Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jens1211
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 30-05 15:03
Voor een nieuwbouw woning heb ik heel veel twijfel voor welke lucht water warmtepomp ik zal gaan.

Veel raden nu een toestel aan waarvan het koelmiddel op basis is van R32 of R290.

En dan kom je snel aan :
https://www.heizungsdisco...ftwasser-waermepumpe.html

of een LG toestel of panasonic.

De totaal afgifte werd berekend op : 12918 watt
waarvan de volledige woning met vloerverwarming zal werken.

Bij nog een berekening werd dit vastgesteld :
"Nodige vermogen volledige woning volgens onze berekening: 10,15 kW"

Ik weet niet als dit toestel van Wolf genoeg vermogen zal hebben of er een ander merk/type word aangeraden ?

Zou ik een toestel moeten kiezen met 12KW dan al direct of heb ik genoeg met 7KW of 9KW ?

Mvg

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:26
Is 12918 Watt de warmteafgiftecapaciteit van de vloerverwarming en 10.15 kW het benodigd vermogen bij koud weer? Of heb je een andere verklaring voor de verschillende getallen?

Hier op Tweakers vind je veel mensen (zoals ik) die de cv ketel wegdoen en eigenhandig een warmtepomp terug plaatsen in hun bestaande huis. Dan kom je eigenlijk al heel snel uit op merken zoals Panasonic, LG, Hitachi, Mitsubishi etc omdat die door doe het zelvers nog goedkoop genoeg ingekocht kunnen worden. Als doe het zelvers meer uitgeven kunnen ze financieel gezien al snel beter weer een CV ketel ophangen.

Mensen die het uitbesteden kiezen vaak eerder voor Nefit omdat ze dat kennen (in het verleden heel luidruchtig, ik weet niet of het nog zo is), of bijvoorbeeld Nibe (goede kwaliteit).

Mensen die hier reageren op posts weten dus vaak alleen veel van die Japanse/Koreaanse merken.

Dure merken, welliswaar kwalitatief beter, zoals Nibe en misschien ook Wolf heb ik geen verstand van.

Ga je de installatie uitbesteden?

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• jens1211
busscherski schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:50:
Is 12918 Watt de warmteafgiftecapaciteit van de vloerverwarming en 10.15 kW het benodigd vermogen bij koud weer? Of heb je een andere verklaring voor de verschillende getallen?

Hier op Tweakers vind je veel mensen (zoals ik) die de cv ketel wegdoen en eigenhandig een warmtepomp terug plaatsen in hun bestaande huis. Dan kom je eigenlijk al heel snel uit op merken zoals Panasonic, LG, Hitachi, Mitsubishi etc omdat die door doe het zelvers nog goedkoop genoeg ingekocht kunnen worden. Als doe het zelvers meer uitgeven kunnen ze financieel gezien al snel beter weer een CV ketel ophangen.

Mensen die het uitbesteden kiezen vaak eerder voor Nefit omdat ze dat kennen (in het verleden heel luidruchtig, ik weet niet of het nog zo is), of bijvoorbeeld Nibe (goede kwaliteit).

Mensen die hier reageren op posts weten dus vaak alleen veel van die Japanse/Koreaanse merken.

Dure merken, welliswaar kwalitatief beter, zoals Nibe en misschien ook Wolf heb ik geen verstand van.

Ga je de installatie uitbesteden?

Ik weet niet als het mogelijk voor de installatie zelf te doen,
Ik weet niet als je een achtergrond moet hebben als loodgieter of er echt complexe handelingen zijn.

Ik denk aan dit systeem :
https://www.climamarket.e...c09he5-cl-hydrokit-1-zone

Welke benodigheden zijn er eigenlijk allemaal nog nodig voor deze installatie af te werken ?

Als je de prijs ziet voor 4877,37euro , wat zou er ongeveer nog bijkomen qua benodigheden of materiaal
zodat de volledige installatie is afgewerkt ?

Voor een beetje een idee te krijgen qua budget,
ik had ook gehoord dat deze installatie zou moeten worden uitgevoerd door een lasser , dat zelf iemand van het sanitair gedeelte dit niet doen ?

Dus als ik iemand heb die alle waterleidingen/afvoer heeft gedaan , is het niet zo moeilijker meer voor deze aansluitingen te doen of ?

