Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 21:54
Onlangs is mijn vriezer stuk gegaan. Deze valt regelmatig volledig uit, lijkt op een elektrische storing. Na het opnieuw insteken van de vriezer in het stopcontact werkt die weer gewoon.

Vriezer is aangeschaft in december 2016, en nu buiten de fabrieksgarantie. Echter is er nog zoiets als wettelijke garantie.

Ik heb de webwinkel waar ik deze destijds heb gekocht een mail gestuurd of ze mij een oplossing konden bieden, aangezien een vriezer wel langer mee moet gaan als 3,5 jaar.
Tot 4x toe kreeg ik hierop de reactie dat ze niks kunnen betekenen. Uiteindelijk via een voorbeeldbrief van de consumentenbond een brief gestuurd. Hier heb ik nu een reactie op gekregen dat ik 10% korting kan krijgen op een nieuwe. (model wat hun mij toesturen)

Het betreft een AEG vriezer gekocht voor €279. De gemiddelde prijs lag destijds rond de €330,-

Het bedrijf beroept zich op de lijst van Uneto VNI (link) waarin staat dat een vriezer van deze prijsklasse een gebruikersduur heeft van 3 jaar. Dus ik heb geen recht meer op reparatie of wat dan ook.

Is deze lijst leidend? Wat zijn mijn rechten?
Waar mag ik wel op rekenen? Op de ene site staat een gratis reparatie, de ander weer naar gebruiksduur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zou betwisten dat een vriezer wel een langere (technische) levensduur heeft dan drie jaar. Zelf zou ik inschatten dat zoiets wel minstens tien jaar zou moeten meegaan. Dat wil niet zeggen dat ze gedurende die tien jaar reparaties moeten uitvoeren maar drie jaar is wel erg weinig in mijn ogen.
corset schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:12:
"zelf zou ik inschatten" is niet relevant. het gaat om feiten, cijfers en data. Natte vinger werk gaat niks oplossen.

Let op: IANAL, ik schrijf onderstaande niet als feit, echter als mening.
Euh ja, mijn inschatting is ook een mening geen feit. Blijft staan dat IK vind (mening) dat drie jaar wel erg kort is. Feit is dat mijn huidige koelvriescombinatie het na 12 jaar nog prima doet :+

[ Voor 46% gewijzigd door Gunner op 20-05-2020 13:15 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 08:15
Gunner schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:07:
Ik zou betwisten dat een vriezer wel een langere (technische) levensduur heeft dan drie jaar. Zelf zou ik inschatten dat zoiets wel minstens tien jaar zou moeten meegaan. Dat wil niet zeggen dat ze gedurende die tien jaar reparaties moeten uitvoeren maar drie jaar is wel erg weinig in mijn ogen.
"zelf zou ik inschatten" is niet relevant. het gaat om feiten, cijfers en data. Natte vinger werk gaat niks oplossen.

Let op: IANAL, ik schrijf onderstaande niet als feit, echter als mening.

Het lastige in dit soort situaties is dat er niet echt een richtlijn is. het is vooral "Wat zeggen eerdere zaken hierover". Wat je kan proberen is even rondzoeken op Tweakers en andere fora of dit eerder is voorgekomen en of daar een uitslag uit is gekomen.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:48
Nee, die lijst heeft geen enkele betekenis.
Waar mag ik wel op rekenen? Op de ene site staat een gratis reparatie, de ander weer naar gebruiksduur..
"naar gebruiksduur" is onzin. Het is alles-of-niets.
Wat zijn mijn rechten?
Ik denk waarschijnlijk reparatie. (Moderne) vriezers gaan in de regel héél lang mee, dus dat hij na 3.5 jaar kapot is is wel erg snel. Er is helaas vrijwel geen jurisprudentie over dit soort dingen. De wet zegt dat je recht hebt op reparatie als een product niet de eigenschappen blijkt te hebben die je ervan mocht verwachten. Van een vriezer mag je verwachten dat hij een bepaalde tijd (probleemloos) meegaat. Het kan ook aan de aard van het defect zitten: een auto waarvan na 4 jaar de carrosserie is doorgeroest is niet-conform, maar als na 4 jaar de banden aan vervanging toe zijn is dat geen defect.

