[BBG] 800 euro gamesysteem - Mei 2020
In mei is het weer zo ver, tijd voor een nieuwe BBG. Ditmaal hebben we besloten een budget van 800,- vast te leggen en te focussen op gaming. Met dit budget gaan we uit van een resolutie van 1080p waarop gegamed wordt.Het is wat lastiger dan tijdens de vorige editie, daar de prijzen hier en daar flink gestegen zijn, maar we gaan er het beste van maken. Bij dezen mijn voorzet:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Boxed Wraith Stealth koeler | € 104,22 | € 104,22 |
1 | Moederborden | MSI B450M PRO-VDH Max | € 76,05 | € 76,05 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G | € 255,75 | € 255,75 |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox MB311L | € 42,- | € 42,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Phantom Black | € 27,83 | € 27,83 |
2 | Ventilatoren | Cooler Master Silencio FP 120MM - PWM | € 10,50 | € 21,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 94,99 | € 94,99 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE 450 White 230V - V2 | € 44,39 | € 44,39 |
1 | Solid state drives | Crucial P1 1TB | € 117,08 | € 117,08 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 783,31 |
Motivatie:
• CPU: Deze processor is min of meer een Ryzen 2600 maar dan iets lager geclockt en goedkoper. Intel's goedkoopste 6-core is ruim €50,- duurder dan deze cpu en mist hyperthreading. De prijs prestatie van de Ryzen 1600AF lijkt perfect voor dit budget.
• Moederbord: De MSI B450 borden zijn al tijden een favoriet. Gezien de gekozen CPU en budget lijkt dit bord het meest passend. Technisch gezien is een MAX bord (Ryzen 3000 ready) niet noodzakelijk maar een veel goedkoper bord is niet echt aan te raden.
• Videokaart: Het liefste had ik een 5600XT willen aanraden, maar deze is afgevallen om twee redenen, namelijk dat we dan iets over budget lijken te gaan en dat ik vermoed dat mensen niet zitten te wachten op mogelijk hun BIOS te moeten flashen voor meer prestaties. Een stapje naar onder en je komt naar mijn idee uit bij een 1660 Super (de 1660Ti biedt nauwelijk meerwaarde). Voor 1080p lijkt me dat echter een prima keuze.
• Behuizing: Wat mij betreft het moeilijkste onderdeel om te kiezen, daar dit enorm persoonlijk is. Ik heb deze toevallig onder handen gehad en voor de prijs is hij geweldig. Er is een apart compartiment voor de voeding aanwezig, er zijn meer dan voldoende plekken voor fans en het zijpaneel is ook nog eens gehard glas ipv plastic. Het enige wat deze behuizing mist is goede stoffilters voor de intake.
• CPU Koeler: Tried and tested, de standaard keuze als je een goede koeler wil voor weinig geld. T.o.v. de wraith stealth die bij de CPU zit levert deze koeler een stiller systeem op.
• Fans: In mijn ogen een onderdeel wat soms over het hoofd wordt gezien, extra casefans. Deze zijn stil en leveren prima statische druk ten koste van wat airflow. De prijs geeft echter de doorslag. Twee extra fans is genoeg om de hardware van voldoende koeling te voorzien.
• RAM: We kiezen ook hier weer voor de standaard 16GB kit met gegarandeerd Micron E-Die. Weinig spannend daar je met deze kit niet fout kunt gaan.
• Voeding: Gebaseerd op de adviezen die gegeven worden in het voeding topic deze uitgekozen. Op het eerste gezicht lijkt deze mij krachtig genoeg voor dit systeem voor een zeer geschikte prijs. Eventueel kan deze voor een paar euro extra geupgrade worden naar de 550w versie.
• SSD: Ook hier kiezen we voor enkel een SSD. Deze QLC SSD is voor gaming snel zat en aangezien gaming zeker niet snel veel writecycles opsnoept van een SSD zal de levensduur meer dan prima zijn.
Ik lees graag jullie input.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.