Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geen post/boot bij nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazybyte
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 07-06 05:22
Mijn vraag
Ik heb naar aanleiding van de recente BBG een nieuw PC aangeschaft, zie verderop voor een overzicht van de onderdelen.

Deze is gisteren binnen gekomen en heb ik in elkaar gezet, helaas met het resultaat dat het systeem niet wil posten/booten. De fans gaan draaien, maar daar is verder alles mee gezegd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De hardware is als onderstaand, van software is (nog) geen sprake:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 259,-€ 259,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 46,-€ 46,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 24,64€ 24,64
3VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 12,95€ 38,85
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 69,05€ 69,05
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 49,95€ 49,95
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 60,60€ 60,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 785,64

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De volgende stappen heb ik allemaal al doorlopen:
  • Alle niet essentiële onderdelen verwijderd, enkel de CPU, het RAM (enkel reepje) en de PSU zijn nog aangesloten, de monitoren zowel via HDMI/DVI aangesloten gehad -> geen resultaat
  • GPU aangesloten en nogmaals getest op HDMI van GPU en Moederbord -> geen resultaat
  • Andere PSU aangesloten (PC waar deze vandaan komt functioneert gewoon) -> geen resultaat
  • RAM gewisseld, met beide reepjes tegelijk, met beide apart, op de verschillende slots -> geen resultaat
  • CPU cooler en CPU verwijderd, nagekeken op uitgelopen thermal paste en/of verbogen pinnen -> geen bijzonderheden
  • Stappen van MSI gevolgd voor een PC die wel 'aan' gaat meer geen beeld geeft (https://www.msi.com/suppo...ails/MB_Boot_No_Display):
    • Check CPU compatibility -> voor aankoop al gedaan, de AMD Ryzen 5 3600 zou out-of-the-box moeten werken met het MSI B450M-A Pro MAX moederbord
    • Check CPU power connector is in position -> zowel met bestelde als eigen PSU gecontroleerd
    • Perform a POST test -> gedaan, geen resultaat
    • Rest BIOS -> gedaan, geen resultaat
    • Check EZ Debug LED indicator -> niet aanwezig op dit moederbord
Dan resten volgens mij nog enkele opties:
  • Moederbord werkt toch niet out-of-the-box met Ryzen 3000-serie?
    Van de MAX-versies was juist het argument dat deze out-of-the-box zouden moeten werken, helaas heb ik geen andere geschikte CPU om dit te testen. Een e.v. bios-update uitvoeren is daardoor ook niet mogelijk, aangezien dit m.b.v. het aanwezig bios gestart dient te worden via M-FLASH, daarvoor is video-output nodig. Er zijn kennelijk bordjes die dit zonder CPU al direct kunnen.
  • Combinatie van Moederbord/CPU/RAM is niet compatible?
    Het geheugen is in elk geval compatible met het moederbord en het moederbord is compatible met de CPU, dat heb ik nagekeken. Maar wellicht dat het trio samen toch geen succes combinatie is?
  • Moederbord/CPU/RAM is DOA?
    Mijn eerste vermoeden zou het moederbord zijn, omdat er helemaal niets lijkt te gebeuren, behalve de fans die aangaan. Zelfs de ledjes van de LAN-aansluiting op het moederbord zelf gaan niet aan.
Ik heb geen andere CPU/RAM beschikbaar om deze nog expliciet te kunnen wisselen/testen. Nagevraagd bij een bekende die met regelmaat PC's in elkaar zet, maar deze heeft ook niets liggen.

Heb ook de webshop gemaild, heb alles op 1 plek gekocht, maar deze leveren geen technisch advies/ondersteuning en verwijzen daarvoor door naar hun Facebook Community, maar dan heb ik toch meer vertrouwen in Tweakers, vandaar mijn bericht hier ;-)

Hebben jullie tips/adviezen we nu verder nog te proberen? Ander CPU/RAM/Moederbord bestellen en vervolgens terugsturen wat niet het probleem was?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13-06 22:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je de boel al eens op de doos uitgebouwd om kortsluiting uit te sluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazybyte
br00ky schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:04:
Heb je de boel al eens op de doos uitgebouwd om kortsluiting uit te sluiten?
Ja, na enkele handelingen getest te hebben met alles in de kast, heb ik alles uitgebouwd en de tests nogmaals doorlopen. Resultaat was hetzelfde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoeveel tijd heb je het gegeven? Ik lees wel eens dat een eerste Ryzen boot even kan duren.

