Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-10-2024
Mijn vraag:

Heb al jaren de 550D en heeft wat hot pixels die ik niet helemaal wegkrijg met de lens cleaning truc.

Dus ik dacht ga eens verder kijken: Canon RP Fullframe is dat een vooruitgang icm met mijn lenzen ?

pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon)
https://www.canon.nl/for_.../ef-s_55-250mm_f4-5.6_is/

De 55-250 wil ik ooit nog een wat duurdere lens voor kopen of een 2ehands, heb al zoveel dure hobby's dus zo een witte professionele L lens vind ik wat overdreven.

Zijn er hier kenners, is het de moeite om een upgrade te doen ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Die eerste lens is op zich een prima lens, die tweede is niet heel geweldig. Zeker de eerste generatie niet. Daar zijn echter al een hoop betaalbare alternatieven voor, desnoods de derde generatie van dezelfde lens.

Vergeet niet dat de RP een andere mount heeft, dus je moet er een adapter bij. Daarnaast zijn je lenzen voor crop gemaakt dus kan de RP niet zijn hele sensor gebruiken. Voor het stukje dat hij wel gebruikt is het een vooruitgang, maar eigenlijk vind ik deze combinatie wat zonde.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:54:
Die eerste lens is op zich een prima lens, die tweede is niet heel geweldig. Zeker de eerste generatie niet. Daar zijn echter al een hoop betaalbare alternatieven voor, desnoods de derde generatie van dezelfde lens.

Vergeet niet dat de RP een andere mount heeft, dus je moet er een adapter bij. Daarnaast zijn je lenzen voor crop gemaakt dus kan de RP niet zijn hele sensor gebruiken. Voor het stukje dat hij wel gebruikt is het een vooruitgang, maar eigenlijk vind ik deze combinatie wat zonde.
Bedankt voor je reactie zo snel.

Volgens mij komt er een adapter bijgeleverd met de RP, ah ik dacht dat de Sigma wel full frame compatible was.

Betekent dus met deze lensen dat een full frame weinig zin heeft omdat je er niet alles uit haalt, om nu weer allemaal dure lenzen er ook nog bij te kopen is voor mij niet haalbaar als hobbyist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Wat voor soort fotografie doe je en waarom wil je fullframe?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
Universal Creations schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:03:
Wat voor soort fotografie doe je en waarom wil je fullframe?
Af en toe wat sportfoto's , landschappen en ben nu een beetje aan het experimenteren met astrofotografie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Voor sport en landschap zou ik eerder een M6 II kiezen vanwege de hogere snelheid en meer dynamisch bereik (de RP heeft sensortechniek uit de oudheid ;) ). Astro kan zowel melkweg (dus wijd) als deep space (tele) zijn. Lichtsterkte is handig, maar een mooie telescoop met een gemotoriseerde kop en een T2 adapter is denk ik een betere investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is als je graag zonder spiegel wilt, anders zou de 90D ook een optie kunnen zijn. Dat is heel kort door de bocht een M6II met spiegel.
Het voordeel is dat je lenzen daar zo op kunnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
Universal Creations schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:20:
Voor sport en landschap zou ik eerder een M6 II kiezen vanwege de hogere snelheid en meer dynamisch bereik (de RP heeft sensortechniek uit de oudheid ;) ). Astro kan zowel melkweg (dus wijd) als deep space (tele) zijn. Lichtsterkte is handig, maar een mooie telescoop met een gemotoriseerde kop en een T2 adapter is denk ik een betere investering.
De 90D heeft inderdaad een stuk meer FPS dan de RP en de 550d natuurlijk, hoezo is de sensortechniek van de RP verouderd het is een vrij nieuwe camera toch ?

Vind de 90D nog vrij prijzig voor een APS-C camera alhoewel hij heeft wel goeie specs natuurlijk.
Misschien het overwegen waard maar worden de foto's ook echt beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zonder hot pixels lijkt mij altijd beter, maar de vraag is inderdaad wat voor jou de juiste body is. Sowieso kunnen we niet garanderen dat de foto's beter worden, dat ligt net zo goed aan de fotograaf en het glas van de body. Zo haal je uit het vervangen van de 55-250 waarschijnlijk meer winst dan een body upgrade, terwijl je het bij de 17-50 misschien sneller merkt. Het is niet zo zwart/wit.

We noemen nu dingen gebaseerd op de prijs van een RP, wil je liever lager dan is het fijn als we een budget weten.
Het is daarnaast ook wel fijn om te weten of je verder nog specifieke wensen hebt. Is de keuze voor full frame en spiegelloos bewust of leek de RP je gewoon wel wat?

Zo noemt @Universal Creations de M6II die ook spiegelloos is net als de RP, maar dan geen full frame. Met spiegel is er de 90D maar ook oudere of lagere modellen zoals de 80D of 77D. De 550D was in zijn tijd om niet het AP's-C topmodel dus wellicht hoeft dat voor jou nu ook niet.
Hoe kwam je eigenlijk op de RP uit?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
Geen idee hoe ik bij de RP kwam ik zocht naar wat nieuwere techniek en dacht hey een mirrorless is misschien wel beter maar dat hoeft dus niet perse zo te zijn, dacht ook dat de Sigma lens geschikt voor full frame was.

Een body met wat meer opties en die wat sneller is vind ik prima, touchscreen is daarbij ook wel lekker.
De RP is ook niet snel wat hem dan eigenlijk ook wat minder interessant maakt en je heb gelijk dure lenzen nodig om het beste eruit te halen dus.

Zijn er nog meer goede opties ?
De 90D kwam vorig jaar in Oktober uit las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
User_TS schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:59:
hoezo is de sensortechniek van de RP verouderd het is een vrij nieuwe camera toch ?
Tsja goede vraag waarom ze daarvoor hebben gekozen. De sensor is dezelfde als die in de 6DII en toen kregen ze al enorm veel commentaar. Het punt is dat het dynamisch bereik van bijvoorbeeld een 200D (aps-c) van een aantal jaren terug hoger ligt dan van een nieuwere full frame. Dit is vooral belangrijk als je gaat nabewerken van je foto's en je de schaduw partijen wat lichter wil maken. Daarnaast vind ik de accu veel te klein om in een fullframe mirrorless te stoppen.
En dan de lenzen... De meeste lenzen die op de RP rechtstreeks passen, zijn bijna net zo duur als de camera of een stuk duurder.

De 80D of 90D zijn beiden betere keuzes dan een RP. De 90D is voor sport wel wat beter. Bedenk wel dat de lenzen de scherpte bepalen, dus goed glas heeft de voorkeur boven de nieuwste (duurdere) camera kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 21-05-2020 10:39 . Reden: ingaan op laatste reactie ]

Pagina: 1