Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe PC voor LightRoom / professionele simulaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoogste tijd voor een nieuwe PC, mijn huidige i3570k gaat al iets van 8 jaar mee... Ik heb 2 belangrijke toepassingen voor mijn systeem:
* Lightroom. Weliswaar gebruik ik niet zoveel 'photoshop' functionaliteit (individuele foto's editten), maar het is wel fijn als 'alles' soepel loopt, snel laadt, etc.
* Professionele licht simulatie software (LightTools). Hiermee worden complexe optische systemen middels raytracing doorgerekend. Het is typisch een applicatie die regelmatig urenlang je CPU op 100% wil belasten.

Daarvoor heb ik het volgende lijstje op het oog:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G€ 78,90€ 78,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 76,59€ 76,59
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI€ 139,15€ 139,15
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3600C18€ 124,45€ 124,45
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 55,35€ 55,35
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 124,04€ 124,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.116,48

Gaming staat niet (hoog) op het verlanglijstje. En als ik daar al aan toe kom, trek ik een oude klassieker uit de kast. Call of Duty 2 ofzo...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op rond de 1000 euro, maar wat meer of minder is geen punt. Het moet geen 1500 worden. Zelf in elkaar zetten heb ik altijd gedaan, dus dat zelf nu ook wel weer lukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis, 4Tb harddisk met data. Weinig bijzonders hier. Er komt wellicht op niet al te lange termijn wel een goede nieuwe monitor (quad HD of 4K)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat een Ryzen 3700x voldoende power biedt voor mijn applicaties. Aangezien gaming geen rol speelt, heb ik een simpele (stille) videokaart uitgezocht. Verder snel geheugen, een simpele maar geschikte kast, en een degelijke SSD.

Het moederbord is misschien relatief overkill; de onderbouwing is dat ik daarmee wel 'future proof' ben, en bovendien heb ik begrepen dat de x570 serie borden toch wat beter geschikt zijn voor zware belasting.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Hooguit probeer ik obscure merken te vermijden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil is wel fijn. Energieverbruik hoeft ook niet door het dak, maar dat is minder kritisch. Als het nodig is, is het nodig.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
De belangrijkste vraag - passen alle onderdelen bij elkaar, of zie ik iets over het hoofd? Heb ik ergens een 'zwakke schakel' in het systeem gestopt, waardoor alle andere onderdelen geremd worden, of zelfs niet fatsoenlijk werken) (geheugen, voeding), etc. Zou ik nog een andere keuze moeten maken ergens?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20:37
Ik zou voor zekerheid toch een 1660 super pakken, zoals pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G , dan weet je zeker dat alles soepel blijft lopen de komende tijd.

Je moederbord is niet relatief overkill, maar GIGANTISCHE OVERKILL. Pak een b450 bord, of wanneer je toch die x570 wilt: pricewatch: ASRock X570 Phantom Gaming 4 dat extra geld kan je dan mooi in de betere GPU steken :) .

Besturingssysteem kan je vaak voor 2 a 3 tientjes online kopen, als je daadwerkelijk zelf een microsoft dvd wilt, pak dan degene met retail licentie. Als je dan ooit nieuwe pc koopt hoef je geen nieuwe licentie te kopen. Heb je daadwerkelijk windows pro nodig?

Qua ram kan je beter crucial pakken, met 3200 mt/s . Als je geld wilt besparen pak je G-skill, geen corsair, die zijn geen vriendjes met ryzen helaas.

Mocht je op safe willen spelen, pak je een voeding van 500 watt (zeker als je de 1660s pakt ipv de GPU die je nu hebt), modulair kan wel heel handig zijn voor je.

Je zwakste schakel is overduidelijk je GPU op dit moment, daarmee wil je geen lightroom gaan doen :P

[Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 22-05-2020 12:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht ndere invalshoek, maar zou je die simulaties ook op een cloudmachine kunnen doen? Sure, je kunt iets zelf aanschaffen, maar een uurtje een machine met 8 cpu's laten zoemen hoeft ook de wereld niet te kosten.