Als je wil proberen je recht te halen moet je je op het standpunt stellen dat die vriezer langer dan 3.5 jaar mee zou moeten gaan. Maar niemand hier kan zekerheid geven of je met dat argument de zaak gaat winnen, want er is gewoon niet genoeg jurisprudentie over dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Dank voor de reacties zover.

Dat argument heb ik al meerdere malen aangehaald maar helaas zonder succes.
Consumentenbond raden me aan om ook te kijken of de fabrikant iets van informatie kan geven over verwachte levensduur. AEG doet hier helaas (maar wellicht begrijpelijk)geen uitspraken over.

Het is dus mijn woord tegen het van de winkel. Alle informatie over levensduur wat ik van internet af haal heeft de winkel geen boodschap aan. Hun houden zich aan de richtlijnen van de Uneto.

Ik heb intussen een mail gestuurd naar de geschillencommissie, benieuwd wat daar uitkomt. Echter verwacht ik daar ook niet te veel van.

Het wordt tijd dat hier dan toch eens wat over wordt vastgelegd. Je hebt er recht op blijkbaar maar nergens staan enige termijnen benoemd dus de verkoper (en koper..) kan zeggen wat die wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:13
Fuske schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:42:

Consumentenbond raden me aan om ook te kijken of de fabrikant iets van informatie kan geven over verwachte levensduur. AEG doet hier helaas (maar wellicht begrijpelijk)geen uitspraken over.

Het is dus mijn woord tegen het van de winkel. Alle informatie over levensduur wat ik van internet af haal heeft de winkel geen boodschap aan. Hun houden zich aan de richtlijnen van de Uneto.

Ik heb intussen een mail gestuurd naar de geschillencommissie, benieuwd wat daar uitkomt. Echter verwacht ik daar ook niet te veel van.

Het wordt tijd dat hier dan toch eens wat over wordt vastgelegd. Je hebt er recht op blijkbaar maar nergens staan enige termijnen benoemd dus de verkoper (en koper..) kan zeggen wat die wilt.
Klopt. Het is ook erg lastig. En de geschillencommisie houd zich met enige regelmaat niet aan de wet.

Voor dit soort dingen zou je eigenlijk een soort junior rechter moeten hebben. Die zaken kan oppakken tot bv 500 euro. En waar iemand voor bv 100 euro kan dagvaarden.(mogelijk zelfs digitaal?) En dat is het. Dan kan je voor 100 euro kijken of je gelijk hebt. Zou een hoop duidelijkheid geven. En als de rechter er finaal naast zit is de schade niet extreem erg.

Maar je kan AEG eens vragen wat zij verwachten van een vriezer van 330 euro.

Ik heb genoeg witgoed gezien van 1000 euro wat met 3 jaar de container in ging voor reycling. Maar ook modelen die 10 jaar geleden 300 euro kosten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:19
Dit klinkt wel als een budgetmodel vriezer.
Als je op een dure vriezer (+/- €1000) een (minimale) levensduur van 8-10 jaar mag verwachten, vind ik 3 a 4 jaar voor zo'n budgetmodel oké en 'te onderbouwen' klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-04 23:34
Je zit met een verwachte levensduur en garantie. Binnen de garantie -wat een afgebakende, kortere periode is- wordt veel gebruikersslijtage voor lief genomen. Of het moet zeer duidelijk zijn dat een apparaat mishandeld is.

Daarna krijg je een periode die veel langer is, en waar de manier van gebruik ook een veel langduriger invloed heeft. Er staan vriezers in schuren (75% van de tijd te vochtig, 10% te heet), er staan vriezers niet conform de aanbevelingen geinstalleerd (niet goed recht, te dicht op een muur, rooster jaren onder stof) en dan mag de fabrikant uit gaan zoeken wat er de afgelopen 4 jaar is gebeurd.

Ik hoop dat fabrikanten dus niet verantwoordelijk worden voor de verwachte levensduur, want de prijs van een vriezer gaat dan omhoog. We betalen met zijn allen mee aan de vriezer die zijn vierde verjaardag niet haalt, terwijl niet te bewijzen is of het onjuiste plaatsing of een fabricagefout is. Dat speelt ook binnen de garantieperiode, maar in veel bescheidener mate.