Mvg

• busscherski
Dat is een split unit, daar heb je airco monteur met F-gassen certificaat bij nodig.
Ik heb zelf een monobloc. Daar komen alleen waterslangen uit, dat kan een handige doe het zelfer wel

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• jens1211
busscherski schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:37:
Dat is een split unit, daar heb je airco monteur met F-gassen certificaat bij nodig.
Ik heb zelf een monobloc. Daar komen alleen waterslangen uit, dat kan een handige doe het zelfer wel
dit monobloc systeem die je hebt , ben je zelf tevreden van ?

Hoelang heeft u deze momenteel ?

via dit systeem moet je dan enkel nog een externe boiler van 180-200liter ?

https://www.comfortklimaa...6h6e5--5025232823635.html

Als ik dan naar zo een systeem bekijk
hoeveel extra zou er nog bijkomen bij deze 5000euro voor de installatie + extra benodigheden ?

[Voor 20% gewijzigd door jens1211 op 23-05-2020 19:50]

• jens1211
https://www.comfortklimaa...6h6e5--5025232823635.html

Als ik dan naar zo een systeem bekijk
hoeveel extra zou er nog bijkomen bij deze 5000euro voor de installatie + extra benodigheden ?

• rolandmegens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:20
Heb je wat meer informatie over de woning? Hoe groot, wat voor isolatie, ventilatie, hoeveel vloerverwarming etc.?
Aan de 10,15kW te zien zal het een best grote woning zijn met ventilatie type C en HR++ glas?

• jens1211
rolandmegens schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:13:
Heb je wat meer informatie over de woning? Hoe groot, wat voor isolatie, ventilatie, hoeveel vloerverwarming etc.?
Aan de 10,15kW te zien zal het een best grote woning zijn met ventilatie type C en HR++ glas?

https://imgur.com/U2lEmGd

De woning grootte valt goed mee , gemiddeld.
isolatie 12cm spouwisolatie , ventilatiesysteem D met warmterecuperatie zal er worden toegepast

Vloerverwarming voor zowel beneden + bovenverdieping.

HR++ glas , met aan de zuidkant 3 dubbelglas.

enkel twijfel ik dus over het best mogelijk lucht water warmtepomp systeem
die in principe heel eenvoudig te installeren is en ik eventueel zelf kan plaatsen.

Want ik vind de prijzen toch te hoog liggen via een loodgieter firma.
voor dit systeem : https://www.climamarket.e...c09he5-cl-hydrokit-1-zone

Vragen ze in België met plaatsing inbegrepen 10.635euro inclusief btw.
En je ziet deze systemen op internet voor 4877euro inclusief btw, dan geloof ik niet dat er nog 5000+euro extra benodigheden zijn of 1000 werkuren.

Ik vraag mij af wat zo de marges zijn of wat is een aanvaardbare winstmarge voor zo een firma?
Ik kan toch moeilijk akkoord gaan met deze meerprijzen van installateurs?

[Voor 28% gewijzigd door jens1211 op 23-05-2020 21:02]

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03:06
Dat is in NL toch alleszins een royaal huis !
Maar goed, we zijn niet afgunstig ... :9~

Ik zou zeker in overweging nemen een buffervat met 2 warmtepompen te voeden, b.v. 1 x 4.5 kW en 1 x 7.5 kW

Voordelen:
betrouwbaarheid,
betaalbaar,
schaalbaarheid. (bij kleine warmtebehoefte laat je slechts 1 warmtepomp draaien.)

https://solutions.mitsubi...cascade-verwarmen-woning/

EDIT:

Ik weet niet of je de binnenwanden al hebt staan, maar ook wandverwarming is heel effectief.
Vloerverwarming, aangevuld met wandverwarming, zorgt er voor dat je met een heel lage temperatuur kan verwarmen. En dat is weer erg efficient.

[Voor 35% gewijzigd door FD2 op 23-05-2020 22:19]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• busscherski
Ja ik vind het ook een royaal huis!
Zelf heb ik mijn, zelf geplaatste, monobloc pas sinds december. Huis uit 2004, de CV ketel was kapot. Ben er heel tevreden mee.
Ik heb deze:
https://www.immotecshop24...ion-H-5kW-einphasig-230-V
Ik maak warm drinkwater met een warmtepompboiler, daar zat destijds meer subsidie op dan tegenwoordig. (2 apparaten, 2x subsidie). Dus ik heb geen vat bij mijn monobloc maar in plaats daarvan een warmtepompboiler.

