Water oppompen uit de sloot - kroos probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Hoi medetweakers,

gezien de droogte en de grootte van mijn tuin wil ik mijn tuin bewateren (en uiteindelijk automatiseren) dmv een beregeningspomp en een aanvoerleiding vanuit de sloot.

pomp is er, aanvoerleiding met kooifilter de sloot in, pomp aan en toen werkte t niet lekker :?

even aanlopen klooien, maar de pomp is zo sterk dat ie gelijk de koifilter helemaal voor troep zuigt.

ik zoek naar een oplossing om dit probleem te ondervangen. iemand een slim (en cheap) ideetje?

heb nu een drijvend tonnetje in de sloot gegooid, en de kooifilter en de slag met een tyripje eronder gehangen zodat ie onder het kroos aanzuigt, maar ook niet van de bodem.
werkt een seconden of 10, dan zit ie weer vol.

ben benieuwd of iemand hier een slim idee voor heeft, mn planten hebben water nodig :)

thanks alvast!

gr
sjoerd

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Beste antwoord (via Baapje327 op 18-05-2020 21:38)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Diepte is je probleem, wij hadden een 950watt (3 kuup per uur) maar die konden we echt niet langs de waterkant gooien, die moest richting het midden waar het ~1,5 meter diep was. Gros van het kroost was gewoon een houtenring, kippengaas eronder en wat plastic om het drijvend te houden, dat hield 90% van kroost prima tegen, maar het zut dat er doorheen kwam was geen probleem voor die pomp.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:54
Heb je een vergunning om het water ut de sloot te halen?
Maar de boel verzwaren, op de bodem neerleggen, maar de aanzuig aan de bovenkant op +- 10 cm van de bodem kan ook helpen denk, of is de sloot zo ondiep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

CrazyOne schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:04:
Heb je een vergunning om het water ut de sloot te halen?
Maar de boel verzwaren, op de bodem neerleggen, maar de aanzuig aan de bovenkant op +- 10 cm van de bodem kan ook helpen denk, of is de sloot zo ondiep?
https://www.agv.nl/aanvragen/vergunning/water-onttrekken/

;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:20
@Baapje327 njah van grof naar fijn werken. En er is altijd een kans dat er alsnog te veel rommel mee komt.

Dus buitenste rand een cementkuip vol gaten, wasmand, wasmachinetrommel, zoiets. Daarin weer een fijner mandje doen en dan je aanzuigmond erin. Als dit allemaal al te kort schiet heb je wel een enorme pomp en moet je groter denken vrees ik, maar voor de meeste tuinpompen is dit allemaal prima.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dieks77 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Woont @Baapje327 in hetzelfde waterschap dan?
Nope, Utrecht is Stichtse Rijnlanden: https://www.hdsr.nl/vergunningen/onttrekken/

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Die ene keer dat ik zag dat er een installatie werd gevuld met slootwater zat er niks geen filter tussen..
In de Pomp (die werd aangedreven door een trekker zat zelfs een kijkruit) Kroos Wier en kikkers en dergelijke gingen er dwars doorheen.

Had er wel een beetje moeite mee eigenlijk, de installatie krijgt uiteindelijk een PH van onder 2 dus alles wat leeft en daar terecht komt is geen lang leven beschoren...
Wellicht dat je eens kan kijken wat voor pomp daar geschikt voor is?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
NiGeLaToR schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:12:
@Baapje327 njah van grof naar fijn werken. En er is altijd een kans dat er alsnog te veel rommel mee komt.

Dus buitenste rand een cementkuip vol gaten, wasmand, wasmachinetrommel, zoiets. Daarin weer een fijner mandje doen en dan je aanzuigmond erin. Als dit allemaal al te kort schiet heb je wel een enorme pomp en moet je groter denken vrees ik, maar voor de meeste tuinpompen is dit allemaal prima.
helder, ondiepe sloot, gewoon in een woonwijk, 5m breed, denk 40cm diep aan de rand, miss iets dieper in t midden maar zou me verbazen als t 1m is. ligt echt een dikke laag kroos en denk Bospest (boom) bloezem op te groeien. geen stromend water dus t gaat niet echt vlot weg.

pomp is 1000Watt, 3.5m3 per uur, 45m opvoerhoogte. doet 2-3 bar als ie wel water krijgt. best wel flinke jongen. 32mm slang zit eraan. met aanvoerfilter en terugslagklep.