Weet niet of je die optie zelf al bedacht had? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BartS12
Alvast wat reacties:
Ik zou voor zekerheid toch een 1660 super pakken, zoals pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G , dan weet je zeker dat alles soepel blijft lopen de komende tijd.
Tsja, dat zal zeker een upgrade zijn. Is ook 3x de prijs... Voor Lightroom GPU versnelling is alles dat DirectX 12 aan kan ("en van na 2014 is"), voldoende. https://helpx.adobe.com/l...kb/lightroom-gpu-faq.html

Eventueel kijk ik ook nog naar een GTX 1050 Ti. Is maar ~2x keer duurder...
Je zwakste schakel is overduidelijk je GPU op dit moment, daarmee wil je geen lightroom gaan doen :P
Momenteel draai ik het op een i3570k, zonder grafische kaart... Dat werkt ook... Dus het is al snel heel veel beter.
Je moederbord is niet relatief overkill, maar GIGANTISCHE OVERKILL
Dat vermoeden had ik inderdaad al wel een beetje. Ik kan alleen slecht inschatten hoeveel meerwaarde de 'betere voeding' is op zo'n bordje? En wat heeft een 3700x nou echt nodig heeft als die een paar uur op 100% staat te stampen? Verder is de keuze voor 570x ipv een b450 bordje deels op gebaseerd op 'future proof' zijn. De snellere x4 connectie naar video kaart of SSD maak ik in deze setup (nog) geen gebruik van.
Besturingssysteem kan je vaak voor 2 a 3 tientjes online kopen, als je daadwerkelijk zelf een microsoft dvd wilt, pak dan degene met retail licentie.
Ik blijf dit vaag en onduidelijk vinden. Al aardig wat topics over gelezen, en ik blijf het beeld houden dat die licenties van ~20 euro nogal 'grijs' zijn; zonder dat exact duidelijk is waarom ze nou zoveel goedkoper zjin dan een 'gewone licentie'. Ik kan er niet bij dat het alleen het verschil is tussen wel/geen fysieke DVD krijgen.
Qua ram kan je beter crucial pakken, met 3200 mt/s . Als je geld wilt besparen pak je G-skill, geen corsair, die zijn geen vriendjes met ryzen helaas.
De gekozen corsair staat wel in de 'supported lijst' van Gigabyte? Heb je dan toch nog kans op 'geen vriendjes'...? Ik heb geen belangstelling voor overclocken oid, hij moet het gewoon 'out of the box' doen.

Verder de 3600 gekozen, want 'sneller is beter'; en ik las ergens dat 3600 mt/s het beste aansluit? Zoveel duurder zijn ze niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:42
BartS12 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:47:
Momenteel draai ik het op een i3570k, zonder grafische kaart... Dat werkt ook... Dus het is al snel heel veel beter.
Ik schat in dat hier niemand dat echt weet. Verreweg de meeste builds hier zijn game-PC's, dan stel je echt andere eisen.
Ook ik kom van een Intel-omgeving en gebruik de ingebakken graphics. Die GT1030 is dan al snel beduidend meer. Op het Adobe forum kom ik wat klachten tegen over trage GT1030 waarbij wordt aangeraden om hardware acceleratie uit te schakelen.
Overigens komt AMD met Rayzen 7 mèt GPU, en die zijn beduidend krachtiger dan wat Intel heeft.
Verder is de keuze voor 570x ipv een b450 bordje deels op gebaseerd op 'future proof' zijn. De snellere x4 connectie naar video kaart of SSD maak ik in deze setup (nog) geen gebruik van.
570 is niet alleen overkill, het komt ook met een extra fan. Op 16 juni worden de B550-boards gereleased. Dan heb je de 570x-features voor een B450 prijs :+
Hoewel 16 juni de releasedatum is, hebben al MoBo-fabrikanten de B550's al op de website staan, inclusief alle specs. Ik wacht daar iig op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19:34
Toch wel een vraag.
TS geeft aan in de toekomst een 4K of quad HD monitor te willen aanschaffen.
Is de grootte en de resolutie van de monitor dan niet belangrijk bij de keuze van de GPU?
Ik kan me voorstellen dat je met een dikke ultra wide 49" monitor toch andere (minimale) eisen heb, dan als je een goede 24" koopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
BartS12 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:47:
Alvast wat reacties:

[...]