In Nederland, in geval de warmtevraag relatief groot is, is het qua subsidie wel een goed idee om twee warmtepompen neer te zetten. Ik weet niet hoe de subsidie in Belgie is. Op een 5 kW warmtepomp krijgen we +\- 1700 euro subsidie. Terwijl die kaal rond de 2340 euro kost. (ik heb er een internetbesturing module bij gekocht maar dat is optioneel).
Mocht je voor 2 monoblocs gaan, dan raad ik 2 x deze 5 kW Panasonic aan. Super ding voor het geld. Haalt ook nog 5 kW als het buiten heel koud is.

Lees deze startpost eens en de laatste 10 pagina's.

Indien het qua subsidie geen voordelen biedt zou je ook 1 grote warmtepomp kunnen nemen.
Voor de grotere vermogens weet ik niet welk merk / model de beste keuze is. Misschien een 3 fase Panasonic. De 1 fase 9 kW Panasonic zou ik niet zo snel aanraden bij jouw warmtevraag want die haalt zijn volle vermogen niet bij lage buitentemperaturen.

Je moet waterleidingen trekken, stroomkabel leggen etc. Ik denk dat ik voor 500 euro aansluitkosten klaar was, maar moest dan ook nog relatief best ver van de monobloc naar het aansluitpunt in huis.

• rolandmegens
jens1211 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:57:
[...]

[Afbeelding]

https://imgur.com/U2lEmGd

De woning grootte valt goed mee , gemiddeld.
isolatie 12cm spouwisolatie , ventilatiesysteem D met warmterecuperatie zal er worden toegepast

Vloerverwarming voor zowel beneden + bovenverdieping.

HR++ glas , met aan de zuidkant 3 dubbelglas.

enkel twijfel ik dus over het best mogelijk lucht water warmtepomp systeem
die in principe heel eenvoudig te installeren is en ik eventueel zelf kan plaatsen.

Want ik vind de prijzen toch te hoog liggen via een loodgieter firma.
voor dit systeem : https://www.climamarket.e...c09he5-cl-hydrokit-1-zone

Vragen ze in België met plaatsing inbegrepen 10.635euro inclusief btw.
En je ziet deze systemen op internet voor 4877euro inclusief btw, dan geloof ik niet dat er nog 5000+euro extra benodigheden zijn of 1000 werkuren.

Ik vraag mij af wat zo de marges zijn of wat is een aanvaardbare winstmarge voor zo een firma?
Ik kan toch moeilijk akkoord gaan met deze meerprijzen van installateurs?
Qua huis is het erg vergelijkbaar met onze nieuwbouwwoning. Die is nu in aanbouw. Wij hebben dak rc6.7, muur 4.75 en dan overal triple glas. In combinatie met balansventilatie type D is er bij ons uitgekomen dat 7kw voldoende was. Qua afgifte matched dit ook mooi bij de hoeveelheid vloerverwarming die je hebt als je beide verdiepingen vol legt (doen wij ook).

Misschien dus ik zou voor de zekerheid nakijken of je niet een te grote WP neemt.

Qua budget kan je zo'n 4000 voor de warmtepomp en dan 1000-2000 voor het boilervat tellen. Daar komt dan nog wat extra materiaal bij (paar honderd euro gok ik? Weet ik niet precies) en dan 1 of 2 dagen installatie.
Afhankelijk van hoeveel moeite je erin stopt en hoeveel je zelf doet moet het voor zo'n 6000-8000 euro wel te regelen zijn.
Het lastigste is een installeur vinden die het prima vindt om een warmtepomp te installeren die hij zelf niet levert.

• busscherski
rolandmegens schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:23:
Het lastigste is een installeur vinden die het prima vindt om een warmtepomp te installeren die hij zelf niet levert.
Dat is heel lastig ja. Daarom heb ik het volledig zelf uitgevoerd.
Als je een loodgieter kent die het wil uitvoeren voor een normaal uurtarief kan dat een optie zijn. Uiteraard zal die dan geen garantie geven op het product.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jens1211
rolandmegens schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:23:
[...]

Qua huis is het erg vergelijkbaar met onze nieuwbouwwoning. Die is nu in aanbouw. Wij hebben dak rc6.7, muur 4.75 en dan overal triple glas. In combinatie met balansventilatie type D is er bij ons uitgekomen dat 7kw voldoende was. Qua afgifte matched dit ook mooi bij de hoeveelheid vloerverwarming die je hebt als je beide verdiepingen vol legt (doen wij ook).

Misschien dus ik zou voor de zekerheid nakijken of je niet een te grote WP neemt.

Qua budget kan je zo'n 4000 voor de warmtepomp en dan 1000-2000 voor het boilervat tellen. Daar komt dan nog wat extra materiaal bij (paar honderd euro gok ik? Weet ik niet precies) en dan 1 of 2 dagen installatie.
Afhankelijk van hoeveel moeite je erin stopt en hoeveel je zelf doet moet het voor zo'n 6000-8000 euro wel te regelen zijn.
Sinds je een gelijkaardige woning aan het bouwen bent , welk type/ merk/model warmtepomp zal u gebruiken ? En model/ merk van u ventilatiesysteem D ?

En zal u de installatie zelf doen of hebt u een installateur gevonden die de prijzen niet maal 2 doet ? :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jens1211
busscherski schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:41:
[...]

Dat is heel lastig ja. Daarom heb ik het volledig zelf uitgevoerd.
Als je een loodgieter kent die het wil uitvoeren voor een normaal uurtarief kan dat een optie zijn. Uiteraard zal die dan geen garantie geven op het product.
Dus een monoblock systeem is niet zo moeilijker voor deze zelf te installeren ?

Er zijn een aantal loodgieters die al mijn waterleidingen + afvoer in de volledige woning voor 3500 euro + btw

Dus ik kan dan vertellen dat er een monoblock systeem komt en dat die al het voorbereidend werk al doet ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jens1211
busscherski schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:28:
Ja ik vind het ook een royaal huis!
Zelf heb ik mijn, zelf geplaatste, monobloc pas sinds december. Huis uit 2004, de CV ketel was kapot. Ben er heel tevreden mee.
Ik heb deze:
https://www.immotecshop24...ion-H-5kW-einphasig-230-V
Ik maak warm drinkwater met een warmtepompboiler, daar zat destijds meer subsidie op dan tegenwoordig. (2 apparaten, 2x subsidie). Dus ik heb geen vat bij mijn monobloc maar in plaats daarvan een warmtepompboiler.

In Nederland, in geval de warmtevraag relatief groot is, is het qua subsidie wel een goed idee om twee warmtepompen neer te zetten. Ik weet niet hoe de subsidie in Belgie is. Op een 5 kW warmtepomp krijgen we +\- 1700 euro subsidie. Terwijl die kaal rond de 2340 euro kost. (ik heb er een internetbesturing module bij gekocht maar dat is optioneel).
Mocht je voor 2 monoblocs gaan, dan raad ik 2 x deze 5 kW Panasonic aan. Super ding voor het geld. Haalt ook nog 5 kW als het buiten heel koud is.

Lees deze startpost eens en de laatste 10 pagina's.

Indien het qua subsidie geen voordelen biedt zou je ook 1 grote warmtepomp kunnen nemen.
Voor de grotere vermogens weet ik niet welk merk / model de beste keuze is. Misschien een 3 fase Panasonic. De 1 fase 9 kW Panasonic zou ik niet zo snel aanraden bij jouw warmtevraag want die haalt zijn volle vermogen niet bij lage buitentemperaturen.

Je moet waterleidingen trekken, stroomkabel leggen etc. Ik denk dat ik voor 500 euro aansluitkosten klaar was, maar moest dan ook nog relatief best ver van de monobloc naar het aansluitpunt in huis.
Ik zou misschien dan voor 2 monoblock systemen gaan van 5 kw
Moet er dan nog geprogrammeerd worden dat bijvoorbeeld er maar 1 warmtepomp moet werken als er maar 5kw nodig is en als er hoger vermogen nodig is dat automatisch de tweede ook begint te werken ? Of is dit iets dat al automatisch zal gebeuren ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jens1211
FD2 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:40:
Dat is in NL toch alleszins een royaal huis !
Maar goed, we zijn niet afgunstig ... :9~

Ik zou zeker in overweging nemen een buffervat met 2 warmtepompen te voeden, b.v. 1 x 4.5 kW en 1 x 7.5 kW

Voordelen:
betrouwbaarheid,
betaalbaar,
schaalbaarheid. (bij kleine warmtebehoefte laat je slechts 1 warmtepomp draaien.)

https://solutions.mitsubi...cascade-verwarmen-woning/

EDIT:

Ik weet niet of je de binnenwanden al hebt staan, maar ook wandverwarming is heel effectief.
Vloerverwarming, aangevuld met wandverwarming, zorgt er voor dat je met een heel lage temperatuur kan verwarmen. En dat is weer erg efficient.
Heb ook al veel positieve ervaringen gehoord over wandverwarming , ik zal hier zeker rekening mee houden , bedankt alvast voor deze tip

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
jens1211 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:12:
[...]