Natuurlijk blijft het zuur. Maar daarom kan ik bij dure apparaten waar ik dat risico niet wil lopen -afhankelijk van de verkoper- aanvullende garantie kopen. Is eigenlijk meer een soort verzekering voor zaken die voor mij "erg duur" zijn, en waar ik meer zekerheid wil hebben. Echter voor een vriezer van 279 EUR (Mijn standaard Leifheit vriezer is 575 EUR) ga ik er een beetje van uit dat dit een budget model is, of misschien overjarig? Dan zou ik het ook niet doen. Je hebt iets meer risico in ruil voor een lagere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De prijs van een vriezer hangt niet alleen samen met de kwaliteit, maar ook met de energieklasse, de grootte, of er een circulator in zit en het uiterlijk. Een normale vriezer hoort minimaal 5 jaar mee te gaan, ook voor deze prijs. Ik haal deze link maar eens van stal.
loki504 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Voor dit soort dingen zou je eigenlijk een soort junior rechter moeten hebben. Die zaken kan oppakken tot bv 500 euro. En waar iemand voor bv 100 euro kan dagvaarden.(mogelijk zelfs digitaal?) En dat is het. Dan kan je voor 100 euro kijken of je gelijk hebt. Zou een hoop duidelijkheid geven. En als de rechter er finaal naast zit is de schade niet extreem erg.
Nu is het ongeveer 185 euro bij de gewone rechter.
TomsDiner schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:46:
terwijl niet te bewijzen is of het onjuiste plaatsing of een fabricagefout is. Dat speelt ook binnen de garantieperiode, maar in veel bescheidener mate.
Dan zou je toch een mechanisch defect verwachten? Deze vriezer doet het weer zodra je de stekker eruit trekt en opnieuw erin steekt, dus mechanisch is er niets mis.

[ Voor 19% gewijzigd door GlowMouse op 21-05-2020 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
GlowMouse schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:24:
De prijs van een vriezer hangt niet alleen samen met de kwaliteit, maar ook met de energieklasse, de grootte, of er een circulator in zit en het uiterlijk. Een normale vriezer hoort minimaal 5 jaar mee te gaan, ook voor deze prijs. Ik haal deze link maar eens van stal.

[...]

Nu is het ongeveer 185 euro bij de gewone rechter.

[...]

Dan zou je toch een mechanisch defect verwachten? Deze vriezer doet het weer zodra je de stekker eruit trekt en opnieuw erin steekt, dus mechanisch is er niets mis.
Ik weet het niet. Ik kan wel wat zaken verzinnen, maar dat is idd verzinnen. (zoals lucht in de leiding, thermische zekering, plakkend relais) Het punt is meer dat het hek van de dam is als iedereen met een kapotte vriezer van 3-5 jaar oud een zaak aan moet gaan om uit te zoeken of het gebruikersgevolgen, toeval of een fabricagefout is.

Ik heb altijd geleerd dat (ongeacht de afschrijving) een nieuw product aan het eind van de garantieperiode nog ongeveer 50% waard is als je 'em wil verkopen. Dan zou een vriezer van 3.5 jaar oud van 279 euro nu een waarde vertegenwoordigen van 100 - 130 euro. Zelfs met een kleine reparatie is het ding dan feitelijk al total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Update: met de verkopende partij er niet uitgekomen en uiteindelijk de Geschillencommissie ingeschakeld.
Na 14 dagen te hebben gewacht eindelijk een reactie ontvangen om wat meer informatie te sturen. Vervolgens kreeg ik een factuur voor deze zaak, meer dan €100..
Dat is het mij toch niet waard. Ook al krijg je dit misschien terug als je in gelijkheid wordt gesteld, maar aangezien dit ook onzeker is, ga ik deze gok niet nemen.

Ondertussen een nieuwe vriezer besteld van een beter merk (Liebherr) en natuurlijk niet meer bij dit bedrijf. *knip* Winkel

Dank voor de adviezen en informatie!

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 08-06-2020 22:26 . Reden: Naam winkel verwijderd, gezien deze niet van belang is in de discussie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 12:34
Fuske schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:42:

In mijn ervaring doet AEG daar zeker wel uitspraken over.

In onze, nu twee jaar oude, keuken zit AEG apparatuur, onder andere een koel-vriescombinatie.
Daar zit nu niet twee maar vijf jaar garantie op: standaard beleid van AEG als je minstens 5 apparaten tegelijk koopt en ook online registreert.

