Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Server voor VM instanties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 20-04 09:27
Beste forumleden,

Ik ben opzoek naar een krachtige homeserver die gericht is op het kunnen draaien van 3/4 VM instanties. De grootte van de HD's maken niet gek veel uit(hoef geen grote bestanden op te slaan, enkel software van max. 100 mb bijvoorbeeld), omdat ik enkel snelle perfomance, als in CPU en Werkgeheugen nodig heb.

Voorheen maakte ik gebruik van Google VM instanties met Windows 2012 server software, maar dit schiet toch hoog in de kosten(2-3$ per uur) en werkt voor mijn doeleinden niet efficient genoeg. De specs die ik toentertijd gebruikte waren per VM instantie - 24 cores - 90GB werkgeheugen.

Nu zou ik graag wat tips en adviezen willen ontvangen, omdat ik simpelweg niet zeker weet of ik goed op weg ben.

- Zoals gezegd wil 3 of 4 VM instanties draaien op een homeserver.
- Voorheen maakte ik gebruik van een google VM - 16-24 cores en 90GB werkgeheugen

Wanneer ik 3 VM instanties op een fysieke server wil draaien, moet ik dan 3 VM instanties * 24 cores en 3 VM instanties * 90GB werkgeheugen hebben?

Wat dan neerkomt op: 72 cores en 270 gb werkgeheugen? Dit lijkt mij wat aan de hoge kant en onrealistisch, dus wil ik graag beroep doen op jullie expertise.

Bij voorbaat dank,

Seb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:47
Hangt allemaal af van de software die je gaat runnen. Als je 3 vm's hebt die alleen voor webserver spelen dan is het flink overkill.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:58
blanco store schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:03:
Wat dan neerkomt op: 72 cores en 270 gb werkgeheugen? Dit lijkt mij wat aan de hoge kant en onrealistisch, dus wil ik graag beroep doen op jullie expertise.
Zonder verdere informatie over de geplande workloads kunnen wij daar geen zinnig woord over zeggen. Als alle VMs gelijktijdig daadwerkelijk die compute kracht nodig hebben, dan zijn dat inderdaad de vereiste specs. Als er geen sprake is van volledige gelijktijdigheid, kun je wellicht wegkomen met lagere specs voor de host. De meeste hypervisors zijn prima in staat om de resources naar behoeven te verdelen.

https://www.socialcooling.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 05:28
Het lijkt erop dat je precies weet wat je nodig hebt. Snap je topic niet zo.
Kijk is naar een AMD Threadripper 3990x (geeft je 64 cores / 128 threads) en of je aan 256GB geheugen genoeg kan hebben. Lijkt me lastig om rond de 270 GB ram te komen aangezien je niet zoiets wilt doen als 8 * 32 GB + 1 x 16GB. Misschien kan je 6 x 64 GB kopen, maar geen idee of dat een configuratie is die ondersteund wordt.

Zou een rekensom maken en kijken wat dat kost. Zal zo'n 7000 euro compleet zijn denk ik

[Voor 11% gewijzigd door mrFoce op 17-05-2020 17:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
.Maarten schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:05:
Hangt allemaal af van de software die je gaat runnen. Als je 3 vm's hebt die alleen voor webserver spelen dan is het flink overkill.
Het zijn verschillende bots die automatische aankopen doen van diverse internet websites. Maakt dat sense?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
anboni schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:08:
[...]

Zonder verdere informatie over de geplande workloads kunnen wij daar geen zinnig woord over zeggen. Als alle VMs gelijktijdig daadwerkelijk die compute kracht nodig hebben, dan zijn dat inderdaad de vereiste specs. Als er geen sprake is van volledige gelijktijdigheid, kun je wellicht wegkomen met lagere specs voor de host. De meeste hypervisors zijn prima in staat om de resources naar behoeven te verdelen.
Het zijn simpelweg bots die geladen zijn met proxies en die automatisch aankopen doen van diverse websites

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
mrFoce schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:12:
Kijk is naar een AMD Threadripper 3990x (geeft je 64 cores / 128 threads) en of je aan 256GB geheugen genoeg kan hebben. Lijkt me lastig om rond de 270 GB ram te komen aangezien je niet zoiets wilt doen als 8 * 32 GB + 1 x 16GB. Misschien kan je 6 x 64 GB kopen, maar geen idee of dat een configuratie is die ondersteund wordt.