Dus een monoblock systeem is niet zo moeilijker voor deze zelf te installeren ?

Er zijn een aantal loodgieters die al mijn waterleidingen + afvoer in de volledige woning voor 3500 euro + btw

Dus ik kan dan vertellen dat er een monoblock systeem komt en dat die al het voorbereidend werk al doet ?
Ja zo zou ik het aanpakken als ik u was.
Eventueel laat je die loodgieter de boel zelfs aansluiten.
Laat bijvoorbeeld geïsoleerde Uponor 32 aanleggen als CV leiding naar de monobloc en normale drinkwaterleiding naar het vat.
Is er subsidie op warmtepompen in België?

Edit: hoe het zit met cascade regeling (2 warmtepompen op 1 CV systeem) zit weet ik niet.
Ik vind het meer iets voor de gevorderde gebruiker. Als het geen subsidie voordeel biedt lijkt het me niet Interessant voor u.

[Voor 13% gewijzigd door busscherski op 24-05-2020 18:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jens1211
busscherski schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Ja zo zou ik het aanpakken als ik u was.
Eventueel laat je die loodgieter de boel zelfs aansluiten.
Laat bijvoorbeeld geïsoleerde Uponor 32 aanleggen als CV leiding naar de monobloc en normale drinkwaterleiding naar het vat.
Is er subsidie op warmtepompen in België?

Edit: hoe het zit met cascade regeling (2 warmtepompen op 1 CV systeem) zit weet ik niet.
Ik vind het meer iets voor de gevorderde gebruiker. Als het geen subsidie voordeel biedt lijkt het me niet Interessant voor u.
Jammer genoeg geen subsidies hiervoor

Het zal dan inderdaad moeilijk zijn voor een geschikte warmtepomp te vinden sinds er nu hoge isolatie normen zijn zal mss voor een 7kw of 9kw gaan het best zijn maar dan heb je een monoblock systeem of een all in one split systeem en zoveel verschillende merken maar ik neem aan dat Panasonic 1 van de beste merken is dan.

Als ik kies voor een 9kw denk ik dat hij nooit op vol vermogen zal werken en mss een 7kw al genoeg kan zijn ? Zou dit mogelijk zijn met 7kw voor mij te voorzien van warm water en mijn vloerverwarming beneden en bovenverdieping te regelen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Die warmteverlies berekeningen zijn altijd erg ruim. Ik zou het naar beneden afronden.
Denk aan een 3 fase 9 kW Panasonic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rolandmegens
Qua warmtepomp ga ik voor de 7kw LG monobloc, icm de DJG 300 liter boiler.

Qua ventilatie ga ik voor het Uniflexplus systeem en de wtw van Buva.

Installatie van de warmtepomp wordt gedaan door Koevlaas (een mede-tweaker die dat voor veel mensen van tweakers doet)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03:06
jens1211 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:16:
[...]

Heb ook al veel positieve ervaringen gehoord over wandverwarming , ik zal hier zeker rekening mee houden , bedankt alvast voor deze tip
Het hele warmtepomp gebeuren draait eigenlijk om het 'afgifte-systeem'.
Zowel binnen als buiten heb je een 'afgifte-systeem'.
Buiten heb je de coil met de ribben om het oppervlak te vergroten,
en binnen heb je leidingen (vloerverwarming, wandverwarming en radiatoren).