Ik kan je wel vertellen dat de koel-vriescombinatie hier wel echt het sluitstuk was, daar is behoorlijk op bezuinigd, maar dat maakt voor de garantie blijkbaar niet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Gemaild en tot 2x toe gebeld, maar helaas. Daar doen ze geen uitspraken over.
Ik heb destijds alleen de vriezer gekocht dus geen extra garantie ofzo.

Mijn nieuwe vriezer heeft na registratie 7 jaar garantie dat is ook wel fijn. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
En de winkel heeft gewonnen! Beetje vreemd dat je eerst komt vragen hoe het zit, om er vervolgens niets mee te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fuske
Niets mee doet?! Ik heb er heel veel mee gedaan. Veel meer als menig consument denk ik zo.
Daarnaast kom ik hier om informatie in te winnen, ik ben dan toch niks verplicht? Vreemde reactie. :?
Maar goed..
Ik heb geen zekerheid dat ik in mijn gelijk wordt gesteld door de geschillencommissie. De lijst van Uneto vni werkt namelijk niet in m'n voordeel. Dan vind ik persoonlijk €100 een te groot risico om hiervoor te nemen.
Die kan ik beter besteden aan een nieuwe die er toch moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 16:39
GlowMouse schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:32:
En de winkel heeft gewonnen! Beetje vreemd dat je eerst komt vragen hoe het zit, om er vervolgens niets mee te doen.
Blijkbaar weegt het risico voor de kosten niet op tegen de wil om zijn gelijk te halen. Ik kan dat wel begrijpen. Stel dat je 100euro kosten gaat moeten betalen omdat je geen gelijk krijgt.. Dan wordt deze budgetvriezer wel opeens duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:14:
[...]

Blijkbaar weegt het risico voor de kosten niet op tegen de wil om zijn gelijk te halen. Ik kan dat wel begrijpen. Stel dat je 100euro kosten gaat moeten betalen omdat je geen gelijk krijgt.. Dan wordt deze budgetvriezer wel opeens duur.
Precies, dat is alweer 1/3e van een nieuwe vriezer, en dan heb je weer gewoon garantie (nu dus 7 jaar op de nieuwe, lees ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Noem in elk geval de winkelnaam weet ik waar ik mijn spullen NIET moet kopen.

Wat een grote onzin 3 jaar voor "budget" vriezer... zo`n ding moet gewoon +/-10 jaar lopen... op zijn minst.

Van duurdere apparaten zoals Miele / Liebherr / bosch siemens ed verwacht ik 15 a 20 jaar ( halen ze ook meestal wel)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Modbreak:Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling

[ Voor 69% gewijzigd door Perkouw op 09-06-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:23
Hier hetzelfde verhaal. Vriezer 3 jaar en 3 maanden oud, een Haier ( instappertje ) is helemaal dood. Bij de winkel aangeklopt, geen gehoor. Ook bij de fabrikant niet. Erg naar dat een apparaat van 400 euro het zo kort volhoud.

Ik volg dit topic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

cactusman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:25:
Noem in elk geval de winkelnaam weet ik waar ik mijn spullen NIET moet kopen.

Wat een grote onzin 3 jaar voor "budget" vriezer... zo`n ding moet gewoon +/-10 jaar lopen... op zijn minst.

Van duurdere apparaten zoals Miele / Liebherr / bosch siemens ed verwacht ik 15 a 20 jaar ( halen ze ook meestal wel)
Kan je dat technisch onderbouwen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk waarom zo'n ding gewoon 10 jaar moet lopen... op zijn minst.

Weet jij bijvoorbeeld welke condensatoren 100% feilloos zijn voor 10 jaar lang? Ik denk dat je dan contact moet opnemen met fabrikanten dat je het gouden ei hebt gevonden en graag met ze deelt.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Vloris schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:19:
[...]

In onze, nu twee jaar oude, keuken zit AEG apparatuur, onder andere een koel-vriescombinatie.
Daar zit nu niet twee maar vijf jaar garantie op: standaard beleid van AEG als je minstens 5 apparaten tegelijk koopt en ook online registreert.