ik ga eens kijken of ik er iets van kan maken met verzwaren, touw,halverwege hangen, en miss een emmer met gaten oid eromheen...
als iemand nog briljante ideeen heeft, graag :)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Diepte is je probleem, wij hadden een 950watt (3 kuup per uur) maar die konden we echt niet langs de waterkant gooien, die moest richting het midden waar het ~1,5 meter diep was. Gros van het kroost was gewoon een houtenring, kippengaas eronder en wat plastic om het drijvend te houden, dat hield 90% van kroost prima tegen, maar het zut dat er doorheen kwam was geen probleem voor die pomp.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zo te horen zit het grondwater dan niet diep. Dan is het ook gemakkelijk en goedkoop om je eigen put te slaan naar het grondwater.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
digifun schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:44:
Zo te horen zit het grondwater dan niet diep. Dan is het ook gemakkelijk en goedkoop om je eigen put te slaan naar het grondwater.
nee dat valt mee, even hoog als de sloot gok ik. staat al een beetje laag, weinig regen natuurlijk afgelopen tijd.
nog nooit een put geslagen, hoe moeilijk is dat?
SinergyX schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:44:
goed idee, heb nog wel wat hout liggen, ff vierkantje van timmeren, en idd wat kippengaast + plastic of tonnetje. plan projectje voor hemelvaart :)
thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Baapje327 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:53:
[...]

nee dat valt mee, even hoog als de sloot gok ik. staat al een beetje laag, weinig regen natuurlijk afgelopen tijd.
nog nooit een put geslagen, hoe moeilijk is dat?
Beetje macgyveren maar wel goedkoop en makkelijk om te doen. YouTube: Drill Your Own Well Series - Part 1.

Als het grondwater hoog staat hoef je ook niet diep te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 20:12
kroos eruit harken is zeker geen optie? Goed voor de compost hoop.

Of een beluchter plaatsen om het slootwater wat meer in beweging te krijgen en het water leven wat meer kans te geven om zich te ontwikkelen en kroos op te eten?

[ Voor 56% gewijzigd door The_Vice op 18-05-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nee jé kan er slecht bij en het is toch best een stuk, plus dat ik gok dat 't zo weer vol ligt.
Ik ga ff kijken of ik iets drijvends kan fixen net een kooi van gaas oid.

Optie 2 is idd grondwater. Maar ik denk dat ik daar ook teveel zuigkracht voor heb eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:20
Baapje327 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:37:
Nee jé kan er slecht bij en het is toch best een stuk, plus dat ik gok dat 't zo weer vol ligt.
Ik ga ff kijken of ik iets drijvends kan fixen net een kooi van gaas oid.

Optie 2 is idd grondwater. Maar ik denk dat ik daar ook teveel zuigkracht voor heb eigenlijk
Gezien je pomp is een specie kuip, wasmand of vergelijkbaar die je met de rand boven water houdt prima. Ik heb een vergelijkbare pomp en hem in een doorboorde kuip hangen. Inderdaad het aanzuigding met tiewraps in het midden gehangen en de mand aan een paal die ik in de bodem van de sloot heb gemept vastgezet.

Er is aan de rand van de sloot bij ons ook maar zo'n 50cm water, maar dat zuig je heus niet allemaal in 1 keer op ofzo. Gaat meer om de hoeveelheid rommel die er onder water is wat de gaatjes in je mand gaat verstoppen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
NiGeLaToR schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:19:
[...]

Gezien je pomp is een specie kuip, wasmand of vergelijkbaar die je met de rand boven water houdt prima. Ik heb een vergelijkbare pomp en hem in een doorboorde kuip hangen. Inderdaad het aanzuigding met tiewraps in het midden gehangen en de mand aan een paal die ik in de bodem van de sloot heb gemept vastgezet.

Er is aan de rand van de sloot bij ons ook maar zo'n 50cm water, maar dat zuig je heus niet allemaal in 1 keer op ofzo. Gaat meer om de hoeveelheid rommel die er onder water is wat de gaatjes in je mand gaat verstoppen.
helder, ik ga klussen!

dank iedereen voor het meedenken :)

zal ff laten weten wat het geworden is, en wat werkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 07:46
Hier op het dorp zie ik vaak dat er oude wastrommels - echt de binnenkant van de wasmachine - gebruikt worden. Deze hebben kleine gaatjes en gaan niet roesten!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:56

Bommes

Capo del formaggio

digifun schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:45:
[...]

Beetje macgyveren maar wel goedkoop en makkelijk om te doen. YouTube: Drill Your Own Well Series - Part 1.

Als het grondwater hoog staat hoef je ook niet diep te boren.
Hoewel het bij klein verbruik vergunningsvrij is dien je wel een melding te maken dat je grondwater gaat oppompen.
Er zijn gebieden en gemeenten waar het gewoon weg ook niet mag.
Ja ik werk bij een drinkwater bedrijf..
Welke grondwater zuivert voor de drinkwater voorziening.
En nee heel gelukkig worden we er niet van als iedereen zomaar putten gaat slaan. ;)

Dus niet om de zure ambtenaar uit te hangen, meld het dus wel altijd en informeer je zelf goed voor dat je een put gaat slaan.
(ps, ik ben trouwens geen ambtenaar.. :P )

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Bommes schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:48:
[...]