Zou een rekensom maken en kijken wat dat kost. Zal zo'n 7000 euro compleet zijn denk ik
Dat lijkt mij wel overkill idd.. als het 7000 euro moet gaan kosten. Normaal gesproken draai ik een google VM voor een paar uurtjes per week(kost al snel al aardig wat geld, als ik hem 24/7 laat draaien), maar zou graag een home server 24/7 willen laten draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mrFoce schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:12:

TS vraagt om een 'Home Server', niet om een complete vervanging van z'n CV installatie 8)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

blanco store schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:54:
[...]

Het zijn verschillende bots die automatische aankopen doen van diverse internet websites. Maakt dat sense?
Nee, dat kan ik niet rijmen met 24 cores en 90 GB geheugen. Waarom zou dit niet kunnen op een core2duo met 1 GB geheugen?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
GlowMouse schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:02:
[...]

Nee, dat kan ik niet rijmen met 24 cores en 90 GB geheugen. Waarom zou dit niet kunnen op een core2duo met 1 GB geheugen?
Omdat de server op sommige dagen belast wordt door extreem veel dataverkeer op een specifieke tijd en datum en deze moet kunnen concurreren tegen andere servers. Sommige bots kunnen bijv. 2400 requests doen op hetzelfde moment om een product zsm af te rekenen. Hierdoor zijn er hoge specs nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

blanco store schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Omdat de server op sommige dagen belast wordt door extreem veel dataverkeer op een specifieke tijd en datum en deze moet kunnen concurreren tegen andere servers. Sommige bots kunnen bijv. 2400 requests doen op hetzelfde moment om een product zsm af te rekenen. Hierdoor zijn er hoge specs nodig.
Waarom zeg je niet waar je mee bezig bent? Zoals ik 't lees probeer je 'automagisch' SHORT te gaan op de aandelenbeurzen en daar heb je méér voor nodig dan alleen een 'snel' botje in een Virtual Machientje.

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
Will_M schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:08:
[...]

Waarom zeg je niet waar je mee bezig bent? Zoals ik 't lees probeer je 'automagisch' SHORT te gaan op de aandelenbeurzen en daar heb je méér voor nodig dan alleen een 'snel' botje in een Virtual Machientje.
Nee dat doe ik niet. Ik snap niet dat dit jouw aanname is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

[...]

Dat heeft meer met je internetverbinding en latency te maken. Als je het een beetje goed in elkaar zet, kan een core2duo prima 2400 requests per seconde doen, en 1 GB geheugen mag daarbij ook geen beperking opleveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
@GlowMouse Mijn ervaringen zijn dat ik toch een stuk hoger moet gaan in specs.. anders draait de bot simpelweg niet goed. Op bepaalde momenten kan het zo zijn dat er heel veel beroep gedaan wordt op het werkgeheugen, vandaar dat ik dit wat ruimer wil incalculeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:41

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Da's geen homeserver wat je vraagd. Da's enterprise / bedrijfsmatig spul.

Je hebt dan de keuze tussen flink in de buidel tasten, zelfbouw, of 2e hands.
Wellicht is 2e hands een betere optie, maar schrik niet van het stroomverbruik. Zulke beestjes doen 200W in bedrijf.

Laat je zo'n kist 24/7 draaien, kost je dat iets minder dan €35,- per maand aan energie én dan heb je nog de afschrijving van zo'n machine die rap een paar duizend € gaat kosten.

Voor de lol even een rekensom gemaakt:

€5000 aan server, afschrijven in 5 jaar is €83,- per maand aan afschrijving. Plus die €35,- per maand aan energiekosten. Kom je uit op €118,- per maand. Als dat meer is dan wat je nu aan die Google vm besteed, is een thuisserver waarschijnlijk niet de juiste keuze.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
[...]

