Toon posts:

Garantie; onderzoekskosten normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:00
Ik heb een ipad hoes met ingebouwd toetsenbord, waarvan na ruim een jaar een aantal toetsen niet werken.

Ik heb hiervoor garantie met de webshop opgenomen, en krijg onderstaande reacties:
Ik mail u met betrekking tot ons telefoongesprek van vanmiddag. U gaf aan dat uw toetsenbord kapot/beschadigd was. Schade valt niet onder onze garantie, als u het toetsenbord ter reparatie opstuurt en het blijkt dat deze niet onder de garantie valt, wordt u in ieder geval in rekening gebracht voor de onderzoekskosten en eventueel nog de reparatiekosten. Om onnodige kosten te voorkomen wil ik u vragen om een foto van het defect.
Na uitleg dat het geen schade is maar een defect, met ondersteunende foto's en en filmpje waarop te zien is dat de toetsen niet werken, krijg ik deze reactie:
Dit ziet er inderdaad niet uit als schade. In uw geval zou ik het toetsenbord opgeven ter reparatie, aangezien de kosten hoogstwaarschijnlijk worden gedekt door de garantie. Met de volgende link kunt u het toetsenbord opgeven ter reparatie:
Is dit allemaal wettelijk toegestaan? Ik houd een beetje een nare smaak over aan het aanmelden als reparatie en de mogelijke onderzoekskosten. Voor het geld van de onderzoekskosten en eventuele reparatiekosten kan ik gemakkelijk een nieuwe kopen. Ik wil dan ook geen reparatie. Ik wil alleen, in het geval dat het onder garantie valt, een werkend product retour.

Klinkt op mij niet helemaal redelijk dat de partij die eventueel garantie moet bieden zelf kan bepalen of het onder garantie valt, en zo niet, mij ook nog een factuur kan sturen. Zeker niet omdat ik in dat geval aan onderzoekskosten al meer kwijt ben dan een nieuw product kost. Valt dit niet onder het ondernemersrisico en is het een service die aangeboden moet worden?

Iemand een idee hoe dit juridisch zit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:46
Als er wordt vastgesteld dat het niet onder je garantie valt dan krijg je een mail met de vraag of je het wel of niet wilt laten repareren, vandaar het woord 'eventueel'.

Dat je onderzoekskosten moet betalen is niet meer dan logisch, het kost het bedrijf tijd en dus geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Best makkelijk te vinden.
https://www.consuwijzer.n...-onderzoekskosten-betalen

Maar de voorwaarde 'vooraf melden' doen ze ook netjes. Jouw probleem zit bij 'in het geval dat', deze kosten spelen enkel wanneer deze niet onder garantie vallen, en dat is dus je risico. Zij bepalen prima of het product onder garantie valt, zo ja -> fixed, zo nee -> jij de kosten.

Reparatie is meestal wel een vraag, geen automatisme, als deze niet onder garantie valt. Maar het aspect van onderzoekskosten (of bv voorrijkosten bij producten aan huis), blijft dan gewoon bestaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als jij zeker weet dat het probleem niet door ondeugdelijk gebruik is ontstaan, zal het gewoon onder garantie moeten vallen. Maar dat de shop een slag om de arm houdt, is niet meer dan logisch, denk ik. Maar je kunt gewoon aangeven dat, als het niet onder garantie valt, er eerst contact met jou opgenomen moet worden.
President schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:44:
[...]

Dat je onderzoekskosten moet betalen is niet meer dan logisch, het kost het bedrijf tijd en dus geld.
Tenzij het dus onder garantie valt.

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Job_04 Verkoper dient zorg te dragen voor een conform goed (conformiteit bij consumentenaankoop).
Fabrieks- of verkopersgarantie staat hier geheel buiten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Job_04
Ik ga er ook vanuit dat dit onder garantie moet vallen. Het lastige vind ik dat het bedrijf zelf bepaald of dit onder garantie valt of niet. Kan me nog een tv programma herinneren waarbij reparatiediensten bij telefoon zaken standaard op waterschade uitkwamen om zo geen garantie hoeven te leveren.

Daarnaast vind ik 60 euro onderzoekskosten niet in verhouding staan tot de waarde van dit toetsenbord, die ik makkelijk voor zo'n 30 euro kan vervangen. Om om deze reden geen aanspraak op garantie te maken vind ik dan ook weer krom.

Ik vind eigenlijk dat de kosten van dit soort onderzoek onder normale bedrijfsvoering valt. Als ik met mijn kapotte macbook de macstore in loop kijkt er ook iemand even met mij mee. Deze kosten worden ook niet gedeclareerd maar zitten al in de kosten van de producten verwerkt. Een wat mij betreft stuk klantvriendelijkere aanpak.

Echter lijkt het er inderdaad op dat deze aanpak rechtsgeldig is, zal me er dus bij neerleggen en het product ter garantie aanbieden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Job_04 De winkel bepaalt niet of het onder garantie valt of niet, dit is gewoon vastgelegd in de wet. Als zij zeggen dat dit niet het geval is, kun je altijd nog in discussie om ze tot een ander inzicht te laten komen. Als dat niet werkt, kun je nog een klacht indienen. Voor 30 euro ga je geen zaak aanspannen, natuurlijk, maar het zou kunnen.

Het is dus niet zo dat de winkel bepaalt, dat doet de wet.

Mocht je er niet uitkomen, kun je hem altijd nog afschrijven en hem bij hun laten en zelf een nieuwe kopen. Dan hoef je waarschijnlijk ook de onderzoekskosten niet te betalen.

[Voor 4% gewijzigd door Room42 op 18-05-2020 13:40]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Job_04 De kosten van reparateur hoef jij niet te betalen, die zijn voor de verkoper. (als blijkt dat er geen zgn misbruik is gemaakt van het gekochte goed -denk aan val schade, en echte waterschade-) conformiteit geldt bij normaal gebruik waar het gekochte goed voor is gemaakt.

btw; dit zegt de winkel 'Dit ziet er inderdaad niet uit als schade. In uw geval zou ik het toetsenbord opgeven ter reparatie, aangezien de kosten hoogstwaarschijnlijk worden gedekt door de garantie. Met de volgende link kunt u het toetsenbord opgeven ter reparatie:'

[Voor 33% gewijzigd door Hackus op 18-05-2020 16:43]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Job_04
Dank voor de info, lijkt toch een normale gang van zaken.

Ik ga hem ter reparatie opsturen en er het beste van hopen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee