Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GPU-fan draait zot under load

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• LennyC7
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:40
Ik heb recent mijn GPU (Gigabyte rtx 2080 gaming oc) in een nieuwe case gestoken.
Blijkbaar runt de GPU hierin iets warmer dan de vorige, en bereikt hij under load een temperatuur tot 77/78 graden.

Zodra hij 77/78 graden raakt revven de fans op bijna 4000RPM voor enkele seconden, om daarna terug naar een 'normaal' toerental te gaan. Deze 4000RPM ligt een ferm stuk boven het toerental als zou ik de fans op 100% speed zetten. De fanspeed% lijkt in MSI-afterburner ook niet te veranderen als hij zo revved.

Ik heb de GPU-kabels gecontroleerd, andere fancurves ingesteld, drivers geupdate. Niets schijnt te helpen. Ik heb een vermoeden dat er misschien iets met de fan controller scheelt, kan ik dan best de kaart RMA'en?
Mocht iemand een soortgelijk probleem hebben meegemaakt en een oplossing hebben hoor ik het graag.

Alle reacties

• BlenderRender
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 13:21
Het lijkt me dat hij simpelweg te heet owrdt. Mijn NVIDIA's gaan ook als een dolle tekeer nabij 80C.
Dus tracht de koeling te verbeteren of de hitteproductie te verminderen:

Je kan proberen:
- Thermische stroom van je kast goed bekijken: Kan je wat verbeteren? Krijg je zelfde probleem als je het zijpaneel verwijdert? Zonee => zorg voor betere koeling. Zitten er b.v. kaarten naast de gpu die een slot verder verplaatst kunnen worden? Of kan je een extra casefan installeren nabij de GPU ?
- GPU te onderklokken.
- GPU te wisselen voor een blower model.

Succes LennyC7!

• Terrestraeon
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 27-11 12:43

Terrestraeon

END OF LINE

Mij valt het op dat de temperatuur wel erg vlot naar de 76 graden klimt. Bij laptops of grafische kaarten met een kleine heatsink is dit normaal, maar bij de grotere en betere grafische kaarten zoals de RTX 2080 met grote heatsink zou de warmte veel beter verdeelt moeten worden en zou de curve zwakker omhoog klimmen.

Ik zou daarom durven zeggen dat de heatsink geen goed contact meer maakt met de GPU. Verklaart enerzijds waarom deze zo snel warm wordt, en verklaart ook waarom de fans zo raar reageren.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Airflow niet goed in je nieuwe kast. Je vertelt niet wat je hebt aan parts/ hardware. En welke kast je had..

Hackus Goes 4x15 @60%

• Terrestraeon
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 27-11 12:43

Terrestraeon

END OF LINE

Hackus schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:01:
Airflow niet goed in je nieuwe kast. Je vertelt niet wat je hebt aan parts/ hardware. En welke kast je had..
Ik neem aan dat de topicstarter enkel een nieuwe case heeft gekocht zonder andere hardware te hebben vervangen? In dat geval is de andere hardware niet relevant.

Ik zie vandaag een reeks aan nieuwe topics verschijnen hier over fan boosts bij RTX kaarten...
RTX2080 Super fan draait maximaal
Fan op GPU blaast om de zoveel seconden

Toeval? Of een groter overkoepelend verband zoals een zekere software update die jullie allemaal treft?

• LennyC7
Ik ben van een Fractal Design R6 case naar een Lian Li lancool II case gegaan.

Interne hardware is hetzelfde gebleven. Airflow is 2x 140mm intake fans vooraan, 1x120mm outtake bovenaan en 1x 120mm outtake achteraan. Alle fans draaien op +-900rpm. Qua airflow dezelfde setup als ik in de vorige case had. Het zijpaneel openzetten heeft geen invloed.

Zoals Terrestraeon duidt, gaat de temperatuur ook wel héél vlot omhoog zodra ik de GPU onder load zet (lees, ik start een spel op. 40c -> 75c op 15seconden)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

LennyC7 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:08:
Ik ben van een Fractal Design R6 case naar een Lian Li lancool II case gegaan.

Interne hardware is hetzelfde gebleven. Airflow is 2x 140mm intake fans vooraan, 1x120mm outtake bovenaan en 1x 120mm outtake achteraan. Alle fans draaien op +-900rpm. Qua airflow dezelfde setup als ik in de vorige case had. Het zijpaneel openzetten heeft geen invloed.

Zoals Terrestraeon duidt, gaat de temperatuur ook wel héél vlot omhoog zodra ik de GPU onder load zet (lees, ik start een spel op. 40c -> 75c op 15seconden)
Hoe is de temperatuur verder in je kast ?
heb je zelf aanpassingen gedaan aan OC ?
Heb je al een vorige driver geprobeerd ?

(zelf pricewatch: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Super 8GB Gaming OC zonder dit probleem)

Hackus Goes 4x15 @60%

• LennyC7
De temps in de kast zelf lijken ok.

Idle zijn de temps als volgt:
GPU Gigabyte 2080 Gaming OC: 31c
System Lian Li Lancool II: 25c
CPU 7700K: 29c

Na één minuut in het hoofdmenu van Sea of thieves
GPU Gigabyte 2080 Gaming OC: 76c
System Lian Li Lancool II: 27c
CPU 7700K: 32c

Er zijn op dit moment geen overclocks toegepast. In het verleden draaide hij ruim een jaar stabiel overgeclokt. Ik heb andere drives geprobeerd en clean install met DDU.

EDIT:
Hieronder ook nog eens temp readout van Speedfan. je ziet de GPU temp echt disproportioneel stijgen.

[Voor 24% gewijzigd door LennyC7 op 21-05-2020 10:44]

• arjamptey
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 26-10 10:22
Ik weet dat het topic wat ouder is en mogelijk is het probleem inmiddels opgelost, maar wilde toch even mijn steentje bijdragen.

Ik heb de Gigabyte 2080ti Gaming OC en had hetzelfde probleem. Ik had de kaart toen ongeveer 1-1,5 jaar. Bij mij was de koelpasta nagenoeg afwezig toen ik de koeler van de kaart haalde en het restje dat er nog zat was helemaal uitgedroogd en crunchy 8)7 . Heb nieuwe koelpasta aangebracht (Kryonaut Thermal Grizzly) en de temps zijn met 20-30 graden gezakt.

Schijnt bij deze kaarten een bekend probleem te zijn. Hoop dat iemand hier iets aan heeft! :)

[Voor 4% gewijzigd door arjamptey op 13-08-2020 15:07]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True