Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raapknol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05-2020
Dag tweakers,

Ik heb besloten om een nieuwe pc te gaan bouwen. Ik heb al een opstelling gemaakt, die in grote lijnen is gebaseerd op de best buy guide. Heb ik wellicht her en der steken laten vallen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk casual gamen (4k ultra is niet nodig), internetten en en huis tuin en keukensoftware. Sporadisch SQL server of Visual studio, maar dat kan ik ook draaien op afstand.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1000,- ongeveer, maar ik ben flexibel

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er staat hier nog een 1080p scherm, maar die zal over niet al te lange tijd vervangen worden (1440p). Ik heb ook nog een Coolermaster hyper cpu cooler van zo'n 8 jaar oud, maar die is nog voor socket 1156. Lijkt mij sterk dat die past op de nieuwere sockets. Zo niet is een stock cooler ook prima

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
midrange gpu en cpu, 16gb werkgeheugen, 1tb ssd (m2) en een muis en toetsenbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever zo min mogelijk RGB (of uit te zetten). Ook liever een 'cleane' behuizing

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag 2x m2 slots en 4 geheugenslots, voor mogelijke upgrades. Liever ATX, maar indien m-atx met het voorgaande is het ook prima

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zijn de gekozen componenten oké zo, of zijn er verbeteringen mogelijk? Ik twijfel nog over:
- Het moederbord (de ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 is bijv. 7 euro duurder) Qua moederbord is het
wachten op de B550 mij het niet waard. De X570 vind ik wat te duur.
- Het toetsenbord (vrij goedkoop voor een mechanisch toetsenbord)
- Is de extra ventilator nodig in deze behuizing?
- Werkgeheugen (leek mij wel een fatsoenlijke prijs voor 3200 C16 latjes)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 85,-€ 85,-
1VideokaartenAsus TUF Gaming X3 Radeon RX 5700 OC edition 8GB GDDR6€ 324,36€ 324,36
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Rood€ 79,90€ 79,90
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 12,95€ 12,95
1ToetsenbordenCooler Master CK350 (Outemu Brown) Qwerty US€ 64,99€ 64,99
1MuizenLogitech G502 Hero€ 53,91€ 53,91
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX€ 72,70€ 72,70
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 550W V2€ 56,-€ 56,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 126,07€ 126,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.044,88

Beste antwoord (via raapknol op 21-05-2020 12:20)

• kastgordijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-02 15:14
Hoi @raapknol !
Leuk dat je een vraag stelt op dit forum, ik hoop je zo goed mogelijk te kunnen helpen!

De processor vind ik een goede keuze!

Moederbord: Je kan een pricewatch: MSI B450M Mortar Max of pricewatch: Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0) overwegen.

De MSI
- Geen Intel-netwerkchip
- Minder goede onboard audio
+ Geschikt voor bijvoorbeeld AMD Ryzen 5 3600
+ Voor zijn prijs een goede stroomvoorziening, al kan het nog beter
+ Twee snelle usb 3.1-poorten
+ Tweede m.2-slot

De gigabyte:
- Vrm's niet geschikt voor Ryzen 9-cpu's
- Bios-update nodig voor Ryzen 3000
+ Goede netwerk- en audiochips
+ Meegeleverde ssd-koelers
+ Enkele luxe features, zoals foutdiagnose en een i/o-cover

Als je op 1440p gaat gamen helpt deze: https://nl.hardware.info/...deokaart-voor-wqhd-gaming bij het kiezen van een goede videochip. Ik zou meteen voor een goede 1440p videokaart gaan, de games worden grafisch zwaarder, en je wilt gaan upgraden las ik.
Je keuze voor videokaart chip is prima, ik zou wel een andere variant aanraden: pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 is stiller en sneller.

1 extra ventilator is aan te raden ja, je krijgt er nl 2 meegeleverd en dan kun je nu 2 voorin voor lucht naarbinnen en 1 acteraan voor lucht naar buiten.

Toetsenbord misschien heb je hier wat aan, een review van hardware info over mechanische toetsenborden: https://nl.hardware.info/...toetsenborden-voor-gaming Maar het klopt inderdaad wel dat het goedkoop is voor mechanisch toetsenbord.

Goeie muis! Ligt ook lekker in de hand!

Ik zou geheugen naar crucial gaan, werkt beter samen met amd: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

Voeding, je gekozen voeding heeft alle aansluitingen die je nodig hebt.

Goeie ssd keuze!