Klinkt als bij uitstek een taak die je in de cloud draait: snel opschalen en snel afschakelen. Misschien kun je het zelfs in Kubernetes of een Swarm laten draaien. Sterker nog dan kun je het ook nog combineren met een bescheiden homeservertje die als orchestrator dienst doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:43
blanco store schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:14:
@GlowMouse Mijn ervaringen zijn dat ik toch een stuk hoger moet gaan in specs.. anders draait de bot simpelweg niet goed. Op bepaalde momenten kan het zo zijn dat er heel veel beroep gedaan wordt op het werkgeheugen, vandaar dat ik dit wat ruimer wil incalculeren.
In welke taal is het bot geschreven? (Welk bot is het?)
Wat is je huidige setup?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

blanco store schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:14:
Als De Bot graag 90 GB geheugen gebruikt, zit er niks anders op dan 3x 90 GB geheugen te kopen, nietwaar? Of je neemt een stapje terug, vraagt je af waar je mee bezig bent, en waarom dat zoveel geheugen nodig heeft. Zoals gezegd kan dit moeiteloos met 10 jaar oude hardware, dus om dan 7k uit te geven aan hardware is een beetje zonde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 00:08
Waarom zouden we je helpen met advies geven als je zo vaag doet over de doeleinde van de bots?

Als je niks illegaals of shady iets doet, waarom zo geheimzinnig? :/

[Voor 27% gewijzigd door White_Collar op 17-05-2020 19:22]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
unezra schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:17:
Da's geen homeserver wat je vraagd. Da's enterprise / bedrijfsmatig spul.

Je hebt dan de keuze tussen flink in de buidel tasten, zelfbouw, of 2e hands.
Wellicht is 2e hands een betere optie, maar schrik niet van het stroomverbruik. Zulke beestjes doen 200W in bedrijf.

Laat je zo'n kist 24/7 draaien, kost je dat iets minder dan €35,- per maand aan energie én dan heb je nog de afschrijving van zo'n machine die rap een paar duizend € gaat kosten.

Voor de lol even een rekensom gemaakt:

€5000 aan server, afschrijven in 5 jaar is €83,- per maand aan afschrijving. Plus die €35,- per maand aan energiekosten. Kom je uit op €118,- per maand. Als dat meer is dan wat je nu aan die Google vm besteed, is een thuisserver waarschijnlijk niet de juiste keuze.
Bedankt! 118 euro per maand ga ik ruim overheen als ik 3 google VM instanties laat draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
synoniem schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:18:
[...]

Klinkt als bij uitstek een taak die je in de cloud draait: snel opschalen en snel afschakelen. Misschien kun je het zelfs in Kubernetes of een Swarm laten draaien. Sterker nog dan kun je het ook nog combineren met een bescheiden homeservertje die als orchestrator dienst doet.
Ik snap wat je bedoeld.. maar als ik hoger wil gaan in specs.. moet ik dus handmatig een nieuwe VM instantie maken in google cloud en dan ben ik dus al te laat. Het komt echt neer op seconden werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Ander probleem gaat je bandbreedte zijn.

Je hebt het er over dat je véél data gaat verstoken in korte tijd en mogenlijk latency belangrijk is. Hoe ga je dat thuis bewerkstelligen?

Wellicht is een server in een datacenter dan alsnog een betere keuze, omdat je daar domweg betere verbindingen hebt. Wel kán bandbreedte bij commerciële partijen duur zijn. Er is nog wel een vereniging (ColoClue) waar je je server kunt ophangen en waar er geen bandbreedte beperkingen zijn, maar da's best-effort, dus als je verbinding eens een uur of halve dag plat ligt, kun je geen claim indienen. (Maar goed, dat kan thuis of in het datacenter ook niet tenzij je premium prijzen gaat betalen.)

Ik zou daar, los van de hardware, ook heel goed over nadenken voor je straks een kist van 5K+ in huis hebt, en alsnog d'r niets mee kunt omdat je T's aan data door een dun ADSL lijntje wil persen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:32
Ik zie nergens dat hij een adsl lijntje heeft en om hoeveel TB's dat het dan gaat per dag.
Zelfs op de kabel kun je een redelijke latency hebben van 10-20ms. Is dat genoeg of moet je onder de 5-10ms zitten? Gewoon testen toch?
Als je perse zelf iets wilt draaien, dan kun je bijna voor niets (als je het vergelijkt met die andere prijzen die hier voorbij zie komen) een oude Dell of HP server nemen met 256GB ram en gewoon kijken wat hij doet, parallel aan je bestaande omgeving? Als het ruk is, verkoop je het zaakje weer en heb je bijna niets verloren. (Al weten wij natuurlijk niet wat de verliezen zijn als je er een dagje uit ligt)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
xares schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:19:
[...]