Ik kan je wel vertellen dat de koel-vriescombinatie hier wel echt het sluitstuk was, daar is behoorlijk op bezuinigd, maar dat maakt voor de garantie blijkbaar niet uit!
Is dat een uitspraak dan? In veel gevallen kan je de fabrieksgarantie van twee naar vijf jaar verlengen tegen bijbetaling. En soms wordt het al inbegrepen bij een actie, zoals hier als je vijf apparaten tegelijk koopt. Als je er eentje ipv vijf koopt zou die dus maar twee jaar meegegaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fuske schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:44:
Niets mee doet?! Ik heb er heel veel mee gedaan. Veel meer als menig consument denk ik zo.
Daarnaast kom ik hier om informatie in te winnen, ik ben dan toch niks verplicht? Vreemde reactie. :?
Maar goed..
Ik heb geen zekerheid dat ik in mijn gelijk wordt gesteld door de geschillencommissie. De lijst van Uneto vni werkt namelijk niet in m'n voordeel. Dan vind ik persoonlijk €100 een te groot risico om hiervoor te nemen.
Die kan ik beter besteden aan een nieuwe die er toch moet komen.
Lijstje van Techniek Nederland heeft geen enkele juridische waarde. Winkeliers/webwinkels maken daar misbruik van.

Werkelijk niemand koopt een goed voor 2-3j en zeker geen vriezer, koelkast,wasmachine !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:34
OMD schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Kan je dat technisch onderbouwen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk waarom zo'n ding gewoon 10 jaar moet lopen... op zijn minst.

Weet jij bijvoorbeeld welke condensatoren 100% feilloos zijn voor 10 jaar lang? Ik denk dat je dan contact moet opnemen met fabrikanten dat je het gouden ei hebt gevonden en graag met ze deelt.
Het is prima mogelijk om dingen te ontwerpen met dat soort leeftijden in gedachte, we weten inmiddels heel goed hoe alle onderdelen slijten, en welke keuzes je kan maken voor bepaalde eigenschappen. Dat was een beetje het probleem vroeger, toen was er veel minder kennis over de levensduur van alle componenten, en werd er bij de duurdere apparaten vaak gekozen om dingen te zwaar uit te voeren, voor het geval dat.

Tegenwoordig moet, en kan alles goedkoper, door precies te gebruiken wat je denkt nodig te hebben voor de gekozen levensduur. Dit levert meer winst op voor de fabrikant/ goedkopere producten of degelijkere producten (auto's gaan bijvoorbeeld gemiddeld steeds langer mee) afhankelijk van de design filosofie.
Echter worden producten wel steeds kwetsbaarder en lijken ze minder lang mee te gaan, het is een lastige balans wat je weet niet waar je voor betaald bij een duur product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 16:13
Hackus schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Lijstje van Techniek Nederland heeft geen enkele juridische waarde. Winkeliers/webwinkels maken daar misbruik van.

Werkelijk niemand koopt een goed voor 2-3j en zeker geen vriezer, koelkast,wasmachine !
Klopt. Maar we weten ook dat de geschillecomissie er niet is om de consument te beschermen. Die doen ook maar iets. Dus ik begrijp TS wel dat hij de geschillecomissie overslaat. Al kan procederen via een rechter natuurlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vloris schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:19:
[...]

oa hier blijkt al uit dat de levensduur/gebruiksduur verwachting langer is.
anders zou men nooit de termijn met 3j verlengen.( de latere jaren kunnen meer kosten met zich meebrengen)

Extra betalen voor meer of uitgebreide garantie
staat buiten wettelijke garantie. In veel gevallen betaal je voor iets waar je sowieso al recht op hebt. Ook kan een vorm van garantie beperkingen hebben. Volledige garantie is wat anders dat beperkt. ( limited-warranty, warranty)
vanuit fabrikant of verkoper

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979365

Fuske schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:11:
Update: met de verkopende partij er niet uitgekomen en uiteindelijk de Geschillencommissie ingeschakeld.
Na 14 dagen te hebben gewacht eindelijk een reactie ontvangen om wat meer informatie te sturen. Vervolgens kreeg ik een factuur voor deze zaak, meer dan €100..
Dat is het mij toch niet waard. Ook al krijg je dit misschien terug als je in gelijkheid wordt gesteld, maar aangezien dit ook onzeker is, ga ik deze gok niet nemen.