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kastgordijn
Hoi @raapknol !
Leuk dat je een vraag stelt op dit forum, ik hoop je zo goed mogelijk te kunnen helpen!

De processor vind ik een goede keuze!

Moederbord: Je kan een pricewatch: MSI B450M Mortar Max of pricewatch: Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0) overwegen.

De MSI
- Geen Intel-netwerkchip
- Minder goede onboard audio
+ Geschikt voor bijvoorbeeld AMD Ryzen 5 3600
+ Voor zijn prijs een goede stroomvoorziening, al kan het nog beter
+ Twee snelle usb 3.1-poorten
+ Tweede m.2-slot

De gigabyte:
- Vrm's niet geschikt voor Ryzen 9-cpu's
- Bios-update nodig voor Ryzen 3000
+ Goede netwerk- en audiochips
+ Meegeleverde ssd-koelers
+ Enkele luxe features, zoals foutdiagnose en een i/o-cover

Als je op 1440p gaat gamen helpt deze: https://nl.hardware.info/...deokaart-voor-wqhd-gaming bij het kiezen van een goede videochip. Ik zou meteen voor een goede 1440p videokaart gaan, de games worden grafisch zwaarder, en je wilt gaan upgraden las ik.
Je keuze voor videokaart chip is prima, ik zou wel een andere variant aanraden: pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 is stiller en sneller.

1 extra ventilator is aan te raden ja, je krijgt er nl 2 meegeleverd en dan kun je nu 2 voorin voor lucht naarbinnen en 1 acteraan voor lucht naar buiten.

Toetsenbord misschien heb je hier wat aan, een review van hardware info over mechanische toetsenborden: https://nl.hardware.info/...toetsenborden-voor-gaming Maar het klopt inderdaad wel dat het goedkoop is voor mechanisch toetsenbord.

Goeie muis! Ligt ook lekker in de hand!

Ik zou geheugen naar crucial gaan, werkt beter samen met amd: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

Voeding, je gekozen voeding heeft alle aansluitingen die je nodig hebt.

Goeie ssd keuze!

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kastgordijn
Dit is ook een goed mechanische toetsenborden topic: Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 Misschien kan je daar nog wat informatie opdoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kastgordijn
Voor monitor tips kun je in deze bbg kijken: reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@kastgordijn €20,- meer uitgeven aan RAM is niet nodig. FlareX werkt prima met Ryzen, ook is een bios-update niet nodig voor het GB bordje. @raapknol evt. Moederbord met rode tint (kast rood) pricewatch: MSI B450 Gaming Plus Max

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kastgordijn
Hackus schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:51:
@kastgordijn €20,- meer uitgeven aan RAM is niet nodig. FlareX werkt prima met Ryzen, ook is een bios-update niet nodig voor het GB bordje. @raapknol evt. Moederbord met rode tint (kast rood) pricewatch: MSI B450 Gaming Plus Max
Bios update is wel degelijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kastgordijn schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Bios update is wel degelijk nodig.
Die geschikte bios van juli 2019 staat er al lang op. de kans dat je nu nog een mb krijgt uit oude stock is wel erg klein.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-04 21:27
BIOS update voor een B450 hoeft niet meer, alle BIOS' die vandaag worden verkocht hebben een BIOS uit 2020 of laat 2019, dus is Ryzen 3xxx al ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raapknol
@kastgordijn Allereerst hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Dat helpt enorm! Ingaand op je punten:

Mobo:
1. Heel goed punt. De gigabyte Aurorus heb ik serieus overwogen. M.n. de betere audiochip maakt hem voor mij aantrekkelijk. Echter gegeven dat er binnen in een pc kast vrij veel storing kan optreden, maakt dat de audio nooit optimaal gaat zijn. Het prijsverschil spendeer ik t.z.t. daarom liever aan een fatsoenlijke DAC. Mocht het geluid echt heel slecht zijn, dan heb ik nog wel ergens een asus xonar pci kaartje liggen.

2. Hoe belangrijk zijn die VRM's als je niet wilt overklokken of over wilt gaan op CPU's die energieslurpend zijn? Ik heb begrepen dat de B450 chipset nog 1 generatie meegaat. Ik denk niet dat ik voor die tijd nog mijn cpu wil upgraden. Wel wil ik de optie hebben om wat extra RAM of ROM te kunnen bijzetten.

3. Maakt zo'n netwerkchip veel uit wanneer je geen glasvezel hebt liggen?

4. Ik heb mij er nooit in verdiept, maar ik ging er altijd maar vanuit dat ssd's niet zo warm werden. Is zo''n SSD koeling nuttig?