/edit: ik ga er overigens vanuit dat je alles correct hebt aangesloten O-)

[Voor 30% gewijzigd door br00ky op 19-05-2020 11:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12-06 20:50
De fans blijven met gelijke snelheid draaien bij het starten?
Heb je een (ander) klein videokaartje waarvan je zeker weet dat die werkt? Of kan je de videokaar testen in een andere PC zodat je die kan uitsluiten? Helaas heeft de AM4 processor wel een videokaart nodig anders geeft ie zowieso geen output. (ik zie dat je die fout al gemaakt had in je kopje: wat heb ik al gedaan )
Heb je een speaker connector liggen (4 pins) zodat je kan horen of die piepjes geeft. Eventueel zonder geheugen starten, dan moet ie sowieso piepjes geven. Als ie dat niet doet, kan je er bijna wel vanuitgaan dat moederbord DOA is.

Opnieuw CPU plaatsen al geprobeerd? Pinnetjes controleren of die niet toevallig verbogen zijn?

[Voor 12% gewijzigd door iamzero456 op 19-05-2020 11:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazybyte
Zie reacties in de quotes. Weet niet of dit handigste/duidelijkste manier is?
br00ky schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:12:
Hoeveel tijd heb je het gegeven? Ik lees wel eens dat een eerste Ryzen boot even kan duren.
Minuut of 2-3 de eerste keren.

Aansluitingen zijn correct, was even geleden, maar heb voor alles wat ik niet (meer) zeker wist, de boekjes/videos opgezocht. Zeker aangezien alles weer eruit en ontkoppelt is, kan er weinig meer verkeerd aangesloten zitten.
iamzero456 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:18:
De fans blijven met gelijke snelheid draaien bij het starten?
Correct, als ook de fans van de GPU

Heb je een (ander) klein videokaartje waarvan je zeker weet dat die werkt? Of kan je de videokaar testen in een andere PC zodat je die kan uitsluiten? Helaas heeft de AM4 processor wel een videokaart nodig anders geeft ie zowieso geen output.
Ik heb een (heel) oud systeem, onderdelen zijn van voor 2012. Daar zit een GPU in, maar weet niet of die op dit moederbord kan en/of deze GPU op dat moederbord zou kunnen. Weet niet hoe slim het is dat 'gewoon te proberen'.

Heb je een speaker connector liggen (4 pins) zodat je kan horen of die piepjes geeft.
Helaas niet, zat ook al niet meer in de case van oude PC

Eventueel zonder geheugen starten, dan moet ie sowieso piepjes geven.
Wel al eerder geprobeerd zonder geheugen, maar had ook geen effect. Piepjes zijn er zonder speaker niet.

Als ie dat niet doet, kan je er bijna wel vanuitgaan dat moederbord DOA is.
Of toch een die kennelijk niet out-of-the-box met een Ryzen 5 3600 overweg kan?

Opnieuw CPU plaatsen al geprobeerd? Pinnetjes controleren of die niet toevallig verbogen zijn?
Die controle had ik al uitgevoerd inderdaad, zag geen bijzonderheden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iamzero456
Crazybyte schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:37:
Zie reacties in de quotes. Weet niet of dit handigste/duidelijkste manier is?

[...]

[...]
Het moet zeker geen kwaad kunnen om een andere videokaart aan te sluiten op je moederbord. Daar is niks 'doms' aan om het zo te noemen. Die andere PC start wel op met die oude videokaart erin? Welke videokaart is het? Zolang hij PCI-E heeft en iets van DVI is het prima.

In het nieuwe moederborddoosje zit ook geen speaker headertje verstopt?

[Voor 0% gewijzigd door iamzero456 op 19-05-2020 12:20. Reden: spelfoutjes]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Of toch een die kennelijk niet out-of-the-box met een Ryzen 5 3600 overweg kan?
Dat zou niet het geval moeten zijn. Op de site staat de versie waarmee het moederbord compatibel is met jouw processor. Die is voor alle processoren hetzelfde.

Wellicht zit er zelfs een sticker op de doos waar op staat welke versie er op het moederbord zit.
Combinatie van Moederbord/CPU/RAM is niet compatible?
Het geheugen is in elk geval compatible met het moederbord en het moederbord is compatible met de CPU, dat heb ik nagekeken. Maar wellicht dat het trio samen toch geen succes combinatie is?
[...]
Moederbord/CPU/RAM is DOA? Mijn eerste vermoeden zou het moederbord zijn, omdat er helemaal niets lijkt te gebeuren, behalve de fans die aangaan. Zelfs de ledjes van de LAN-aansluiting op het moederbord zelf gaan niet aan.
Dat kan natuurlijk altijd. Als je er hier met de tips die gegeven zijn (en wellicht nog komen) niet uitkomt dan zit er denk ik weinig anders op dat voor RMA in te sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazybyte
iamzero456 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Het moet zeker geen kwaad kunnen om een andere videokaart aan te sluiten op je moederbord. Daar is niks 'doms' aan om het zo te noemen. Die andere PC start wel op met die oude videokaart erin? Welke videokaart is het? Zoals ie PCI-E heeft en iets van DVI is het prima.