Ondertussen een nieuwe vriezer besteld van een beter merk (Liebherr) en natuurlijk niet meer bij dit bedrijf. [mbr]*knip* Winkel[/]

Dank voor de adviezen en informatie!
meld voortaan om ons ook te beschermen de naam van de winkel! nu neemt half nederland misschien alsnog een verkeerde winkelkeuze om apparaten te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
Zoals al geschreven hierboven mag dat blijkbaar niet op Tweakers.. Erg vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Galaxis schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:48:
Hier hetzelfde verhaal. Vriezer 3 jaar en 3 maanden oud, een Haier ( instappertje ) is helemaal dood. Bij de winkel aangeklopt, geen gehoor. Ook bij de fabrikant niet. Erg naar dat een apparaat van 400 euro het zo kort volhoud.

Ik volg dit topic verder.
klinkt vervelend, maar dit ligt ook wel in de prijsrichting. Hier mag je niets van verwachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De discussie over de naam van de (web)winkel en het wel en niet mogen noemen hiervan mag stoppen hier. Zoals ook in het Shopping Forum - Beleid - Geschillen staat, is het niet de bedoeling om de naam van de (web)winkel niet de bedoeling en, op dit moment, ook niet van belang in de discussie.

Verdere discussie hierover mag, zoals gewoonlijk, in Shopping Forum - Feedbacktopic gevoerd worden. Hier is het offtopic en zal dus verwijderd worden.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 12:34
apis29 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:00:
[...]

Is dat een uitspraak dan? In veel gevallen kan je de fabrieksgarantie van twee naar vijf jaar verlengen tegen bijbetaling. En soms wordt het al inbegrepen bij een actie, zoals hier als je vijf apparaten tegelijk koopt. Als je er eentje ipv vijf koopt zou die dus maar twee jaar meegegaan zijn?
Nouja, geen letterlijke uitspraak. Maar door 'zomaar' op eenzelfde apparaat de garantie-termijn van twee naar vijf jaar te verlengen geven ze impliciet aan dat ze zelf ook wel uit gaan van een langere levensduur dan die twee jaar.
Anders was dat meer dan een puur administratieve handeling geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:23
Anoniem: 979365 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:40:
[...]

klinkt vervelend, maar dit ligt ook wel in de prijsrichting. Hier mag je niets van verwachten!
Vindt je ? Dus als ik een tv koop van 400 euro en die gaat ook binnen 4 jaar stuk is dat normaal ? Rare gedachtegang al zeg ik het zelf.

Je mag van een product als een koelkast/vriezer en of elk ander witgoed apparaat toch wel verwachten dat het langer mee gaat dan 3 a 4 jaar ongeacht de prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Galaxis schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Vindt je ? Dus als ik een tv koop van 400 euro en die gaat ook binnen 4 jaar stuk is dat normaal ? Rare gedachtegang al zeg ik het zelf.

Je mag van een product als een koelkast/vriezer en of elk ander witgoed apparaat toch wel verwachten dat het langer mee gaat dan 3 a 4 jaar ongeacht de prijsklasse.
ik sta er persoonlijk wel zo in....tv stuk van 300 euro binnen 4 jr....gewoon prullenbak.
tv van 1000 euro zie ik dan wel als langlevend.

koelkast vriezer van 300 euro.....stuk binnen 4 jaar, ik koop direct een nieuwe. elke minuut die ik aan garantie moet besteden is tijd en dat kost geld.....met de kans dat je er toch niet wijzer van wordt.

vroeger was een koelkast gewoon 1500gld......nu wordt alles toch gemaakt om zo kort mogelijk mee te gaan, maar wel net de garantie termijn haalt.

ieder zijn ding, maar voor mij voelt dit alsof je een huismerk vriezer hebt gekocht....waarom is miele en bosch dan zoveel duurder? omdat ze daar wel rekening houden met garantie en service, ook na 8 jaar.

een china merk gaat dat nooit doen.

dan krijgen we toch het bekende spreekwoord....goedkoop is duurkoop..

uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hier in hebben. maar als nuchtere Hollander lijkt prijs/merk/levensduur in de juiste verhouding te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 14:44
Niet mee eens, van het soort apparaat mag je een bepaalde levensduur verwachten. Wanneer een fabrikant denkt voor een laag bedrag een dergelijk apparaat aan te kunnen bieden, verandert dat niets aan die minimaal te verwachten levensduur.
Dan hebben we het nog niet eens over de verantwoordelijkheid wat e-waste betreft.
Wanneer je een koelkast van 15 jaar oud die het nog gewoon doet vervangt voor een nieuw exemplaar vanuit het oogpunt daar minder energie mee te verbruiken, je na 2 jaar met meer kosten wordt opgescheept dan de extra energie die de oude verbruikte, plus een stuk afval waar weer energie in gestoken moet worden om het op een fatsoenlijke manier af te voeren.
Er zijn regels waaraan iets moet voldoen voordat het op "onze" markt wordt toegelaten. Een minimale levensduur die de verantwoordelijkheid is van de fabrikant lijkt mij een prima regel.
Die levensduur heeft dan betrekking op het soort goed, niet op de prijs die ervoor gevraagd wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Mathijs op 09-06-2020 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
Ook niet echt mee eens.
Ik vind een witgoedapparaat niet iets wat zo kort mee hoeft te gaan, ongeacht de kosten.
Daarnaast is AEG niet bepaald een huismerk dacht ik zo.

En niet iedereen heeft de mogelijkheid om als iets kapot gaat maar simpelweg meteen een nieuwe te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:02
@Fuske Wat ik niet begrijp waarom ze geen monteur langssturen...
Hoe kunnen ze nou op afstand klakkeloos constatteren dat hij defect is.

Je mag verwachten dat het product deugelijk is en langer meegaat dan 3,5 jaar maar je kan niet verwachten de volledige bedrag voorgoed te krijgen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
@mr_evil08 helemaal mee eens.
Ik vraag om een oplossing, ze bieden me helemaal niks. Gewoon een mailtje. Garantie is voorbij kunnen niks meer doen.
AEG zelf boodt dit wel aan maar heb ik vanaf gezien vanwege de al hoge voorrijkosten en onderzoekskosten in relatie met de waarde van de vriezer.

De winkel had me ten minste iets kunnen bieden. Na de zoveelste mail en brieven nog niks... Pas toen ik een slechte review achterliet op Trustpilot kwamen ze opeens met korting aan voor een nieuwe bij hun te kopen. Maar dan wel eentje wat hun mij voorstelde. (€30 korting)
Aangezien ik dan weer onder de €300 grens kwam heb ik nog maar gegrapt dat ik beter de vollemep kan betalen, heb ik volgens hun lijstje nog een jaar langer garantie.. :+.

Ik ben in ieder geval blij met m'n nieuwe Liebherr vriezer. Hopelijk houdt die het langer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
In de wet wordt alleen gesproken in termen als 'te verwachten eigenschappen'.
Ik denk dat je bijvoorbeeld van een goedkoop Chinees product niet per se dezelfde levensduur mag verwachten als van hetzelfde product van een A-merk met een hoge prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:21

HugoBoss1985

Xenotech

*knip* Het blijven vissen naar de naam van de winkel is niet de bedoeling. Zie ook de modbreak hierboven.

[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 09-06-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 979365 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:37:
[...]

ik sta er persoonlijk wel zo in....tv stuk van 300 euro binnen 4 jr....gewoon prullenbak.
tv van 1000 euro zie ik dan wel als langlevend.

koelkast vriezer van 300 euro.....stuk binnen 4 jaar, ik koop direct een nieuwe. elke minuut die ik aan garantie moet besteden is tijd en dat kost geld.....met de kans dat je er toch niet wijzer van wordt.

vroeger was een koelkast gewoon 1500gld......nu wordt alles toch gemaakt om zo kort mogelijk mee te gaan, maar wel net de garantie termijn haalt.

ieder zijn ding, maar voor mij voelt dit alsof je een huismerk vriezer hebt gekocht....waarom is miele en bosch dan zoveel duurder? omdat ze daar wel rekening houden met garantie en service, ook na 8 jaar.

een china merk gaat dat nooit doen.

dan krijgen we toch het bekende spreekwoord....goedkoop is duurkoop..

uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hier in hebben. maar als nuchtere Hollander lijkt prijs/merk/levensduur in de juiste verhouding te staan.
Een vriezer/vriesbox van minder dan 100L ligt tussen de €200 en €300,- waar de duurdere als Liebherr op 300,- beginnen. Ja mag dus meer verwachten van een Liebherr van €300,- + dan van een Beko van €200,-
als nog is het nooit de bedoeling van een consument om een vriesboxje te kopen voor 3j(die maar 3j mee gaat)

* je moet iets vergelijken met dezelfde specificaties, niet alleen prijs.

