Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuw gaming pc voor virtualisatie (KVM)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luwak
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 05-06 15:03
Hallo allemaal,

Voor mijn kerstcadeau wil ik een nieuw pc bouwen en ik wil advies van jullie hebben over de hardware en tips.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen vooral, maar ook Blender, af en toe programmatje compilen, spelen met vm.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget voor deze build is ± €3000,-. Ik hoop dat ik hier en daar wat goedkoper onderdelen kan vinden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper 2920X Boxed€ 395,-€ 395,-
1MoederbordenASRock X399 Taichi€ 330,-€ 330,-
1VideokaartenASRock Phantom Gaming Radeon RX560 2G (14 CU)€ 107,11€ 107,11
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 455,52€ 455,52
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black – Dark TG€ 148,44€ 148,44
1MonitorenDell P2415Q Zwart€ 359,70€ 359,70
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 139,15€ 139,15
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S TR4-SP3€ 75,15€ 75,15
2Geheugen internKingston HyperX Fury HX429C17FB/16€ 79,86€ 159,72
1VoedingenCorsair AX850 Titanium€ 239,90€ 239,90
1Solid state drivesLenovo 4XB7A13625 240GB€ 110,11€ 110,11
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 74,88€ 74,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.594,68

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD. Ik heb zelf al jaren met intel/nvidia gewerkt maar voor deze keer wil ik AMD gebruiken omdat ik hoor veel goede dingen over AMD de laatste tijd. Nvidia wil ik vermijden omdat ik lees op internet dat nvidia driver geeft error 43 als ie in virtual omgeving draait.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stille pc met goede airflow zonder dat het te veel stof gaat aantrekken.

Ga je overklokken?
Niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil Fedora/openSUSE installeren en daarop Windows 10 al guest os. Ik wil de videokaart en ssd doorgeven aan windows via pci passthrough net als in deze video. Ik ben benieuwd of iemand in deze forum ervaringen heeft daarmee.

Verdere vragen:
• Of dat allemaal zal passen in de kast?
• Heb ik genoeg voeding vermogen of de voeding die ik heb gekozen is een beetje overkill?

Bij voorbaat dank voor de hulp :9B

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14-06 10:45

Thomg

Aww yiss

Iemand heeft een vrij uitgebreide report gedaan voor X570 Steel Legend + 3900X.
https://github.com/aaronanderson/LinuxVMWindowsSteamVR
pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X Boxed
pricewatch: ASRock X570 Steel Legend

Ik zou dan ook aanraden deze setup + peripherals over te nemen (hoeft niet exact muv moederbord) ipv alles zelf uit te moeten zoeken... Met mogelijke problemen indien...

Om dan terug te komen op je build...

De keuzen voor een 560 die niet leverbaar is... Vreemd.
Als je niet een antieke secundaire kaart wilt is een 1030 je beste optie.
https://tweakers.net/vide...sS8xRsopWMjQ0NzZUiq2trQUA
Maar ik weet niet 100% zeker of dat helemaal jottem werkt. Idee is hier dus 1030 voor linux host en 5700XT voor windows guest.
En anders...
pricewatch: Sapphire Pulse RX 550 2G G5

Voeding is wat vreemd. Een 650Watt voeding is zat, dus ik zou deze halen.
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 Platinum 650W

Geheugen wil je royaal, plus jouw eisen eisen praktisch 32GB. Waarom niet deze set?
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

Voor koeler volstaat dan deze.
pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black

Je SSD's zijn ook... Questionable. Van wat ik zie wil je minimaal 1 SATA SSD hebben voor kvm. Dus 1x 1TB M.2
pricewatch: Crucial P1 1TB
En 1x 1TB Sata.
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
Ook afgekeken van de build van aaron ;)

Dan nog verder een USB hub en KVM sourcen.

[Voor 3% gewijzigd door Thomg op 17-05-2020 00:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luwak
Thomg schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:34:
Iemand heeft een vrij uitgebreide report gedaan voor X570 Steel Legend + 3900X.
https://github.com/aaronanderson/LinuxVMWindowsSteamVR
pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X Boxed
pricewatch: ASRock X570 Steel Legend

Ik zou dan ook aanraden deze setup + peripherals over te nemen (hoeft niet exact muv moederbord) ipv alles zelf uit te moeten zoeken... Met mogelijke problemen indien...
Ik heb bewust voor de threadripper gekozen omdat het goedkoper is t.o.v. 3900x.
Ik heb zelf een 2e build met 3900x(W.I.P) in gedachte maar dat valt toch iets duurder uit.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 456,55€ 456,55
1MoederbordenASRock X570 Taichi€ 309,-€ 309,-
1VideokaartenAsus ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming€ 465,05€ 465,05
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,90€ 89,90
1MonitorenDell P2415Q Zwart€ 359,70€ 359,70
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 139,15€ 139,15
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK€ 290,50€ 290,50
1VoedingenCorsair AX850 Titanium€ 239,90€ 239,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 84,05€ 84,05
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 74,88€ 74,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.508,68
Om dan terug te komen op je build...