Het is de kunst om die afgifte zoveel mogelijk te helpen.
Dus omgeef de leidingen met materialen die de warmte makkelijk transporteren, en zorg voor een GROOT oppervlak.
Van radiatoren heb ik bij 'lage temperatuur verwarming' niet zo'n hoge pet op, maar wandverwarming is donders effectief omdat:
a. de wanden doorgaans nauwelijks bekleed worden, en
b. een wand grenst aan 2 kamers. Je hebt dus geen verlies. Beide ruimtes worden verwarmd.
Bij wandverwarming is het slim alleen de onderste 1.2 meter van de wand van leidingen te voorzien; dan kan je daar boven nog een keer een spijker of plug in de wand aanbrengen.
In de zomer kan je met de combinatie van wandverwarming en vloerverwarming veel beter het huis koelen omdat je zo'n groot oppervlak koelt. De kans op condensvorming is dan veel kleiner.

Door met 2 buitenunits te werken:
verdubbel je bijna het condensor/verdamper oppervlak,
kan je de geluidsoverlast spreiden over je gevels,
gaat de betrouwbaarheid omhoog.
Tevens kom je met de vermogens in de populaire klasse waar de prijzen scherper gecalculeerd worden.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jens1211
rolandmegens schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:06:
Qua warmtepomp ga ik voor de 7kw LG monobloc, icm de DJG 300 liter boiler.

Qua ventilatie ga ik voor het Uniflexplus systeem en de wtw van Buva.

Installatie van de warmtepomp wordt gedaan door Koevlaas (een mede-tweaker die dat voor veel mensen van tweakers doet)
Koevlaas is dan iemand die ook een certificaat heeft dat hij ook deze all in one systemen mag installeren met deze speciale koeling ?
“ airco monteur met F-gassen certificaat ”
Bijvoorbeeld kan hij dit systeem plaatsen ?
https://www.climamarket.e...-kit-axc9he8-cl-trifasica

[Voor 3% gewijzigd door jens1211 op 25-05-2020 08:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Ja dat is een split unit (bi-bloc), niet voor doe het zelfers en ook niet voor de meeste loodgieters.
Je mag @koevlaas2 een PM sturen voor een offerte. Ik weet niet of het interessant is voor hem om 2.5 uur te moeten rijden voor hij bij je is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jens1211
busscherski schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:16:
Ja dat is een split unit (bi-bloc), niet voor doe het zelfers en ook niet voor de meeste loodgieters.
Je mag @koevlaas2 een PM sturen voor een offerte. Ik weet niet of het interessant is voor hem om 2.5 uur te moeten rijden voor hij bij je is.
Ik vind het wel bizar dat grote merken maar 5 jaar garantie geven op deze warmtepompen.
Wat is zo de gemiddelde levensduur van deze systemen ?

En ik zal een pm sturen , hopelijk vind ik ook een installateur dan voor dit project

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Geen idee. Mijn budget bouwmarkt Chinese airco staat hier al 15 jaar probleemloos op m`n dak, gaat maar niet kapot. Ik hoop dat een echte Panasonic minstens zo lang mee gaat. Met 15 jaar ben ik denk ik wel tevreden.
5 jaar garantie is denk ik al meer dan de standaard garantie van de meeste auto merken.

Als je de installatie van een split systeem volledig wilt uitbesteden of garantie op het geheel wilt krijg je denk ik al snel aanbiedingen die qua prijs dichtbij de offertes zitten die je al hebt.
En als het dan toch al zo duur is, dan heb je voor 2000 euro extra een Nibe. Relatief een klein verschil in prijs. Wel betere kwaliteit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jens1211
busscherski schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:25:
Geen idee. Mijn budget bouwmarkt Chinese airco staat hier al 15 jaar probleemloos op m`n dak, gaat maar niet kapot. Ik hoop dat een echte Panasonic minstens zo lang mee gaat. Met 15 jaar ben ik denk ik wel tevreden.
5 jaar garantie is denk ik al meer dan de standaard garantie van de meeste auto merken.

Als je de installatie van een split systeem volledig wilt uitbesteden of garantie op het geheel wilt krijg je denk ik al snel aanbiedingen die qua prijs dichtbij de offertes zitten die je al hebt.
En als het dan toch al zo duur is, dan heb je voor 2000 euro extra een Nibe. Relatief een klein verschil in prijs. Wel betere kwaliteit.
Nu elke verdeler / installateur van Panasonic in België vraagt 15.000 euro voor dit systeem terwijl ze voor 7000 euro op webshops staan en installateurs nog eens op deze 7000 euro hun percent.

Heb nog nooit zo een gigantische marges gezien En verdelers geven maar enkel het antwoord dat deze systemen die ingevoerd worden allemaal vals zijn en Chinees namaak haha :D
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True