Tsja, dat zal zeker een upgrade zijn. Is ook 3x de prijs... Voor Lightroom GPU versnelling is alles dat DirectX 12 aan kan ("en van na 2014 is"), voldoende. https://helpx.adobe.com/l...kb/lightroom-gpu-faq.html

1650 Super dan maar?
Dat vermoeden had ik inderdaad al wel een beetje. Ik kan alleen slecht inschatten hoeveel meerwaarde de 'betere voeding' is op zo'n bordje? En wat heeft een 3700x nou echt nodig heeft als die een paar uur op 100% staat te stampen? Verder is de keuze voor 570x ipv een b450 bordje deels op gebaseerd op 'future proof' zijn. De snellere x4 connectie naar video kaart of SSD maak ik in deze setup (nog) geen gebruik van.
Een goed B450 bord voldoet. pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX heeft de betere stroomvoorziening onder de B450's. pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max en pricewatch: MSI X470 Gaming Pro Max voldoen ook.
De gekozen corsair staat wel in de 'supported lijst' van Gigabyte? Heb je dan toch nog kans op 'geen vriendjes'...? Ik heb geen belangstelling voor overclocken oid, hij moet het gewoon 'out of the box' doen.

Verder de 3600 gekozen, want 'sneller is beter'; en ik las ergens dat 3600 mt/s het beste aansluit? Zoveel duurder zijn ze niet.
Corsair LPX wordt geleverd met verschillende geheugenchips waarvan maar de helft lekker wil werken met Ryzen. Het is dus een gok die je neemt. Wil je zekerheid dan neem je pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B of pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3200C16D-16GTZN. Modules die ook op 3200C14 en 3600C16 ingesteld kunnen worden en dat is sneller dan de 3600C18 kit van Corsair.
Bergenfietsen schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:45:
Toch wel een vraag.
Is de grootte en de resolutie van de monitor dan niet belangrijk bij de keuze van de GPU?
Ik kan me voorstellen dat je met een dikke ultra wide 49" monitor toch andere (minimale) eisen heb, dan als je een goede 24" koopt.
Aan mijn GT 1030 zit 2x 4K en dat gaat probleemloos. Voor desktopweergave en het afspelen van 4K YT is dat prima.

[Voor 10% gewijzigd door Uszka op 24-05-2020 10:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:42
Bergenfietsen schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:45:
Een 49" monitor heeft 5120x1440 pixels, en dat is wat minder dan 4K. De GT1030 kan 4K gewoon aan, zolang we 't over desktop applicaties en video hebben.
Wat de GPU-varianten van Rayzen 7 gaan presenteren is nog niet bekend, dacht ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
Conrado schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:55:

Wat de GPU-varianten van Rayzen 7 gaan presenteren is nog niet bekend, dacht ik.
Vega 8 van de 2200G doet ook 2x 4K (mits het moederbord daar de aansluitingen voor heeft) dus ga er maar vanuit dat een Ryzen 7 G dat zeker kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:37
Ik snap al die videokaart aanbevelingen niet, daar heeft hij "helemaal niks" aan.
Dat geld kun je dan beter stoppen in een 3900x.
Als je die 70 euro van de videokaart weglaat kun je eventueel ook nog voor de 10700(k) gaan, met igp.

[Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 24-05-2020 11:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartS12
Dank allemaal voor de feedback, ik heb een paar wijzigingen doorgevoerd. Lijstje ziet er nu zo uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 119,90€ 119,90
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G€ 78,90€ 78,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 76,59€ 76,59
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI€ 139,15€ 139,15
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 139,65€ 139,65
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 55,35€ 55,35
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,03€ 129,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.033,57

Toelichting:
- Moederbord kan inderdaad goedkoper, de extra snelheid van de 570x chipset doe ik toch niks mee met de gekozen SSD en videokaart. Daarom nu gekozen voor de pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max, voornamelijk op basis van aantal aansluitingen (USB, M2, Sata). En over de B550 moederborden - tsja, er komt voortdurend wat nieuws op de markt, en bovendien is er dan ook altijd de kans op kinderziektes. Ik kies liever voor iets dat al heel even op de markt is, en door velen al goed aan de tand gevoeld is.