In het nieuwe moederborddoosje zit ook geen speaker headertje verstop?
Dat deed het 'm! _/-\o_

Heb de oude GPU (Radeon HD 6850) overgezet en de DVI aansluiting daarvan gebruikt. Toen had ik beeld en kwam ik in het bios terecht.

Vervolgens opnieuw gestart, maar nu DVI aansluiting van moederbord gebruikt -> geen signaal
Terug naar DVI van GPU -> wel signaal

Nieuwe GPU geplaatst, via HDMI aangesloten -> signaal en kom weer in de bios

Dan ben ik in mijn test cyclus toch te veel uitgegaan van de HDMI/DVI aansluitingen op het moederbord zelf i.p.v. de HDMI/DP's van de GPU te gebruiken. Had bij de eerste tests geen HDMI/DP kabels voor handen, dus op een enkele keer na, alles getest met de aansluiten op het moederbord (e.v. wel met GPU aanwezig op het moederbord). |:(

Nu weer rustig alles terug in de case plaatsen en kijken of het dan ook weer werkt.

Heren (of dames) ontzettend bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Crazybyte schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:11:
[...]
Dan ben ik in mijn test cyclus toch te veel uitgegaan van de HDMI/DVI aansluitingen op het moederbord zelf i.p.v. de HDMI/DP's van de GPU te gebruiken. Had bij de eerste tests geen HDMI/DP kabels voor handen, dus op een enkele keer na, alles getest met de aansluiten op het moederbord (e.v. wel met GPU aanwezig op het moederbord). |:(
br00ky schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:12:
Note to self, niet meer doen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iamzero456
Crazybyte schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:11:
[...]

Dat deed het 'm! _/-\o_

Heb de oude GPU (Radeon HD 6850) overgezet en de DVI aansluiting daarvan gebruikt. Toen had ik beeld en kwam ik in het bios terecht.

Vervolgens opnieuw gestart, maar nu DVI aansluiting van moederbord gebruikt -> geen signaal
Terug naar DVI van GPU -> wel signaal

Nieuwe GPU geplaatst, via HDMI aangesloten -> signaal en kom weer in de bios

Nu weer rustig alles terug in de case plaatsen en kijken of het dan ook weer werkt.

Heren (of dames) ontzettend bedankt voor jullie tips!
Mooi! Dan zal het wel goed komen denk ik

In mijn eigen ervaring is HDMI soms wat bijzonder in zijn gedrag. Als je bijvoorbeeld de computer al gestart hebt en je stopt dan de HDMI kabel erin gaat het niet werken tot je de PC herstart. Dan gebruik ik voor testen toch liever DVI of desnoods VGA

En niet alle moederborden kunnen overigens beeld genereren via de onboard aanluitingen, ook al zit er een videokaart in. Succes verder!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13-06 20:58
De 3600 heeft geen gpu, dus de aansluitingen op het bord zullen nooit iets doen.

Onboard op een moederbord gebeurt al 10+ jaar niet meer. (misschien al wel 20 ondertussen) Zit gewoon in de cpu tegenwoordig.

Een gpu in een pcie slot geeft ook nooit beeld over de poorten van het mobo. Zijn volgens mij wel trucjes voor, maar niet zomaar.

[Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 19-05-2020 12:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazybyte
br00ky schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:16:
Note to self, niet meer doen :+
Ja, deze aansluiting had ik niet meegerekend toen je vroeg of alles correct was aangesloten :X

@iamzero456 en @WEBGAMING dat CPU met/zonder GPU en dat het dan vanaf het moederbord niet werkt, dat heb ik ergens compleet gemist de afgelopen jaren. De laatste losse onderdelen zijn van ergens voor 2012 (kon niet verder terugzoeken in mijn mail), dus kom wel een heel eind bij die 10(+) jaar in de buurt denk ik.

Dit is er in elk geval eentje die ik vermoedelijk niet snel meer zal vergeten.

[Voor 1% gewijzigd door Crazybyte op 19-05-2020 12:32. Reden: Juist user taggen]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13-06 18:36
Zou in die zin wel mooi zijn dat het moederbord detecteert dat er een GPU loze CPU in het systeem zit en dan via HDMI een bericht uitstuurt dat de andere aansluiting gebruikt moet worden. Aan de andere kant, dit kost waarschijnlijk een paar euro aan componenten per board welke 99,99% van de tijd irrelevant zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True