De keuzen voor een 560 die niet leverbaar is... Vreemd.
Als je niet een antieke secundaire kaart wilt is een 1030 je beste optie.
https://tweakers.net/vide...sS8xRsopWMjQ0NzZUiq2trQUA
Maar ik weet niet 100% zeker of dat helemaal jottem werkt. Idee is hier dus 1030 voor linux host en 5700XT voor windows guest.
En anders...
pricewatch: Sapphire Pulse RX 550 2G G5
Voor de host GPU heb ik eerlijk gezegd nog niet goed rond gekeken. Het moet wel een beetje fatsoenlijk Blender kunnen draaien.
...
Je SSD's zijn ook... Questionable. Van wat ik zie wil je minimaal 1 SATA SSD hebben voor kvm. Dus 1x 1TB M.2
pricewatch: Crucial P1 1TB
En 1x 1TB Sata.
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
Ook afgekeken van de build van aaron ;)

Dan nog verder een USB hub en KVM sourcen.
Ik denk 1TB is een beetje te veel van het goede. Helemaal voor linux. Maar ik denk dat ik deze ga nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Even terug naar het begin. Ik vind het lastig om je setup te zien met de eisen die je stelt en informatie die erbij hoort.

- Je geeft een budget op, maar het enige wat je aangeeft is dat je een stille PC zonder stof wilt :+
- "Gamen vooral" - maar niet hoe. 4k? ultra settings? latest games?
- ook Blender - Heb je hier ook nog specifieke wensen voor?
- Spelen met een VM - Of op een gegeven er veel gebruik van maken en hoeveel resources wil je hier tegenaan gooien?

Want mijn persoonlijke mening is dat;

- Je hebt eigenlijk een hele dure mobo, maar met welke reden? Het 330 euro is nogal wat (lees ook mn laatste stukje)
- 12 cores CPU, Als dit nu echt je eis is omdat je bijv. x-cores aan je VM's wilt geven dan okay, maar anders kan je ook voor de 1900x gaan die 2x zo goedkoop is.
- Op het geheugen, wat nou juist bij Ryzen lekker werkt, ga je in de cheapmode en pak je niet een stick die op zijn minst 3200 is.. of nog richting de 3600 gaat.
- SSD's - Ik zou toch echt voor m.2 gaan en dan minimaal de 512g's. Als je kijkt naar de prijs dan zit er soms maar een tientje of 20 euro verschil tussen 256 of 512.. 1T is relatief gezien ook niet veel duurder maar net een grotere stap.

Daarnaast snap ik de opzet van 2 videokaarten nog niet zo goed. Ik ga er dan deels vanuit dat je 1 voor je host en 1 voor je VM gebruikt.. maar... Ik denk eigenlijk dat je prima uitkomt om 1 videokaart te nemen die je ook nog eens shared met je VM. Pin mij er niet op vast, maar je hoeft volgens mij echt niet je hardware te verdubbelen om zoiets te doen.
edit:
nvm, ik heb mij even ingelezen en hoewel het niet benodigd is, is het wel wenselijk :)

En sorry als ik even iets te diep ga, maar ik denk dat je heel enthousiast bent om met wat VM's aan de slag te gaan en je hardware te delen. Lekker Tweaken en bezig zijn met whatever. Echter denk ik dat je misschien net iets te snel aan de haal gaat met de hardware. In zekere zin is er niet echt iets mis. Ik krijg alleen het gevoel dat je misschien later spijt krijgt van bepaalde keuzes. Misschien omdat je een overkill op X hebt of juist iets te weinig bij Y.
Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk, maar zou je niet al gewoon eens met je huidige systeem (of wat andere 2e hands meuk) wat dingetjes kunnen proberen? Zodoende weet je veel beter wat je nu eigenlijk wilt en wat daar exact voor nodig is.

Nu is het maar goed dat niet iedereen hetzelfde is, dus ik kan er ook helemaal naast zitten. Ik wil je alleen mijn persoonlijke advies geven :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:03
Heb je ervaring met je videokaart door te geven aan een VM? Dat werkt niet altijd even lekker, voordat je iets koopt zou ik het eerst testen.

Zie bijv Desktop als ESXi host

[Voor 16% gewijzigd door c-nan op 17-05-2020 04:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 13:04
Een verlaat kerstcadeau of aankomend kerstcadeau?

Waarom een monitor van 5 jaar oud? 24" is overigens klein zal voor 4K. Zou minimaal 27" nemen. pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart (UHD, hoogte verstelbaar) bijvoorbeeld.