En nee heel gelukkig worden we er niet van als iedereen zomaar putten gaat slaan. ;)
Wat voor praktische overlast is er als mensen een put slaan voor de tuin die maar een paar kuub water per jaar geeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:56

Bommes

Capo del formaggio

De grondwaterstanden zijn al aan het zakken.
Vorig jaar was extreem droog en de afgelopen winter heeft de reserves niet terug aangevuld.
Door de groei van het aantal inwoners en het stijgende verbruik beginnen drinkwaterbedrijven al tegen de max van hun onttrekkingsvergunning te lopen.
Die vergunning worden echt niet verruimd als de standen maar blijven zakken.

Nou zullen 1 of 2 mensen die zelf grondwater op pompen niet zo een probleem zijn, maar als meerdere dit gaan doen wel.
Daarom de meldingsplicht en het verbod in sommige gebieden.

Overigens onttrekken wij wel wat dieper dan de gemiddelde thuis put maar dat ter zijde.

[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 19-05-2020 09:05 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 17:01
Ik pomp zelf ook al een aantal jaar water uit de sloot met een soort van bovengenoemde constructie en had daar in het begin ook mijn twijfels of er een vergunning voor moet komen. Daar heb ik zelf altijd een beetje het gevoel bij dat als je het vraagt dan moet het altijd en gaan ze je in de gaten houden en wanneer je het niet vraagt dan maakt het ze niet uit.

Nu heb ik zelf ook de indruk dat het grondwatertekort en lage waterpijlen meer iets is wat zich in het oosten van het land afspeelt. Ik merk in Noord Holland vooral dat er erg veel water wordt afgepompt met gemalen.

Het kroos en rotzooiprobleem heb ik trouwens destijds opgelost met een grote cementkuip. Hierdoor kan hij geen modder van de bodem aanzuigen en is het volume groot genoeg om de snelheid laag te houden. Het kroos wordt niet naar beneden getrokken en het water komt er erg schoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
sj0nsj44k schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:44:

Het kroos en rotzooiprobleem heb ik trouwens destijds opgelost met een grote cementkuip. Hierdoor kan hij geen modder van de bodem aanzuigen en is het volume groot genoeg om de snelheid laag te houden. Het kroos wordt niet naar beneden getrokken en het water komt er erg schoon uit.
Dank, dit klinkt al relatief simpel. Ga ik mee beginnen gok ik 😊
Hoe diep is jouw sloot?

@Bommes snap je punt hoor, maar het alternatief is kraanwater. Vind ik helemaal zonde.
Wel aan 't kijken om iets met regenwater te doen, maar weet niet waar ik 't moet opslaan.
Eveneens loopt de tuin langzaam af naar de sloot. Dus 't grondwater staat niet diep. Alles wat de planten niet opnemen maakt de grond vochtig en daardoor kan de grond ook weer beter regen opnemen. Overschot wat ik teveel sproei gaat dus ook weer terug naar diezelfde sloot.
Als je tips hebt om 't nette/slimmer/zuiniger/ecologischer te doen, sta ik daar zeker open voor! Volgens mij ieders belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-06 16:28
Ik heb rond het uiteinde van de aanzuigslang een meter of 2 drainagebuis met pp450 omwikkeling gedaan, de uiteinden dichtgemaakt met worteldoek en in de ondiepe sloot gegooid. Dit is denk ik de makkelijkste oplossing, het gaat nu al ruim 2 jaar goed 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
uiteindelijk de aanzuigslang onder een ton gehangen zodat ie halverwege de sloot hangt, en daaromheen 2 vijvermandjes als extra filter eromheen getyript. 1.1 bar continu, dus daar gisteren mn tuin mee water gegeven.

dank voor de ideeen mensen, weer een blije tweaker hier :)

topic mag dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Heb je een foto? Ben nogal visueel ingesteld en wel benieuwd naar het resultaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
gwystyl schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:40:
Heb je een foto? Ben nogal visueel ingesteld en wel benieuwd naar het resultaat..
bij deze.

Nou, dit is het eindresultaat (ben niet zo goed met foto's toevoegen)

https://tweakers.net/i/J-...4oSLrbmU.jpg?f=user_large

de aanzuigslang zit gewoon met een tyripje aan het hengsel van de emmer. (zit een deksel op de emmer)

om de kooi van de aanzuigslang, zitten 2 van onderstaande vijvermandjes. (link)
gaatje geboord met 32 mm speedboor in de onderkant van 1 van de mandjes.
de 2 vijvermandjes zitten dus met de bovenkant tegen elkaar. paar tyripjes door de gaatjes van beide.

verder zit t niet vast of wat dan ook. de kooi is groter dan het gat in de onderkant, dus kan er niet uit. ligt gewoon zo los in de sloot.
krijg 1.1 bar eruit, en dat is met 19mm binnenkant slang best wel een bak water. moet nog ff wat sproeiers oid erop zetten, want als ik nu niet uitkijk dan spuit ik de aarde weg (nu ook nog wel erg droog, dus ben beetje aan het bijspuiten).

https://tweakers.net/i/St...EPNiCeme.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Baapje327 op 26-05-2020 20:34 ]

Pagina: 1