Bekende A-merken als Liebherr, AEG, mag je meer van verwachten dan Domo of Frilec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:19
Apparatuur wordt gemaakt met een minimale levensduur, hoewel veel fabrikanten dat niet hardop uitspreken (planned obsolescence). Wij hebben afgelopen jaar een vrijstaande Bauknecht koel-vries laten vervangen (7 jaar oud), volgens de leverancier een prima levensduur. Nu een Samsung (vrijstaand, groot model) waar op de website van de leverancier een verwachte levensduur van 5 (....) jaar genoemd werd. Dezelfde leverancier gaf voor een Liebherr 7 tot 10 jaar aan. Toen ik een weekje later (na aankoop) een schermprint wilde maken was die tekst zomaar verdwenen.

3 jaar is te kort, daar zou ik een zaak van maken, ongeacht de 100 euro kosten. Boven de 5 jaar wordt het twijfelachtig of je gelijk krijgt. Ik denk dat het gebruik van modernere koelmiddelen bijdraagt aan de kortere levensduur en daarbij: een koelkast van 10 jaar oud voldoet niet meer aan de huidige energie eisen, ook al denkt mijn portemonnee daar misschien anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
*knip* Deze discussie is hier niet gewenst, dit lokt alleen maar verdere offtopic reacties uit.

[ Voor 122% gewijzigd door Yorinn op 09-06-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

sjaakwortel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Het is prima mogelijk om dingen te ontwerpen met dat soort leeftijden in gedachte, we weten inmiddels heel goed hoe alle onderdelen slijten, en welke keuzes je kan maken voor bepaalde eigenschappen. Dat was een beetje het probleem vroeger, toen was er veel minder kennis over de levensduur van alle componenten, en werd er bij de duurdere apparaten vaak gekozen om dingen te zwaar uit te voeren, voor het geval dat.

Tegenwoordig moet, en kan alles goedkoper, door precies te gebruiken wat je denkt nodig te hebben voor de gekozen levensduur. Dit levert meer winst op voor de fabrikant/ goedkopere producten of degelijkere producten (auto's gaan bijvoorbeeld gemiddeld steeds langer mee) afhankelijk van de design filosofie.
Echter worden producten wel steeds kwetsbaarder en lijken ze minder lang mee te gaan, het is een lastige balans wat je weet niet waar je voor betaald bij een duur product.
Niks is feilloos produceerbaar. Bestaat niet, nu niet, nooit niet.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 18:34
Hackus schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Een vriezer/vriesbox van minder dan 100L ligt tussen de €200 en €300,- waar de duurdere als Liebherr op 300,- beginnen. Ja mag dus meer verwachten van een Liebherr van €300,- + dan van een Beko van €200,-
als nog is het nooit de bedoeling van een consument om een vriesboxje te kopen voor 3j(die maar 3j mee gaat)

* je moet iets vergelijken met dezelfde specificaties, niet alleen prijs.

Bekende A-merken als Liebherr, AEG, mag je meer van verwachten dan Domo of Frilec
Alsof prijs/naamsbekendheid gelijk staat aan kwaliteit. Een G-Star shirtje gaat zeker ook 10x zolang mee als een shirtje van de zeeman? Oude "gevestigde" namen beweren beter te zijn en daarom duurder. Daarbij, alle speciale opties die een duur merk duurder maken. Fantastic defrost etc waar je helemaal niks aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HanM schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:27:
[...]

Alsof prijs/naamsbekendheid gelijk staat aan kwaliteit. Een G-Star shirtje gaat zeker ook 10x zolang mee als een shirtje van de zeeman? Oude "gevestigde" namen beweren beter te zijn en daarom duurder. Daarbij, alle speciale opties die een duur merk duurder maken. Fantastic defrost etc waar je helemaal niks aan hebt.
Ja, met dezelfde specificaties, mag je uitgaan dat een A-merk langer mee gaat. (Je mag er dus vanuit gaan dat het shirtje wat jij aangeeft, van betere kwaliteit stof is en beter genaaid en afgewerkt dan een shirtje van de zeeman. waar bij mode ook een deel van de prijs afhangt van design en merk) maar laten we het niet moeilijker maken en eindeloze voorbeelden, het gaat om witgoed hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 10-06-2020 10:46 ]

Pagina: 1