5. Hoe zit dat nou precies met die m2 slots? De ASRock die ik gekozen had heeft één pci-e 3.0 x4 en eén pci-e 3.0 x2 m2 slot. Botlleknecked zo'n x2 slot een ssd?

GPU
Heel goed punt. De prijs van mijn initiële videokaart leek aantrekkelijk, maar kennelijk is deze qua koeling, prestaties, gebruikte materialen en geluidsniveau ondermaats. Ik spendeer dus graag wat extra. De powercolor lijkt verreweg de beste keuze

Fan
Perfect, neem ik die mee

Muis
Fijn om te horen. Ik kom van een razer af, maar logitech zal niet voor niets zo populair zijn. Tijd voor iets nieuws

Toetsenbord
Ik heb mij even ingelezen. Kennelijk is goed/slecht niet zo evident en heeft een groot deel ook te maken met preferentie. Ik ga deze misschien even uitstellen en tzt wanneer de winkels weer open zijn eens kijken of ik verschillende type mechanische toetsenborden kan proberen.

Geheugen
Goede suggestie. Ga ik overwegen.

Scherm
Bedankt voor de tip. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik een gamemonitor wil of een ultrawide. Vandaar dat ik het nog even uitstel.

@Hackus @kastgordijn @SuperToine123
Een bios flashen durf ik nog wel aan. Dus of het out of the box geschikt is, is niet enorm belangrijk.

@Hackus Ik ga het moederbord overwegen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kastgordijn
raapknol schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:39:
@kastgordijn Allereerst hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Dat helpt enorm! Ingaand op je punten:

Mobo:
1. Heel goed punt. De gigabyte Aurorus heb ik serieus overwogen. M.n. de betere audiochip maakt hem voor mij aantrekkelijk. Echter gegeven dat er binnen in een pc kast vrij veel storing kan optreden, maakt dat de audio nooit optimaal gaat zijn. Het prijsverschil spendeer ik t.z.t. daarom liever aan een fatsoenlijke DAC. Mocht het geluid echt heel slecht zijn, dan heb ik nog wel ergens een asus xonar pci kaartje liggen.

2. Hoe belangrijk zijn die VRM's als je niet wilt overklokken of over wilt gaan op CPU's die energieslurpend zijn? Ik heb begrepen dat de B450 chipset nog 1 generatie meegaat. Ik denk niet dat ik voor die tijd nog mijn cpu wil upgraden. Wel wil ik de optie hebben om wat extra RAM of ROM te kunnen bijzetten.

3. Maakt zo'n netwerkchip veel uit wanneer je geen glasvezel hebt liggen?

4. Ik heb mij er nooit in verdiept, maar ik ging er altijd maar vanuit dat ssd's niet zo warm werden. Is zo''n SSD koeling nuttig?

5. Hoe zit dat nou precies met die m2 slots? De ASRock die ik gekozen had heeft één pci-e 3.0 x4 en eén pci-e 3.0 x2 m2 slot. Botlleknecked zo'n x2 slot een ssd?

GPU
Heel goed punt. De prijs van mijn initiële videokaart leek aantrekkelijk, maar kennelijk is deze qua koeling, prestaties, gebruikte materialen en geluidsniveau ondermaats. Ik spendeer dus graag wat extra. De powercolor lijkt verreweg de beste keuze

Fan
Perfect, neem ik die mee

Muis
Fijn om te horen. Ik kom van een razer af, maar logitech zal niet voor niets zo populair zijn. Tijd voor iets nieuws

Toetsenbord
Ik heb mij even ingelezen. Kennelijk is goed/slecht niet zo evident en heeft een groot deel ook te maken met preferentie. Ik ga deze misschien even uitstellen en tzt wanneer de winkels weer open zijn eens kijken of ik verschillende type mechanische toetsenborden kan proberen.

Geheugen
Goede suggestie. Ga ik overwegen.

Scherm
Bedankt voor de tip. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik een gamemonitor wil of een ultrawide. Vandaar dat ik het nog even uitstel.

@Hackus @kastgordijn @SuperToine123
Een bios flashen durf ik nog wel aan. Dus of het out of the box geschikt is, is niet enorm belangrijk.