In welke taal is het bot geschreven? (Welk bot is het?)
Wat is je huidige setup?
Het zijn een aantal cli bots en daarbij ook een aantal bot interfaces met een dashboard etc. Ik ben helaas niet echt thuis in deze termen. Bots maken gebruik van: nodejs, SpookyJS/ CasperJS/PhantomJS ... Geen idee in welke taal.. dat hebben de devs niet vrijgegeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
unezra schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:40:
Ander probleem gaat je bandbreedte zijn.

Je hebt het er over dat je véél data gaat verstoken in korte tijd en mogenlijk latency belangrijk is. Hoe ga je dat thuis bewerkstelligen?

Wellicht is een server in een datacenter dan alsnog een betere keuze, omdat je daar domweg betere verbindingen hebt. Wel kán bandbreedte bij commerciële partijen duur zijn. Er is nog wel een vereniging (ColoClue) waar je je server kunt ophangen en waar er geen bandbreedte beperkingen zijn, maar da's best-effort, dus als je verbinding eens een uur of halve dag plat ligt, kun je geen claim indienen. (Maar goed, dat kan thuis of in het datacenter ook niet tenzij je premium prijzen gaat betalen.)

Ik zou daar, los van de hardware, ook heel goed over nadenken voor je straks een kist van 5K+ in huis hebt, en alsnog d'r niets mee kunt omdat je T's aan data door een dun ADSL lijntje wil persen...
Ik hoop dat ziggo snel met het 1gbit netwerk komt, dan spring ik daar op. Ik maak gebruik van proxies en zal dus op die manier verschillende websites targetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
White_Collar schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:22:
Waarom zouden we je helpen met advies geven als je zo vaag doet over de doeleinde van de bots?

Als je niks illegaals of shady iets doet, waarom zo geheimzinnig? :/
Het is niks illegaals.. Ik koop simpelweg exclusieve producten op die snel uitverkocht raken (geen tickets) en verkoop die door.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

blanco store schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:03:
[...]
Ik hoop dat ziggo snel met het 1gbit netwerk komt, dan spring ik daar op. Ik maak gebruik van proxies en zal dus op die manier verschillende websites targetten.
Dat gaat je niet redden.
Dat GBit netwerk van Ziggo is asymetrisch.

Alleen glas is vaak symetrisch, maar KPN levert juist weer asymetrische verbindingen.

Hoe ziet je verkeersstroom er uit, wat heb je nodig up/down? Wat heb je nodig qua latency?

Zelf even getest, ik haal 9-11ms vanaf mijn laptop thuis, via wifi, via Ziggo Zakelijk:

C:\Users\Harmen>ping google.nl
Pinging google.nl [172.217.19.195] with 32 bytes of data:
Reply from 172.217.19.195: bytes=32 time=10ms TTL=55
Reply from 172.217.19.195: bytes=32 time=11ms TTL=55
Reply from 172.217.19.195: bytes=32 time=9ms TTL=55

Ping statistics for 172.217.19.195:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 11ms, Average = 10ms
C:\Users\Harmen>

Ter vergelijk, vanaf mijn colocatie:

[root@billygoat:~]# ping 172.217.19.195
PING 172.217.19.195 (172.217.19.195) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=1 ttl=59 time=1.76 ms
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=2 ttl=59 time=30.9 ms
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=3 ttl=59 time=1.03 ms
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=4 ttl=59 time=111 ms
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=5 ttl=59 time=1.07 ms
^C
--- 172.217.19.195 ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 10ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.026/29.088/110.652/42.368 ms
[root@billygoat:~]#

Da's ook wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
unezra schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Dat gaat je niet redden.
Dat GBit netwerk van Ziggo is asymetrisch.

Alleen glas is vaak symetrisch, maar KPN levert juist weer asymetrische verbindingen.

Hoe ziet je verkeersstroom er uit, wat heb je nodig up/down? Wat heb je nodig qua latency?

Zelf even getest, ik haal 9-11ms vanaf mijn laptop thuis, via wifi, via Ziggo Zakelijk:

C:\Users\Harmen>ping google.nl
Pinging google.nl [172.217.19.195] with 32 bytes of data:
Reply from 172.217.19.195: bytes=32 time=11ms TTL=55
Reply from 172.217.19.195: bytes=32 time=9ms TTL=55

Ping statistics for 172.217.19.195:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 11ms, Average = 10ms
C:\Users\Harmen>

Ter vergelijk, vanaf mijn colocatie:

[root@billygoat:~]# ping 172.217.19.195
PING 172.217.19.195 (172.217.19.195) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=1 ttl=59 time=1.76 ms
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=2 ttl=59 time=30.9 ms
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=3 ttl=59 time=1.03 ms
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=4 ttl=59 time=111 ms
64 bytes from 172.217.19.195: icmp_seq=5 ttl=59 time=1.07 ms
^C
--- 172.217.19.195 ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 10ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.026/29.088/110.652/42.368 ms
[root@billygoat:~]#

Da's ook wel iets om rekening mee te houden.
Het liefst haal ik 0-60ms(prima snelheid voor mijn doeleinden) via proxies naar de targeted websites. Ook ik maak gebruik van Ziggo zakelijk en wil mijn pakket upgraden naar 600mb/s. De optie 1gbit is nog niet beschikbaar helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
GlowMouse schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Als De Bot graag 90 GB geheugen gebruikt, zit er niks anders op dan 3x 90 GB geheugen te kopen, nietwaar? Of je neemt een stapje terug, vraagt je af waar je mee bezig bent, en waarom dat zoveel geheugen nodig heeft. Zoals gezegd kan dit moeiteloos met 10 jaar oude hardware, dus om dan 7k uit te geven aan hardware is een beetje zonde.
Klopt ik zat ook te denken aan oudere hardware.. en die eventueel up te graden als dit nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:32
Ik denk dat je met een simpele en zuinige server al heel goed uit kan komen. Zie ook dit topic:

Het grote zuinige server topic - deel 2

En off-topic, maar ik ga het toch zeggen: jammer dat je de sneaker markt verziekt. Ik blijf hopen dat er geen cent meer naar resellers zoals jij gaat.

[Voor 15% gewijzigd door Leejow(saait) op 17-05-2020 22:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:59
24 cores en 90GB geheugen voor een bot die wat webrequests afvuurt? Bizar.. Zijn dat ook de aanbevolen specificaties van de ontwikkelaars van de bot?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
Leejow(saait) schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:27:
Ik denk dat je met een simpele en zuinige server al heel goed uit kan komen. Zie ook dit topic:

Het grote zuinige server topic - deel 2

En off-topic, maar ik ga het toch zeggen: jammer dat je de sneaker markt verziekt. Ik blijf hopen dat er geen cent meer naar resellers zoals jij gaat.
Sneakers? weer een aanname waar ik mij niet in kan vinden. Maar goed ik hoef mij verder ook niet te verantwoorden op welke markt ik mij richt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
sig69 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:54:
24 cores en 90GB geheugen voor een bot die wat webrequests afvuurt? Bizar.. Zijn dat ook de aanbevolen specificaties van de ontwikkelaars van de bot?
Dat verschilt.. ik run bijv. 2/3 bots op 1 VM instantie, waardoor ik al snel aan deze specs moet voldoen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
@Leejow(saait) en bedankt ik ga het topic eens doorspitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:23
blanco store schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:38:
[...]

Sneakers? weer een aanname waar ik mij niet in kan vinden. Maar goed ik hoef mij verder ook niet te verantwoorden op welke markt ik mij richt.
Ik denk dat die aanname gedaan wordt omdat de eerste hit op google voor jouw username een Nederlandse facebook / ebay sneaker reseller is, die (toevallig) dezelfde naam heeft ;)

Verder zijn deze eisen veel te hoog voor een gemiddelde thuisserver. Ik zou toch echt eens het resource gebruik in een of meerdere instances die je nu huurt daadwerkelijk monitoren.

Dat je 24 cores / 90GB toewijst / huurt betekent niet dat deze resources ook daadwerkelijk nuttig gebruikt. Bij VM's is egenlijk de stelregel, zo min mogelijk resources toewijzen en enkel opschalen wanneer dat echt noodzakelijk is, een paar duizend requests kan immers met veel minder resources wel gedaan worden normaliter.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
Dennism schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:55:
[...]

Ik denk dat die aanname gedaan wordt omdat de eerste hit op google voor jouw username een Nederlandse facebook / ebay sneaker reseller is, die (toevallig) dezelfde naam heeft ;)

Verder zijn deze eisen veel te hoog voor een gemiddelde thuisserver. Ik zou toch echt eens het resource gebruik in een of meerdere instances die je nu huurt daadwerkelijk monitoren.

