekeurig behuizing? Of is dat merk afhankelijk? Ik twijfel tussen een liggende bak en een toren.

Alvast bedankt. Ook @br00ky ,@SuperToine123 en @chrisborst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
1. Als jullie ooit Windows aan zouden raden, Welke Windows raden jullie aan? Gewoon Windows 10 home (Heb geen thuisnetwerk oid). Als ik bij Tweakers zoek zie ik prijzen van > 100,- en als ik ga Googlen zie ik ze ronde de 15,- langskomen. Hoe kan dat? Wat is het addertje?

Win 10 Home zou voor jou prima moeten zijn. Echter kan je vaak Win 10 Pro goedkoper krijgen. Is omdat volgens europese wetgeving licenties doorverkocht mogen worden. MS vindt dit natuurlijk niet leuk maar het mag wel. Dus als die goedkope licenties zijn wel gewoon legaal.
Zelf nu 2x hier een licentie gekocht:*knip*

2. Ik heb nog een (interne) harde schijf van 1 terabyte die nu ook in de pc zit. Kan ik die gewoon overzetten?

Ja, als er plek in je kast is voor een 3.5" schijf, kan dit.

3. Assembleren. Ik kreeg het advies om het zelf te doen. Dat zie ik echt niet zitten. Bij Azerty zie ik geen prijzen. Wat kost laten assembleren gemiddeld? Tweakers zelf adviseert https://www.sicomputers.nl/. Maar die noemen ook geen prijs op de website.

Bij azerty kost dit minimaal 89 euro, zie mijn eerdere post voor de link. Blijf erbij dat je het prima zelf zou moeten kunnen, maar als je dat niet ziet zitten dan lekker uitbesteden.

4. Ik wil er graag een toetsenbord bij met platte toetsen die een lichte aanraking nodig hebben. Het vervelende daarbij is dat de linker shift klein is. Is dat niet het geval, dan staat de “del” opeens naast de spatiebalk. Bovendien zijn de meeste scissor toetsenborden (te) compact en ontbreken er mediatoetsen. Cherry STREAM 3.0 Zwart (Qwerty US) leek me, ondanks de kleine linker shift de beste optie.

5. Een echte noob vraag… als iemand daar een antwoord op heeft terwijl ik me in een hoekje ga schamen… Ik heb een digitale tv en nu streamt mijn computer via 1 HDMI geluid en beeld daar naartoe. Wil dat zeggen dat geluid ook door een videokaart meegestuurd wordt? En doet de geluidskaart uit mijn wensenlijstje dat ook?

Ja, onderdeel van de HDMI-standaard is dat geluid wordt meegestuurd.

6. Over de behuizing twijfel ik nog. Past over het algemeen, de meeste configuraties, de hardware in elk willekeurig behuizing? Of is dat merk afhankelijk? Ik twijfel tussen een liggende bak en een toren.

Dat heeft te maken met de form-factor van je moederbord. In jou geval is dit een Micro-ATX moederbord. Dus kijk of je kast deze kwijt kan. Over het algemeen past Micro-ATX in veel kasten.
Verder is de lengte van de videokaart vaak bepalend, al zou dit voor veel kasten niet uitmaken.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 26-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 16:06
1. Ik gebruik zelf alleen Linux, maar als je Windows wilt voor niet-professioneel gebruik is Windows 10 Home inderdaad de juiste versie. Een officiële licentie van Microsoft kost inderdaad meer dan 100 euro. Goedkopere licenties zoals je al gevonden hebt schijnen altijd prima te werken, maar of het echt legale licenties zijn is niet helemaal duidelijk. Een grijs gebied waarin je maar naar je eigen geweten moet luisteren.