- Ander geheugen, ietsjes langzamer maar volgens allerlei reviews geen merkbaar verschil. En voor bijna dezelfde prijs nu 32 GB.

- Video kaart houd ik bij de originele GT 1030, mede op basis van de heldere uitspraak dat 2x een 4K monitor prima werkt (voor alles behalve gaming). Dank! Het blijft desondanks misschien overkill, maar voor die 8 tientjes neem ik dat voor lief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
Ik denk dat juist voor jouw gebruik sneller geheugen wel prettig is, zoveel duurder is 3600C16 nu ook weer niet.

PS: Windows koop je voor 10 euro online, 130 euro besparing kun je in je zak steken of in extra performance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartS12
Ik denk dat juist voor jouw gebruik sneller geheugen wel prettig is, zoveel duurder is 3600C16 nu ook weer niet.
Alhoewel er veel G.Skill geheugen staat op de QVL, staat de 3600C16 van deze versie er nou toevallig net niet bij. Ik begrijp dat de kans groot is dat het wel gewoon werkt, maar voor de verwachte 1-2% snelheidswinst, in sommige toepassingen (toch?), is het het mij niet waard. Liever geen gezeik en gewoon 'out of the box' werken.
PS: Windows koop je voor 10 euro online, 130 euro besparing kun je in je zak steken of in extra performance.
Zoals ik al eerder schreef, dit blijf ik een grijs gebied vinden. Nergens wordt het mij helemaal duidelijk wat het verschil nou is; of dit 100% legaal is (of alleen in bepaalde situaties; en wat die situaties nu zijn); en of er beperkingen zijn (geen support?) indien je kiest voor de "10 euro versie". Als iemand dat helder kan uitleggen - of nog beter, op een (officiele Microsoft?) link kan wijzen wanneer je wel/niet gebruik mag/kunt maken van die 10 euro versies - dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
BartS12 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Alhoewel er veel G.Skill geheugen staat op de QVL, staat de 3600C16 van deze versie er nou toevallig net niet bij. Ik begrijp dat de kans groot is dat het wel gewoon werkt, maar voor de verwachte 1-2% snelheidswinst, in sommige toepassingen (toch?), is het het mij niet waard. Liever geen gezeik en gewoon 'out of the box' werken.
QVL is niet heilig, de kans dat een set niet goed werkt is niet zo groot.
De betere 2x16 3600c16 setjes (met goede chips) gaan inderdaad wel richting 200 euro.
Eventueel een 3600C18 setje pakken.
De winst is soms 2%, maar soms ook 10%, zoek anders benchmarks van de specifieke software die je gaat gebruiken.
[...]
Zoals ik al eerder schreef, dit blijf ik een grijs gebied vinden. Nergens wordt het mij helemaal duidelijk wat het verschil nou is; of dit 100% legaal is (of alleen in bepaalde situaties; en wat die situaties nu zijn); en of er beperkingen zijn (geen support?) indien je kiest voor de "10 euro versie". Als iemand dat helder kan uitleggen - of nog beter, op een (officiele Microsoft?) link kan wijzen wanneer je wel/niet gebruik mag/kunt maken van die 10 euro versies - dan hoor ik het graag!
Bij geen enkele winkel waar je geen fysieke hologram/code krijgt weet je dat zeker, ik zie bij deze versie ook genoeg winkels waar je alleen een link en code per mail krijgt, hoe weet je dat de verkoper niet gewoon 100+ euro in zn zak steekt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11-05 17:18
mitsumark schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:27:

Bij geen enkele winkel waar je geen fysieke hologram/code krijgt weet je dat zeker, ik zie bij deze versie ook genoeg winkels waar je alleen een link en code per mail krijgt, hoe weet je dat de verkoper niet gewoon 100+ euro in zn zak steekt?
Inderdaad, zover ik weet is het alleen legaal als je het toegestuurd krijgt op een usb stick. Die kun je bij sites als megekko of alternate halen.

Een alternatief is windows 7 installeren als je die nog hebt liggen, en upgraden naar windows 10. Dat kan gratis en is ook legaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honey
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-06 21:17
BartS12 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:31:
[...]

[...]

Een mooie discussie over Windows licenties kun je hier lezen.

Specs van pc

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True