@Hackus Ik ga het moederbord overwegen. Bedankt voor de tip.
2 voor je huidige gekozen processor lukt het ook met de asrock :) 3 in principe ga je niet heel erg veel verschil merken, maar beter is toch altijd mooi meegenomen ;) 4 hangt er vanaf hoe je hem gaat gebruiken, als alleen gaming gaat doen wordt hij eigenlijk alleen hard gebruikt bij het downloaden van de game, maar als je gaat video bewerken en echt veel zware dingen gaat downloaden kan het nog wel eens warm worden, maar ook hiervoor geld, het is niet een must.
5 als je 1 ssd gaat gebruiken en niet later nog wilt kunnen uitbreiden is de asrock goed, maar als je later nog een extra ssdtje bij wilt prikken zou ik wel voor een tweede x4 slot gaan.

Let wel op dat je voor de meeste b450 borden voor een bios flash ook een wel out of the box geschikte cpu nodig hebt! Je kan het btw ook bij het bestellen aanvinken bij de meeste webwinkels, maar dat kost dan (meestal) rond de 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NVMe ssd met Sata werkt prima, toekomst.... feit is dat je niet vast zit aan MSI Max versies. We zijn al bijna 1jaar verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raapknol
@kastgordijn Bedankt voor je antwoorden. Ik was mij niet bewust dat je voor het flashen van je bios een zen 2 processor nodig hebt. Ik zal het voor het bestellen nagaan of de nieuwste versie er al opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

raapknol schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:19:
@kastgordijn Bedankt voor je antwoorden. Ik was mij niet bewust dat je voor het flashen van je bios een zen 2 processor nodig hebt. Ik zal het voor het bestellen nagaan of de nieuwste versie er al opstaat.
Vaak weet men dat niet. maar neem maar aan dat het er nu al lang op zit. oa Asus is al heel snel begonnen met nieuwe bordjes uit te leveren. alles na juli 2019 uitgeleverd is al geschikt. Er wil natuurlijk geen 1 merk zijn, dat problemen krijgt en dat iedereen MSI MAX koopt. (bij Asus en Asrock staat het op de doos) Als je nog even wacht liggen de B550 borden al in de winkel ;)
(na 16 juni)

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 21-05-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raapknol
@Hackus Perfect, dan ga ik er vanuit dat het goed zit. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raapknol
Ik heb toch nog een paar wijzigingen doorgevoerd. Ik ga voor wat goedkoper geheugen (die prima met de 3600 blijkt te werken), een modulaire voeding en een stillere kast. Tenzij er nog op- of aanmerkingen zijn, ga ik dit vandaag of morgen bestellen. Iedereen bedankt voor het meedenken

1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 89,-€ 89,-
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 362,11€ 362,11
1BehuizingenCooler Master Silencio S600€ 86,-€ 86,-
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 13,-€ 13,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 71,50€ 71,50
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W CM€ 63,-€ 63,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 127,09€ 127,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.034,61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vergeet je geen CPU koeler ?
(meegeleverde is niet zo best)
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
betere en niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kastgordijn
raapknol schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:05:
Ik heb toch nog een paar wijzigingen doorgevoerd. Ik ga voor wat goedkoper geheugen (die prima met de 3600 blijkt te werken), een modulaire voeding en een stillere kast. Tenzij er nog op- of aanmerkingen zijn, ga ik dit vandaag of morgen bestellen. Iedereen bedankt voor het meedenken

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.034,61
Veel plezier met je nieuwe systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
raapknol schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:05:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.034,61
Waarom de voeding gewijzigd? De System Power 9 is een stuk minder dan de MWE V2 Bronze uit je OP voor een hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raapknol
@Hackus Bedankt voor het aangeven. Mocht ik merken dat de meegeleverde koeler niet voldoet, dan zal ik overgaan naar een andere.

@kastgordijn Moet lukken, dank je!

@Uszka De voorgaande voeding was niet modulair. Dan blijft je kast vol zitten met extra kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:04
raapknol schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:08:

@Uszka De voorgaande voeding was niet modulair. Dan blijft je kast vol zitten met extra kabels.
dan een doos vol met snoeren mee krijgen ..... en dan 2 a 3 jaar later als je hem nodig heb ........ waar was die doos ook alweer met die snoeren ........ had ik die niet een paar maanden terug weggegooid omdat ik ze toch nooit zou gebruiken :o :(

om dan vervolgens een nieuwe pc te kopen en dan je nieuwe snoeren bij de oude snoeren te leggen .. van oja daar had ik ze neer gelegt ... omdat het niet weg mocht :D :D

[ Voor 16% gewijzigd door ravw op 22-05-2020 14:30 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
raapknol schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:08:

Die kabels kan je makkelijk kwijt onder de psu shroud. Zie je niets van en zitten de airflow niet in de weg.
Pagina: 1