2. Is dat een schijf waar nu je besturingssysteem op staat, of alleen een dataschijf? Is hij versleuteld? Als het een onversleutelde dataschijf is kan je hem in principe zo overzetten, maar zorg wel altijd dat je goede backups hebt van alles dat belangrijk is. (sowieso wel de moeite waard natuurlijk)

3. Bij webshops kan je vaak gewoon assemblage toevoegen aan je winkelwagen. Bij azerty bijvoorbeeld: zonder Windows-installatie of met Windows-installatie (licentie niet inbegrepen).

4. Ik weet erg weinig van scissor toetsenborden. Misschien dat iemand anders een tip heeft.

5. HDMI bevat ook een geluidssignaal. Je kan dus inderdaad gewoon vanuit de HDMI-uitgang van je videokaart ook geluid doorsturen.

6. Bij behuizingen staat altijd vermeld wat er zoal in past. Let op: form-factor moederbord, maximum lengte videokaart (en bij een heel kleine behuizing: past er een volle hoogte videokaart), form-factor voeding, maximum hoogte processorkoeling. In het systeem uit jouw lijstje zit dit allemaal goed en past het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-07 21:51
chrisborst schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:42:
[...]

Win 10 Home zou voor jou prima moeten zijn. Echter kan je vaak Win 10 Pro goedkoper krijgen. Is omdat volgens europese wetgeving licenties doorverkocht mogen worden. MS vindt dit natuurlijk niet leuk maar het mag wel. Dus als die goedkope licenties zijn wel gewoon legaal.
Zelf nu 2x hier een licentie gekocht:
Zulke shops maken misbruik van deze regel door de zelfde licentie meerdere keren te verkopen. Dus helemaal legaal is het niet, daarom mag je die links naar die shops op dit forum ook niet verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Immanent Ike schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:30:
[...]
Zulke shops maken misbruik van deze regel door de zelfde licentie meerdere keren te verkopen. Dus helemaal legaal is het niet, daarom mag je die links naar die shops op dit forum ook niet verspreiden.
Ik ga hier geen discussie voeren of het wel of niet legaal is. Maar als het hier op Tweakers niet gepost mag worden, dan zal ik dat niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joice de Boer
Allen bedankt voor jullie hulp. Bijna alles ligt klaar om dit weekend de boel (op advies van @chrisborst) zelf in elkaar te zetten.Het enige wat ik nog mis is de Crucial P1 1TB. Die is erg slecht leverbaar. Ik had deze besteld bij een partij die claimde de volgende dag te kunnen leveren. Nu hebben ze er de 20e van gemaakt. Dat duurt me te lang. Kunnen jullie goede alternatieven (Die wel nagenoeg direct leverbaar is of opgehaald kan worden). Moet ik dan kiezen voor minder dan 1 terabyte? De 500 gig versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Joice de Boer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:44:
Allen bedankt voor jullie hulp. Bijna alles ligt klaar om dit weekend de boel (op advies van @chrisborst) zelf in elkaar te zetten.Het enige wat ik nog mis is de Crucial P1 1TB. Die is erg slecht leverbaar. Ik had deze besteld bij een partij die claimde de volgende dag te kunnen leveren. Nu hebben ze er de 20e van gemaakt. Dat duurt me te lang. Kunnen jullie goede alternatieven (Die wel nagenoeg direct leverbaar is of opgehaald kan worden). Moet ik dan kiezen voor minder dan 1 terabyte? De 500 gig versie?
Erg leuk om te horen!
In deze vergelijking zitten een paar SSD's die redelijk vergelijkbaar zijn:
https://tweakers.net/pric...4;1439052;932779;1169469/

Er zit ook een samsung van 500 GB in. Minder opslag maar wel de beste performance.
Voor extra opslag (mocht dat nodig zijn) zou ik voor een langzamere SSD gaan:
pricewatch: Crucial BX500 1TB
Of gewoon een hardeschijf:
pricewatch: WD Red (256MB cache), 4TB

Laat je het weten als de computer draait!
En natuurlijk als je vragen heb bij het in elkaar zetten :)
Pagina: 1