Dat je 24 cores / 90GB toewijst / huurt betekent niet dat deze resources ook daadwerkelijk nuttig gebruikt. Bij VM's is egenlijk de stelregel, zo min mogelijk resources toewijzen en enkel opschalen wanneer dat echt noodzakelijk is, een paar duizend requests kan immers met veel minder resources wel gedaan worden normaliter.
Ah ik zie het inderdaad. Dat is dan wel heel toevallig. Zelf ben ik niet thuis in de sneakers, maargoed haha! Het klopt dat ik niet geheel zeker weet of 24 cores / 90gb overkill is of juist nodig is.. het heeft mij echter wel de juiste resultaten gegeven. Ik ga hier nog wel onderzoek naar doen.. wellicht dat ik mij richt tot oudere hardware, die ik evt. nog kan uitbreiden, en het daar eerst mee ga proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:56
Ik zou toch eerste eens gaan meten wat je daadwerkelijke verbruik is. Dit kan wellicht wel via het dashboard van je cloud instances.

Anders doet een pakketje als Zabbix ook wonderen.

Effin.. 72cores en 256GB geheugen valt idd niet helemaal meer onder een thuisserver :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
Ik hoor net van de developer dat 8+ cores en 12-16 GB RAM geheugen voldoende moet zijn om 3 windows van een bot te openen op 1 instantie.. Uitgaande van 8 Cores per VM *3.. zou dit 24 cores in totaal moeten zijn en 48gb geheugen. Scheelt toch wat in de kosten...

Is het daarbij ook mogelijk, dat als ik bijv. 1 VM draai.. ik de volledige capaciteit van de server kan gebruiken.. dus 24 cores en 48 gb RAM?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blanco store
Zou dit een goede start up zijn als ik evt. het geheugen nog uitbreid (mocht dit nodig zijn). Echter twijfel ik wel over de capaciteit van de CPU's.. in totaal 12 cores.

Moederbord:
Intel ® Server Board S2400SC

CPU's
2 x Intel Xeon® E5-2430
In totaal 24 threads.

RAM:
4 x 8GB DDR3 ECC Memory, Samsung M393B1G73QH0-YK0
32GB totaal.

HD:
1 x WD GREEN 1 TB
2 x HGST 500GB

Raid kaart:
Areca Arc 1212

PSU:
Seasonic 650W Bronze (SS-650HT)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:59
Kijk eerst eens wat je vm's nu gebruiken. Je bent nu maar wat aan het gokken lijkt het.
HD:
1 x WD GREEN 1 TB
2 x HGST 500GB
Liever niet in een server, zeker niet met dit soort specs. Neem ssd's.
Raid kaart:
Areca Arc 1212
Waarom?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

@blanco store Ik zou écht, zoals anderen ook zeggen, eerst kijken naar wat de bot nodig heeft en niet te veel luisteren naar de developers. Ik heb vaker idiote eisen van devs voorbij horen komen, vervolgens een vm met de helft of een kwart van de vm's uitgerust en zonder problemen gedraait.

Devs denken soms te veel dat wat hun eigen PC heeft, nodig is voor hun software. (Of het zijn gewoon k*t developers die zooi schrijven die nodeloos veel resources vreet. Hardware is niet per-sé goedkoop, dat lijken ze wel te denken.)

Kortom, begin bij het begin. Wat heb je nódig.

Vooralsnog lijkt het mij dat thuis op een eigen zware server niet de meest logische oplossingsrichting is. Zoals gezegd, zo'n ding maakt een bak herrie, vreet stroom, je hebt te maken met afschrijving en onderhoud en zelfs met Ziggo Zakelijk heb je een SLA van lik me vestje.

Wat als die server dood gaat? Kan gebeuren. Hardware kan stuk. Mis jij je inkomsten voor een paar uur, dagen of weken. (Paar uur kán, maar kost geld. Moet je optellen bij de maandelijkse kosten.)

Ofwel: Schrijf eens een échte businesscase, neem alle kosten van alle oplossingen mee, zet de risico's er bij en bedenk dan of je een paar duizend € aan een eigen server uit gaat geven, of dat je toch blijft bij je huidige oplossing, danwel een soortgelijke oplossing van een concurrent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar DAA. Verder mis ik een duidelijk voorstel. Zoals @sig69 hierboven al aangeeft lijkt dit vrij willekeurig uitgekozen. Waarom denk je dat dit gaat werken?

Neem daarnaast ook het advies van @unezra hierboven ter harte. Wellicht is deze weg niet de beste. Reken het voor elke oplossing dus separaat uit, met alle bijkomende kosten en afschrijvingen erbij.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True