[Voor 65% gewijzigd door Uszka op 17-05-2020 12:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luwak
Douweegbertje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 02:20:
...
- Je hebt eigenlijk een hele dure mobo, maar met welke reden? Het 330 euro is nogal wat (lees ook mn laatste stukje)
Het begin met deze videos van level1techs. In de eerste video, gebruikt hij x370 taichi voor ryzen processor en ik weet niet welke mobo hij gebruikt voor de 2e vid maar ik neem aan dat ie x399 taichi gebruikt.
- 12 cores CPU, Als dit nu echt je eis is omdat je bijv. x-cores aan je VM's wilt geven dan okay, maar anders kan je ook voor de 1900x gaan die 2x zo goedkoop is.
Ik weet niet hoeveel invloed een processor heeft op vm om soepel te kunnen draaien. Als ik 4 cores aanwijzen voor elke vm dan kan ik 3 verschillende systemen draaien op 1 machine (4 cores voor windows guest, 4 voor host en andere 4 voor overige vm). Dat is het idee achter 12 cores. 1900x is met 8 cores en ddr4-2666 is iets langzamer imo.
- Op het geheugen, wat nou juist bij Ryzen lekker werkt, ga je in de cheapmode en pak je niet een stick die op zijn minst 3200 is.. of nog richting de 3600 gaat.
Het is niet cheapmode, het is wat de pricewatch en amd zelf aangeven.
Geheugen Specificatie PC4-23466 (DDR4-2933)
Waarom zou ik dan voor 3200 of 3600 kiezen? Zie ik dat verkeerd?
...
Daarnaast snap ik de opzet van 2 videokaarten nog niet zo goed. Ik ga er dan deels vanuit dat je 1 voor je host en 1 voor je VM gebruikt.. maar... Ik denk eigenlijk dat je prima uitkomt om 1 videokaart te nemen die je ook nog eens shared met je VM. Pin mij er niet op vast, maar je hoeft volgens mij echt niet je hardware te verdubbelen om zoiets te doen.
edit:
nvm, ik heb mij even ingelezen en hoewel het niet benodigd is, is het wel wenselijk :)
2 GPU is helaas een vereiste. Voor zover ik heb begrepen, zoals in dit artikel wordt beschreven, de gpu voor de windows wordt doorgegeven tijdens booten, dus linux laadt alleen 1 GPU driver voor de host en de andere GPU wordt doorgegeven aan windows. Wat linux host betreft, die ziet dus maar 1 GPU. Vandaar die 2 GPU.
En sorry als ik even iets te diep ga, maar ik denk dat je heel enthousiast bent om met wat VM's aan de slag te gaan en je hardware te delen. Lekker Tweaken en bezig zijn met whatever. Echter denk ik dat je misschien net iets te snel aan de haal gaat met de hardware. In zekere zin is er niet echt iets mis. Ik krijg alleen het gevoel dat je misschien later spijt krijgt van bepaalde keuzes. Misschien omdat je een overkill op X hebt of juist iets te weinig bij Y.
Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk, maar zou je niet al gewoon eens met je huidige systeem (of wat andere 2e hands meuk) wat dingetjes kunnen proberen? Zodoende weet je veel beter wat je nu eigenlijk wilt en wat daar exact voor nodig is.

Nu is het maar goed dat niet iedereen hetzelfde is, dus ik kan er ook helemaal naast zitten. Ik wil je alleen mijn persoonlijke advies geven :)
Daarom heb ik deze post geopend, in de hoop dat iemand hier ervaringen heeft met kvm en pci passthrough, maar ook voor advies van m'n build hier. Zoals je zelf zei, dat ik misschien net iets te snel aan de haal gaat met de hardware.
c-nan schreef op zondag 17 mei 2020 @ 03:51:
Heb je ervaring met je videokaart door te geven aan een VM? Dat werkt niet altijd even lekker, voordat je iets koopt zou ik het eerst testen.

Zie bijv Desktop als ESXi host
Ik kan niet testen met mn huidige pc (core 2 quad processor met kapotte GPU en HDD) en ik vind het zonde om te repareren, dan kan ik net zo goed voor een nieuwe pc gaan. Ik schrijf dit op mn oude dell XPS.
Uszka schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Een verlaat kerstcadeau of aankomend kerstcadeau?

Waarom een monitor van 5 jaar oud? 24" is overigens klein zal voor 4K. Zou minimaal 27" nemen. pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart (UHD, hoogte verstelbaar) bijvoorbeeld.
Dat is voor kerst dit jaar :*). Ik weet dat kerst nog ver is, maar dan heb ik tenminste tijd om te sparen en voor research. Voor de monitor, wil ik toch fysiek kunnen bekijken, heb geen idee hoe groot 24"/27" is, dus op naar de mediamarkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

M.b.t. dat memory stukje. Ik heb recent zelf ook een upgrade gedaan naar iets beter geheugen en ik schrok van de performance gains. Nu kan ik het hier proberen uit te leggen maar ik ben daar ook geen expert in, anders dan dat ik kan vertellen dat je met bijv. 3200 of 3600 gelijk "save" zit qua performance.
Ik zou wat benchmarks opzoeken van websites die ook uitleggen waar je op moet letten. Dit filmpje van Linus Tech Tips is ook leerzaam vond ik: YouTube: Watch this BEFORE buying an AMD CPU! - Every RAM Speed Tested
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True